Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pappan gikk!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-08, 13:14   #61
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pappan gikk!

Jeg er veldig bevisst på å ikke overføre "verden er farlig" til barna mine, og jeg tror jeg har klart det sånn rimelig bra. De virker ikke redde eller uselvstendige eller veldig avhengige av meg, selv om de ikke har vært alene på kjøpesenter i ung alder.

Man har jo med seg sine egne erfaringer som har stor betydning for hvor trygg man oppfatter verden. Jeg har nok sett noen ting skje såpass nært innpå, da jeg var liten selv, og det har nok gjort at jeg tenker at "kan det skje med noen, så kan det skje med meg". Eller mine barn. Så jeg klarer ikke la være å passe veldig veldig godt på små barn. Noen sjanser står for meg som veldig unødvendige å ta.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 13:18   #62
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å gå i barnehage anser jeg som veldig mye mer nødvendig enn å være alene på kjøpesenter, både fordi foreldrene må tjene til livets opphold og for barnets del. Jeg bekymrer meg heldigvis ikke for pedofile i barnehagen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 13:21   #63
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Så forskjellig kan man tenke. Det at det er en barnekrok på kjøpesenteret, med tv og leker, har aldri fått meg til å tenke tanken at jeg skal gå fra dem der alene. Jeg har nok et mye mer pessimistisk verdensbilde enn mange andre.

Jeg deler ditt verdensbilde. Jeg har til og med fortalt guttene at det finnes mennesker der ute som ikke vil dem vel. Dette er ikke sagt for å skremme dem til å høre på meg, men fordi jeg vil de skal vite hvorfor de ikke får være med fremmede om de skulle bli spurt om det eller lokket med godis.
Det skjer nemlig! Min lillebror ble forsøkt lokket hjem til en ung mann som hadde godteri, og det var helt tilfeldig at mamma så ham gå sammen med denne unge mannen en helt annen vei enn hjem fra skolen.

Jeg forsøker å lære dem hvordan de kan være trygge når de skal ut i verden på egenhånd, men synes ikke de trenger å lære å være alene i et hjørne av et fullt kjøpesenter fordi jeg synes det er mest praktisk å etterlate dem der. Men, jeg lar dem være på barnepassen på IKEA, Elixia eller Sandvika Storsenter hvis de vil det selv. Der er det skjermet og det jobber tross alt mennesker der som skal passe på dem.

Sist redigert av Hønni : 18-03-08 kl 13:30.
Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 13:23   #64
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

For å si det slik: Dere som er redd for pedofile sender vel ungene i barnehagen eller lar de gå på trening selv om alt viser at det er på slike arenaer det meste av misbruk foregår?

Selv om man overveier muligheten for fare betyr ikke det at man er hysterisk og nærmest holder barna i bånd. Å sende barna i barnehage eller på skole medfører tilsyn, noe jeg ikke kan si for treåringen og femåringen overlatt til seg selv på et kjøpesenter fullt av fremmede mennesker.

Gammel 18-03-08, 13:28   #65
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Selv om man overveier muligheten for fare betyr ikke det at man er hysterisk og nærmest holder barna i bånd. Å sende barna i barnehage eller på skole medfører tilsyn, noe jeg ikke kan si for treåringen og femåringen overlatt til seg selv på et kjøpesenter fullt av fremmede mennesker.

Poenget mitt var at hvis du ser helt objektivt på når misbruk av barn skjer så er det som regel i relasjon til noen barna har et nært forhold til. Det jeg vil frem til er at pedofile er ikke en eller annen ensom ulv med horn i panna som røsker med seg barn fra kjøpesentre. Ja, det forekommer, men det er mye mer vanlig at misbruk skjer slik jeg har skissert det. Faren er med andre ord større i andre situasjoner, og derfor var jeg nysgjerrig på hvordan de som var redd for pedofile tenkte i forhold til det.

Gammel 18-03-08, 13:33   #66
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt var at hvis du ser helt objektivt på når misbruk av barn skjer så er det som regel i relasjon til noen barna har et nært forhold til. Det jeg vil frem til er at pedofile er ikke en eller annen ensom ulv med horn i panna som røsker med seg barn fra kjøpesentre. Ja, det forekommer, men det er mye mer vanlig at misbruk skjer slik jeg har skissert det. Faren er med andre ord større i andre situasjoner, og derfor var jeg nysgjerrig på hvordan de som var redd for pedofile tenkte i forhold til det.

Men man må jo være realistiske him, og realiteten er for mange barnehage og skole. Barna har i tillegg tilsyn på disse stedene, de er gjerne samlet i flokk og har i større grad flere tillitspersoner å forholde seg til. Jeg tror heller ikke sannsynligheten for pedofile er stor på kjøpesenter, men det er en situasjon jeg har vurdert og kommet fram til at det er en risiko jeg ikke behøver å ta stilling til. Jeg snakker ikke bare om pedofile heller. Hva om barnet blir redd, må akutt på toalettet, blir plaget av andre tilstedeværende barn? Jeg kan i bunn og grunn tenke meg til flere situasjoner hvor barnet har behov for en voksen.

