|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Det å være «trygg» tror jeg ingen kan ta for gitt at man er. Vi er bare folk alle sammen og har innøvde tankemønstre som lett kan gjøre at vi bommer. Jeg tror lett det kan bli kunstig å tenke for mye på oppskrifter for hvordan oppføre seg mot ulike grupper. Noen røde flagg finnes og de bør samfunnsdebatten ha lært oss. Ut over det er vi alle mennesker som møter andre mennesker. Det å bli generalisert som minoritet er ikke gøy. Hudfarge, legning, religion, etnisitet er en viktig del av identiteten, men det er ofte begrenset relevant i tidlige møter med andre. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Spennende debatt. Jeg tror jeg har veldig lite fordommer mot andre mennesker generelt. Jeg er veldig glad i å bli kjent med folk, og veldig nysgjerrig på folk. Veldig åpent sinn og ønsker virkelig bare å lære og forstå. Jeg er ekstremt lite privat av meg, og det skal veldig mye til før jeg synes folk spør for mye eller deler for mye. Når jeg leser debatten her inne nå, så skjønner jeg at jeg må vokte meg vel. Jeg kan veldig fort finne på tråkke i salaten.
|
|
|
#3 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)
For å ta eksempelet med mennesker som ikke ser etnisk norske ut: De blir spurt veldig ofte om hvor de kommer fra, eller hvor de "egentlig" kommer fra, hvis de svarer Lillestrøm. Og jeg vet at det er lett å bli sliten av å skulle forklare at bestefar er fra Pakistan, men jeg er født her, eller jeg er adoptert fra Iran og kan ingenting om kulturen der, for jeg har hatt norsk oppvekst. Jeg mener at det beste er å la være å grave i halvkjente menneskers utseende/bakgrunn/seksualitet/funksjonshemming. Blir du ordentlig venn med noen som ikke er A4, så kommer opplysningene av seg selv.
|
|
|
|
#4 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Men det kan fort bli så berøringsangst at man spør alle andre om hvor de er fra og ikke tør å spørre den som er brun, selv om man er mest opptatt av hvilket t-banestopp hen bor i nærheten av. Slik at resultatet blir at man behandler mennesker ulikt når man tror de tilhører en minoritet fordi snubletrådene er for mange. Bedre å la være å snakke med dem enn å bli tatt for uvitende/rasist/ en som burde ha lest seg opp osv. Sånn sett synes jeg Bloppy har et poeng. Gi litt slækk og ta ting litt i beste mening til det motsatte er bevist. Så er det stress å være minoritet. Vi er mange som er eller har vært det i ulike sammenhenger. Det er stress. Det er sånn å være en de ikke har vært borte i før/ så mye. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Selvfølgelig skal man ta ting i beste mening. Men samtidig synes jeg man kan notere seg at folk som ser ut som å tilhøre en eller annen minoritet, synes det er belastende og stress å stadig bli spurt hvor de kommer fra, og om man uansett er interessert i hvilken t-banestopp de bruker, så kan man jo bare spørre hvor de bor.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Og noen ganger stiller man det spørsmålet, og så er det «Lillestrøm» man egentlig ville ha til svar. Men man får hele den lange forklaringen om hvor forfedrene er fra.
|
|
|
|
#7 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Viss eg skal spørje folk kor dei kjem frå, for å small talke, så pleier eg spørje kor dei har dialekten sin frå. Uavhengig av hudfarge.
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Og av og til spør man for å få vite hvor de har gått for å kunne hjelpe dem med veiforklaring… men får en historie om bakgrunn og opprinnelse.
|
|
|
#9 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg var på en konferanse om minoriteter og minoritetsstress i fjor høst, og da ble feks "hvor bor du?" "hvor har du vokst opp?" lansert som mindre stressende spørsmål. Særlig hvis det faktisk er Lillestrøm man ønsker som svar, og ikke om reisen fra Lahore til Norge på 70-tallet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Det er jo alltid en fordel å ha noe bakgrunnskunnskap om diverse og mye, men jeg vil tro alle havner i ulike situasjoner hvor vi må innse at vi vet ganske lite. Eller at det vi vet er utdatert, unyansert eller til og med feil. Og i møte med mennesker kan vi bomme ganske solid på forventningene både med å spørre for mye og for lite. Stort sett er det raushet nok rundt omkring at sånne bommerter går greit.
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Ja, altså, når jeg skrev det om å spørre mørkhudede folk hvor de egentlig kommer fra, så skrev jeg det jo på den måten ikke fordi jeg mener det er galt å spørre folk hvor de kommer fra, men fordi jeg synes man kan la være å være den ørtogfjørtiende som sier «men hvor kommer du egentlig fra?» hvis personen har svart Lillestrøm.
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Det kan være ganske nyttig å prøve å være minoriteten selv en gang i livet, for eksempel ved å studere utenlands i et land hvor du kan språket bare sånn passe godt og gjerne ser litt annerledes ut. Lover at man får mange rare og ikke alltid så hyggelige spørsmål!
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Men samtidig… det kan være både en døråpner og veldig relevant å spørre. Jeg er veldig takknemlig for de som har tatt seg tid til å beskrive for meg hva slags forhold de kommer fra og hva de har opplevd. Jeg tror ikke man skal være så redd for å vise interesse. Hvis noen snakker kav norsk spør man jo ikke hvor de egentlig kommer fra selvsagt, men man skjønner jo fort nok om de ikke er så interessert i å svare.
|
|
|
#15 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)En eldre person jeg kjenner, har reist til sjøs og vært over alt i verden. Hen spør ofte folk (taxisjåfører etc) hvor familien deres kommer fra og har hatt utrolig mange hyggelige samtaler om landet det er snakk om. Taxisjåførene synes det er kjempegøy å møte noen som faktisk har vært i og vet noe om landet. Så det går an å stille sånne spørsmål. Jeg var veldig skeptisk til om min bekjente faktisk klarte å stille spørsmålet slik at dette ble «riktig», men har lyttet flere ganger og merket at det fungerer |
|
|
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Men My, jeg synes ikke noen i denne diskusjonen har sagt at dette må man overhodet ikke finne på å si?
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Nei, det synes ikke jeg heller, og det sa jeg vel heller ikke. Men det oppfattes ofte slik tror jeg, sånn generelt. Det som er ment som tips til noe som kan bli tatt ille opp blir oppfattet som "forbudt". Mange blir veldig redde for å si noe feil, derfor lar de heller være å si noe. Særlig hvis man får slike tilbakemeldinger som him får i denne tråden (og kanskje ender med å ta en pause fra FP) dersom man sier noe feil, eller ikke engang sier det, men bare kommer med et tenkt eksempel på noe man kunne si, i dette tilfellet.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-01-24 kl 16:12. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Ja, ikke sant.
|
|
|
#19 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Nå har eg lese gjennom tråden igjen, for eg synest heile tråden utvikla seg veldig rart.
|
|
|
|
#20 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Veldig enig i dette. Også synes jeg diskusjonen er interessant, selv om det ikke er noen fasit, den setter i gang mange tanker.
|
![]() |
|
|