Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du medlem av Mensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du medlem av Mensa?
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) 7 3,23%
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) 63 29,03%
Nei, jeg har tatt testen, men strøk 12 5,53%
Nei, så smart er jeg neppe 63 29,03%
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens 72 33,18%
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-08, 19:53   #61
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du medlem av Mensa?

Er ikke medlem, men har tatt noen tester og ifølge de kvalifiserer jeg til medlemskap. Har ikke akkurat noe stort behov for å bli det.

Gammel 29-06-08, 20:15   #62
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jøje. Jeg er nok altfor dum til det med min beskjedne score på knappe 70.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 20:48   #63
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg svarte litt feil, for intelligens er høyst relevant for meg i hverdagen egentlig. Men det er ikke så viktig for meg hvor intelligente folk er, hvis man ikke ser det i sammenheng med hva man bruker intelligensen til..

Herr Kanin mener at fordelen med Mensa, er at der kan man treffe andre som forstår vitsene ens (han er ikke medlem, altså, men består internett-testene deres... :skryte, skryte: ). Men hvis det er et problem i det daglige at man ikke kan vitser som vanlige folk forstår, så har man nok visse utfordringer med tanke på sosial intelligens.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 21:01   #64
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men hvis det er et problem i det daglige at man ikke kan vitser som vanlige folk forstår, så har man nok visse utfordringer med tanke på sosial intelligens.

Det er jeg ikke enig i. :bombe: Nei, altså; man kan ha veldig sær/smal sans for humor, men samtidig være sosialt oppegående nok til å undertrykke denne noe når man er sammen med "vanlige folk", og i så fall kan det være veldig OK og befriende å innimellom treffe folk man er helt på bølgelengde med. HJH.

Men nei, jeg er ikke medlem av Mensa. Og har ikke tenkt å prøve på å bli det heller, selv om IQ-tester jo er morsomme. De jeg vet om som er medlem av Mensa i Norge gir meg ikke inntrykk av at det er en klubb jeg ville treffe så mange sjelebestiser i. Men jeg har f.eks. amerikanske venner som er aktive i sine lokallag av Mensa og sier at det har pleid å være et bra sted å treffe andre introverte intuitivere (for dem som er inne i MBTI-terminologien), ettersom disse er overrepresenterte i Mensa og introverte generelt ikke er så lette å treffe på. Jeg vil likevel tro at utbredelsen av Internett og mailinglister, webfora og andre nettsamfunn langt på vei har overtatt funksjonen som møtested for denslags (og andre sære utgrupper).

Gammel 29-06-08, 21:05   #65
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tok testen på gøy engang og kvalifiserte, men jeg er ikke medlem og har heller ikke lyst til å være det.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 21:08   #66
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jeg ikke enig i. :bombe: Nei, altså; man kan ha veldig sær/smal sans for humor, men samtidig være sosialt oppegående nok til å undertrykke denne noe når man er sammen med "vanlige folk", og i så fall kan det være veldig OK og befriende å innimellom treffe folk man er helt på bølgelengde med. HJH.

Ja, det er jo et poeng (du er smart, du! ). Jeg har av og til litt problemer med å nå ut til de brede lag med bratsjvitsene mine.

Gammel 29-06-08, 21:11   #67
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid syntes at IQ-tester er morsomme, jeg liker å løse sånne rekker og figurer og slikt, men kan slite på ordproblemene. Men det er ingen tvil om at med litt trening så blir man mye flinkere, og det kan da umulig skade å ha studert matematikk f.eks.
Jeg scorer ganske mye forskjellig på slike tester nesten +/- 10 poeng, men ligger trygt innenfor kravet til Mensa. Jeg har ikke søkt fordi jeg føler ikke at jeg har så mye felles sånn automatisk med andre som scorer på denne testen, da vil jeg heller klumpe meg sammen med folk som liker å lese bøker/liker dingsebumser/liker å krangle på nett/er FP-ere.

