Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva hvis du vant 15 millioner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-08, 20:25   #61
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva hvis du vant 15 millioner?

Hmmm, jeg tror jeg hadde fått noen til å bygge drømmehuset for oss, byttet ut min bil og byttet ut litt møbler. Jeg hadde gitt penger til familien, fordi de trenger det. Noe hadde blitt satt i banken for guttene øremerket utdanning og bolig.

Jeg hadde nok ønsket å jobbe mindre og ta mer ferie i løpet av året slik at vi kan reise mer. Jeg har aldri drømt om hverken båt eller hytte, men ønsker å oppleve flere plasser og leier gjerne. Om vi hadde blitt lykkeligere, ja, mer ferie og tid sammen og mindre stress er noe som hadde gjort oss lykkeligere. Og vaskehjelp!

Gammel 23-10-08, 20:46   #62
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Ja, hva ville jeg gjort?

Jeg vet ikke om jeg hadde flyttet, det måtte i så fall ha vært et hus i nærheten her til salgs som passet, og det er ikke så ofte. (vi har ganske nytt og stort hus, så det er ikke så mange som er SÅ mye bedre lissom), men hadde kanskje kjøpt nytt hus om drømmehuset dukket opp.

Ellers hadde vi gjort helt ferdig huset vårt, innredet helt ferdig kjelleren, og ellers gjort litt her og der for å få det mer ferdig.
(500 000)

Betalt ned gjeld. (2 mill)

Byttet inn bilen vår i en ny, og kjøpt en liten bil til som vi kunne bruke på småturer. (600 000)

Tatt med hele storfamilien (inkl. besteforeldre, søsken osv) på en skikkelig ferietur. (noen hundre tusen)

Satt av penger til barna våre. (1 mill til hver av dem)

Satt av penger til nieser og nevøer, til utdanning. (4 stk a 200 000 til hver)

Jeg tror ikke jeg hadde redusert arbeidstiden, hverken mannen eller jeg jobber kun for inntektens del, vi har begge jobber som vi er glad i, og som gir oss mye.

Etter at dette var gjort hadde vi fortsatt hatt igjen 6-7 millioner, som vi hadde investert i noe som ga årlig avkastning, som vi kunne brukt på ferier.

Gammel 23-10-08, 21:00   #63
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Jeg hadde først og fremst tatt meg ulønnet permisjon i noen år for å kose meg litt ekstra hjemme med poden og tatt meg råd til å jobbe deltid en stund.

: har jobbet i 4 uker og savner permisjonstida:

Ellers; hus eller større leilighet med en liten hageflekk, bil (har ikke), reisekonto til div. familiemedlemmer, inkludert oss... (har familie i utlandet), hjelpe min bror, litt til veldedige formål og sist men ikke minst: invitere venner/familie på en stor fest et varmt sted med god mat (et eller annet sted mellom Norge og Australia). Hmm, er 15 mill nok til disse drømmene?

Gammel 23-10-08, 21:37   #64
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

......

Sist redigert av Marge : 30-10-08 kl 16:42.
Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 21:48   #65
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

vi hadde nok blitt boende.

Prioteringene - gjøre hus og hage i perfekt stand - hadde nok lett gått et par millioner der

Mannen måtte nok ha fått sportsbilen han har drømt om hele livet

Begge ville ha jobbet mindre, evt startet med noe på egen hånd, uten at det hadde tatt helt overhånd sånn arbeidsmessig.

Kjøpt enten en hytte eller et hus i et varmt land.

Noe hadde vi nok investert i eiendom for utleie - og da tror jeg det var tomt.

Hadde selvfølgelig sørget for at vi hadde nok cash til å klare oss sånn i det daglige, ikke brukt opp riktig alt.

Og

Gammel 23-10-08, 21:50   #66
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Og satt av en slump som svigermor kunne ha disponert. Hun bekymrer seg for økonomien den dagen hun blir alene. Det skulle hun ha sluppet å bekymre seg for.

