Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Kresne" unger og usunn mat

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-08, 22:39   #1
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Bokormen; prematur eller?

Nei. Men jeg har faktisk en kompis som ble født i uke 30 eller noe, og han var litt lik på noen områder. Er det vanlig for premature?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 12:40   #2
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Jeg tror faktisk enkelte barn kunne blitt syke og i verste fall sultet i hjel om ikke foreldrene jobbet aktivt for å få i dem mat, mat som fristet. Og da mener jeg selvfølgelig ikke med tvang.

Og det kan vi være enig i.
Men må mat som frister være pølser eller skiver med nugatti/syltetøy el.?

Opprinnelig lagt inn av Lisa

I følge den hjelpen vi fikk så sa de alle at ingen barn sulter seg selv ihjel. De vil etterhvert spise men ja, før de gjør det så kan de gå gjennom en periode der de blir veldig slappe pga lavt energi inntak.

Det er i hvertfall bare tull.
Det finnes barn som hadde sultet ihjel om de fikk velge selv.
Evnt. fått alvorlige skader før den tid også, det er ikke bra å gå for lenge uten næring.

Sist redigert av Aminta : 02-02-08 kl 14:02.
Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 12:45   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Mim, vi har gjort alle de tingene du nevner, allikevel har jeg fått en liten fyr som sier "jeg liker ikke!" før han har smakt, og vil helst ikke smake på noe. Man kan gjøre alt "riktig", men det trenger virkelig ikke å funke.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 12:49   #4
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Man kan gjøre alt "riktig", men det trenger virkelig ikke å funke.

Skulle til å si det.

Sist redigert av Aminta : 02-02-08 kl 14:02.
Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 12:50   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Man kan gjøre alt "riktig", men det trenger virkelig ikke å funke.

Nettopp.

Gammel 01-02-08, 12:58   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mim, vi har gjort alle de tingene du nevner, allikevel har jeg fått en liten fyr som sier "jeg liker ikke!" før han har smakt, og vil helst ikke smake på noe. Man kan gjøre alt "riktig", men det trenger virkelig ikke å funke.

Jepp. Men da har man i allefall prøvd. Men han må smake litt selv om han sier at han ikke liker, sant? Lille må alltid smake litt, selv om hun sier hun ikke liker. Og som oftest liker hun det jo. Det er bare innebygget skepsis.

Gammel 01-02-08, 13:04   #7
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jepp. Men da har man i allefall prøvd. Men han må smake litt selv om han sier at han ikke liker, sant? Lille må alltid smake litt, selv om hun sier hun ikke liker. Og som oftest liker hun det jo. Det er bare innebygget skepsis.

Men hvordan gjør man det i praksis når ungen nekter? Tvinger man det i med makt? Blir man sittende med en hylende unge helt til han presser en bit i seg? Truer og belønner man? For min unge nekter å smake, nemlig, og da nekter han fullstendig...

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:13   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Men hvordan gjør man det i praksis når ungen nekter? Tvinger man det i med makt? Blir man sittende med en hylende unge helt til han presser en bit i seg? Truer og belønner man? For min unge nekter å smake, nemlig, og da nekter han fullstendig...

Vi sier at alle må smake på maten, og at vi alle blir sittende ved bordet til alle har smakt. Og da går han glipp av barne-TV hvis vi blir sittende i evighet. Ofte hjelper det at vi forklarer hva alt er, spør om han vil ha det servert annerledes og slikt. F. eks. lagde vi grønnsakssuppe her om dagen, da fisket vi ut litt av grønnsakene, som han fikk smake på for seg, og så en skje med bare ren suppe. Det syntes han var "tryggere", blandet mat er som regel ikke en schläger. Ellers så spiller vi konkurransekortet. At jeg rekker å smake først. Da går som regel en skje kjapt inn.

Også må jeg understreke at vi ikek gjør det i tilfeller hvor vi mistenker at det er sant at han ikke liker. F.eks. så er han lite glad i tomatsaus, paprika og grønn salat, så det slipper han å smake. Men mais og broccoli, som han kan spise massevis av i perioder, det må ha smake på.

