Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg?
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 93 40,97%
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 34 14,98%
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 29 12,78%
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 7 3,08%
Dustepoll 64 28,19%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-08, 09:07   #61
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Jeg handler ikke i Sverige (selv om det hender at jeg handler i Finland, for grensen dit er myyye nærmere enn den til Sverige).
Og jeg leser ikke Se & Hør med mindre jeg kan unngå det.

Og gutten min har et navn det foreløpig bare er fem andre som heter (hvis man regner med kombinasjonen, han har et dobbeltnavn).
Første fornavn var veldig sjeldent da jeg gikk gravid for snart fire år siden, men vips! så var det plutselig på vei opp, uten at jeg helt skjønte hva som skjedde.

I en navnediskusjon på et annet forum fikk jeg mitt pass påskrevet - selv om jeg selv ikke fortalte hva sønnen min het, leste jeg meg frem til at navnevalget visstnok er både pretensiøst, historieløst og kunnskapsløst.
Å ja, og harry.

Gammel 17-02-08, 09:20   #62
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det ser ut som det eneste korrekte alternativet vil være dustepoll, ja.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 10:25   #63
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Navnet er veldig vanlig (over 18.000 som heter det), men har ikke vært topp 10 på en del år. Leser ikke ukeblader i det hele tatt og handler ikke i Sverige (men det har kanskje mest med avstand å gjøre).

Aner ikke hva jeg skal stemme, for selv om navnet ikke er populært er det allikevel veldig vanlig.

Sist redigert av Fluke : 17-02-08 kl 11:58.
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 10:40   #64
Manga

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Begge ungene har forholdsvis vanlige navn, men er vel ikke på topplistene. Jeg leser Se & Hør av og til, men kjøper det svært sjelden. Vi handler i Sverige ettersom vi bor veldig nærme. Vet ikke hva jeg skal svare så det ble rett og slett dustepoll.

Gammel 17-02-08, 10:42   #65
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Vi prøvde å finne originale navn, men begge er naturligvis på oppadstigende poppiskurve.
I tillegg leser jeg aldri Se og Hør (men synes det er morsomt) og handler aldri i Sverige til tross for kort vei dit. Skulle gjerne giddet å dra til Sverige å handle billig, men det er tross alt kortere vei til den lokale Rema. *lat* Sparer vel inn igjen det jeg evt. kunne tjent, ved å droppe å kjøpe Se og Hør.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 10:47   #66
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Handler i Sverige ca 2-3 ganger pr år, leser seoghør av og til, og har barn med korte greie navn, som også funker utenlands.

Har ikke campingvogn og matchende grilldress.

Hva regnes som 10 på topp navn, det året de fikk det? Eller om det er på topp nå?

Gammel 17-02-08, 11:42   #67
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør

Turbos sammensetting er ikke så mnge som har .
Snoopy er det 100 i norge som heter.

Handler ikke noe spes i sverige, ikke så billig her som nede i sør.
Og langt. Så handler bare når vi er på besøk til tanta til mann. Om vi gidd å kjøre 1,5 mil ekstra for å handle
Kjøper bare kjøttboller og stikkelsbær cider i sverige hihi
Så på den måten dere mener handle i sverige gjør vi ikke

Gammel 17-02-08, 11:56   #68
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har valgt et navn som er nokså lite populært i dag, men som alt i alt er særdeles vanlig. Vi handler normalt ikke i Sverige. Jeg kjøper kanskje Se & Hør et par ganger i året, og kan gjerne bla i det hvis jeg kommer over et eksemplar.

