Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva hvis du vant 15 millioner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-08, 18:30   #1
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva hvis du vant 15 millioner?

*Solgt huset, løst ut lån og kjøpt et nytt hus ved strand, enten i Son eller i Drøbak (dvs ca 5-6 millioner ut)
*Kjøpt en ny bil + en ny bil til foreldrene mine (dvs ca 1 mill ut)
*Dratt på laaang ferie med hele familien. Et par måneder i Brasil først, i hvert fall.
*Rusta opp hytta til mine foreldre + kjøpt ny båt til dem (ca en mill ut)
*Gitt litt til søstra mi
*Opprettet sparekontoer til de 4 barna mine

...og dermed var det visst tomt...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 19:01   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøpe hus/leilighet? - Ja, leiligheter for å leie ut så at vi kan få inntekt og så at jeg kanskje kan dra ned på å jobbe med tid og stunder.
Bil? - Mannen skulle nok ønsket seg en sportbil/veteranbil
Båt - Har en som vi er fornøyde med
Ferie - Ja, reist mye mye! Afrika, Asia, Syd Amerika og Karibbien f.eks.
Gi til familie/venner? - Ja, jeg skulle gi til søsteren min, kanskje 100.000 til å begynne med. Jeg tror ikke hun hadde tatt imot mer.
Veldedige formål - Kreftforeningen (mamma døde av kreft) sikkert andre også, f.eks. leger uten grenser.
Interiør - Hva da? Jeg skulle ha gitt bort mye, spisestuebord, kjøkkenbord
Osv. - Allment kosing som mer hudpleie, spa-behandlinger, personlig trener osv.
Ansatt en gartner (de som kjenner meg skjønner hvorfor , jeg har NM-gull i plenklipping eller noe slikt)

Ja, litt lykkeligere, vi elsker å oppleve ting sammen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 19:35   #3
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Invistert 80% av summen i noe som kan gi avkastning over lang tid, f.eks noen utleieleiligheter.
Resten hadde jeg gladelig sloest bort på meg selv, familie og venner.

Hadde ikke blitt lykkeligere av å ha 15 millioner, men hatt en del mer frihet i hverdagen!

Gammel 23-10-08, 20:51   #4
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi vil uansett bo akkurat her så jeg ville ha bygget på en loftetg. for å få et ekstra soverom eller 2, tv-stue til barna og et ekstra toalett..

Ville kjøpt meg en splitter ny bil, muligens en A3 og kjøpt en tøff jobbe-bil til gubben. Husker ikke hvilken han sier han vil ha...

Så hadde jeg vel fridd til gubben for da sier han vel ikke nei! Så skulle vi alle 4 dratt på laaang fiiin reise til enten Thailand eller Mexico, eller kanskje begge steder etterhvert.. Kanskje vi hadde tatt med svigers og mamma med mannen på en tur, men bare kanskje..

Reist fast på en sydenferie hver høstferie uten å sjekke for mye på gunstig pris og tidspunkt..
Kanskje vurdert å kjøpe hytte i Trysil, men ville muligens heller ha leid en flott hytte hver påske + + . Det er mange fine hytter der...

Hadde gitt en slump til svigers og mamma.
satt av en god slump til barna.
Utover det hadde jeg vel kost meg rimelig bra i hverdagen.

Gammel 23-10-08, 21:02   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde bygget et hus med litt bedre plass til overnattingsbesøk, og oppgradert bilparken. Luksus i seg selv interesserer meg ikke, du skal ikke se bort ifra at jeg fortsatt hadde handlet på H&M etc. Men jeg hadde nok brukt en del penger på å kjøpe mer fritid - hatt vaskehjelp, leid inn gartner av og til, fått noen til å shine bilene og så videre.