Vi har heller ikke dratt det så langt at måltidet bare blir hyl og grin og tenners gnissel, så vi har kanskje ikke ett av de aller verste kresne barna.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:04   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvordan får man barn som ABSOLUTT ikke vil smake, til å smake? Bender opp munnen deres med brekkjern? Stapper som en gås? Kjefter til ungen begynner å gråte og lurer inn en bit når de har øynene fulle av tårer?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:05   #10
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvordan får man barn som ABSOLUTT ikke vil smake, til å smake? Bender opp munnen deres med brekkjern? Stapper som en gås? Kjefter til ungen begynner å gråte og lurer inn en bit når de har øynene fulle av tårer?

ups, først Svinesund, og nå dette?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:51   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Og det samtidig med at måltidet skal være hygge, kos og slett ikke tvang?

Vi har vektlagt at måltidet skal være hyggelig. For alle sammen. Det betyr at vi ikke tvinger mat i noen, vi tvinger heller ingen til å smake på noe som helst. På lang sikt er jeg overbevist om at regelmessige måltider og et godt forhold til mat er MYE viktigere enn akkurat om man greide å tvinge ungen til å spise sprengt torsk når han var 2 1/2.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 14:01   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Kaprifol, Kasia og bina og synes Polyanna har et poeng når det gjelder at den eldre garde mener man 1) MÅ spise opp alt 2) MÅ spise mest brød og poteter og at å bare spise det andre er på en måte sløsete, uprotestantisk og vulgært og at 3) den hysteriske fattigdomsbaserte etterkrigstidsmiddagstradisjonen i Norge med at man skal spise opp alt, uansett og at alt annet er uoppdragent, utakknemlig og slemt har skapt mye vondt.

Jeg har vært i kontakt med mange mange voksne som er oppvokst på barnehjem og tvang rundt mat var dessverre ganske vanlig. Og veldig skadelig og krenkende. Min mor vokste opp i tvangsregime og måtte spise opp også etter at hun hadde fått ben i halsen og brakk seg og kanskje til og med kastet opp. Hvorfor? Fordi man hadde dårlig råd og når halvparten av husholdningsbudsjettet gikk til mat så skulle ingenting kastes eller gå til spille, alle skulle spise opp og man husket tider med NØD. Kålrotbiff stekt i tran, liksom.

Jeg kaster MYE mat fra Lilles tallerken, men det er nå bare slik det er, og unger har magesekk så stor som en knytteneve, det skal ikke mye til før den er full. Vi bruker forresten middagstallerner til de voksne og frokosttallerkner til de små. Da blir ikke de voksne fristet til å lesse opp for mye til de små.

Gammel 01-02-08, 13:13   #13
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Jeg er av den oppfatning at ungene spiser om de er sultne. Eneste gangene jeg legger godviljen til og diller litt ekstra med maten er når de er syke, sår hals osv..

Dessuten er det ikke lov å si at man ikke liker her i huset. Man skal smake, så får man bestemme etterpå om det var godt eller ikke.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:17   #14
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Jeg er av den oppfatning at ungene spiser om de er sultne. Eneste gangene jeg legger godviljen til og diller litt ekstra med maten er når de er syke, sår hals osv..

Dessuten er det ikke lov å si at man ikke liker her i huset. Man skal smake, så får man bestemme etterpå om det var godt eller ikke.

Er du seriøs nå? Det var nemlig en forferdelig nedlatende måte å si det på, og du har tydligvis ikke unger som har skikkelig spisevegring. Noen unger spiser ikke, selv om de er sultne. Les tråden en gang til før du uttaler deg igjen.

Gammel 01-02-08, 13:21   #15
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Er du seriøs nå? Det var nemlig en forferdelig nedlatende måte å si det på, og du har tydligvis ikke unger som har skikkelig spisevegring. Noen unger spiser ikke, selv om de er sultne. Les tråden en gang til før du uttaler deg igjen.

