Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Lær av andres feil - elbil edition

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-25, 02:46   #61
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær av andres feil - elbil edition

Trenger ikke ha med ladekabel hvis du ikke skal lade på plasser der det ikke er kabel. Jeg kan lade på jobben, men der må jeg i så fall ha med kabel selv. Men det er så kort vei til jobb at det blir det nok ikke behov for. Men nødladeren ligger alltid i bilen.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-25, 07:06   #62
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Ladekabelen bor i bilen. Da trenger jeg ikke tenke på når jeg kan komme til å få bruk for den. Jeg parkerer en del steder der ladeplassene ofte er ledige og de vanlige plassene opptatt. Og prisen er den samme med og uten lading. Da blir det en del lading her og der.

Gammel 25-10-25, 07:37   #63
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ladekabelen vår ble lagt tilbake i bilen et par uker, men nei, siden har den hengt fast i laderen. Vi bruker den ikke andre steder uansett. Nødlader ligger i bilen, og bare husk p legge oppi kabel når den skal på eu kontroll.

Gammel 25-10-25, 09:22   #64
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi har lader fast i laderene våre, derfor ligger laderen fast i bilen. Men den blir bare brukt, tja. Ikke siden jobben flyttet og det ikke er gratis lading der lenger. Er et år siden.

Hadde aldri giddet å ta den med for å kjøre rundt i egen by. Hurtigladere har egen. Du trenger den om du skal lade hos andre som var type 2 ladee. Jobb, hytte, venner osv.

Men kan være lurt å feste den med en hengelås så ingen stjeler den.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-25, 10:10   #65
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Ser at vi kan bruke samme lader mannen og jeg, og han må ha sin tilgjengelig om han skal lade i parkeringshuset på jobben så nå funderer jeg på om vi skal få mekka en form for stativ/oppheng på husveggen til min og bruke om hverandre.
Og når vi har ladet hittil låser vi jo kabelen i zaptecappen, så den kan kanskje alltid være låst fast der?

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-25, 10:34   #66
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Når man lader så låser den seg, men kan dere låse den når den ikke er i bruk? Vi slet litt med der der vi bodde sist, og satte den fast med hengelås. Naboene fikk stjålet flere ledninger.

Da kan han ha sin i bilen og din kan være «fast» hjemme. Gjør det mye enklere for dere begge.

Gammel 25-10-25, 11:11   #67
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Jeg kommer ikke til å bidra med annet enn å si at jeg elsker min Toyota bZ4X!

Fortell!

Gammel 25-10-25, 11:56   #68
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Når man lader så låser den seg, men kan dere låse den når den ikke er i bruk? Vi slet litt med der der vi bodde sist, og satte den fast med hengelås. Naboene fikk stjålet flere ledninger.

Da kan han ha sin i bilen og din kan være «fast» hjemme. Gjør det mye enklere for dere begge.

Ble usikker nå, men jeg mener jeg strevde med å få koblet den fra veggen den første dagen, og måtte få mannen til å låse opp i sin zaptec-app. Må teste, men etter reinstall har jeg adm tilgang i zaptecappen selv (vi hadde lett panikk første kvelden, ikke ideelt å kave med ny teknologi med migrene) så ting er litt tåkete.

Gammel 25-10-25, 15:43   #69
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Med Zaptec ladeboks kan man låse kabelen sånn at den kan henge ute hele tiden.

Gammel 25-10-25, 15:54   #70
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Det er bra. Mener vi hadde det i leilighetsbygget vi bodde i. Men var litt problemer med den låsingen. Men er jo supert om det virker. Det er mange som går rundt og stjeler disse ledningene.

Gammel 25-10-25, 16:45   #71
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Ser at vi kan bruke samme lader mannen og jeg, og han må ha sin tilgjengelig om han skal lade i parkeringshuset på jobben så nå funderer jeg på om vi skal få mekka en form for stativ/oppheng på husveggen til min og bruke om hverandre.
Og når vi har ladet hittil låser vi jo kabelen i zaptecappen, så den kan kanskje alltid være låst fast der?

Man får kjøpt kroker og holdere til kabel på Thansen for eksempel.
https://www.thansen.no/bil/ladekabler/tilbehor/n753457

Gammel 26-10-25, 09:52   #72
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var og kikket på EV3 og BMW i går. Kjører bensin i dag.

Gammel 28-10-25, 14:03   #73
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså!

Jeg kjøpte BZ4X på impuls i 2023 og har aldri sett meg tilbake. Det er en helt FANTASTISK god bil både når det gjelder komfort og kjøreegenskaper. Særlig på vinterføre så er det helt magisk mye bedre enn alle andre biler jeg har kjørt. Nesten så jeg gleder meg til det snør for den tar seg altså så godt frem selv i dyp nysnø.

Jeg pendler nesten daglig 18 mil, så har kjørt over 60 000 på de to årene. Er fortsatt nyforelsket og anbefaler virkelig denne bilen.

Det er selvsagt et minus at rekkevidden er blant de dårligeste i klassen, men det er visstnok en del bedre på de nyere modellene enn min fra 2023. Og jeg syns hurtiglading er styrete og lite intuitivt med egen app til hver leverandør. Jeg har elbilforeningens brikke, men fortsatt er det litt her.

Anbefaler disse to facebook-gruppene - der finner jeg alt jeg trenger av informasjon om this and that med bilen:

https://www.facebook.com/groups/222876866193560
https://www.facebook.com/groups/911483546703460

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-25, 18:47   #74
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Det er jeg så glad for å høre Røverdatter! Har en litt kinkig hårnålsving opp til huset som enkelte vintre har vært krevende da borettslaget har privat avtale om snørydding og vi står ikke akkurat først i køen hans, noe som har ført til at jeg sverget på at min neste bil skulle være bra på vinterføre.

For øvrig parkerte jeg nettopp hjemme og oppdaget at jeg hadde 14% igjen etter en lang dag på farten der jeg startet på 46% og har ikke engang kastet ett blikk på status underveis, mulig jeg burde huske å gjøre det fremover.

Blir mer og mer glad i bilen hver dag, altså.

Gammel 31-10-25, 00:09   #75
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg har et laderhåndkle liggende i bagasjeromnet slik at jeg ikke får klissvått bagsjerom hver gang det er sårlog vær og jwg har ladwt.

Gammel 31-10-25, 09:50   #76
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror jeg må lage en tråd som heter 'Lær av andres feil',
for jeg blir skuffet hver gang jeg kommer til '- elbil edition'

Gammel 31-10-25, 13:40   #77
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Jeg har et laderhåndkle liggende i bagasjeromnet slik at jeg ikke får klissvått bagsjerom hver gang det er sårlog vær og jwg har ladwt.

Ja! Endelig fikk jeg bruk for det innmari myke og luksuriøse badelakenet i familiestørrelse (ja, for det heter faktisk det, og det er 180x200cm) som har ligget og støvet ned i et par års tid.
Det er helt perfekt til bagasjerommet og til å tørke klissete hender.

Gammel 31-10-25, 13:42   #78
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg tror jeg må lage en tråd som heter 'Lær av andres feil',
for jeg blir skuffet hver gang jeg kommer til '- elbil edition'

En sånn tråd trenger jeg også.

Gammel 31-10-25, 17:50   #79
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg er fersk elbil-eier og vil gjerne lære av andres feil. #Tesla.

Gammel 31-10-25, 20:06   #80
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreløpig er jeg strålende fornøyd med min lille, litt sære Zoe. Hvem vet, kanskje jeg kommer til å kjøpe meg en enda mer fancy en neste gang jeg må ha ny bil.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.