Vi hadde vel jobbet 60% hver eller noe deromkring. Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt mer leker og unyttige ting til ungene, men en del fine klær hadde de nok fått. Et veldig mye bedre liv hadde vi neppe fått, men vi hadde fått mer frihet. I går så jeg masse potensielle julegaver i butikkene, det hadde vært deilig å ha nok penger til å kjøpe alt da man ville, og ikke vente til man har fått lønn/ det er utsolgt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:58   #6
Trixie

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Tja.
Betalt ned endel på lånet, litt gjeld er alltids greit å ha.
Bygd dobbelgarasje med kontor.
Ny bil nr 2.
Reist på ferie med hele storfamilien.
Satt av penger til ungene, og kunne hatt den friheten og jobbet mindre når jeg er ferdig i permisjon.
Joo, også vil samboeren ha båt da.
Og drømmebryllup skulle det blitt.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:12   #7
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg ville kjøpt en leilighet til min sønn som han kunne leie og dermed betale ned som et rentefritt lån.
Hadde kjøpt meg et lite hus i Nord Afrika som feriested.
Hjulpet mine beste venner mot husdrømmen.
Kjøpt meg et lite krypinn i den byen jeg skal flytte til.
En porsjon hadde gått til Straxhuset i Bergen og en annen til Sos barnebyen i samme by.
Jorden rundt hadde jeg reist.
Hadde jobbet som før og nytt godt av rentene av restbeløpet som hadde blitt syltet vekk.

Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 20:59   #8
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville betalt ned gjeld og kjøpt meg ny eller nyere bil. (har en 1997 modell nå)
Ellers hadde jeg det ut til familie og satt av en god del til ungene så de hadde hatt til utdannelse og bolig.
Min bror som er narkoman skulle jeg kjøpt leilighet til, eller betalt leie for han, for fra andre er det bare fagre løfter om leilighet og lite annet.

Gammel 23-10-08, 22:54   #9
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

invistert i noe lurt

Gammel 23-10-08, 22:58   #10
Left
Passiv

Standard

En annen viktig ting jeg glemte å føye til, er at jeg ville studert videre en stund til. Og jeg ville hatt aupair som kunne avlastet litt innimellom.

Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 01:31   #11
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. Betalt ned på leilighet og studielån.
2. Bygd et relativt lite, ca 130 kvm hus.
3. Kjøpt hytte ved sjøen.
4. Gitt bort tilsammen 2 mill til nærmeste familie.
5. Gitt bort 1 mill til den tidligere rideskolelæreren min merket ridehus.
6. Kjøpt en ny eller nesten ny bil.
7. Satt resten på bok til meg og snuppa, event leieinntekter av leiligheten.

Da er vel alt brukt opp.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 01:48   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva hvis du vant 15 millioner?

Betalt ned det lille vi har igjen på lånet så vi var helt gjeldsfrie.
Kjøpt en litt større leilighet, gjerne der vi bor allerede, vi kunne bare flyttet over gangen egentlig. Evnt. et annet like sentralt sted i Oslo. (Uten å selge noen av våre, men leie de ut isteden.)
Satt av endel penger til ungene.
Reist.
Skaffet lillebror et lite krypinn med betingelsen at han fikk seg fast jobb og kunne klare seg selv, og betalt oss tilbake med en liten symbolsk sum i mnd.
Gitt til veldedige formål.
Og spart.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 01:51   #13
Barbarella

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

- Bygget et stort hus på en tomt i området her. Jeg har allerede tegningene i hodet over hvordan det skal bli, rundt 300 kvm tenker jeg. Med egne soverom til alle ungene og svær kjellerstue. Og bibliotek
Kjøpt alle de møblene jeg drømmer om, men aldri har hatt råd til.

- Kjørt opp.

- Kjøpt en ny familiebil, lik den vi har nå bare i en nyere modell. Kanskje en søt liten ekstrabil utenom.

- Dratt på ferie med hele storfamilien. (foreldre, besteforeldre osv.) Enten til Thailand eller USA.

- Tatt med ungene til Disneyland Paris.

- Sluttet i jobben og begynt på den utdanningen jeg alltid har ønsket å gå.

- Betalt ned gjelden til mamma og kjøpt ny bil til henne. Gitt henne en sum penger som hadde holdt til at hun kunne tatt seg et års permisjon fra jobben, for å gjøre det hun har mest lyst til.

