Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser dere på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-06, 19:28   #61
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Hva med han slakteren i gågaten?

Han er bra han også, men kjent for å være dyr.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 19:44   #62
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg orker ikke "vestlandsmat". Pinnekjøtt er disgusting.

Det beste jeg spiser på julaften er enten gås eller ryper.

Vi har aldri egentlig hatt julaftentradisjon, men juletradisjon - de samme rettene går igjen hver jul, men faktorenes orden er likegyldig.

Her i huset blir det nok ryper på julaften når ungene er i seng. Vi feirer nemlig "american style" jul med pakker på førstedags morgen - genialt når man har småbarn! Anbefales! Julaften er deilig middag for mor og far (og barna når de blir store nok). Juledag er det snadder brunch med alt mulig godt og gooood tid til å spise masse!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 19:44   #63
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Ribbe, sosisser og medisterkaker med surkål etc.
Lett-øl og aquavit hører med.

Gammel 25-10-06, 20:34   #64
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Her blir det ribbe med rødkål, surkål og snittebønnestuing (det må gubben ha til alt som har med steik o.l å gjøre)
Medisterpølse også, men ikke medisterkaker. Jeg spiser ikke ribbe for det er alt for mye fett for meg.
Gubben mener jeg lager den beste ribba han har smakt

Det var noen år vi hadde kalkun, det passet meg myyye bedre. Men det ble litt mye med kalkun både jul- og nyttårsaften mente gubben.
Pinnekjøtt ..... Det er ikke godt. Har smakt det en gang, det holder.
Svigermor lagde det mens hun bodde i underetajsen her, det var meningen jeg også skulle spise det. Men min sarte gravide nese tålte ikke lukta engang, ikke magen heller for den saks skyld......
(orket ikke mat i det hele tatt på par dager pga lukta som satt alt for godt i)

Lutefisk er heller ikke helt min greie. Jepp, jeg er kresen.
Et år mamma jobbet ettermidagen/kvelden så hadde jeg, pappa og broren min kylling. Det passet meg bra. (det er det eneste pappa er utrolig flink til å lage)

Gammel 25-10-06, 21:03   #65
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

På kjøttbasaren får du godt pinnekjøtt! Litt dyrt er det, men … Villsau fra Austevoll smaker veldig godt, litt små sider, høy pris og veldig veldig godt.

Vet at mamma sverger til Rievelsrud (Rivelsrud?), men bestiller tidlig for å få det beste kjøttet.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:08   #66
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Pinnekjøtt og Ribbe! Jeg personlig liker Pinnekjøtt. Mannen liker Ribbe. Så vi diskuterer ikke, vi lager begge deler!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:10   #67
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Vi feirer nemlig "american style" jul med pakker på førstedags morgen - genialt når man har småbarn! Anbefales! Julaften er deilig middag for mor og far (og barna når de blir store nok). Juledag er det snadder brunch med alt mulig godt og gooood tid til å spise masse!

Høres lurt ut. Ville nok blitt ramaskrik om vi skulle gjort om tradisjonene her. Mine to på 12 og 14 år ville nok ikke akseptert det. Men jeg kunne tenkt meg det. Slippe det stresset med både middag, pakker og kaffe og kaker puuuh..... på samme dag.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:10   #68
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt eller kalkun. Liker best kalkun, det får jeg så sjelden. Er så mye deilig tilbehør!

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:12   #69
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mor vil ha ribbe.
Far vil ha pinnekjøtt.
Så da spiser vi reinsdyrsteik.

Gammel 25-10-06, 21:20   #70
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her har vi ribbe med sprø svor, rød og surkål, grove medisterkaker, sossiser, julepølse, tyttebær syltetøy, brun hjemmelaget saus, rosenkål, mandelpoteter, sure agurker(hele) og riskrem til dessert på julaften.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:21   #71
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Vi har ribbe nettopp fordi det er tradisjon. Ribben må være mye kjøtt på.
Ribben skal kun spises en gang i året.
Ang tilbehør lager jeg grove frikadeller, surkålen og rødkålen selv og selvsagt tyttebærsyltetøyet med litt nelikk i. Vi har svisker og stekte eplebåter til Grønnsaker, god saus og pølser.

Til dessert er det riskrem som er laget at risgrøten vi alltid har på lille julaften med hjemmelaget saus og mandel oppi til den som er heldig å finne den.

Skulle vi ikke tenkt tradisjon så hadde det nok blitt kalkun eller viltstek.

Det jeg ikke fatter er at noen orker å spise så tung mat hver dag. Vi har innimellom dager hvor vi inntar fisk og litt lett mat.

Sist redigert av Michelle : 25-10-06 kl 21:58.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:25   #72
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Hjemme hos oss bruker vi pinnekjøtt på julaften og ribbe på 1.juledag.
Annet hvert år når vi er hos mine foreldre har vi svinestek på julaften, og pinnekjøtt på 1. juledag.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:35   #73
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bryr meg egentlig lite, jeg er ikke egentlig så overvettes begeistret hverken for pinnekjøtt eller svineribbe .

