Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

[SpinOff] Retro-mat

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-24, 16:30   #61
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [SpinOff] Retro-mat

Bakels og græt er vaffel (bakels) og søt smørgrøt(græt). Høres sikkert odd ut men det er godt!

Kleppsuppe trodde jeg var trøndersk for det har jeg fra min familie som er vokst opp på Fosen. Det er suppe bestående av varm melk og melboller. Servert med kanel og sukker.

Gammel 16-12-24, 16:41   #62
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig det er trøndersk, men min trønderske svigerfamilie har aldri servert meg dette. Svigermor var fra byen og svigerfar fra Nord-Trøndelag.

Bakels tipper jeg var vaffel, og jeg sikkert hørt det før. Smøres den grøten på vaffelen?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 16:44   #63
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Bakels tipper jeg var vaffel, og jeg sikkert hørt det før. Smøres den grøten på vaffelen?

Just so! Vaffelhjerte, en dæsj av grøten (som har smør, kanel og sukker på toppen) og spis.

Opprinnelsen til kleppsuppe skal jeg prøve å finne ut av.

Gammel 16-12-24, 16:48   #64
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kleppsuppe høres ut som det samme som kleppmelk, som jeg bare har hørt om; moren min liker det ikke, så vi har aldri fått det.

Gammel 16-12-24, 16:51   #65
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Nå kom jeg på dravle. Sånn klumpete melkegreie. Min mor serverte det til min utenlandske mann (den gang kjæreste) første gangen han kom på besøk til dem. Som en slags test. Hahahaha.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 17:31   #66
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer fra by med begge foreldre også fra (samme) by, så det har vært lite bondegårdskost hos oss. Fisk har det vært me av da,og mest fersk pale. Og noe panert seibiff fra frossen blokk + fiskekaker og fiskepudding.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 17:51   #67
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Klæppsup har jeg bare hørt om, aldri fått det servert. Mulig farmor prøvde seg da jeg var bittelita, men mamma har like mye aversjon mot melke-mat som jeg har.

Vi hadde ofte stekt rogn, blodpølse med sirup og slike ting. Og jeg har i ettertid skjønt at det var det egentlig bare pappa som likte.

Pølse og spaghetti var også ganske fast, og da måtte pappa ha potet til. Pølse og spaghetti sammen blir aldri servert her i huset.

Mamma lagde verdens beste pølsegryte, med potet og hvit saus, men det har vi aldri, ettersom ungene ikke spiser former og slike ting.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 18:02   #68
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg trodde ikke jeg hadde opplevd så mye veldig tradisjonelt, men noen trønderske tradisjonsretter er det da, som mormors hjemmekokte gomme. Kjempegodt!

Mamma pleide også å gi oss sodd fra spann med noen melboller hun kalte klot oppi. Det var veldig godt.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 18:13   #69
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde nesten utelukkende hjemmelaget fra bunnen-mat hjemme, så jeg syntes det var skrekkelig eksotisk de få gangene vi spiste Toro eller ferdig-greier. Frossen lasagne med baguetter til var en stor opplevelse, uten at jeg helt skjønner det nå. Mamma lagde italiensk pizza med tynn bunn og langtidskokt saus og mozarella, så det var mye god mat. Noe jeg vel aldri har gjort i voksen alder er å ha sopp stekt i fløte med loff til som lørdagskos (men sjukt godt!), og så har jeg ikke klart blodpudding siden jeg var åtte-ni, men vet at jeg spiste det før det. Hvalbiff hadde vi også en del, antakelig helt på slutten av 70-tallet eller tidlig 80 (jeg er født i 75). Rogn på boks kjenner jeg meg også igjen i, det brukte vi i studenttilværelsen på seint 90-tall også siden det var billig og egentlig ganske godt. Det er nok få av rettene jeg lager nå, men jeg lager f.eks. fiskegrateng fra bunn på samme måte som mamma, så det er nok noen basisgreier som henger igjen. Den omdiskuterte kabareten husker jeg som helt grei, men ikke noe jeg hadde valgt på buffet nå.

Gammel 16-12-24, 18:21   #70
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Vi hadde ganske ofte puffa ris med melk, sukker og syltetøy. Gjerne tyttebærsyltetøy, siden det allerede stod på bordet til middagen (mamma brukte/bruker tyttebær til alt av middagsmat).

Puffet ris med sylteøy, ja. Røre så et ble rosa melk. Fruktsuppe og nypesuppe fra pose. Spesielt stas med nypesuppe, med fløten vi hadde oppå kunne jeg tegne mønster.

Vi hadde mye smeltet smør til potetene.

Gammel 16-12-24, 18:45   #71
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mamma lager alltid fruktgrøt til dessert når vi er hjemme, med sukker og melk på. Det er veldig godt men lages ikke av meg, bl.a fordi mannen ikke tåler det meste av frukt.

