Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk når man selger ting på FP

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-08, 20:00   #1
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FP

Jeg selger (og kjøper) en del, og her er min mening.

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

1) Noen legger ut en tråd på "ønskes" om et spesifikt plagg i en spesifik størrelse. En annen bruker svarer at hun har plagget, hvorpå en tredje bruker sier at hun vil kjøpe det. Plagget blir solgt til bruker nummer tre før brukeren som la ut tråden har svart.
Som bruker nr. 2 hadde jeg bedt bruker 3 om å avvente til nr. 1 har svart "innen rimelig tid". Rimelig tid er for meg et døgn. Hadde jeg vært bruker nr. 3, hadde jeg skrevet "dersom ikke bruker 1 vil ha det, så vil jeg".

2) Noen legger ut et klesplagg til salgs. En bruker har spørsmål om plagget. En annen bruker skriver "jeg kjøper det" . Plagget blir solgt til bruker nummer to før bruker nummer en har fått svar på spørsmålene sine.
Også her ville jeg ha gitt første interesserte noe tid på å svare.

3) En bruker legger ut en ting og spør om det er interesse for denne. To brukere melder sin interesse og den som selger vil ha budrunde. En av de som var interessert legger inn bud og kjøper setter en frist og selger til denne før den andre som var interessert har fått tid å logge på/svare/legge inn bud.
Denne synes jeg var rar. Hvilken selger er det som ønsker budrunde og setter en kjempekort frist?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg tenker at det går på selgers moral. Om man har kjøpt en vare på salg til 100 kr og selger denne videre til 200 kr, så sier det litt om personen, tenker jeg.

Hva sier det om personen? At h*n er gjerrig? Umoralsk? Har god forretningssans?

Dersom jeg hadde kommet over et parti Reimadresser til 50,- kr. stykket hadde jeg glatt solgt dem videre til mangedoblet pris uten noen moralse anfektelser. Jeg hadde vært glad og kjøperen hadde vært glad. Hva er problemet?

Gammel 19-10-08, 20:13   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=LilleRosin;1255544]Hva sier det om personen? At h*n er gjerrig? Umoralsk? Har god forretningssans? Er det her man skal ta en Ole Brumm?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin

Dersom jeg hadde kommet over et parti Reimadresser til 50,- kr. stykket hadde jeg glatt solgt dem videre til mangedoblet pris uten noen moralse anfektelser. Jeg hadde vært glad og kjøperen hadde vært glad. Hva er problemet?

Hvem sitt problem? Mitt? Jeg hadde ikke hamstret dresser og tenkt at dette kan jeg tjene gode penger på. Jeg er sikkert en elendig forretningskvinne, det er nok derfor jeg aldri blir rik.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:16   #3
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Er helt enig at man avventer innen rimelig tid at folk får anledning til å svare. Og jeg holder gjerne av et par timer hvis jeg har anledning til det. Liker ikke at noen kupper tråden av de som lager tråd om "ønsker å kjøpe". Hadde jeg kommet over noe rimelig og jeg alikevel ikke vil ha det, så hadde jeg glatt solgt det videre med litt fortjeneste. Markedet bestemmer, eller hur? Vinn vinn situasjon er vel det beste for alle. Litt skal en ha for å ha kjøpt det, tatt bilde og bragt det til postkontor. Men jeg synes også det er greit å gi bort gratis avogtil. Så det gjør jeg også.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:09   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snill & grei, her.

Om noen tydelig ber om å få plagget/gjenstanden reservert tar jeg hensyn til dette og merker det av i tråden, f.eks reservert Scarlett en times tid.

Å jasså du. :fremdeles snurt etter at Lee-buksa glapp:

()

Gammel 19-10-08, 20:12   #5
Snill & grei
Aktiv

Snill & grei sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Ved Sognefjorden
Snill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populær
Standard

Å jasså du. :fremdeles snurt etter at Lee-buksa glapp:

()

Det har jeg beklaget da den meldingen fra deg gikk meg hus forbi. Ditt ønske om reservering ble ikke merket av i salgstråden min for at jeg rett og slett ikke så den. En glipp

Gammel 19-10-08, 20:15   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snill & grei, her.

Det har jeg beklaget da den meldingen fra deg gikk meg hus forbi. Ditt ønske om reservering ble ikke merket av i salgstråden min for at jeg rett og slett ikke så den. En glipp

Jeg får vel heller tilgi deg da. (Alle de lekre tunikaene glapp forresten pga treighet fra min side. Surt, men sant, for der var det mye lekkert.)

Gammel 20-10-08, 02:57   #7
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men hva ville f.eks. Snill & God og TBM ansett som greit nok til forkjøpsrett? "Jeg er interessert, men kan du måle innersålen?" "Jeg vil gjerne ha den, men jeg skulle gjerne fått målt livvidden for sikkerhets skyld"?

Ditt første eksempel her ville jeg ikke tatt som "solgt", hvis jeg bare noen minutter etterpå hadde fått et innlegg som sa "jeg vil gjerne kjøpe de om de ikke er solgt".

Et innlegg som jeg hadde tatt mer seriøst ville vært "jeg trenger dette og vil kjøpe de om de har den og den størrelsen. Kan du måle og ringe meg? Sender tlf-nr på PM.".

Opprinnelig lagt inn av Scarlett

Ellers, angående forretningsdriftige mennesker: Det er selvsagt OK å tjene på å selge noe, men jeg hadde foretrukket at man var åpne om det. Jeg kunne nok følt meg litt snurt hvis noen sa de hadde kjøpt denne for 900,-, men den var for liten, selges for 800,- med lappene på - hvis det så viste seg at de hadde kjøpt den for 700,- selv på NM. For eksempel. Selv om det var samme plagget og det fremdeles var billigere for meg enn å kjøpe den i butikken.