Gammel 23-10-08, 21:53   #67
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En konkret ting er å kjøpe et stort og godt feriehus på et varmt sted, aller helst Italia, langt sør. Det skulle vært til disp for hele storfamilien, og oss selv og venner, selvsagt. Mamma som har masse giktvondt kunne vært der masse og hatt det mye bedre.

Gammel 23-10-08, 21:54   #68
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

invistert i noe lurt

Gammel 23-10-08, 21:58   #69
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde nok kjøpt oss et hus i samme område, en elbil som bil nummer to, slettet litt gjeld, gitt bort litt til søsken, satt av en del penger til ungene, gitt til veldedige organisasjoner vi begge støtter og tatt med ungene til Sør-Afrika en tur.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 21:58   #70
Left
Passiv

Standard

En annen viktig ting jeg glemte å føye til, er at jeg ville studert videre en stund til. Og jeg ville hatt aupair som kunne avlastet litt innimellom.

Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 00:31   #71
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. Betalt ned på leilighet og studielån.
2. Bygd et relativt lite, ca 130 kvm hus.
3. Kjøpt hytte ved sjøen.
4. Gitt bort tilsammen 2 mill til nærmeste familie.
5. Gitt bort 1 mill til den tidligere rideskolelæreren min merket ridehus.
6. Kjøpt en ny eller nesten ny bil.
7. Satt resten på bok til meg og snuppa, event leieinntekter av leiligheten.

Da er vel alt brukt opp.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 00:48   #72
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva hvis du vant 15 millioner?

Betalt ned det lille vi har igjen på lånet så vi var helt gjeldsfrie.
Kjøpt en litt større leilighet, gjerne der vi bor allerede, vi kunne bare flyttet over gangen egentlig. Evnt. et annet like sentralt sted i Oslo. (Uten å selge noen av våre, men leie de ut isteden.)
Satt av endel penger til ungene.
Reist.
Skaffet lillebror et lite krypinn med betingelsen at han fikk seg fast jobb og kunne klare seg selv, og betalt oss tilbake med en liten symbolsk sum i mnd.
Gitt til veldedige formål.
Og spart.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 00:51   #73
Barbarella

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

- Bygget et stort hus på en tomt i området her. Jeg har allerede tegningene i hodet over hvordan det skal bli, rundt 300 kvm tenker jeg. Med egne soverom til alle ungene og svær kjellerstue. Og bibliotek
Kjøpt alle de møblene jeg drømmer om, men aldri har hatt råd til.

- Kjørt opp.

- Kjøpt en ny familiebil, lik den vi har nå bare i en nyere modell. Kanskje en søt liten ekstrabil utenom.

- Dratt på ferie med hele storfamilien. (foreldre, besteforeldre osv.) Enten til Thailand eller USA.

- Tatt med ungene til Disneyland Paris.

- Sluttet i jobben og begynt på den utdanningen jeg alltid har ønsket å gå.

- Betalt ned gjelden til mamma og kjøpt ny bil til henne. Gitt henne en sum penger som hadde holdt til at hun kunne tatt seg et års permisjon fra jobben, for å gjøre det hun har mest lyst til.

- Pappa har ikke mye gjeld, men han skulle ha fått en god slump penger sånn at han kunne pensjonere seg tidlig. Han er hjertesyk og tåler ikke stress, men føler at han må jobbe for å forsørge familien.

- Fordelt 2-3 millioner mellom søskene mine, øremerket til utdanning/livsopphold mens de studerer.

- Satt av 2 millioner til hver av ungene, til utdanning, egenkapital, førerkort og andre ting de trenger når de skal etablere seg.

- Leid hjelp til hjemmet. Vaskehjelp og au pair f.eks.

Og da var vel de pengene brukt opp for lengst, tenker jeg.

