Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Lapskaus i barnedåp?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Lapskaus i barnedåpselskapet?
Ja, det syns vel alle er kjempegodt! 42 43,75%
Nei, ville heller valgt noe mer delikat! 41 42,71%
Lapskaus er ulekker restemat! 13 13,54%
Deltakere: 96. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 00:08   #61
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus i barnedåp?

Jepp, jeg innså min sneverhet straks jeg postet. For som sagt, de utroligste ett- og tohåndshjelpemidler kan brukes uten å hverken heve eller forringe taffelet.

Men lapskaus er ikke festmat likevel dessverre. Klubbmat og kosemat, definitivt. Men ikke høytidsmat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 05:55   #62
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lapskaus er enkelt og godt. Det er mye jobb å lage det, men du verden så enkelt å servere til mange.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 06:22   #63
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

God lapskaus er da ikke restemat.

Jeg er langt mere skeptisk på såkalte gryteretter. Sånn Toro gryte med ris til og baguette det synes jeg langtfra er noen festmat.

Innherredssodd, Saltlapskaus osv derimot er noe annet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 07:28   #64
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Lapskaus er enkelt og godt. Det er mye jobb å lage det, men du verden så enkelt å servere til mange.

Nemlig.
Jeg var i barnedåp i påsken, og der ble det servert "Biidos", den samiske varianten av lapskaus.
Det var enkelt og kjempegodt!

Drikke til synes jeg heller ikke er noe problem:
Vann er kjempegodt til, men vil man gjøre det mer festlig uten alkohol, har Munkholm begynt å lage mange gode typer alkoholfri øl.
Den nye, mørke sorten (testet ut sist helg), for eksempel, er nok helt nydelig til lapskaus.

Gammel 13-11-07, 07:58   #65
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde tenkt å servere sodd i navnefesten til bittelillebror (eller dvs det hadde min bestemor bestemt ). Jeg ble ikke helt fortrolig med det. Jeg vet det regnes som festmat her i trønderland, men ikke helt for meg så vi endte opp med et kjempegodt koldtbord! Lapskaus hadde jeg nok ikke valgt.

Sånn prismessig hadde vi nok kommet helt annerledes ut med sodd. Bestemor hadde regnet på det, og hvis man regner 4-5 pers per bøtte + ekstra kjøtt og grønnsaker blir det rundt 50 kr per person. En god del billigere enn koldtbord.

Gammel 13-11-07, 20:23   #66
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg er langt mere skeptisk på såkalte gryteretter. Sånn Toro gryte med ris til og baguette det synes jeg langtfra er noen festmat.

Innherredssodd, Saltlapskaus osv derimot er noe annet.

Enig. Gryterett klinger verre i mine ører enn lapskaus.
Biff Stroganoff også.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 20:31   #67
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis dere vil ha varmmat er lapskaus et godt alternativ - de fleste syns det er kjempegodt og jeg har fått det servert i flere barnedåper.

Selv hadde vi snitter, men kjøttsuppe til kvelds for de gjestene som ble sene.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 21:52   #68
Ophelia
Rosebud

Ophelia sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sunset Bvld.
Ophelia er litt kulOphelia er litt kul
Standard

Lapskaus er kjempegodt, men for å være helt ærlig hadde jeg ikke servert det i en barnedåp.

Gammel 13-11-07, 22:12   #69
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Lapskaus er for meg hverdagsmat - restmat.

Ville nok valgt koldtbord eller sodd selv.

Gammel 13-11-07, 23:01   #70
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kunne gjerne spist lapskaus i barnedåp, og kommer fra arbeiderklassehjem.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 01:02   #71
Raggsokk
:egendefinert:

Raggsokk sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: On the otherside
Raggsokk har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg hadde spist det, men barnedåp forbinder jeg med festmat, og lapskaus er ikke så festlig,synes jeg

Gammel 14-11-07, 08:36   #72
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg makter ikke lapskaus.
Hadde jeg fått det servert i en barnedåp har jeg syntes det har vært merkelig. - Det har litt for mye "speidertur" over seg altså.

Jeg kommer fra arbeiderklassehjem jeg også.

Gammel 14-11-07, 09:11   #73
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heller lapskaus enn gryterett tror jeg. Har vært i to dåper (Samme folk) hvor de har servert gryterett, og det var IKKE godt noen av gangene. Hadde jeg fått en lapskaus ala mormor eller mamma hadde jeg blitt veldig fornøyd.

Forresten serverte vi et varmt koldtbord med kinesisk, thai, indisk, og annet snadder. DET ble utrolig vellykket, men ikke så billig da....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 12:13   #74
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville nok ikke brukt det selv, men tror heller ikke jeg ville reagert noe særlig på det om jeg fikk det. Liker det kjempe godt. Hadde det som nattmat i bryllupet mitt. Både kjøttsuppe/sodd og lapskaus er kjempe godt.

Selv ville jeg nok servert snitter og kaker, og skippet hele middagen jeg da.

Todelt, med andre ord.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 12:14   #75
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Gryterett er heller ikke festmat. Bevares.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 13:05   #76
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Er overrasket over at så mange ser på lapskaus som restemat jeg da.
Hos oss er det ALDRI restemat. Alt kjøpes ferskt til lapskausen, og det koster faktisk litt også.

Jeg hadde satt veldig pris på lapskaus i barnedåp, men det er fordi jeg syns det er så inmari godt.
Ikke er jeg så fin på det heller, så jeg kan fint få følelsen av at det er en festdag fordet.

Ingen av mine barn er døpt, så hvordan jeg selv ville gjort det, det vet jeg ikke.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 13:43   #77
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Er overrasket over at så mange ser på lapskaus som restemat jeg da.
Hos oss er det ALDRI restemat. Alt kjøpes ferskt til lapskausen, og det koster faktisk litt også.

Ja helt enig. Hva slags rester har man i det liksom? Det må jo mengder av grønnsaker til, kjøtt og diverse, og det skal noe til å lage en middag med så mye ferske rester.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 10:30   #78
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, jeg er enig med dere, Bella og Electronica (og mange av dere andre)
Jeg tror dette med restemat henger sammen med da det var vanlig med STEIK på søndager. Mandagen kutta de steiken opp i biter, helte de vasne grønnsakene og potetene oppi sammen med litt saus, evt spedde de ut med litt vann . Vips - restelapskaus.

Nei, takk meg til Lapskaus laget av ferske råvarer, mørt kjøtt og god kraft (kokt på bein), poteter, løk/purre og evt gulrøtter + kålrot. Alt i fine terninger, og passelig godt krydret med peppar & salt! Sånn har jeg alltid fått lapskaus, og det smaker rett og slett nydelig.

Vi skal ikke ha restelapskaus i barnedåpen, gud forby!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 10:34   #79
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Der jeg kommer fra er det fortsatt helt vanlig med lapskaus eller gryterett i barnedåp. Jeg personlig synes ikke det er passende til en slik spesiell dag.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 10:58   #80
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nå fikk jeg veldig lyst på lapskaus. :gravid:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:05.