|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matBakels og græt er vaffel (bakels) og søt smørgrøt(græt). Høres sikkert odd ut men det er godt!
![]() |
#62 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matMulig det er trøndersk, men min trønderske svigerfamilie har aldri servert meg dette. Svigermor var fra byen og svigerfar fra Nord-Trøndelag.
![]() |
#63 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: [SpinOff] Retro-mat
Just so! Vaffelhjerte, en dæsj av grøten (som har smør, kanel og sukker på toppen) og spis.
![]() |
#64 |
flisespikker
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matKleppsuppe høres ut som det samme som kleppmelk, som jeg bare har hørt om; moren min liker det ikke, så vi har aldri fått det.
![]() |
#65 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matNå kom jeg på dravle. Sånn klumpete melkegreie. Min mor serverte det til min utenlandske mann (den gang kjæreste) første gangen han kom på besøk til dem. Som en slags test. Hahahaha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg kommer fra by med begge foreldre også fra (samme) by, så det har vært lite bondegårdskost hos oss. Fisk har det vært me av da,og mest fersk pale. Og noe panert seibiff fra frossen blokk + fiskekaker og fiskepudding.
![]() |
#67 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matKlæppsup har jeg bare hørt om, aldri fått det servert. Mulig farmor prøvde seg da jeg var bittelita, men mamma har like mye aversjon mot melke-mat som jeg har.
![]() |
![]() |
#68 |
geskjeftig
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg trodde ikke jeg hadde opplevd så mye veldig tradisjonelt, men noen trønderske tradisjonsretter er det da, som mormors hjemmekokte gomme. Kjempegodt!
![]() |
#69 |
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matVi hadde nesten utelukkende hjemmelaget fra bunnen-mat hjemme, så jeg syntes det var skrekkelig eksotisk de få gangene vi spiste Toro eller ferdig-greier. Frossen lasagne med baguetter til var en stor opplevelse, uten at jeg helt skjønner det nå.
![]() |
#70 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Puffet ris med sylteøy, ja. Røre så et ble rosa melk. Fruktsuppe og nypesuppe fra pose. Spesielt stas med nypesuppe, med fløten vi hadde oppå kunne jeg tegne mønster.
![]() |
#71 |
Glad
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matMamma lager alltid fruktgrøt til dessert når vi er hjemme, med sukker og melk på. Det er veldig godt men lages ikke av meg, bl.a fordi mannen ikke tåler det meste av frukt.
![]() |
#72 |
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matBlodpudding og rogn på boks har jeg ikke spist siden jeg var lita. Kommer nok aldri til å gjøre det heller. Levergryte spiser jeg heller aldri. Pizza da jeg var lita var middagspølse, tykk bunn, hermetisert tomat og ost. Gulrøtter kokt alt for lenge og amerikansk blanding forbinder jeg også med barndom. Fiskekaker i brun saus og kjøttpudding i hvit saus spiser jeg heller aldri,men det kunne jeg godt spist nå. Ball synes jeg fremdeles kan være godt. Både potetball, fiskball,blandaball og sildbaill. Men lager det ikke selv. Kidsa hadde ikke satt pris på menyen fra min barndom for å si det slik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matBlodpudding og rogn på boks hadde vi heldigvis aldri. Komler hadde vi, det spiser vi enda (stort sett hos moren min). Det er potetvarianten uten dott og sirup |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Aldri hørt om. Tror aldri vi lagde det på skolekjøkkenet.
![]() |
#76 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Jepp, det husker jeg også. Husker det faktisk var skikkelig godt også.
![]() |
#77 |
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matPlukkfisk er godt. Med sprøstekt bacon i. Nam. Ungene spiste det endel i barnehagen, husker jeg.
![]() |
#78 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Synes kålruletter var godt. Lagd en gang i voksen alder selv også. Men skal sies min pappa var veldig god til å lage mat, stort sett, kokk av yrke. Plukkfisk var mamma sitt verk.
![]() |
#79 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg kan ikke huske at vi noen gang hadde kålruletter da jeg var barn. Tviler på at det var noe min mor gadd å dille med å lage. Men jeg har spist det som voksen, og likt det. Hvor mye det smaker kommer vel an på hvordan man smaksetter farsen.
![]() |
#80 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg er født i 1970, og av minner jeg har om mat fra barndommen er det en god blanding av skikkelig mat fra bunnen og Toro + andre veldig lettvinte middagsløsninger som for eksempel spaghetti med bare ketchup og revet ost.
LilleT Sist redigert av LilleT : 17-12-24 kl 14:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|