Gammel 18-03-08, 13:34   #67
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Barn i den alderen har dårlig tidsperspektiv, de eier ikke retningssans og har ingen kritiske evner i forhold til sine egne fikse idéer. Noen mer enn andre, selvfølgelig. Jentungen på fire hører på mora si og er skeptisk til fremmede, men jeg hadde ikke gått fra henne på Ultra på Solsiden i alle fall. Hun kunne fint ha funnet på at nå har hun ventet i evigheter (fem minutt) og at mamma sikkert har gått i bilen så det er best hun går ut og leter. Jeg er mest redd for at hun skal gå seg vill eller bli overkjørt eller ramle i kanalen eller sånne ting, men selvfølgelig tenker jeg på at det kan dukke opp fremmede med skumle hensikter også. Det står derimot ikke øverst på lista mi.

Gammel 18-03-08, 13:43   #68
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Tja, jeg vil jo ikke si at det er naivt, da hadde jeg jo ikke tenkt slik.

Ikke?

Gammel 18-03-08, 13:43   #69
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men man må jo være realistiske him, og realiteten er for mange barnehage og skole. Barna har i tillegg tilsyn på disse stedene, de er gjerne samlet i flokk og har i større grad flere tillitspersoner å forholde seg til. Jeg tror heller ikke sannsynligheten for pedofile er stor på kjøpesenter, men det er en situasjon jeg har vurdert og kommet fram til at det er en risiko jeg ikke behøver å ta stilling til. Jeg snakker ikke bare om pedofile heller. Hva om barnet blir redd, må akutt på toalettet, blir plaget av andre tilstedeværende barn? Jeg kan i bunn og grunn tenke meg til flere situasjoner hvor barnet har behov for en voksen.

Ja, og jeg er helt enig med deg i at et kjøpesenter ikke egner seg som en plass å være alene i timesvis for små barn. Utgangspunktet mitt var et innlegg hvor du spurte etter hvilke kriterier man hadde for å la barna være alene. Og mine kriterier er at ungene ikke kan finne på noe som medfører at de skader seg (eks ramle utenfor et svaberg og ned i sjøen), at andre skader dem (eks bli kjørt ned) og at de ellers klarer seg alene (i forhold til å være redd ol).

Gammel 18-03-08, 13:47   #70
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Ikke?

Nei, hvis jeg selv mente at det var naivt, hadde jeg ikke tenkt slik, hadde jeg det da?
Jeg vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener.

Gammel 18-03-08, 13:56   #71
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Nei, hvis jeg selv mente at det var naivt, hadde jeg ikke tenkt slik, hadde jeg det da?
Jeg vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener.

Synes bare det er rart å tro at man aldri tenker naivt selv.

Gammel 18-03-08, 14:02   #72
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ja, og jeg er helt enig med deg i at et kjøpesenter ikke egner seg som en plass å være alene i timesvis for små barn. Utgangspunktet mitt var et innlegg hvor du spurte etter hvilke kriterier man hadde for å la barna være alene. Og mine kriterier er at ungene ikke kan finne på noe som medfører at de skader seg (eks ramle utenfor et svaberg og ned i sjøen), at andre skader dem (eks bli kjørt ned) og at de ellers klarer seg alene (i forhold til å være redd ol).

Timesvis? Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt. Og jeg synes det er naivt å tro at så lenge barnet er rolig og ingen fare for seg selv er det greit å la det være alene.

Gammel 18-03-08, 14:04   #73
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For å si det slik: Dere som er redd for pedofile sender vel ungene i barnehagen eller lar de gå på trening selv om alt viser at det er på slike arenaer det meste av misbruk foregår?

Bare for å gjøre en ting klart: Jeg jobber selv i barnehage og for å jobbe der må man vise politiattest. Jeg syns det var en utrolig grov påstand du kommer med her. Skal du komme med en sånn påstand så bør det idet minste være hold i den og ikke vill fantasi.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 14:08   #74
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Barn i den alderen har dårlig tidsperspektiv, de eier ikke retningssans og har ingen kritiske evner i forhold til sine egne fikse idéer. Noen mer enn andre, selvfølgelig. Jentungen på fire hører på mora si og er skeptisk til fremmede, men jeg hadde ikke gått fra henne på Ultra på Solsiden i alle fall. Hun kunne fint ha funnet på at nå har hun ventet i evigheter (fem minutt) og at mamma sikkert har gått i bilen så det er best hun går ut og leter. Jeg er mest redd for at hun skal gå seg vill eller bli overkjørt eller ramle i kanalen eller sånne ting, men selvfølgelig tenker jeg på at det kan dukke opp fremmede med skumle hensikter også. Det står derimot ikke øverst på lista mi.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 14:29   #75
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Synes bare det er rart å tro at man aldri tenker naivt selv.

