Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-07, 21:17   #61
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Skal mandlene bare røres litt rundt i gryta med sukkeret eller skal de koke en stund? Synes å ha lest et annet sted at det skal kokes i 1,5 time.

Man skal røres rundt i gryta en stund, til alt sukkeret er smeltet og har fått fin brunfarge, og alle mandlene er dekket med sukker. Det er ikke snakk om 1,5 time, kanskje heller en halvtime fra jeg skrur på varmen på plata. (Men jeg har aldri tatt tiden, så jeg vet ikke helt sikkert.) Sukkeret kan bli brent dersom man bruker for sterk varme, og sikkert også hvis man holder på altfor lenge. Når jeg lagde nå sist registrerte jeg at det såvidt begynte å ryke litt fra sukkermassen i panna, selv på forholdsvis lav varme, da antok jeg at jeg ikke burde holde på lengre.

Som jeg nevnte, det finnes en annen oppskrift med vann. Dette har jeg ikke prøvd, og vet ikke om det kanskje skal koke lengre?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 00:11   #62
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Du finner oppskrift på hjemmelagde sjokoladetrøfler i morgendagens Magasinet. De så relativt enkle ut også.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 18:41   #63
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Nå har jeg prøvd marsipanchipsen - både med og uten sjokolade. De var kjempegode! Jeg fikk ikke til å skjære med ostehøvel, men med en skarp kniv gikk det rimelig greit. Skal prøve noe annet på lista i morgen.
Hvis det er noen som har flere oppskrifter, så sleng dem gjerne inn.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 19:09   #64
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Nå har jeg vært på Fretex og handlet 6 store Norgesglass til 5,- kroner stykket. De står i oppvaskmaskinen nå. Jeg skal pynte dem med vindusmaling og ha rødt tøystykke på lokket med strikk og sløyfe rundt, og så skal de fylles med alle slags hjemmelagde godsaker og gis bort til jul.

Fretex er genialt!

Jeg skal forresten lage brente mandler så det ljomer etter, men jeg MÅ ha smør i dem, da smaker de best. Mest karamellaktig. Har aldri laget det selv før men det ser jo ganske lett ut. Står nesten alle steder at det skal kokes i 1,5 timer, det synes jeg var lenge.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 23:23   #65
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Jeg har nå lagd sjokoladekonfekten og de franske brosteinene fra oppskrifter her - kjempegreit å lage, men har ikke smakt på dem enda. Takk for oppskrifter.

I tillegg har jeg lagd salte mandler som også var greit å lage (skoldede mandler rulles i olje og ristes i ovn på lav varme (150 grader) til de er gyldne. Rulles så i maldoon-salt e.l.).

- og trillingnøtter: hasselnøtter rulles i smeltet lys kokesjokolade og legges tre og tre sammen på bakepapir til det stivner.

I morgen står kokoskuler og de mer kompliserte sjokoladekaramellene for tur - gruer meg litt siden jeg aldri har fått det til før - og så tror jeg det får være nok julegodteri for i år.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 15-12-07 kl 23:35.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 23:34   #66
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.862
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg mener å ha lest om noe som heter "snøballer"? Noen som har hørt om den slags konfekt?

De lagde dem på barnas superjul i forrige uke. Jeg lagde dem i dag.

Reven marsipan blandes med finhakkede hasselnøtter og karamellsaus fra flaske. Rulles til små kuler. Vi brukte litt melis på hendene for da ble det lettere. Kulene ble dyppet i hvit sjokolade og rullet i kokosmasse.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 10:21   #67
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

kokosboller:

250 g smør
250 g melis
200 g kokos
3-4 (?) ss kakao.

Kna sammen til en guffen gugge, rull ut til sjokoboller som man ruller i kokos.
Sett i kjøleskapet.
Det er så godt at jeg nesten blir litt gal.
Lages til hver jul til vennene som hører til Kirsebærsheimen. :slurp:

Skal de 200 grammene med kokos inn i røren, eller er de bare til å rulle sjokoladekulene i?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 11:54   #68
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.789
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Jeg har nå lagd konfekt (Aminta), marsipanchips og skal lage Mozartkuler i dag. Jeg tenkte å legge dette i en kakeboks og gi bort til noen i dag. Men kan det ligge rett i boksen eller bør det pakkes inn i noe. Det hadde vært best å kunne pakke det inn, siden det skal flere sorter i samme boks? Hjelp!!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 12:30   #69
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har nå lagd konfekt (Aminta), marsipanchips og skal lage Mozartkuler i dag. Jeg tenkte å legge dette i en kakeboks og gi bort til noen i dag. Men kan det ligge rett i boksen eller bør det pakkes inn i noe. Det hadde vært best å kunne pakke det inn, siden det skal flere sorter i samme boks? Hjelp!!

Kan du ikke bare lage tre små pakker av cellofan, og så legge det i samme boks? Fin gave uansett!

  Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 12:34   #70
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.789
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Kan du ikke bare lage tre små pakker av cellofan, og så legge det i samme boks? Fin gave uansett!

Hvor får jeg tak i cellofan, da? :ser for meg tur til sandvika storesenter :

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 13:16   #71
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvor får jeg tak i cellofan, da? :ser for meg tur til sandvika storesenter :

Hos bokhandleren eller i en hobbybutikk.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 13:35   #72
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Eller i en blomsterbutikk.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 20:13   #73
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

De franske brosteinene er knallgode! Familien er over seg og jeg har fått stjerne i matlagingsboka.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 19:08   #74
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.920
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Divine: Hva med å klippe matparir fint rundt boksen og ha det mellom hvert lag?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 19:09   #75
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.920
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Nå har jetg laget kaffelatte sjokolader.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 19:38   #76
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Karamell: oppskrift? Eller står de oppover her i tråden? :leser:

Jeg har hatt barnebesøk i dag og vi har laget pepperkaker og lyse kakemenn og pyntet dem med all slags godterier og melisglasur i rosa, blått, gult og grønt. Skal legge dem i pent pyntede Norgesglass og sette sløyfe på så snart de har tørket ordentlig. Finfin gave til besteforeldre og hengiven onkel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 20:11   #77
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.920
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Iset: Skal se om jeg finner noe...

Caffè latte-trøfler:

1 ½ dl kremfløte
2-3 ts pulverkaffe
en skvett konjakk
150 g mørk sjokolade
100 g lys sjokolade
100 g hvit sjokolade

Dette blir ca 40 stk.


Kok opp fløten og ha i den mørkesjokoladen, den lyse sjokoladen og kaffen + konjakk.

Massen helles i en form kledd med plasfolie. Når den er litt kald vendes smeltet hvit sjokolade inn slik at sjokomassen blir marmorert med hvit sjokolade. Settes i kjøleskap over natten og skjæres i passende ruter.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 20:18   #78
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Når det står 2-3 ts pulverkaffe, da er det 2-3 ts ferdigkokt kaffe sant?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 20:23   #79
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.920
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Ja, sterk kaffe laget jeg.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 20:32   #80
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Halleluja! Noe sånt har jeg lett etter, så disse skal virkelig lages før jul!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no