Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva synes dere om festdrakt til voksne?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-08, 21:20   #61
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om festdrakt til voksne?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Du kan jo begynne å "samle" Iset. Ha et bunadsfond, og ønske deg tilskudd til det, og forskjelligebunadsting ting til bursdager og jul (sølv, sko, stoff osv. ). Hvis du virkelig ønsker deg en bunad, så hadde jeg gjort det og ikke valgt det nest beste pga kostnad. Heller bruke litt lengre tid og få det du virkelig vil ha.

Enig med DM, eg.

Eg fekk ikkje sølvbelte til min bunad ved konfirmasjonen, men dei siste åra har eg ønska meg støl/ledd til dette. Perfekt gave. Kosta rundt 200 per stk. Tilsaman har eg no eit heilt sølvbelte av gåver eg har fått frå fjern og nær familie. Synes det er ein fin tanke

Gammel 18-04-08, 21:23   #62
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er mange pene festdrakter, jeg.

Gammel 19-04-08, 09:53   #63
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Så sant festdrakten er håndsydd og ikke kjøpt på sparkjøp ol. Det blir for jalla.. Da er det bedre å kjøpe seg et pent antrekk.
Jeg er jo likedan når det gjelder festdrakter til barn jeg, men ser jo at det er populært så det er nok mange som liker det.

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-08, 09:55   #64
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Ei jeg jobbet med før hadde laget sin egen "fantasidrakt". Den var knallfin!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-08, 09:59   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Så sant festdrakten er håndsydd og ikke kjøpt på sparkjøp ol. Det blir for jalla.. Da er det bedre å kjøpe seg et pent antrekk.
Jeg er jo likedan når det gjelder festdrakter til barn jeg, men ser jo at det er populært så det er nok mange som liker det.

Men ikke alle har jo økonomi til å få håndsydd drakter til seg selv og barna, og da er drakter fra Sparkjøp, Obs og lignende (feks. til barn) et bra alternativ synes jeg, for de som vil kle barna sine i slikt. Min fireåring har en festdrakt fra Cubus, tror jeg det er (eller var det Obs?), og hun er helt nyydelig i den ...

Gammel 19-04-08, 10:46   #66
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men ikke alle har jo økonomi til å få håndsydd drakter til seg selv og barna, og da er drakter fra Sparkjøp, Obs og lignende (feks. til barn) et bra alternativ synes jeg, for de som vil kle barna sine i slikt. Min fireåring har en festdrakt fra Cubus, tror jeg det er (eller var det Obs?), og hun er helt nyydelig i den ...

Klar over det, men det er mange pene alternativer i penklær. Og jeg tviler ikke på at jenta di er nydelig! Det er hun jo uansett

Gammel 19-04-08, 10:55   #67
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er veldig mange fine penklær, og nå som jeg er blitt slank er det jo mye mer å velge mellom, og mye morsommere å kle seg pent.

Men om det er "bunadsfølelsen" man er ute etter, og ikke har råd til blodpris-bunader og -festdrakter, er jeg glad for at det finnes billige alternativer slik at ALLE kan få ikle seg slike plagg, uavhengig av økonomisk situasjon.

Gammel 19-04-08, 11:54   #68
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja det er veldig mange fine penklær, og nå som jeg er blitt slank er det jo mye mer å velge mellom, og mye morsommere å kle seg pent.

Men om det er "bunadsfølelsen" man er ute etter, og ikke har råd til blodpris-bunader og -festdrakter, er jeg glad for at det finnes billige alternativer slik at ALLE kan få ikle seg slike plagg, uavhengig av økonomisk situasjon.

Jo jeg ser den, men personlig om jeg ikke har råd til ekte vare, lar jeg være og velger noe helt annet. Bunadsfølelsen min hadde absolutt ikke kommet i en kjøpe fabrikksydd festdrakt.

Gammel 19-04-08, 12:41   #69
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er som Trulte med bunadfølelsen.

Jeg er oppvokst med hardangerbunad og kystdrakt ( som ja er en festdrakt med håndsydd) og har aldri hatt kjøpebunad. Jeg har vert kjempeheldig og det har nok gjort noe med det at jeg aldri hadde følt meg vel med en kjøpebunad. Enest må være i den aller minste størrelsen på jentebunad.

Men for meg tror jeg det har noe med hva jeg er oppvokst med. Jeg synes ikke det er fint med kopi bunader.

Den som var på sparkjøp i fjor og årene før så veldig ut som en kopi av vestlandsdrakten.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-08, 16:00   #70
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine bunader har vært fantastiske investeringer som jeg har tjent inn mange ganger. Hedmarksbunaden min kostet rundt 20 000 i 1989 da jeg ble konfirmert. Siden har jeg brukt den i snitt 5 ganger i året i 19 år og ofte flere ganger, og den har da kostet i underkant av 200 kroner pr gang. Man får jamen ikke mye fint for 200 kroner, sko og tilbehøre inklusive. jge eier knapt et plagg som koster under 200, og skal jeg ha penkjole til bryllup, konfirmasjon eller dåp, når jeg en sjelden gang ikke bruker bunad, går det kjapt både en og to lapper, kanskje må jeg kjøpe sko også og vips har anledningen kostet mange tusen kroner.