Jeg vet ikke om det er du eller jeg som ordlegger seg slik at det blir helt feil, men jeg skjønner at andre mener at jeg tenker naivt om ting, og jeg skjønner at alle har en og annen naiv tanke. Men om jeg selv hadde ment at tankegangen min var naiv hadde jeg jo ikke tenkt det.

Jeg får ikke til å forklare meg bedre...

Men jeg tror ikke at jeg aldri tenker naivt selv. Jeg regner bare med at jeg gjør det uten å være klar over det.

Gammel 18-03-08, 14:31   #76
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Bare for å gjøre en ting klart: Jeg jobber selv i barnehage og for å jobbe der må man vise politiattest. Jeg syns det var en utrolig grov påstand du kommer med her. Skal du komme med en sånn påstand så bør det idet minste være hold i den og ikke vill fantasi.

Jeg har ikke noe å vise til nå, men det er da lagt fram rapporter i øst og vest på at overgrep mot barn oftest skjer på arenaer der barn er sammen med mennesker de stoler på og kjenner?
hjem, skole, barnehage, trening, og om det ikkeskjer disse stedene så skjer det oftest med personer barnet kjenner fra disse stedene.

Tar du det som personlig kritikk?

Gammel 18-03-08, 14:33   #77
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var nettopp en barnehageansatt som ble tatt for overgrep mot en femåring i mitt nærmiljø. Såvidt jeg vet har det aldri vært kidnapping av små barn der gjerningsmannen og barnet har vært ukjente for hverandre i mitt nærmiljø. Aldri noensinne. På landsbasis er det også uhyre sjelden at overgrep og bortførelser skjer umotivert blant ukjente på offentlige steder. Jeg syns ikke det er riktig å ta en masse hensyn til slike potensielle farer så lenge jeg tar med ungen ut på kjøreturer i bilen eller gåturer langs veien.

Selvsagt ville jeg ikke gått fra ungen min i timesvis noe som helst sted, men hun får gå alene til sine besteforeldre og oldemoren sin selv om deler av veien er uten tilsyn, jeg har planer om at hun skal gå til skolen alene til høsten og av og til venter hun i bilen alene mens jeg handler, hun leker ute alene uten at jeg ser henne til enhver tid også. Jeg nekter å gå med på at det gjør meg skjødesløs, naiv og uansvarlig. Da syns jeg man har et forvrengt virkelighetsbilde og krisemaksimerer og ser farer som ikke eksisterer.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 14:45   #78
Oschi
Nykommer

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: UK
Oschi er litt kul
Standard

Jeg ville ikke gått fra små barn, da jeg er redd noen kunne ta de.

Gammel 18-03-08, 14:53   #79
him
Leser

him sin avatar

Standard

Timesvis? Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt. Og jeg synes det er naivt å tro at så lenge barnet er rolig og ingen fare for seg selv er det greit å la det være alene.

Ja, og da regner jeg med at det er pedofile du tenker på? For hvis du tar vekk risikoen for at barnet kan skade seg selv eller rett og slett gå sin vei, er det vel ikke så mye igjen? Mulig jeg misforstår deg, fordi jeg ikke er helt sikker på hvorfor du mener at det er farlig at barn er alene på et kjøpesenter?

Mener du at det i de fleste tilfellene av misbruk av barn skjer hvor det ikke er noen relasjon mellom barnet og overgriperen? Av typen "fremmed mann kidnapper et ubevoktet barn". Jeg ser at i det innlegget du svarte på, ble forklaringen min litt kort. Dette var fordi jeg har skrevet mer utfyllende om det lengre opp. Poenget mitt var at i nesten alle saker med misbruk av barn er det en relasjon mellom barnet og overgriperen, dette er slekt, venner av familien, ansatte i skole, trenere, ansatte i barnehage, barnevakter etc.

Sist redigert av him : 18-03-08 kl 15:19. Årsak: relasjone -> relasjon + flyttet en fnutt
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 15:08   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ja, og da regner jeg med at det er pedofile du tenker på? For hvis du tar vekk risikoen for at barnet kan skade seg selv eller rett og slett gå sin vei, er det vel ikke så mye igjen? Mulig jeg misforstår deg, fordi jeg ikke er helt sikker på hvorfor du mener at det er farlig at barn er alene på et kjøpesenter?

Man kan ikke utelukke pedofile, kidnappere, mordere, psykiatriske osv. nei, og som jeg forklarte tidligere er det naivt å helt utelukke dem i troen på at verden er et trygt og godt sted. Men jeg kan i det hele tatt komme på mange situasjoner selv rolige, fornuftige barn kan komme oppi, og faren for fremmede er selvfølgelig med i den beregningen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:23.