Jeg tok utgangspunkt i hovedinnlegget og snakker om "friske" unger som ikke har spisevegring. Barn som spiser pølser til middag hver dag har gjerne ikke det sånn jeg ser det. Jeg har ikke lest det imellom og forstår selvfølgelig at det finnes matproblemer utover det at barna er kresne.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:35   #16
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg tok utgangspunkt i hovedinnlegget og snakker om "friske" unger som ikke har spisevegring. Barn som spiser pølser til middag hver dag har gjerne ikke det sånn jeg ser det. Jeg har ikke lest det imellom og forstår selvfølgelig at det finnes matproblemer utover det at barna er kresne.

Nå legger jeg meg ut for hogg her, men jeg synes faktisk at også mødre med aldeles friske og normalspisende barn kan svare hovedinnlegger uten å bli møtt med ramaskrik!

Når jeg svarer hvordan jeg oppdrar mine normalspisende og friske barn, så mener jeg jo ikke å rakke ned på de som har barn med spisevegring, allergi, sykdommer, problemer og situasjoner som gjør det venskelig eller umulig å gjennomføre prinsippene om å servere kun én middag og at man alltid må smake på mat for eksempel. Jeg har respekt for de foreldre som har problemer, og jeg svarer ikke dem med mine innlegg. Jeg svarer ut fra de friske barna som får sine uopplyste foreldre til å servere for eksempel pølser og bare det til kun det kresne barnet i de fleste av ukens middager.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:41   #17
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Når jeg svarer hvordan jeg oppdrar mine normalspisende og friske barn, så mener jeg jo ikke å rakke ned på de som har barn med spisevegring, allergi, sykdommer, problemer og situasjoner som gjør det venskelig eller umulig å gjennomføre prinsippene om å servere kun én middag og at man alltid må smake på mat for eksempel. Jeg har respekt for de foreldre som har problemer, og jeg svarer ikke dem med mine innlegg. Jeg svarer ut fra de friske barna som får sine uopplyste foreldre til å servere for eksempel pølser og bare det til kun det kresne barnet i de fleste av ukens middager.

Likevel kategoriserte du det som "korttenkt og underlig", uten å ta noe som helst forbehold.

Gammel 01-02-08, 13:43   #18
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nå legger jeg meg ut for hogg her, men jeg synes faktisk at også mødre med aldeles friske og normalspisende barn kan svare hovedinnlegger uten å bli møtt med ramaskrik!

Så du har en teori om at disse finnes? De foreldrene som er så "uopplyste" så de bare serverer pølser til barna? Og du går ut i fra at mange av disse i tillegg vil hevde at barnet er kresent, mens de altså gir dem pølser fordi de er så uopplyste?

Er ikke det å rakke ned på andre, altså?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:46   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et normalspisende barn selv, men det utelukker da ikke at jeg kan forestille meg at det ligger issues med spisevegring og matnekt bak scenarioet i hovedinnlegget. Det må da være lov til å si at det kan være vanskelig å lene seg bakover og vente til barnet blir sulten om barnet nekter å spise over lang tid.

Det er vel ingen her som heier frem pølseservering til bortskjemte unger? Det er vel naturlig at man reflekterer litt over hva som er bakgrunnen for at foreldre blir desperate når barna ikke spiser i en slik diskusjon som denne. Jeg tror det er veldig lett å dra opp "ta-seg-sammen"-kortet i en debatt som denne hvis man ikke har slitt med problematikken selv.

Det er to ting ALLE barn har fullstendig kontroll over i hverdagslivet sitt og det er det som skal inn i kroppen og det som skal ut av kroppen. Det er også de to tingene som er de mest basale og naturlige, og som menneskekroppen må gjennom for å overleve. Man må spise og man må kvitte seg med avfall. Når en av disse to tingene svikter over lang tid, så er det avmektig for foreldrene, og siden de aller, aller fleste får til nettopp disse to tingene, så er det veldig lett å ha løsninger og meninger om dem.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:25   #20
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Som jeg skulle sagt det selv. Før jeg fikk Mazungen. Det var litt av en kamel å svelge.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.