|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Pappan gikk!Jeg er veldig bevisst på å ikke overføre "verden er farlig" til barna mine, og jeg tror jeg har klart det sånn rimelig bra. De virker ikke redde eller uselvstendige eller veldig avhengige av meg, selv om de ikke har vært alene på kjøpesenter i ung alder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Pappan gikk!Å gå i barnehage anser jeg som veldig mye mer nødvendig enn å være alene på kjøpesenter, både fordi foreldrene må tjene til livets opphold og for barnets del. Jeg bekymrer meg heldigvis ikke for pedofile i barnehagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
♡
|
![]() Sv: Pappan gikk!
Jeg deler ditt verdensbilde. Jeg har til og med fortalt guttene at det finnes mennesker der ute som ikke vil dem vel. Dette er ikke sagt for å skremme dem til å høre på meg, men fordi jeg vil de skal vite hvorfor de ikke får være med fremmede om de skulle bli spurt om det eller lokket med godis.
Gutta (02) og Lillesøster (06) Sist redigert av Hønni : 18-03-08 kl 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Ringskrømt
|
Selv om man overveier muligheten for fare betyr ikke det at man er hysterisk og nærmest holder barna i bånd. Å sende barna i barnehage eller på skole medfører tilsyn, noe jeg ikke kan si for treåringen og femåringen overlatt til seg selv på et kjøpesenter fullt av fremmede mennesker.
![]() |
#65 |
Leser
|
Poenget mitt var at hvis du ser helt objektivt på når misbruk av barn skjer så er det som regel i relasjon til noen barna har et nært forhold til. Det jeg vil frem til er at pedofile er ikke en eller annen ensom ulv med horn i panna som røsker med seg barn fra kjøpesentre. Ja, det forekommer, men det er mye mer vanlig at misbruk skjer slik jeg har skissert det. Faren er med andre ord større i andre situasjoner, og derfor var jeg nysgjerrig på hvordan de som var redd for pedofile tenkte i forhold til det.
![]() |
#66 |
Ringskrømt
|
Men man må jo være realistiske him, og realiteten er for mange barnehage og skole. Barna har i tillegg tilsyn på disse stedene, de er gjerne samlet i flokk og har i større grad flere tillitspersoner å forholde seg til. Jeg tror heller ikke sannsynligheten for pedofile er stor på kjøpesenter, men det er en situasjon jeg har vurdert og kommet fram til at det er en risiko jeg ikke behøver å ta stilling til. Jeg snakker ikke bare om pedofile heller. Hva om barnet blir redd, må akutt på toalettet, blir plaget av andre tilstedeværende barn? Jeg kan i bunn og grunn tenke meg til flere situasjoner hvor barnet har behov for en voksen.
![]() |
#67 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pappan gikk!Barn i den alderen har dårlig tidsperspektiv, de eier ikke retningssans og har ingen kritiske evner i forhold til sine egne fikse idéer. Noen mer enn andre, selvfølgelig. Jentungen på fire hører på mora si og er skeptisk til fremmede, men jeg hadde ikke gått fra henne på Ultra på Solsiden i alle fall. Hun kunne fint ha funnet på at nå har hun ventet i evigheter (fem minutt) og at mamma sikkert har gått i bilen så det er best hun går ut og leter. Jeg er mest redd for at hun skal gå seg vill eller bli overkjørt eller ramle i kanalen eller sånne ting, men selvfølgelig tenker jeg på at det kan dukke opp fremmede med skumle hensikter også. Det står derimot ikke øverst på lista mi.
![]() |
#68 |
Come what may...
|
Ikke?
![]() |
#69 |
Leser
|
Ja, og jeg er helt enig med deg i at et kjøpesenter ikke egner seg som en plass å være alene i timesvis for små barn. Utgangspunktet mitt var et innlegg hvor du spurte etter hvilke kriterier man hadde for å la barna være alene. Og mine kriterier er at ungene ikke kan finne på noe som medfører at de skader seg (eks ramle utenfor et svaberg og ned i sjøen), at andre skader dem (eks bli kjørt ned) og at de ellers klarer seg alene (i forhold til å være redd ol).
![]() |
#71 |
Come what may...
|
Synes bare det er rart å tro at man aldri tenker naivt selv.
![]() |
#72 |
Ringskrømt
|
Timesvis? Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt. Og jeg synes det er naivt å tro at så lenge barnet er rolig og ingen fare for seg selv er det greit å la det være alene.
![]() |
#73 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bare for å gjøre en ting klart: Jeg jobber selv i barnehage og for å jobbe der må man vise politiattest. Jeg syns det var en utrolig grov påstand du kommer med her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
♡
|
![]() |
#75 |
Guardian of the galaxy
|
Jeg vet ikke om det er du eller jeg som ordlegger seg slik at det blir helt feil, men jeg skjønner at andre mener at jeg tenker naivt om ting, og jeg skjønner at alle har en og annen naiv tanke. Men om jeg selv hadde ment at tankegangen min var naiv hadde jeg jo ikke tenkt det.
![]() |
#76 |
Guardian of the galaxy
|
Jeg har ikke noe å vise til nå, men det er da lagt fram rapporter i øst og vest på at overgrep mot barn oftest skjer på arenaer der barn er sammen med mennesker de stoler på og kjenner?
![]() |
#77 |
Borte
|
Det var nettopp en barnehageansatt som ble tatt for overgrep mot en femåring i mitt nærmiljø. Såvidt jeg vet har det aldri vært kidnapping av små barn der gjerningsmannen og barnet har vært ukjente for hverandre i mitt nærmiljø. Aldri noensinne. På landsbasis er det også uhyre sjelden at overgrep og bortførelser skjer umotivert blant ukjente på offentlige steder. Jeg syns ikke det er riktig å ta en masse hensyn til slike potensielle farer så lenge jeg tar med ungen ut på kjøreturer i bilen eller gåturer langs veien.
![]() |
#78 |
Nykommer
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: UK
![]() |
![]() Sv: Pappan gikk!Jeg ville ikke gått fra små barn, da jeg er redd noen kunne ta de.
![]() |
#79 |
Leser
|
Ja, og da regner jeg med at det er pedofile du tenker på? For hvis du tar vekk risikoen for at barnet kan skade seg selv eller rett og slett gå sin vei, er det vel ikke så mye igjen? Mulig jeg misforstår deg, fordi jeg ikke er helt sikker på hvorfor du mener at det er farlig at barn er alene på et kjøpesenter?
Mener du at det i de fleste tilfellene av misbruk av barn skjer hvor det ikke er noen relasjon mellom barnet og overgriperen? Av typen "fremmed mann kidnapper et ubevoktet barn". Jeg ser at i det innlegget du svarte på, ble forklaringen min litt kort. Dette var fordi jeg har skrevet mer utfyllende om det lengre opp. Poenget mitt var at i nesten alle saker med misbruk av barn er det en relasjon mellom barnet og overgriperen, dette er slekt, venner av familien, ansatte i skole, trenere, ansatte i barnehage, barnevakter etc.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 18-03-08 kl 15:19. Årsak: relasjone -> relasjon + flyttet en fnutt |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Ringskrømt
|
Man kan ikke utelukke pedofile, kidnappere, mordere, psykiatriske osv. nei, og som jeg forklarte tidligere er det naivt å helt utelukke dem i troen på at verden er et trygt og godt sted. Men jeg kan i det hele tatt komme på mange situasjoner selv rolige, fornuftige barn kan komme oppi, og faren for fremmede er selvfølgelig med i den beregningen.
![]() |
|
|