Gammel 19-04-08, 16:03   #71
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mann skal få bunad nå, og jeg fikk hele familien til å gå sammen til jul og gi penger og tilbehør. Han fikk alt tilbehør til bunaden til jul pluss 6000 kroner fordi alle spleiset. Til bursdagen sin fikk han enda mer penger og en kniv. Nå mangler han hatt og selve bunaden som vi skal begynne å få sydd snart.

Det var en tusen ganger bedre presang (og en veldig morsom overraskelse) en masse dilldall.

Gammel 19-04-08, 21:13   #72
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Jeg er ikke ett bunad/festdrakt-menneske. Kroppen min ville ikke kledd en sånn habitt tror jeg Men jeg facineres over alle flotte bunader og drakter på 17. mai, og misunner egentlig de som har det, for de slipper jo å lure på hva de skal ha i brylluper, dåp og andre tilstelninger...

Så Iset, gjør drømmen til virkelighet, det er ikke harry!

Gammel 20-04-08, 14:19   #73
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg velger nok å spare til bunad ja, det er jo det jeg ønsker meg. Nå tør jeg ikke å ønske meg veldig dyre ting til bursdager og jul selv om slekten min har god råd. Problemet er at jeg er oppvokst i fattige kår der jeg alltid arvet og fikk brukte ting (og jeg har selvsagt vært fornøyd med det), så jeg er ikke vant med å få/ønske meg dyre ting, det henger veldig igjen. Men jeg kan jo ønske meg litt og litt over flere år, da blir det jo ikke særlig dyrt. Jeg må bare finne ut hvilket sølv jeg skal ha, for verken jeg eller noen i slekten har særlig greie på bunader med unntak av svigermor. Kan liksom ikke bare si at jeg ønsker meg "bunadsølv", jeg må jo vite HVA.

Gammel 20-04-08, 17:08   #74
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Bare finn ut hvilken type bunad og ønsk deg sølv. Du har snart 30-årsdag, har du ikke? Da ville jeg ønsket meg bidrag til bunad over hele fjøla. Som jeg måtte ta med teskje overfor svigers; det er bedre å bidra til noe stort og fint, litt etter litt, enn å kjøpe ting man ikke trenger, ønsker seg eller bruker, og man må ikke kjøpe alt på en gang.

Du kan jo også legge inn et trekk på noen hundre kroner hver mnd, som går rett til bunadskontoen.

Gammel 20-04-08, 17:49   #75
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Takk for tips. Jeg blir 30 i januar 2010, så det er jo halvannet år til men tiden går fort. Jeg skal ønske meg sølv (vet hvilken bunad jeg skal ha) til både jul og bursdager og spare det jeg kan selv.

Gammel 20-04-08, 18:54   #76
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Hva synes dere om festdrakt til voksne?

Jeg ser ikke forskjell på den festdrakten fra Spar og en ordentlig bunad. :har ikke peiling:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 15:12   #77
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Det er forskjell på festdrakt og festdrakt. Kystdrakten, Bergens-drakten og Oslo-drakten er flotte drakter, Spar Kjøp-drakten ser i mine øyne ut som billig jalla-jalla-look-alike. (Jeg har sett dem live, og dette er altså min mening.) Ulldrakten som det linkes til over her synes jeg var kjempeflott.
Jeg har selv bunad, og er nok litt bunads-nazi. Jeg mener at skal man først spandere penger på en drakt, så ville jeg lagt litt mer i potten og fått meg en kvalitetsdrakt og ikke noe masseprodusert greie til en billig penge.

PS:
Har du sjekket ut de brukte bunadene på finn, Iset?

Enig med Liven.

Jeg er litt sånn som irriterer meg over at festdraktfolk omtaler draktene sin som bunader. :innrømmer:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 16:44   #78
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Det at du stiller dette spørsmålet her tror jeg betyr at du aldri kommer til å bli helt fornøyd med festdrakt. Jeg ville heller begynt å spare til buna. Sjekk finn.no for bruktdeler, og hvis svigermoren din har en romslig deadline på et år eller to syns hun sikkert det er stas å sy bundaden for deg.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 16:58   #79
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Synes det er helt greit jeg.

Forøvrig vokste jeg opp med at vi kalte alt for bunad, så det gjør jeg ofte fortsatt. Mannen korrigerer meg, og jeg svarer at jeg sier som jeg vil. Det irriterer meg. Høres ut som om det ene ikke er like bra som det andre, liksom.

Jeg vet godt forskjell på 'ånkli bunad og en festdrakt, men festdrakt er et litt fremmed ord for meg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 17:36   #80
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker bunaden min, og føler meg utrolig heldig som eier et så vakkert plagg! (Nordlandsbunad).
Jeg har en venninne som har rød Edda drakt, og den er veldig fin synes jeg. Skulle jeg hatt meg en festdrakt av noe slag, hadde jeg definitivt valgt den.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:02.