Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fastelavnsboller anyone?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Ja, vi elsker fastelavnsboller - eller? (flere valg er mulig)
Ja selvsagt - hjemmelagete boller og krem! 109 69,87%
Jadda - kjøper bollene og dytter kremen i selv! 8 5,13%
Nei, er på slankekur selvsagt - det er da bare februar... 7 4,49%
Barna får i barnehagen/på skolen, det får holde. 8 5,13%
Som ekte bergenser spiser vi selvsagt Heitevegger! 6 3,85%
Hvetemel??? Sukker??? IIIIIK! 7 4,49%
Nei, det gidder vi ikke her. 27 17,31%
Dustepoll. 4 2,56%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-08, 10:43   #61
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Hva pokker er Fastelavnsboller?

Gammel 31-01-08, 10:47   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Hvis noen føler seg kallet vil jeg gjerne ha oppskrift på de derre Heitevegg-kardemomme-gørr-bollene. De høres usannsynlig gode ut

Fader, jeg finner ikke oppskriften noe sted på nettet, morfar må nesten ha diktet den opp? Han døde for noen år siden så jeg kan ikke spørre heller. Men min mor har nok oppskriften i hodet så jeg kan spørre henne. De er såå gode! Tror de minner om svenske semler, men disse skal i ovnen ETTER at fyllet er tatt i, og spises veldig varme. Tror jeg må lage en egen tråd og spørre om noen har denne oppskriften.

Gammel 31-01-08, 10:47   #63
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

For eksempel sånne som dette:

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 10:47   #64
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Hæ? Du vet vel hva fastelavn er? Det er jo hvert år i februar.

Gammel 31-01-08, 10:51   #65
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Meningen er at man skal fete seg opp før fasten - derfor spiser vi boller fastelavnsøndag. Fetetirsdag er neste uke før askeonsdag som innleder fasten.

Gammel 31-01-08, 10:55   #66
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal ha fastelavensboller, selvfølgelig!

Og der fant jeg også ut at fetetirsdag er etter fastelavens og ikke før. Må nok ha saltkjøtt og ertersuppe da.

Gammel 31-01-08, 10:55   #67
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hæ? Du vet vel hva fastelavn er? Det er jo hvert år i februar.

Nei jeg har ikke peiling. Har faktisk aldri hørt det heller. Men bollene som er bildet av her lager vi i hytt og vær. Viste faktisk ikke at dem ble kalt fastelavnsboller. Herregud for ett vanskelig navn til en bolle!

Takk Tangina for forklaringen. Men hvorfor skal man faste? Hvilket relgion tilhører denne skikken?

Gammel 31-01-08, 11:00   #68
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det er et eller to bakerier igjen i byen som tar opp bestilling på heitevegg-boller da. De er nemlig større og flatere enn vanlige boller. Giga-boller egentlig. Og litt tyngre, og så skal de være BLANKE. Og daggamle. Og så koker man opp kremfløte, smør, melk, sukker og kardemomme til det blir halvtykt, og skjærer av toppen på bollen (som en trakt nærmest) - heller gørra oppi og setter lokket på igjen. Så blir alt soggy, og man spiser det med skje. Vidunderlig!!!

Hæ? At jeg ikke så denne før nå, her ER jo oppskriften jeg har lett etter! Ikke mengder da, men jeg skal nok få det til allikevel, hehe.

Gammel 31-01-08, 11:02   #69
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei jeg har ikke peiling. Har faktisk aldri hørt det heller. Men bollene som er bildet av her lager vi i hytt og vær. Viste faktisk ikke at dem ble kalt fastelavnsboller. Herregud for ett vanskelig navn til en bolle!

Takk Tangina for forklaringen. Men hvorfor skal man faste? Hvilket relgion tilhører denne skikken?

Kristendommen. Husker ikke helt hva det var med den fasten, men det er i hvert fall førti dager før påske. Lurer på om det har noe å gjøre med at Jesus fastet førti dager i ørkenen - da han ble fristet av djevelen.

Gammel 31-01-08, 11:03   #70
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Nei, æsj. Hveteboller med krem er ikke godt. Hveteboller skal spises med smør og Diplomatost. Vi har absolutt ingen tradisjon med fastelavn.

Men jeg kan erindre at vi hadde noen greiner med fjær på da jeg enda bodde hjemme hos mine foreldre. Det var vel fastelavnris det tror jeg. Så ble det skremselspropaganda om fugleinfluensa og ingen ville kjøpe mulig infiserte fjær.. :skikkelig avsporing:

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:04   #71
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Jeg har faktisk aldri sett en eneste nordmenn faste i disse snart 20 årene jeg har bodd her. Men takk Tangina, da har jeg lært det også!

Gammel 31-01-08, 11:04   #72
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Og der fant jeg også ut at fetetirsdag er etter fastelavens og ikke før.

Er ikke helt sikker, men jeg tror det er slik.