Gammel 17-02-08, 12:02   #69
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine barns navn er ikke de mest vanlige. Jeg leser aldri Se & Hør, men vi handler av og til i Sverige.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 12:14   #70
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Problemet med pollen er, som Sitron sier, at det må defineres hva som er (u-)vanlige og (u-)populære navn. Arne er for eksempel vanlig, men ikke nødvendigvis populært. Jeg tror også det er forskjell på vanene til de som kaller barna sine Michelle Cassandra og de som kaller barna sine Birk eller Tyra, selv om begge er uvanlige navn. Jeg har ikke noe belegg for det, men jeg vil anta at du finner flere av harryhandlerne i førstnevnte gruppe enn i andre.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 12:17   #71
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Både jeg og mannen har nær familie i Italia så vi er litt avhengige av å velge navn som de også klarer å uttale.
Christian er derfor veldig greit og det ligger fortsatt blandt de 10 på topp vist. Men det var ikke derfor vi valgte navnet. Vi valgte det fordi vi synes det er fint. Og så har han et italiensk fornavn også i tillegg. Det har vi alle.

Leser aldri Se & Hør men vi handler i Sverige av og til.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 12:30   #72
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Dustepoll.
Gutta har et vanlig og et uvanlig navn, jeg handler i Sverige hvis jeg er der eller rett i nabolaget og trenger et eller annet sverigebillig og ser i Se og Hør hvis det ligger et foran meg.

Gammel 17-02-08, 12:34   #73
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden sine navn er ikke uvanlig, men kombinasjonen er ikke veldig vanlig (59 stk.).
Vi handler i Sverige en gang i blant, men leser ikke Se&Hør.

:klarer ikke helt å stemme:

Gammel 17-02-08, 12:37   #74
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er minst fire parametre her. Hva hvis man ganget antall som har navnet med antall som fikk navnet i barnets fødselsår, og så delte med antall stavelser pluss antall ikke-norske bokstaver (c, w, x, z samt h på uortodokse steder)? Da kan det jo hende at lave tall korrelerer med harry-faktorene dine.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 17-02-08 kl 12:45.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 12:44   #75
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en Cassandra født i 2005 får vi da 306 x 20 delt på 3 + 1 = 1530. Min eldste med litt sjeldent rotnorsk tostavelsesnavn får derimot 585 x 25 delt på 2 + 0 = 7312,5.

Gammel 17-02-08, 13:02   #76
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er minst fire parametre her. Hva hvis man ganget antall som har navnet med antall som fikk navnet i barnets fødselsår, og så delte med antall stavelser pluss antall ikke-norske bokstaver (c, w, x, z samt h på uortodokse steder)? Da kan det jo hende at lave tall korrelerer med harry-faktorene dine.

Regnestykket til Liv: (25568 X 57) / (1+0) = 1 457 376

Noen høyere?

Hvis jeg regner dem som bare heter Liv, blir det noe lavere:

(8968 X 57) / (1+0) = 51 176

Jeg stemte for øvig "mindre populært" selv om navnet er blant de aller vanligste i Norge, fordi det var relativt få som fikk navnet i 2006.

Gammel 17-02-08, 13:03   #77
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Og det enda du av og til kjøper Se og hør!

Gammel 17-02-08, 13:12   #78
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enern har et navn som har blitt mer vanlig nå. Toerns navn er ikke spesielt vanlig. Jeg kjøper aldri Se & Hør, men handler innimellom i Sverige. Der får jeg tak i frokostblandinger uten sukker, og skikkelig hollandsk gouda. Da de små skulle ha babymat kjøpte jeg Sempergrøter der, for det var umulig å få tak i her.

Gammel 17-02-08, 13:16   #79
Gri

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Vanskeleg med definisjonar her, men eg stemte vanlige navn og ikkje Sverige/Se og Hør. Hanna sitt namn var på topp 10 det året ho var født, Oda sitt var på topp 40. Vi handlar veldig sjeldan i Sverige, men det kan kanskje skje ein gong i året. Kjøper så godt som aldri Se og Hør, men kan lese det om eg kjem over det.

Gammel 17-02-08, 14:16   #80
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Det var egentlig ingenting som passet meg, men stemte Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør .

Jeg valgte et lite brukt navn, handler ikke i Sverige, men leser Se og Hør.
Lillebror kommer nok meget mulig også til å få et lite brukt navn.

Emneord
avsporing, navn, åndssnobberi

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07.