Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hva legger dere i begrepet "besserwisser"?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-08, 14:02   #61
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva legger dere i begrepet "besserwisser"?

Det å være besserwisser handler ikke om hva man faktisk vet og kan, men hvordan man uttrykker seg.

Enten folk har peiling eller ikke er det typisk besserwisser å flagge sine meninger f.eks. slik: "Ja, dette VET jeg altså, så det trenger du ikke krangle på!". Dessuten er det også typisk besserwisser å komme med sine meninger og presentere det som fasit - og dessuten de som alltid må komme ed sine meninger - selv om de ikke er bedt om det. (F.eks. de som ikke kan la en "Hvor ofte koker dere tåteflasker"-tråd passere uten å komme med velfunderte innlegg om ammingens fordeler. Da er man besserwisser - og liker å skryte av noe man selv vet og kan.)

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 14:03   #62
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke ut fra den beskrivelsen, nei. "Altså, dette vet jeg at jeg er god på!" i en høylytt overkjørende stemme som man avbryter andres (gode) innspill med, derimot ...

Jeg synes det "men"-et inni der høres ut som om du synes det er en litt overraskende kombinasjon ("vedkommende er en hyggelig person, til tross for at h*n er trygg på egne kunnskaper"), men det mente du sikkert ikke?

Nei. Det er ikke min personlige mening. Slik det ble fremstilt i den diskusjonen jeg kom opp i, så virket det på meg som at det er galt å uttrykke verbalt at man er god på noe og at det gir karakteristikk i retning av at man er en "bessewisser" noe som de fleste altså vil mene er en negativ karakteristikk.

Gammel 09-01-08, 14:04   #63
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger dere i begrepet "besservisser"?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, klart jeg ser mine kolleger på en annen måte enn foreldrene gjør.

Jeg tror det er ganske mange som ikke vil vise usikkerhet eller utilstrekkelighetsfølelse overfor "klienter" (kunder, pasienter, elever), men som gjerne kan gjøre det overfor kolleger og privat. Kollegene ser jo egentlig forholdsvis sjelden hverandre i egentlig aksjon overfor egne "klienter", og har dermed et helt annet vurderingsgrunnlag enn "klientene" har.

Gammel 09-01-08, 14:07   #64
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

(...) de som alltid må komme ed sine meninger - selv om de ikke er bedt om det. (F.eks. de som ikke kan la en "Hvor ofte koker dere tåteflasker"-tråd passere uten å komme med velfunderte innlegg om ammingens fordeler. Da er man besserwisser - og liker å skryte av noe man selv vet og kan.)

Det trenger jo ikke å være at man kommer med "ubedt informasjon" fordi man liker å skryte av hvor flink man er, det kan også hende at man ønsker å hjelpe folk ved å komme med informasjon som de kanskje ikke engang vet at de trenger, eller ikke vet at finnes. (Det kan selvsagt også godt være en kombinasjon av disse drivkreftene.)

Gammel 09-01-08, 14:10   #65
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det å være besserwisser handler ikke om hva man faktisk vet og kan, men hvordan man uttrykker seg.

Enten folk har peiling eller ikke er det typisk besserwisser å flagge sine meninger f.eks. slik: "Ja, dette VET jeg altså, så det trenger du ikke krangle på!". Dessuten er det også typisk besserwisser å komme med sine meninger og presentere det som fasit - og dessuten de som alltid må komme ed sine meninger - selv om de ikke er bedt om det.

Jeg skulle akkurat til å skrive et omtrent likt innlegg, men nå slapp jeg det.

Gammel 09-01-08, 14:14   #66
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Gidder ikke å svare når Elinblu har skrevet akkurat det jeg også mener. Opphopning av besserwissere finner man blant barne- og ungdomsskolelærere.

Jepp. Det er ikke uten grunn at de fleste i byggebransjen gir uttrykk for å ikke ville bygge for lærere. Da får de nemlig så mange "gode" råd.

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Vil dere, utifra det dere sier her, oppfatte at en person som ved et par anledninger sier; "jeg vet at jeg er god på nettopp dette!" I en lett tone og litt latter på tungen, er en "besserwisser"?

Tør tillegge at personen har gode samarbeids- og kommunikasjonskunnskaper, men har altså ved et par anledninger gitt uttrykk for at h*n føler seg trygg på sine egene kunnskaper på enkelte områder.

Jeg ville ikke tenke på dette som en besserwisser. Det er noen områder man er bedre på enn ander og det å være klar over sine egne styrker og svakheter er da bare bra. Det er janteloven som kommer inn i bildet hvis det bare skal være lov å gi uttrykk for å kjenne sine svakheter og styrkene skal man tie stille om.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 14:17   #67
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her (hvis jeg mot formodning får til linken) opptrer lektoren som en klassisk bedreviter.

Sist redigert av Bluen : 09-01-08 kl 14:25.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 14:18   #68
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Nei. Det er ikke min personlige mening. Slik det ble fremstilt i den diskusjonen jeg kom opp i, så virket det på meg som at det er galt å uttrykke verbalt at man er god på noe og at det gir karakteristikk i retning av at man er en "bessewisser" noe som de fleste altså vil mene er en negativ karakteristikk.

Jeg trodde heller ikke det var din mening. Jeg er enig med Bina i at det er måten man fremstår på som avgjør om man kan kalles "besserwisser" eller ikke, men det er jo en subjektiv vurdering hvordan andre fremstår. Det er klart at noen som ikke liker en person (eller er uenig med personen, eller bare ikke liker å bli korrigert) vil ha mye lettere for å oppfatte vedkommende som en besserwisser enn noen som liker dem og/eller er enig med dem.