Gammel 31-01-08, 11:07   #73
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Forøvrig lager jeg boller hvis jeg husker at det er fastelaven.

Husker du det nå, da, tro?

Jeg takker forøvrig for påminnelsen, og håper at svigerinnen inviterer til fastelaven, hvis ikke får jeg gjøre det sjæl. :lat:

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:07   #74
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Er ikke helt sikker, men jeg tror det er slik.

Jeg blander det hele tiden, men det er jo logisk at det er etter fastelavens..

Gammel 31-01-08, 11:15   #75
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Fastelavnsboller anyone?

Åh jøss, er det det igjen nå.
Tja, hvis vi føler for det så er det vel en viss mulighet for at vi bruker det som en god unnskyldning til å bake boller, dog speltboller med sukrin og litt honning heller, og dytter litt usukret øko-syltetøy og krem (med sukrin) inni.
Kanskje. Hvis kjæresten vil, for han er hjemme på søndag mens jeg har sangoppdrag på formiddagen.
Men ureligiøse som vi er har vi inget forhold til det, og glemmer det når ikke avkommet er i bhg.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:15   #76
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Mmm, fastelavensboller! :sikle:
Vanligvis er jeg dessverre for lat til å bake, men jeg har absolutt lyst på, og spiser det gjerne. Men det må være hjemmebakte, kjøpboller er juks!

Jeg har faktisk aldri sett en eneste nordmenn faste i disse snart 20 årene jeg har bodd her. Men takk Tangina, da har jeg lært det også!

Jeg tror det er en katolsk kristen skikk, ikke mange katolikker igjen i norge. Jeg tror det forøvrig er rester av samme type gamle katolske skikker (faste) som gjør at mange enkelte steder i landet spiser fisk til julemiddag, for juleaften er siste dag i fasten før jul (type faste der man ikke skal spise kjøtt, men fisk er lov).

Det er sikkert noen her som kan dette bedre enn meg?

Gammel 31-01-08, 11:20   #77
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Heitevegger:

Fyll:
1/2-5 dl fløte
1/2-1 dl smeltet smør (kan sløyfes)
3 eggeplommer
3 ss sukker
300 g mandelmasse
skallet av 1/2 godt skrubbet sitron
25 g sukat
Glasur:
2 eggehviter
1 dl melis
Til servering:
Fløtemelk, en vaniljestang.

Skjær lokk av bollene og ta ut innmaten.
Bland med fløte, smør, eggeplommer, mandelmasse og revet sitronskall.
Massen skal være så tykk at den ikke renner.
Fyll bollene og topp med sukat før lokket legges på.
Visp eggehviter og melis hardt.
Stryk skummet over bollene, og sett under sterk overvarme eller grill til skummet blir glasur.
Varm fløtemelk med en knust vaniljestang og litt vaniljesukker og server bollene i dype tallerkener.

Gammel 31-01-08, 11:23   #78
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror i grunnen det eneste som er igjen av fastetradisjonen rundt om i de tusen hjem er boller med krem. Men du har vel hørt julesangen:

Nå er det jul igjen
Nå er det jul igjen
og jula varer helt til påske
For det var ikke sant
for det var ikke sant
for der i mellom kommer faste!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:24   #79
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Så de varme fylte bollene kalles Heitevegger altså? Jeg trodde bare det var en skriveleif, for her har vi noen egne litt store halvflate boller som heter Heidevegger. Da lærte jeg noe nytt i dag.

Gammel 31-01-08, 11:26   #80
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sakset fra Torggatens konditori sine hjemmesider:

Sitat:

Heitevegger kommer av det tyske navnet ”Heisse Wecken” som betyr varme boller. Det indikerer hvordan de skal serveres. Det første jeg kanskje kan påpeke er at de gamle bergensere skilte mellom det å spise og det å ete. Man spiste frokost og kvelds, men man åt middag. Middagen blir, med andre ord, opphøyet til en hovedsak. I anledning Fastelavn, hvor heitevegger var så å si påbudt, førte det til at en gammel bergenser la frem sitt eget inntak av nevnte bakverk og tilstod med følgende regle: ”Eg åt én før eg åt, så åt eg én mens eg åt, å så åt eg én etter at eg åt!” Hvilket betyr at han spiste én straks før middag, én til middag(den er kjent som en dessert også), og én etter middagen. Han skeiet, med andre ord, grundig ut. Dette var fastelavnsmandag, ikke søndag som nå, hvor de såkalte ”Fastelavnsbollene” som nå kun er en småbolle skåret over på tvers og fylt med et kremlag i mellom. Man kan gjerne tilsette konditorfarve til kremen og gjøre den rosa, men en heitevegg er det ikke, kun en småbolle fylt med krem! Vi er absolutt for et sunt kosthold, men slike tradisjoner tuller man ikke med! Dessuten, selv om man ikke overholder Fasten er det tillatt med litt kos!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.