"Perfekte mødre"
Alle som er litt bevandret på diverse fora har vel sett dette uttrykket en del ganger. Men personlig har jeg til gode å møte en mor som fremstår som perfekt. I bunn og grunn har jeg inntrykk at at en del blir veldig fornærmet over å høre at det er dumt å gi is hver dag til barn, sette grenser i butikker eller kjøpe bakovervendt sete. Dermed stempler de andre brukere som argumenterer for bedre løsninger som perfekte.
En teori jeg han er at siden en del blir så utrolig fortørnet må de jo vite at de velger dårlige løsninger. Om jeg vet med meg selv at jeg velger det riktige for barnet mitt, har jeg nemlig ingen trang til å furte om andre mener det motsatte.
Forleden dag dumpet jeg tilfeldigvis innom en tråd som kan være et bra eksempel på dette. Noen la inn et bilde av en baby på 5-6 mnd som koste seg med is. Da var det noen som skrev at dette neppe var så lurt mht til allergier osv, og dermed er diskusjonen i gang. Mange mente det var helt håpløst med alle "perfekte" mødre som skal gjøre alt riktig. Men det å følge anbefalinger i forhold til barnets alder er da slettes ikke å være perfekt? I mitt hode er det bare sunn fornuft, og jeg synes det er veldig korttenkt å med overlegg gi barna ting som beviselig ikke er bra for dem. Barna blir da sannelig fort nok så store at de kan spise det meste.
|