|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Spyler bort de narkomane
Tilbudet har de her også, ble bare overrasket ovet at et slik tilbud har blitt borte i andre kommuner. Det går vel sikkert på økonomi vil jeg tro.
|
|
|
#62 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Spyler bort de narkomaneEn annen ting er jo det at det er ikke alltid at det er sånn at man blir hektet på harde stoffer først og så blir hjemløs. Noen faller utenfor systemet fordi de ikke evner å ta vare på seg selv, en leilighet eller alt papirarbeidet som det tross alt er i et «vanlig» A4 liv, havner på gata og begynner med harde stoffer etter hvert.
|
|
|
#63 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det tror jeg du har helt rett i Esme. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
-
Sv: Spyler bort de narkomaneFor å hive inn litt PK, siden det pleier å være noen som er opptatt av det her. Jeg syns egentlig ikke «narkoman» er en ok betegnelse på folk, det kommer litt i samme klasse som «neger» og høres ut som et slags dyr. Og det i tillegg ganske upresist, siden betydningen i dagligtale ser ut til å dekke alt fra de virkelig tunge brukerne av heroin til noen som en sjelden gang røyker marijuana. Nå er jeg ikke helt sikker på hva som er riktig betegnelse, men jeg bruker gjerne «heroinist» når jeg prøver å høres seriøs ut. Jeg håper og tror, som Skilpadda, at vi som samfunn kommer til å skjemmes over hvordan vi behandlet disse menneskene, og også over hva vi kalte dem egentlig. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Spyler bort de narkomaneHeroinist høres mye værre ut enn narkoman.
|
|
|
#66 |
|
|
Sv: Spyler bort de narkomaneJeg er litt usikker på bruken av ordet "narkoman", jeg synes det kan være en grei samlebetegnelse på en tilstand mennesker kan være i, men ikke en grei beskrivelse av et enkeltmenneske. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Spyler bort de narkomaneAngående bruk av begrepet "narkoman" er ikke det på linje med bruk av ordet "alkoholiker"? En narkoman lider av narkomani og en alkoholiker lider av alkoholisme. Og begge går inn under betegnelsen rusmisbruker. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Ekvilist
|
Sv: Spyler bort de narkomaneJeg liker ikke å gå i Oslo sentrum alene på nattetid, men det skyldes ikke de såkalt narkomane. Det er nok av andre gærninger rundt omkring.
|
|
|
#69 |
|
flisespikker
|
Det er nettopp det.
|
|
|
#70 |
|
Ferdig!
Sv: Spyler bort de narkomaneStoffmissbruker kanskje? |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Spyler bort de narkomaneJeg skulle virkelig ønske at Oslo som by, og samfunnet generelt kunne komme opp med et tilbud som var verdig for folk som har et rusproblem. Å spyle mennesker bort fra ei trapp blir bare for dumt - det er en uverdig måte å behandle folk på, og det gjør overhodet ikke noe for å bedre situasjonen deres og problemet rusavhengighet generelt.
|
|
|
#72 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Spyler bort de narkomaneHeroinist høres for meg enda mer stigmatiserende ut. Noen er organist, mens andre endte opp som heroinist, liksom. Mer korrekt er det vel å si rusmisbruker, heroinmisbruker, rusmiddelavhengig etc, det sier mer om situasjonen, eller hva man gjør, heller enn en tittel som man er.
|
|
|
#73 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Eller som vi fikk drillet inn i hodet under studietiden i England, som lå ca 10 mil foran oss nordmenn hva språkbruk og omtale av mennesker angikk, den gangen jeg var der:
|
|
|
#74 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, på samme måte som jeg har fått drillet inn: en person med schizofreni, med depresjon, etc, og ikke en schizofren... (men det blir gjerne litt langt å bruke i dagligtalen, da).
|
|
|
#75 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jepp! (Og det tok lang tid før vi nordmennene "fra steinalderen" fikk det naturlig inn i munnen.)
|
|
|
#76 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har tenkte en del på dette med begrepene og jeg skjønte ærlig talt ikke hva som skulle være alternativet til narkoman, rusmisbruker, alkoholiker osv. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Spyler bort de narkomaneDette med ulike merkelapper man setter på folk er egentlig ganske viktig. Det gjelder like gjerne barn som voksne. Det er ikke hyggelig å bli stemplet som "ørebarn" eller "adhd-barn." Det høres jo ut som om hele ungen er et problem. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Pauset
|
Sv: Spyler bort de narkomaneI dag kl 14. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Pauset
|
Har tenkt det samme. Har faktisk reagert litt på enkeltes signatur her inne sånn sett. "Mamma til adhd-barn" og sånt. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Spyler bort de narkomaneJeg syns egentlig narkoman er en veldig grei samlebetegnelse. Hvis jeg skal flisespikke litt, så er det ikke rusmisbrukere for de misbruker jo ikke rusen. Da er rusmiddelmisbruker et mye bedre uttrykk.
|
![]() |
|
|