Jeg ville vel ikke gått inn på den avtalen - rett og slett fordi jeg synes avslaget i forhold til full pris er for lite. Da kjøper jeg heller plagget selv på butikken - og får prøvd det mm.

Men - å lyge bevisst synes jeg ikke noe om. Oppdager man selgere som gjør det, så er det jo bare å la være å kjøpe fra de.

Til Zol - det virker som om du i noen av de siste innleggene dine er mer ute etter å "henge ut" en som har solgt deg en dress som ikke var som beskrevet. Det er synd men det er jo noe man må regne med når man handler brukt. (Og - hvis du har handlet denne dressen her på FP, synes jeg det er litt dumt at du tar det opp i en slik tråd istedenfor direkte med denne personen. Hvis det er slik at vi andre kan søke opp dette og dermed finne selgeren, så har du jo anklaget denne for noe som denne ikke kan forsvare seg mot?)

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:19   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snill & Grei: helt OK, og da vet jeg det hvis jeg kjøper noe av deg.

Ellers, angående forretningsdriftige mennesker: Det er selvsagt OK å tjene på å selge noe, men jeg hadde foretrukket at man var åpne om det. Jeg kunne nok følt meg litt snurt hvis noen sa de hadde kjøpt denne for 900,-, men den var for liten, selges for 800,- med lappene på - hvis det så viste seg at de hadde kjøpt den for 700,- selv på NM. For eksempel. Selv om det var samme plagget og det fremdeles var billigere for meg enn å kjøpe den i butikken.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:28   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Viktig poeng. Jeg kjøpte et plagg her inne som skulle være "svært lite brukt av hennes barn". Da jeg fikk plagget var det merket med ett annet navn under hennes barn sin navnelapp. Ja jeg følte meg lurt. "Svært lite brukt av mitt barn, men arvegods" hadde vel vært mer riktig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:29   #10
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Det ville jeg også likt å visst.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:30   #11
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Snill & Grei: helt OK, og da vet jeg det hvis jeg kjøper noe av deg.

Det er jo ren løgn og ikke greit i det hele tatt.

Gammel 19-10-08, 20:37   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg synes også det er veldig OK når selgere opplyser at de har kjøpt varen fra andre. Ingen big deal, men ryddig og ærlig.

Gammel 19-10-08, 20:44   #13
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som selger syns jeg man bør:
- legge inn gode (egne) bilder av gjenstanden man skal selge
- opplyse om slitasje dersom gjenstanden er brukt, nypris, samt pris man ønsker å selge for (evt. minstepris hvis man ønsker budrunde)
- sette budfrist hvis man ønsker budrunde og selge til den som har høyest bud innen fristen
- selge til den som først har vist interesse, foutsatt at denne har bekreftet kjøpsønske innen rimelig tid. (Jeg syns et døgn er rimelig tid når man har lagt inn svar i en kjøpstråd.)
- ikke selge til andre enn den som har lagt inn ønske om en gjenstand i en "ønskes"-tråd. Hvis denne ikke svarer så kan man heller lage en egen selges tråd, hvis man finner ut at man ønsker å selge aktuelle gjenstand.

Som kjøper bør man:
- gi en klar tilbakemelding på hva som er forutsetning for kjøp dersom man melder sin interesse
- svare raskt hvis man får tilsagt
- betale gjenstanden med en gang man har fått selgers kontonummer og har avgitt adresse for mottak av gjenstanden

Hvis man følger med i en kjøpstråd, så bør man egentlig ta seg bryet å oppdatere seg i løpet av samme dag, evt. tidlig neste dag hvis interessen ble meldt på kveldstid.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:46   #14
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Høres fornuftig ut Gaia.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:55   #15
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en løgn, og selvsagt ikke OK.

Men hadde du syntes det var teit dersom det bare ble oppgitt veiledende utsalgspris og ikke kjøptspris? Når jeg da la ut Reimadressen til 500,-, og oppga utsalgspris til 1000, men unnlot å si jeg hadde kjøpt den på elleville tulledager til 50,- - var jeg da umoralsk?

Gammel 19-10-08, 21:17   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor i all verden må man opplyse hvem eller hvor man har kjøpt varen? Når ble det viktig?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 21:19   #17
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Hvorfor i all verden må man opplyse hvem eller hvor man har kjøpt varen? Når ble det viktig?

Viktig for hvem? Deg eller andre? Dette er vel som med alle andre ting, viktig for noen - uvesntlig for andre.

Gammel 19-10-08, 21:42   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Viktig for hvem? Deg eller andre? Dette er vel som med alle andre ting, viktig for noen - uvesntlig for andre.

Det var bare et spørsmål.
Jeg lurte bare på hvorfor det var viktig? Så lenge man får en god beskrivelse på varens tilstand, så skjønte jeg det ikke.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 21:20   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Dersom man opplyser om det bør i allefall opplysningene være riktige. Det var i allefall det jeg mente med min historie.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 21:23   #20
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Viktig poeng. Jeg kjøpte et plagg her inne som skulle være "svært lite brukt av hennes barn". Da jeg fikk plagget var det merket med ett annet navn under hennes barn sin navnelapp. Ja jeg følte meg lurt. "Svært lite brukt av mitt barn, men arvegods" hadde vel vært mer riktig.

Det kan jo være at det ikke var brukt av det andre barnet i det hele tatt? Og/eller selger hadde kjøpt det brukt selv?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.