Dessuten, om man liker IQ-klubber så er jo Mensa den letteste av dem alle (over 98-percentilen dvs 1 av 50) og ikke spesielt mer imponerende enn den lokale sjakklubben. Om man klarer å komme seg inn i Prometheus derimot, hvor man må ligge på en av 30 000, altså omtrent på 190, da blir jeg imponert.

Gammel 29-06-08, 21:12   #68
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, det er jo et poeng (du er smart, du! ). Jeg har av og til litt problemer med å nå ut til de brede lag med bratsjvitsene mine.

Kom med dem her, du.

Gammel 29-06-08, 21:13   #69
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen fortelle meg hva kravet til Mensa er?

:gidder ikke å gå inn på sidene deres og sjekke:

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 21:22   #70
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kom med dem her, du.

Hi hi, det blir for flaut. Jeg sendte deg en på prikk i stedet.

Gammel 29-06-08, 21:29   #71
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Kan noen fortelle meg hva kravet til Mensa er?

:gidder ikke å gå inn på sidene deres og sjekke:

Kravet er at man skal ligge over 98-percentilen. Så det kommer an på hvilken test man tar.
Den vanligste er vel WAIS tror jeg, som har median på 100 og et standardavvik på 15, og da blir det litt mer enn to standardavvik ut, dvs omtrent 135 for denne testen.

Gammel 29-06-08, 21:34   #72
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg blir alltid så full av flir av de som "Åh nei, jeg fikk bare 130, så dum jeg er, da", og så mener de egentlig selv at de er sjempeschmarte, men vil bare unngå å virke så fordømt skrytete.

Jeg ligger for øvrig på gjennomsnittet.

Jeg også tror jeg. Jeg mener jeg ligger på 120-125. Jeg ble sjikkeli overrasket for jeg trodde jeg var myye dummere.

Gammel 29-06-08, 21:37   #73
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg også tror jeg. Jeg mener jeg ligger på 120-125. Jeg ble sjikkeli overrasket for jeg trodde jeg var myye dummere.

Det er jo godt over gjennomsnittet, da.

Gammel 29-06-08, 21:40   #74
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Der ser du.

Gammel 29-06-08, 21:43   #75
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kravet er at man skal ligge over 98-percentilen. Så det kommer an på hvilken test man tar.
Den vanligste er vel WAIS tror jeg, som har median på 100 og et standardavvik på 15, og da blir det litt mer enn to standardavvik ut, dvs omtrent 135 for denne testen.

WAIS-III er en mest kjente og den mest brukte IQ-testen, og standardavviket på 15 stemmer. WAIS-III er også en mer komplett test enn disse IQ-testene på nett som har en tendens til å fokusere altfor mye på mønstre og logisk rekkefølge av disse. De måler f.eks. ikke verbal forståelse - som det også ble påpekt over her - konsentrasjon, arbeidsminne etc.

Gammel 29-06-08, 21:47   #76
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tatt en del sånne tester i forbindelse med jobbintervjuer, og har fått beskjed om at jeg gjør det veldig bra. Jeg synes også at det er gøy å ta testene.

Men jeg har aldri prøvd å ta en ekte mensatest. Jeg føler ikke behovet.

Gammel 29-06-08, 21:49   #77
astrid_d
Superduperaktiv

Medlem siden: Oct 2006
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Jeg har ikke tatt noen test, men jeg tror vel ikke scoret hadde blitt på mensa-nivå.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 21:50   #78
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg har tatt en del sånne tester i forbindelse med jobbintervjuer, og har fått beskjed om at jeg gjør det veldig bra. Jeg synes også at det er gøy å ta testene.

Hva?? IQ-testing på jobbintervju?? Hvem var det som sto for testingen da, og var det autoriserte tester? Høres veldig merkelig ut.

Gammel 29-06-08, 21:53   #79
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Det pleier å være personlighetstester man foretar ifm jobbintervju, har aldri hørt om firma som opererer med IQ-tester.

Gammel 29-06-08, 21:59   #80
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker bratsjvitser. :musikerdatter:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
iq, klassiker, mensa

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.