Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er det "lov" å pynte treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-07, 19:37   #61
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det "lov" å pynte treet?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jepp.

Det beste er jo sånne juletre man har stående i kjelleren, sånne som er ferdigpyntet som man bare slår opp som en paraply og setter på plass.

Vårt står klart nede i kjelleren med lysene fastmontert - bare til å sette pynt på...

Og jeg personlig synes det er for tidlig før den 20, i alle fall.

Selv pynter jeg den 23. desember og det får stå til 13. dag jul, altså 6. januar.

Gammel 05-12-07, 19:46   #62
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg sa jo ikke noe om juletreet vårt.

Jeg er vokst opp med pynting etter legging lille julaften og det var magisk. Men det er også jævlig slitsomt så vi har endret litt på det. I år kommer treet i hun den 22, og da settes det sansynligvis på fot da.

Pynter enten den kvelden eller den 23.

Hva andre gjør er strengt talt ikke min sak, men juletrær er i min verden ferskvare og å sette det opp tre uker før jul gir et stusselig tre på julaften.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 19:48   #63
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Naboene våre snakket om å pynte det i dag, eventuelt i helga som kommer.

Jeg tror vi drøyer det til pittelille julaften.

Gammel 05-12-07, 19:49   #64
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker plast (mannen er allergisk + andre årsaker). Hadde vi hatt ekte tre måtte vi j ha ventet litt lenger med å sette det opp, sikkert. Eller nei, for jeg kaster det jo ut i romjulen uansett.

Gammel 05-12-07, 20:05   #65
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Her er det fri og juleferie når treet er på plass så me pyntar det vesle juleeftan .
Syns det hadde sett rart ut med juletre før desember.

Gammel 05-12-07, 20:56   #66
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Etter første desember synes jeg det er helt greit.
Mange som gjør det har jeg sett.

Koselig å ha treet under juleforberedelsene og ungene gleder seg til hva som skal komme under der.

Har alltid pyntet det lille julaften før, men vi har nå startet vår egen tradisjon og tar det 1 til 1.5 uke før. Treet forsvinner i løpet av første uka etter nyttår.

Men før 1 desember synes jeg at folk kan styre seg for egentlig, men værsågod...

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 20:58   #67
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, pakkene blir lagt under treet natt til julaften slik at vesla står opp til en gavehaug under treet samt en velfylt julestrømpe julaften morgen. Koselig.

Gammel 05-12-07, 21:01   #68
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg las: Når er det lov å "pynte treet"? Etter å ha lest overskrifta slik vart det rett og slett veldig fornøyeleg å lese både hovudinnlegget og svara

Nå lo jeg godt, og hørte: "Hva er det, mamma?" fra sofaen her.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 21:07   #69
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Synes du?

For å presisere: Når synes du det "passer seg" å pynte juletreet dersom en har lyst selv? Når er det helt latterlig med juletre, og når er det det ikke? (Jeg spør altså ikke om når du pynter treet ditt.)

Jeg synes pynting før 21-22. desember er alt for tidlig. Da tar man jo hele jula på forskudd.

Jeg får inntrykk av at flere og flere pynter veldig tidlig og så er de drittlei allerede i romjula og begynner å hive ut julepynt og tre og alt 1. januar.

Jeg synes pyntingen skal vente til like oppi jula. Mesteparten skal gjøres 23. desember og så skal man heller holde godt på jula og ikke rydde den vekk før man må, d.v.s. 20 dag jul.

Jeg vil mye heller ha tre uker med juletre og pynt fra 23. desember til 13. januar enn å ha masse julepynt i hele desember som hives ut sammen med champagnekorkene etter nyttårsfeiringen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 21:10   #70
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes pynting før 21-22. desember er alt for tidlig. Da tar man jo hele jula på forskudd.

Jeg får inntrykk av at flere og flere pynter veldig tidlig og så er de drittlei allerede i romjula og begynner å hive ut julepynt og tre og alt 1. januar.

Jeg synes pyntingen skal vente til like oppi jula. Mesteparten skal gjøres 23. desember og så skal man heller holde godt på jula og ikke rydde den vekk før man må, d.v.s. 20 dag jul.

Jeg vil mye heller ha tre uker med juletre og pynt fra 23. desember til 13. januar enn å ha masse julepynt i hele desember som hives ut sammen med champagnekorkene etter nyttårsfeiringen.

Jeg er helt enig med Nenne. Hvorfor kalle det julepynt når den lempes ut før ribbefettet har størknet? Nisser, engler og tre får pent vente til etter 20, desember. (Synes JEG da ...)

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 21:12   #71
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser jo nå at jeg bare kunne ha signert Skilpadda.

Gammel 05-12-07, 21:12   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg er helt enig med Nenne. Hvorfor kalle det julepynt når den lempes ut før ribbefettet har størknet? Nisser, engler og tre får pent vente til etter 20, desember. (Synes JEG da ...)