Men Rhett hadde laget mytteri hvis han ikke hadde fått svineribbe. Vi har det hos oss på tredje året, men det er heldigvis svigerfar og pappa som står for kokkeleringen :Praktisk anlagt:.

Vi har pinnekjøttlag for venner rett før jul, og minst 1 gang i romjulen – så jeg blir godt forsynt, takk.

Vi kaller forøvrig pinnekjøtt også for ribbe. Og tradisjonen hjemmefra er både saueribbe og røkt, dampet svineribbe (dampet sammen i kjele). Så sær kan man bli!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:45   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Høres lurt ut. Ville nok blitt ramaskrik om vi skulle gjort om tradisjonene her. Mine to på 12 og 14 år ville nok ikke akseptert det. Men jeg kunne tenkt meg det. Slippe det stresset med både middag, pakker og kaffe og kaker puuuh..... på samme dag.

Nei jeg hadde ikke villet hatt det slik, men det er jo sikkert pga den innbarka tradisjonen vi har her. Jeg elsker selve julaften, pakkene er en stor del av kosen der de ligger og venter mens vi spiser middag. Uten pakker den kvelden hadde det blitt litt stusselig. Dessuten er det noe eget over å ha hele familien der mens man pakker opp. Giveren får se hvordan mottakeren reagerer, man får takket med det samme og alt er bare kos.
Har jo sett på amerikanske filmer der ungene står opp og bare HIVER seg i pakkehaugen uten engang å se på hvem giveren er. Huff.

Gammel 25-10-06, 21:47   #75
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Mor vil ha ribbe.
Far vil ha pinnekjøtt.
Så da spiser vi reinsdyrsteik.

Logisk

Gammel 25-10-06, 21:48   #76
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Ganske enig med Iset. Det virker så upersonlig rett og slett!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:50   #77
Nøve
Fullverdig medlem

Nøve sin avatar

Hvor: På Kongens berg
Nøve har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her er det kalkun. Det synes både jeg og sambo er best!

Nøve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:51   #78
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I fjor byttet vi faktisk rundt på rekkefølgen. Vi åpnet pakker først, mens Sneipen var glad og opplagt. Så tok vi laaaang julemiddag etter at han hadde lagt seg. Det var utrolig deilig.

Det gjør vi nok i år også, men vi kan jo selvsagt ikke holde ham unna maten i alle år fremover. :fristende tanke:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:54   #79
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei jeg hadde ikke villet hatt det slik, men det er jo sikkert pga den innbarka tradisjonen vi har her. Jeg elsker selve julaften, pakkene er en stor del av kosen der de ligger og venter mens vi spiser middag. Uten pakker den kvelden hadde det blitt litt stusselig. Dessuten er det noe eget over å ha hele familien der mens man pakker opp. Giveren får se hvordan mottakeren reagerer, man får takket med det samme og alt er bare kos.
Har jo sett på amerikanske filmer der ungene står opp og bare HIVER seg i pakkehaugen uten engang å se på hvem giveren er. Huff.

Jeg er også vokst opp med tradisjonell jul. Men gave-spenningen julaften er jo like stor selv om gavene åpnes neste morgen, da. Og har vi familie på besøk i julen så overnatter de uansett (bor utenbys hele hurven), så da sitter vi i pysj med kaffe og varm sjokolade og pakker DANNET opp gavene

Jeg husker som barn hvor frustrerende det var å pakke opp gavene, men ikke å rekke å leke med dem før det var leggetid, og utallige ganger hvor man tilslutt ble spadd i seng, totalt utslitt og hylgrinende fordi man ikke VILLE legge seg med rommet fullt av nye leker, høy på dessert og sjokolade og i vinkel av trøtthet... en småkjip avslutning. Det geniale med pakkeåpning førstedag er at man har goood tid, og har hele dagen til å kose seg med alt det nye.

Det hører dog med til historien at vi som barn alltid var på siste forestilling i kirken, og middagen ble servert sent, og det var ALLE julesangene rundt treet før gaveåpning så det ble rimelig sent på kveld før vi var ferdig...

Men jeg skjønner jo veldig godt at de fleste beholder tradisjonen. For oss var det imidlertid lett å tenke "nytt" siden Mr. Norway hadde bodd i USA i mange år og var vant til begge deler, og jeg er jo en extremt flexibel person

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:55   #80
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

I fjor byttet vi faktisk rundt på rekkefølgen. Vi åpnet pakker først, mens Sneipen var glad og opplagt. Så tok vi laaaang julemiddag etter at han hadde lagt seg. Det var utrolig deilig.

Vi lot Lillegutt få sine pakker før middag, både i fjor og i forfjor, og så spiste vi middag alle sammen, og så hadde vi dessert og kaffe og kos til han var trøtt nok til å legge seg, og så pakket vi voksne opp gavene. Mulig han vil være litt mer interessert i våre gaver i år, vi får se hva vi gjør.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:05.