Gammel 09-01-08, 14:19   #69
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil dere, utifra det dere sier her, oppfatte at en person som ved et par anledninger sier; "jeg vet at jeg er god på nettopp dette!" I en lett tone og litt latter på tungen, er en "besserwisser"?

Tør tillegge at personen har gode samarbeids- og kommunikasjonskunnskaper, men har altså ved et par anledninger gitt uttrykk for at h*n føler seg trygg på sine egene kunnskaper på enkelte områder.

Ut ifra det du er skrevet her, høres ikke dette ut som en besserwisser.

Det høres mer ut som om det er den berømmelige janteloven som rir kollegene dine i møte med han.

Gammel 09-01-08, 14:25   #70
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jepp. Det er ikke uten grunn at de fleste i byggebransjen gir uttrykk for å ikke ville bygge for lærere. Da får de nemlig så mange "gode" råd.

Mannen min jobber i bygningsbransjen, og det er visst mannlige pensjonister (i alle former og varianter) som er ivrigst på å gi "gode råd" (alternativt flengende kritikk...) til enhver tid under byggeprosessen ; )

Gammel 09-01-08, 14:40   #71
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Her (hvis jeg mot formodning får til linken) opptrer lektoren som en klassisk bedreviter.

Linken funker ikke hos meg, og finner dessverre ikke lektoren på Youtube heller. Men jeg fant en annen fin Trond-Viggo sak som jeg ikke har sett før:

(Kilde: youtube.com)
. (Kanskje ikke sånn superbra, men jeg syns figuren var bra).

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 14:45   #72
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Linken funker ikke hos meg, og finner dessverre ikke lektoren på Youtube heller.

NRK-linken peker feil, den viser til en reklamesnutt for Antonsen & cos nye serie. Jeg prøvde å sende e-posttips til meg selv om klippet, og de lokker med "enquete om respekt", men funker det? Åååå nei da. Hvis man søker på "enquete" i linken, burde man imidlertid finne det.

Gammel 09-01-08, 14:55   #73
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

NRK-linken peker feil, den viser til en reklamesnutt for Antonsen & cos nye serie. Jeg prøvde å sende e-posttips til meg selv om klippet, og de lokker med "enquete om respekt", men funker det? Åååå nei da. Hvis man søker på "enquete" i linken, burde man imidlertid finne det.

Fant den! Å, Trond-Viggo er en genial mann. Alle figurene i det klippet er herlige, manuset bra skrevet og mannen har en timing av en annen verden! :beundre:

Gammel 09-01-08, 14:57   #74
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare jeg som syns Trond Viggo er døll, utgått på dato og ikke minst oppbrukt som en gammel kondom?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 15:00   #75
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Er det bare jeg som syns Trond Viggo er døll, utgått på dato og ikke minst oppbrukt som en gammel kondom?

Ja.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 15:01   #76
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

ja, kanskje, men ikke i disse gamle 5 på gaten-klippene. De er geniale!

Gammel 09-01-08, 15:02   #77
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Ok, han har nok gjort mye ymse, men på sitt beste er han fortsatt genial. (Omtrent som Eia/Tufte/Antonsen, som jo også varierer veldig).

Men vaktmestern kan jeg spare meg for.

Gammel 09-01-08, 15:11   #78
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det trenger jo ikke å være at man kommer med "ubedt informasjon" fordi man liker å skryte av hvor flink man er, det kan også hende at man ønsker å hjelpe folk ved å komme med informasjon som de kanskje ikke engang vet at de trenger, eller ikke vet at finnes. (Det kan selvsagt også godt være en kombinasjon av disse drivkreftene.)

Joda, men det er noe med overdreven hjelp likevel. Nå blir dette litt på kanten i forhold til besserwissere - men eksemplet er til gjengjeld selvopplevd:

Løkskjæring. Person A har en godt utviklet teknikk for nettopp dette, men i dag skal person B skjære løk, og person A røre i grytene. Person B begynner i en HELT annen ende enn person A ville gjort. Dette resulterer i at løkbitene blir svært varierende i størrelse, og skjæringen tar vesentlig lengre tid enn når person A skjærer løk. Person A ser dette, og prøver å rådgi B: "Hvis du først skjærer fra ene siden, så snur og skjærer skiver fra andre siden, så slipper du den svære skalken". Person B ser forvirret på løken, kniven og person A, løfter på en løkbit, legger den ned igjen og skjærer med kniven. Person A kommer med flere gode råd: "Hold skivene samlet så er det lettere å få dem tynne". Person B fortsetter sin løk-skjæring, og sier mest "ja..." og ett og annet "hmm...". Til slutt greier ikke person A holde seg lengre: "Vet du, det går mye fortere hvis jeg bare gjør det!" Person A griper både løk og kniv og hakker i vei så det står etter.

Dette er unødvendig hjelp. Det er dessuten en god porsjon besserwisser i det. Og det er dessuten nedlatende.

(Og beklageligvis var jeg person A...)

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 15:13   #79
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ok, han har nok gjort mye ymse, men på sitt beste er han fortsatt genial. (Omtrent som Eia/Tufte/Antonsen, som jo også varierer veldig).

Men vaktmestern kan jeg spare meg for.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 15:14   #80
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Og beklageligvis var jeg person A...)

Besserwissere har vel sjelden den type selvinnsikt, vel? Selv om de selvfølgelig mener at de har det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.