Fordi noen av oss ser på hele desember som jul? Jeg kaller det førjulstid, ikke advent, og for meg innebærer førjulstiden både nisser, juletre, julelysestaker og annen pynt, gløgg, pepperkaker og alt som hører med. Etter 2. juledag er det ikke lenger jul for meg, da er det over og jeg bare gleder meg til sommeren. Jeg orker ikke å ha hele huset fullt av julepynt i januar, da er det ikke koselig lenger.

Gammel 05-12-07, 21:15   #73
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juletreet kommer inn stort sett 23. desember. I år vurderer jeg å pynte det lørdag 22. desember. Jeg er av typen som har jul i huset til langt uti januar. Hvorfor skal en stresse med å få ned all den koselige julepynten og lysene før en må, når en først har fått det opp?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 21:16   #74
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Fordi noen av oss ser på hele desember som jul? Jeg kaller det førjulstid, ikke advent, og for meg innebærer førjulstiden både nisser, juletre, julelysestaker og annen pynt, gløgg, pepperkaker og alt som hører med. Etter 2. juledag er det ikke lenger jul for meg, da er det over og jeg bare gleder meg til sommeren. Jeg orker ikke å ha hele huset fullt av julepynt i januar, da er det ikke koselig lenger.

Du har egentlig bare flytta hele jula tre uker frem du, sånn at du er ferdig når vi andre begynner. Du mister på en måte romjulskosen da tenker jeg.

Gammel 05-12-07, 21:18   #75
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Du har egentlig bare flytta hele jula tre uker frem du, sånn at du er ferdig når vi andre begynner. Du mister på en måte romjulskosen da tenker jeg.

"Vi andre"? Skulle tro jeg var den eneste som begynte med pyntingen før lille julaften. Jeg ser sikkert bare syner når jeg går ute og ser alle julelysene og pynten hos andre.
Kan vi ikke bare være enige om at alle har SINE tradisjoner? Hvorfor skal jeg gjøre noe annet enn det jeg er vant med hjemmefra og trives med? Jeg liker førjulstiden, for meg begynner julen 1. desember og varer til 2. juledag, da er jeg likeglad med hele julen og ser bare frem til sol og sommer. Jeg lar som regel pynten stå til 1. januar for veslas skyld, men ikke lenger.

Gammel 05-12-07, 21:19   #76
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Det er jo derfor jeg blir så fasinert Iset; fordi jeg ikke kjenner noen som gjør som du. Jeg synes jo romjula med fred og ro, hyggelige besøk av familie og venner, late dager, god mat og kanskje en "romjulsfest" er "rosinen i pølsa" etter en hektisk førjulstid. Er det ikke trist å være lei jula 2. juledag når de aller fleste nyter jula for fullt?

Gammel 05-12-07, 21:21   #77
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg kjenner mange MANGE som gjør som meg, derfor synes jeg det er overraskende når jeg leser tråder som dette, for det virker jo som om det bare er jeg som pynter før 23. desember. Men når jeg er ute ser jeg jo at det er utrolig mange andre som gjør det (ser julelysene i vinduene til folk, og om jeg har innsyn i vinduene deres kan jeg ofte se både nisser og juletrær lenge før lille julaften).
Jeg synes ikke det er trist å være 5 år og hyper nesten hele desember nei, jeg synes det er koselig å være så glad i julen at jeg tar helt av fra og med 1. desember og gleder meg over hele julemåneden i stedet for å vente lengst mulig med alt. Men som sagt, dette er MINE og min families tradisjoner, andre har sine tradisjoner. Tradisjoner er ikke regler, det er hva man er vant til og liker.

Gammel 05-12-07, 21:25   #78
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Standard

Men som sagt, dette er MINE og min families tradisjoner, andre har sine tradisjoner. Tradisjoner er ikke regler, det er hva man er vant til og liker.

Det har du selvfølgelig helt rett i!

Gammel 05-12-07, 21:26   #79
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

3 juledag er jula over hos oss.
Da er det tilbake på jobben og hverdagen begynner å komme.
Men vi koser oss på ettermiddagene med spill, lek, aking etc. (hvis det er snø da)

2 nyttårsdag er definitivt jula over for oss.
Da er hverdagen der igjen og jula skal ut.

Nei, koser meg med jul i stuen i desember.
Har ikke pyntet med stjerne ennå jeg. Orker ikke tanken er for sliten til å starte med noe som helst.
Men vi har satt av lørdagen etter jeg har stått opp ved 15.00 tiden til pynting. Ungene har begynt å mase siden alle andre de kjenner har husene fulle av pynt.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 21:26   #80
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja! Føler mine elskede tradisjoner blir litt angrepet her, men ingen av dere skal få ødelegge min barnslige juleglede, for tenk!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:50.