|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Pauset
|
Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpVi har ikke hatt noen markering for noen av våre. Å melde seg inn i et trossamfunn bør være en voksen og bevisst og selvstendig avgjørelse. Ungene våre skal få gjøre seg opp en mening selv om hva de tror på og ikke tror på, og evt. melde seg inn i trossamfunn når de blir voksne nok til å forstå betydningen av livssyn og religion. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpJepp. Det er derfor jeg velger HEF-greiene nå, for man bli jo ikke innmeldt i noe samfunn der, gjør man? Ikke om man selv melder seg inn.
|
|
|
#63 |
|
Ekvilist
|
Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp
Nei, ingen av familiemedlemmene behøver å være medlem av HEF for å benytte seg av navnfestseremonien. Noen ekstra kroner blir det, men det syntes jeg det var verdt. Jeg opplever ikke å ha tvunget Poden inn i noe trossamfunn ved å la HEF ta ansvar for seremonien.
|
|
|
#64 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp
Niks.
|
|
|
#65 |
|
Nymotens gammeldags
Ja det var det jeg leste på hjemmesiden nå, flott. Jeg ser at man sparer noen lapper på å melde seg inn i HEF, men det vil jeg ikke gjøre siden jeg tross alt tror på endel "religiøse" punkter. Flott at man kan velge å ikke melde seg inn for å ha seremonien.
|
|
|
#66 |
|
søt
Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpFlott du fikk tatt en avgjørelse.
|
|
|
#67 |
|
ekstremt trøtt
|
Jeg tror ærlig talt at dette er noe barna absolutt ikke reflekterer over i det hele tatt. Hvor ofte snakker man om dåpen med barna?
|
|
|
#68 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Dette er jeg helt enig i. Jeg tror kanskje noen barn vil oppleve det som sårt når de blir større hvis ett eller flere søsken fikk en seremoni og de ikke, men at seremonien må være den samme for begge - nei, det synes jeg ikke når foreldrene har en gjennomtenkt grunn til å gjøre det forskjellig. Det er jo stort sett greit å forklare slikt til unger når de blir så store at de lurer.
|
|
|
#69 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpHer har jeg masse erfaring å dele
|
|
|
#70 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpSynes dere har tatt en fin avgjørelse, Iset! Har hørt mye bra om HEFs navnefest. Her ble det verken eller for poden, jeg ville ikke døpe, og mannen min ville ikke ha navnefest. Gikk fint det også. Bare litt færre sølvteskjeer, vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Like blid!
Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpVi har hatt navnefest til alle tre og da i egen regi. Ingen av gjestene hadde vært i navnefest før og det var mange som var skeptiske, men alle gikk derfra og var veldig imponert. Vi hadde ordnet det slik at vi hadde flott musikk fra Bach i bakgrunnen mens jeg bar inn babyen. Mannen min ønsket alle velkommen, fortalte litt om hvorfor vi hadde valgt navnefest, hva navnet hans betyr, når han har navnedag osv. Fadderene kom fram og vi fortalte hvorfor vi hadde valgt de og hvilken funksjon vi ønsket de skulle ha, også fikk de fadderbevis. Etterpå leste jeg et dikt, før vi spiste. Mellom mat og kaker spilte svogeren min gitar og alle sang Lykkeliten. Det har vært en kjempesuksess hver gang, og jeg ville ikke gjort det noe annerledes.
|
|
|
|
#72 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Ja hvorfor er dere ikke meldt ut dersom det er en så stor tabbe? |
|
|
|
|
|
#73 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
...javel..? Seriøs?
|
|
|
|
#74 |
|
Passiv
|
Man skal passe seg litt for å ikke lese alle innleggene i en tråd skikkelig. |
|
|
|
#75 |
|
Nymotens gammeldags
|
|
|
#77 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpJeg kom nettopp, vært ute og trillet i sommerværet.
|
|
|
#78 |
|
Ustabil
|
Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpBare litt om det å gjøre likt for søsken - jeg tror som en del andre her at det ikke er noe barna vil bry seg om. Og skulle de spørre, så er det jo bare å svare ærlig på hvorfor man valgte slik, og hvorfor man valgte sånn. Det blir jo litt det samme som med navn. Hvis du har to (eller flere) av samme kjønn, fikk da den eldste det navnet du likte best, og nr. 2 fikk "nest best"? Eller valgte man det man følte var riktig der og da? |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Hun skrev at hun vurderer å melde seg ut uansett. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpJa, for mannen min har ikke de samme tankene som meg, det skrev jeg jo? JEG synes det er feil å døpe, mens min mann ikke bryr seg om verken det ene eller det andre, og har dermed litt mer betenkeligheter med å betale for noe han mener vi kan gjøre gratis. Men jeg har fått ham på glid nå altså.
|
![]() |
|
|