Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvilken stavemåte bruker du?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Generøs eller sjenerøs?
Generøs 110 83,97%
Sjenerøs 21 16,03%
Deltakere: 131. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-08, 22:28   #1
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken stavemåte bruker du?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hvem fant forresten ut at vi skulle skrive genre? En kreativ sjel?

Er det ikke et fransk ord da?

Gammel 24-10-08, 22:32   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Er det ikke et fransk ord da?

Ja, det er godt mulig. Regner med at det er en logisk forklaring på selve betydningen av ordet, men jeg synes det er ulogisk at vi skal skrive genre på norsk.

Gammel 27-10-08, 22:21   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ja, det er godt mulig. Regner med at det er en logisk forklaring på selve betydningen av ordet, men jeg synes det er ulogisk at vi skal skrive genre på norsk.

Det er vel ikke mer ulogisk enn at stavemåten har blitt beholdt på mange andre låneord. Som det stadig tilbakevendende "pub", for eksempel.

Jeg skriver både generøs og genre (men dog ikke giraff eller etage). Spesielt sjanger" har jeg aldri greid å få meg til å skrive uten å få vond smak i munnen, det er så stygt, så jeg var glad da "genre" igjen ble tillatt for noen år siden.

Gammel 27-10-08, 22:59   #4
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er vel ikke mer ulogisk enn at stavemåten har blitt beholdt på mange andre låneord. Som det stadig tilbakevendende "pub", for eksempel.

Jeg skriver både generøs og genre (men dog ikke giraff eller etage). Spesielt sjanger" har jeg aldri greid å få meg til å skrive uten å få vond smak i munnen, det er så stygt, så jeg var glad da "genre" igjen ble tillatt for noen år siden.

Jo, men genre ligger så veldig langt unna talemåten? Låneord synes jeg ikke det er noe galt med.

Gammel 30-10-08, 22:31   #5
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilken stavemåte bruker du?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skriver giraff og etage (evnt. etg.) også jeg, jeg visste ikke engang at det gikk ann å skrive det på annet vis!
Samme med geni og giro og flere andre ord jeg har måttet sjekke i dokpro i løpet av tråden.

:konservativ:

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 23:07   #6
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skriver generøs, sjanger. Aldri visst det kunne skrives annerledes.
Orange/oransje aner jeg ikke hvordan jeg pleier å skrive.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 18:01   #7
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Oransje, sjenerøs, sjanger, jus, lunsj, sjampo - her også. :rebell:

Både generøs og genre minner meg om Genanse og verdighet. Finnes det andre som ikke skriver sjenert?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 12:14   #8
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ble skikkelig usikker nå, altså. Jeg klarer bare ikke huske hva jeg skriver. Jeg tror det er generøs. Nesten helt sikker når jeg tenker etter Og så skriver jeg sjiraff, sjimpanse, giro, sjanger (men når jeg nå blir minnet om genre så synes jeg jo det ser penere ut og må revurdere akkurat det).

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 12:17   #9
Sildre
Endelig på vei oppover!

Sildre sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sildre er litt kulSildre er litt kul
Standard

Generøs ("sjenerøs" gjør litt vondt).

Jeg er nok litt gammeldags når det kommer til rettskrivning, selv om jeg snart blir 29 for første gang.

Gammel 31-10-08, 16:36   #10
Potnia
Stoiker

Potnia sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Potnia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Generøs. Jeg er så ultrakonservativ at jeg til og med skriver gimpanse.

Potnia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 19:10   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver å innføre lønsj også, så jeg er vel litt på den utprøvende siden her...:crazy:

Gammel 31-10-08, 19:29   #12
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kreisi, Mimmen!

Gammel 01-11-08, 19:23   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Kreisi, Mimmen!

Sårri.

Gammel 06-11-08, 00:01   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Giraffen min får du aldri. Ærlig talt. Det blir noen år til sji- kommer over tastaturet her i gården. Eller rekkehuset, da, når man skal være presis.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:11.