Gammel 16-12-24, 23:02   #72
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Blodpudding og rogn på boks har jeg ikke spist siden jeg var lita. Kommer nok aldri til å gjøre det heller. Levergryte spiser jeg heller aldri. Pizza da jeg var lita var middagspølse, tykk bunn, hermetisert tomat og ost. Gulrøtter kokt alt for lenge og amerikansk blanding forbinder jeg også med barndom. Fiskekaker i brun saus og kjøttpudding i hvit saus spiser jeg heller aldri,men det kunne jeg godt spist nå. Ball synes jeg fremdeles kan være godt. Både potetball, fiskball,blandaball og sildbaill. Men lager det ikke selv. Kidsa hadde ikke satt pris på menyen fra min barndom for å si det slik.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-24, 07:12   #73
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Blodpudding og rogn på boks hadde vi heldigvis aldri. Komler hadde vi, det spiser vi enda (stort sett hos moren min). Det er potetvarianten uten dott og sirup

Denne tråden fikk meg til å huske noe annet moren min pleide å lage; makaronisuppe. En slags søt, melkebasert suppe med makaroni oppi. Det høres ganske ekkelt ut, men jeg husker det som noe jeg likte.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-24, 07:19   #74
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Appelsinris er ein dessert eg ikkje har høyrd om i nyare tid enda alle lærte å lage det på skulekjøkkenet.

Gammel 17-12-24, 07:47   #75
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Appelsinris er ein dessert eg ikkje har høyrd om i nyare tid enda alle lærte å lage det på skulekjøkkenet.

Aldri hørt om. Tror aldri vi lagde det på skolekjøkkenet.

Gammel 17-12-24, 08:23   #76
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jepp, det husker jeg også. Husker det faktisk var skikkelig godt også.

En ting vi hadde innimellom som restemiddag var plukkfisk. Og det er ikke det samme som pytt i panne med fisk, for har skjønt noen steder i landet sier plukkfisk om det. Nei, det var rester av hvit fisk og hjemmelagd potetstapp most sammen. Servert i skål med smørøye nesten som grøt. Husker jeg likte det godt men har likevel ikke lagd det selv.

Gammel 17-12-24, 08:27   #77
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Plukkfisk er godt. Med sprøstekt bacon i. Nam. Ungene spiste det endel i barnehagen, husker jeg.

Men altså, er det bare jeg som måtte slite med kålruletter? Kokt kjøttdeig innpakket i kålblader. Smakte…..nada!

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-24, 08:40   #78
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Plukkfisk er godt. Med sprøstekt bacon i. Nam. Ungene spiste det endel i barnehagen, husker jeg.

Men altså, er det bare jeg som måtte slite med kålruletter? Kokt kjøttdeig innpakket i kålblader. Smakte…..nada!

Synes kålruletter var godt. Lagd en gang i voksen alder selv også. Men skal sies min pappa var veldig god til å lage mat, stort sett, kokk av yrke. Plukkfisk var mamma sitt verk. Når jeg begynner å tenke er det mange retter fra barndommen jeg bare ikke bruker selv om jeg likte det.

Gammel 17-12-24, 09:07   #79
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke huske at vi noen gang hadde kålruletter da jeg var barn. Tviler på at det var noe min mor gadd å dille med å lage. Men jeg har spist det som voksen, og likt det. Hvor mye det smaker kommer vel an på hvordan man smaksetter farsen.

Gammel 17-12-24, 10:43   #80
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er født i 1970, og av minner jeg har om mat fra barndommen er det en god blanding av skikkelig mat fra bunnen og Toro + andre veldig lettvinte middagsløsninger som for eksempel spaghetti med bare ketchup og revet ost.

Typiske middagsretter kunne for eksempel være:
-Lever i fløtesaus
-Kjøttkaker i brun saus
-Blodpudding med sirup eller sukker
-Spekesild
-Fersk suppe med melboller
-"Småkjøtt" (Det var det man kalte det i min familie, ikke helt sikker på hva som ligger i det ...)
-Fiskesuppe
-Oksekjøtt i løksaus
-Lapskaus (både hjemmelaget og fra boks)
-Kokt laks eller ørret med kokte poteter og agurksalat
-Hvalbiff
-Fårikål

Typiske koseretter kunne være:
-Grillet kylling og ris (ofte servert lørdag kveld)
-Cabaret
-Landgang
-Tartarsmørbrød
-Terteskjell
-Pirog
-Reker og loff

Vi hadde alltid dessert på søndager, og hos besteforeldrene mine som jeg ofte var hos var det alltid dessert (men det trengte ikke være annet enn banan med melk!). Jeg har ellers minner om alskens fruktkompotter og fruktgrøter, både laget fra bunnen og fra pose, sånne halvferdige sjokolade- eller karamellpuddinger, gele og nypesuppe.

Også var det mye frosne grønnsaker som tilbehør til middagene; grønne erter, gulrøtter, blomkål ...

Sist redigert av LilleT : 17-12-24 kl 14:39.
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:16.