Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Dyrevernere og jakt

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-08, 16:15   #61
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Jepp. Svir i øynene. Ævve.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 16:18   #62
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg vet om en fisk som er flink til sånt.

Den hadde kommet til å se sånn ut:

Gammel 01-04-08, 16:28   #63
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vakkert.

Gammel 01-04-08, 16:47   #64
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Esme.

Gammel 01-04-08, 17:05   #65
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og når vi er inne på dyrs rettigheter: Jeg så nylig en dokumentar om en rotte som hadde så lyst til å bli kokk, men som ble diskriminert på det groveste. Heldigvis fikk rotten en støttekontakt i en udugelig kokk som trengte noen pointere, men det holdt på å gå galt likevel, da helsetilsynet vurderte rotten som et skadedyr! :sjokkert:

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 17:06   #66
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Gammel 01-04-08, 17:16   #67
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Jeg er ikke jeger selv, men jeg går en god del i naturen , både sommer og vinter. Jeg tar en del bilder av dyr, hvis jeg får dem på "skuddhold".

Men det som er aller mest trist er at jeg stadig oftere finner kadaver av dyr som har dødd fordi de ble svake pga. matmangelen gjennom vinteren. De største hjortedyrene og elgen er det lite fare med, de er robuste nok. Men ungdyrene ser vi stadig flere av, liggende og råtne.

OK, vil vel noen si, det er naturens gang. De sterkeste overlever. og det er kanskje sant.
Men jeg sier IKKE det. Jeg sier heller at det ville vært bedre for disse stakkars dyra at bestanden ble regulert med jakt slik at det faktisk ble nok mat til å overleve vinteren for de dyra som var igjen.

Å la alle få leve er sikkert idyllisk nok, og jeg har ingen problemer med å forstå tankegangen. Lett å bli nok fascinert av slike fine dyr til å mene at alle skal få leve.
Men dyrevern er det definitivt ikke. Det er faktisk det motsatte.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 17:24   #68
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Esme og Kif:

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 17:25   #69
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror ikke det er selve drapet som gir de fleste jegere glade, men at man har greid noe som er forholdsvis vanskelig som i tillegg gir deilig middag.

Det samme tenker jeg. Jeg tok ikke jegerprøven fordi jeg hadde så utrolig lyst til å drepe. Det tror jeg ikke vile kledt meg!

Det er strenge krav til jakt av alle slag, og prinsippet om human jakt gjelder for jakt enten det er med feller eller med våpen. Skal du jakte med feller, må du sjekke dem minst to ganger daglig om dyret fanges levende, minst en gang i uka om den fanger og dreper dyret. En felle skal ikke fange viltet slik at det blir skadet og må ligge å vente på å bli tatt av dage. Til og med musefeller skal settes opp slik at musa ikke skal lide unødig!

Gammel 01-04-08, 17:28   #70
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Jeg er ikke jeger selv, men jeg går en god del i naturen , både sommer og vinter. Jeg tar en del bilder av dyr, hvis jeg får dem på "skuddhold".

Men det som er aller mest trist er at jeg stadig oftere finner kadaver av dyr som har dødd fordi de ble svake pga. matmangelen gjennom vinteren. De største hjortedyrene og elgen er det lite fare med, de er robuste nok. Men ungdyrene ser vi stadig flere av, liggende og råtne.

OK, vil vel noen si, det er naturens gang. De sterkeste overlever. og det er kanskje sant.
Men jeg sier IKKE det. Jeg sier heller at det ville vært bedre for disse stakkars dyra at bestanden ble regulert med jakt slik at det faktisk ble nok mat til å overleve vinteren for de dyra som var igjen.

Å la alle få leve er sikkert idyllisk nok, og jeg har ingen problemer med å forstå tankegangen. Lett å bli nok fascinert av slike fine dyr til å mene at alle skal få leve.
Men dyrevern er det definitivt ikke. Det er faktisk det motsatte.

Flott skrevet!

Gammel 01-04-08, 17:55   #71
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

I have killed whales with my own bare hands.

Gammel 03-04-08, 09:09   #72
noen
This is normal!

noen sin avatar

Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Åh, en ekte nordmann!

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 16:37   #73
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

I have stroked a salmon with my own bare hand.

Gammel 03-04-08, 16:48   #74
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I let a carp suck me.

Gammel 03-04-08, 18:43   #75
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Å, jeg trodde den historien var allment kjent:

En gang på 90-tallet var det en stor konferanse i Geneve for statsvitere fra hele verden. Under bufféen gikk ei fisefin amerikansk frue nesten til fysisk angrep på en av de islandske deltakerne. Det var helt fryktelig at nordiske land kunne drive på med hvalfangst, og visste han ikke at hvaler var intelligente dyr osv. osv. Den stakkars mannen var verdens mest pasifistiske, men hadde dessverre utseende mot seg, og hadde store likhetstrekk med Snorre Sturlasson. Han hadde aldri drept noe større enn en mygg, men kom aldri til orde i den lange og sinte tiraden fra den amerikanske furien. Etter å ha hørt på denne utskjellingen av sin kjære islandske kollega en stund, brøt den norske deltakeren inn. Han var av de mindre mennene på konferansen, og så så liten og uskyldig ut at ingen kunne tro han hadde gjort annet enn å sitte på kontoret sitt og tenke. Det kom derfor som et sjokk da han uttalte på virkelig pent oxford-engelsk med norsk brytning: "I have killed whales with my own bare hands!" Damen sa ikke et ord mer om hvalfangst den kvelden.