Sist redigert av Barbarella : 24-10-08 kl 01:00.
Barbarella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 00:53   #74
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

15 millioner, skal vi se:

Tomt og enebolig tilpasset våre behov og med livsløpstandard: 4 millioner.
Gave til vennepar: 2 millioner
Gave til søsken: 1x4= 4 millioner
Til veldedighet: 1 million
Hytte til foreldrene mine: 1 million
To nye, sikre, men ikke ekstravagante biler: 750.000?

Resten ville jeg spart, og antagelig brukt noe på videreutdanning, reising og podens utdanning.

Gammel 24-10-08, 01:01   #75
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Søsknene våre hadde ikke fått mye av meg. To er grusomt bortskjemte, en er dørgende lat, og den siste sløser bort alt han tjener.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 01:38   #76
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Hva ville du gjort? Hva er deres drømmer. Kan de kjøpes?
Jepp de kan kjøpes, eller i alle fall deler av dem.

Kjøpe hus/leilighet? - I så fall hvor stort og hvor
Kjøpt hus, stort hus i Lom eller et annet idyllisk sted. Har tegnet huset, trenger bare å få det bygget.
Bil? - Hvilken type?
Oh vanskelig, touaran kommer høyt opp på ønskelisten. Samme med en litt snerten audi, og en volvo v70 til gubben.
Båt - Hvilken?
Måtte blitt en liten plastsak med 9.9 motor.
Ferie -Hvor?
Maldivene
Gi til familie/venner? - Til hvem og hvorfor?
Jeg ville ha pusset opp hytten til min mor samt gjort henne gjeldfri.
Veldedige formål - Til hvem og hvorfor
Kreftforeningen skulle fått en del ja.

Ellers så ville jeg ha brukt litt på å få skreddersydde bukser. Jeg er lang og tynn og har ingen bukser som sitter fint på meg.
Og så ville jeg ha tatt lengre permisjon fra jobben, utdannet meg innen serveradministrasjon eller statsvitenskap, eller kanskje begge deler.
Og reist en god del.
Hva ville dere brukt pengene på? Og tror dere at dere hadde blitt mye lykkeligere hvis dere kunne velge fritt? Seriøst.

Lykkeligere, helt klart.

Gammel 24-10-08, 12:55   #77
Dråpe-hmm
Diamantar og kirsebær

Dråpe-hmm sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Laksikken
Dråpe-hmm er litt kul
Standard

1. Da hadde jeg igjen prøvd å overtale kjæresten til å være med på jordomseiling.... Og da kunne vi fått privatundervisning i hvordan en skal manøvrere farkosten
2. Tatt lynkurslappen på bil og muligens motorsykkel.
3. Gitt masse til mamma, pappa og svigermor (svigerfar fortjener ikke en dritt) og til trengende søsken og søskenbarn.
Og de skulle alle fått bruke det på akkurat det de selv vil.

4.Hytte i tradisjonell polsk fjellfolk stil i Tatra fjellene.

5.En stor leilighet med fem meter under taket i gamlebyen i Krakow.

6. Og så en stor gammel hvitmalt villa ved sjøen i Bergensområdet.

Dråpe-hmm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 20:58   #78
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Tja.
Betalt ned endel på lånet, litt gjeld er alltids greit å ha.
Bygd dobbelgarasje med kontor.
Ny bil nr 2.
Reist på ferie med hele storfamilien.
Satt av penger til ungene, og kunne hatt den friheten og jobbet mindre når jeg er ferdig i permisjon.
Joo, også vil samboeren ha båt da.
Og drømmebryllup skulle det blitt.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:12   #79
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg ville kjøpt en leilighet til min sønn som han kunne leie og dermed betale ned som et rentefritt lån.
Hadde kjøpt meg et lite hus i Nord Afrika som feriested.
Hjulpet mine beste venner mot husdrømmen.
Kjøpt meg et lite krypinn i den byen jeg skal flytte til.
En porsjon hadde gått til Straxhuset i Bergen og en annen til Sos barnebyen i samme by.
Jorden rundt hadde jeg reist.
Hadde jobbet som før og nytt godt av rentene av restbeløpet som hadde blitt syltet vekk.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:12.