- Pappa har ikke mye gjeld, men han skulle ha fått en god slump penger sånn at han kunne pensjonere seg tidlig. Han er hjertesyk og tåler ikke stress, men føler at han må jobbe for å forsørge familien.

- Fordelt 2-3 millioner mellom søskene mine, øremerket til utdanning/livsopphold mens de studerer.

- Satt av 2 millioner til hver av ungene, til utdanning, egenkapital, førerkort og andre ting de trenger når de skal etablere seg.

- Leid hjelp til hjemmet. Vaskehjelp og au pair f.eks.

Og da var vel de pengene brukt opp for lengst, tenker jeg.

Sist redigert av Barbarella : 24-10-08 kl 02:00.
Barbarella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 22:58   #14
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde nok kjøpt oss et hus i samme område, en elbil som bil nummer to, slettet litt gjeld, gitt bort litt til søsken, satt av en del penger til ungene, gitt til veldedige organisasjoner vi begge støtter og tatt med ungene til Sør-Afrika en tur.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 01:53   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

15 millioner, skal vi se:

Tomt og enebolig tilpasset våre behov og med livsløpstandard: 4 millioner.
Gave til vennepar: 2 millioner
Gave til søsken: 1x4= 4 millioner
Til veldedighet: 1 million
Hytte til foreldrene mine: 1 million
To nye, sikre, men ikke ekstravagante biler: 750.000?

Resten ville jeg spart, og antagelig brukt noe på videreutdanning, reising og podens utdanning.

Gammel 24-10-08, 02:01   #16
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Søsknene våre hadde ikke fått mye av meg. To er grusomt bortskjemte, en er dørgende lat, og den siste sløser bort alt han tjener.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 02:38   #17
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Hva ville du gjort? Hva er deres drømmer. Kan de kjøpes?
Jepp de kan kjøpes, eller i alle fall deler av dem.

Kjøpe hus/leilighet? - I så fall hvor stort og hvor
Kjøpt hus, stort hus i Lom eller et annet idyllisk sted. Har tegnet huset, trenger bare å få det bygget.
Bil? - Hvilken type?
Oh vanskelig, touaran kommer høyt opp på ønskelisten. Samme med en litt snerten audi, og en volvo v70 til gubben.
Båt - Hvilken?
Måtte blitt en liten plastsak med 9.9 motor.
Ferie -Hvor?
Maldivene
Gi til familie/venner? - Til hvem og hvorfor?
Jeg ville ha pusset opp hytten til min mor samt gjort henne gjeldfri.
Veldedige formål - Til hvem og hvorfor
Kreftforeningen skulle fått en del ja.

Ellers så ville jeg ha brukt litt på å få skreddersydde bukser. Jeg er lang og tynn og har ingen bukser som sitter fint på meg.
Og så ville jeg ha tatt lengre permisjon fra jobben, utdannet meg innen serveradministrasjon eller statsvitenskap, eller kanskje begge deler.
Og reist en god del.
Hva ville dere brukt pengene på? Og tror dere at dere hadde blitt mye lykkeligere hvis dere kunne velge fritt? Seriøst.

Lykkeligere, helt klart.

Gammel 24-10-08, 13:55   #18
Dråpe-hmm
Diamantar og kirsebær

Dråpe-hmm sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Laksikken
Dråpe-hmm er litt kul
Standard

1. Da hadde jeg igjen prøvd å overtale kjæresten til å være med på jordomseiling.... Og da kunne vi fått privatundervisning i hvordan en skal manøvrere farkosten
2. Tatt lynkurslappen på bil og muligens motorsykkel.
3. Gitt masse til mamma, pappa og svigermor (svigerfar fortjener ikke en dritt) og til trengende søsken og søskenbarn.
Og de skulle alle fått bruke det på akkurat det de selv vil.

4.Hytte i tradisjonell polsk fjellfolk stil i Tatra fjellene.

5.En stor leilighet med fem meter under taket i gamlebyen i Krakow.

6. Og så en stor gammel hvitmalt villa ved sjøen i Bergensområdet.

Dråpe-hmm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:13.