Gammel 03-04-08, 20:40   #76
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I let a carp suck me.

...not a carpet muncher, I presume?

Gammel 03-04-08, 21:15   #77
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg har et blandet forhold til jegere, men er definitivt ikke prinsipielt i mot jakt.

Dyreplaging for moro skyld (aka catch and release, sportsjakt som ikke tjener hverken matauk eller bestandspleie) er ikke mer tillitsvekkende eller sjarmerende hos voksne menn med SUV enn hos gutter som plukker vingene av fluer for moro skyld. Og jakt på sårbare arter som ulv eller tiger kvalifiserer i mine øyne til ti års opphold i Kristiansand dyrepark -innenfor sprinklene og med Kaptein Sabeltann på repeat 24-7.

På den annen side, skulle buddhistene ha rett ville jeg definitivt foretrekke å bli gjenfødt som en fri elg enn som kjøttfe parkert i egen møkk. Og gitt videre valg ville jeg heller endt mitt elgliv for en velrettet kule enn for en ulveflokk som ikke er like nøye med at jeg var død før de begynner å spise. Om jegeren smilte eller ikke ville jeg brydd meg fint lite om. Så jeg mener klart at kompetente jegere som jakter rikelig vilt skaffer mat på en på mange måter mer etisk og miljøvennlig måte enn de som kjøper burgeren ferdig pakket og lar andre ta seg av de usmaklige bitene.

Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 11:01   #78
Mammarit
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Lesja, Oppland
Mammarit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har aldri selv vært med på elgjakt, men derimot på reinsjakt. Dette går rolig og respektfullt for seg, og reinsflokken merker ingenting før de høre et smell og en av dem faller død om. Jegerne ligger helt stille til hele resten av flokken er løpt bort, da først starter slakting. Reinsjegere i 100 tall som jeg har møtt ofte, har human jakt og respekt for alt liv i tankene under hele jaktsesongen. Jakt må til for å regulere bestanden, slik at det blir nok mat til de som blir igjen, og for å gi oss deilig og sunn mat

Mammarit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 13:31   #79
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Mens vi snakker om bjørner, så var det en her i år også.
Drepte sauer for fote, uten at fellingstillatelse ble gitt.

Til slutt fikk de det, men de fikk bare noen dager på seg.
De fant ikke slagbjørnen på de dagene.

Bøndene måtte sette sauene inn en måned før normalt for å berge flokkene.

Den bare drepte, spiste ikke.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 14:18   #80
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Er du klar over hvor mye skade mange jegere gjør?
Hvor mangen skadeskutte dyr tror du går der ute?
Jeg har selv sett to dådyr me kule sår.
Liker ikke jegere syns de er ufysne å jævla sadistiske.

Det er grunnen til at vi sadistiske jævler har med oss godkjent ettersøkshund, det er påbudt. Så i tillegg til å skadeskyte Bambi må vi nå finne dritten og skyte den på ordentlig vis, møkkajobb.

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Jeg er ikke jeger selv nei. Har ikke møtt mangen jegere men de jeg har møtt her vært idioter.. så enkelt er det.

Selvfølgelig er vi idioter, hvem andre ville vel gidde å sørge for at du og dine like får herlig viltmiddag på bordet.

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Her kommer generaliseringstråden virkelig til sin rett.
Jeg regner med at det finnes jegere som bruker jakt som en unnskyldning for å få utløp for sine blodtørstige sider. Det betyr ikke at det er jakta som er problemet. De jegerne jeg har møtt er vel så opptatt av å løpe rundt i skogen med fancy utstyr som å drepe.

Endelig en som har skjønt det, det er utstyret som teller (i tillegg til at vi får stillet blodtørsten vår da). For det er fett som bare pokker når man kan smyge seg rundt i skogen i lydløst tøy med digert våpen over skulderen. Nattkikkert i reneste marinejegerstil og for ikke å glemme de lekre bootsene da, her kan fallskjermjegerne til og med gå hjem å vogge. Kikkertsikte som lar en leke snikmorder som sitter på et hustak og tar ut et eller annet statsoverhode, si meg blir det stort bedre?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Og noen av de jeg har møtt var egentlig ikke så opptatt av å skyte som å sitte i skogen og drikke sprit.

Vi drikker da ikke sprit, det går i Braastad på lerka og skrøner ved bålet, husker dere forresten den jeg nesten tok ut i fjor, den bukken med en million tagger? Grunnen til at den skvatt unna var den hersens karsken som Ola Dunk hadde med seg, dobbeltsyn og greier så den jeg tok ut var premiekua til bonden i Lia.

Svar med sitat
Svar

Emneord
elgsteik, lemmenøre

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.