|
Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Sv: Studentflyttetråden!
Jeg er overrasket hvis du, etter 20 år på forum, er overrasket over at det er forskjeller her.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Min liste inneholder absolutt ikke ting som JEG skal utstyre ham med, bare ting som er bra å ha i et nytt hjem og som jeg fant på internett og der jeg har lagt inn en del tillegg. Den kan være bra som basisliste for ham. Noe av det har vi dobbelt av så han kan få med seg, annet får han kjøpe selv, finne på Finn eller ønske seg i julegave osv. Men en liten innflyttingsgave regner jeg med at vi gir ham. Sist redigert av Pelen : 02-08-23 kl 11:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Studentflyttetråden!«Ikke drikk drinker eller ta piller du ikke vet hva er» har jeg sagt i årevis (ikke hver dag, altså
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Studentflyttetråden!Når Herremannen jobber så får han varm mat (mot en lav penge) så det er flott. God og næringsriktig mat regner jeg med også (han jobber på Theatercafeen/Bar Boman og de har personalkantine). Han kommer jo ikke å jobbe hver dag når han studerer fulltid så litt matlaging må til. Han er ganske grei på å lage mat, men vi må nok ha en liten påminnelsesprat om at for mye egg ikke er lurt. Han er veldig glad i eggbaserte retter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Studentflyttetråden!Og sysaker. Det holder med en sånn reisepakke, men noen tråder og en nål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Studentflyttetråden!Etter to år med to videregående elever bosatt i kollektiv, tenker jeg at det ikke er så viktig hva de har med av ting. Det de mangler, kan de alltids skaffe seg kjapt og enkelt. Sørg heller for at ditt barn har/får den kunnskapen og de holdningene som trengs for at vedkommende skal bli en ok person å bo i kollektiv med og ta en prat om dette før de flytter. Det er ikke gøy å dele kjøkken og andre fellesarealer med en person som ikke vil/kan/gidder rydde/vaske etter matlaging, ta sin del av ansvaret for å ta ut søppel, vaske bad, fylle/tømme oppvaskmaskin osv. Å skulle starte med å vaske andres matrester fra stekepanna eller hele kjøkkenbenken hvor gang du selv skal lage middag, er så utrivelig og demotiverende at man fort ender med å droppe å lage seg mat. Det hjelper ikke alltid med vaskelister heller, det er forbausende mange som ikke gjør jobben sin likevel. Noen har unnskyldinger som «jeg var trøtt, jeg skulle på fest, jeg jobbet onsdag og da ble det ikke tid til å vaske bad den uka» osv osv. Andre gir bare faen eller rett og slett ikke vet hvordan man gjør ting eller ikke bryr seg. Det er som om de tenker at dette ikke gjelder meg, bare de andre. Det har vært MYE frustrasjon blant de to/tre i mine døtres kollektiv over de som ikke har bidratt og som til en hver tid har vært fulle av unnskyldinger og forklaringer på hvorfor de ikke hadde tid til å vaske stekepanna før tre dager etter at de stekte omelett og lot siste rest ligge igjen i panna på komfyren. . Det har også vært frustrasjon fordi de må lære opp de andre i ting som en hver ungdom burde lært hjemme for lengst. Mine døtre er heller ikke perfekte, så jeg har også måttet ta inn over meg at jeg kanskje har vært for flink til å rydde og fikse for de, men de har definitivt ikke vært blant de verste i kollektivet. De flytter forøvrig til en mindre leilighet sammen med en kompis nå, først og fremst fordi de ikke orker all kranglingen som følger med når beboere i et kollektiv ikke klarer å ta sin del av arbeidet som må gjøres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Prettiest mess ever seen
|
Absolutt, og det er en prat vi har og har tatt. Han skal dele med 2 jenter, og er nokså pertentlig av seg, men setter gjerne fra seg brukte kopper og tallerkener rundt omkring, feks. Men tror han hadde blitt ganske knust av at noen syntes han var en gris eller unnasluntrer, så vår anbefaling er at de starter bofellesskapet med å snakke høyt om alt sånt, og lav terskel for å si fra når ting er krevende.
![]() |
#10 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Studentflyttetråden!4
Det er sikker de samme folka som aldri gjorde/gjør noe på gruppearbeid og sluntrer unna i arbeidslivet.
![]() |
#11 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Studentflyttetråden!Vi er i Trondheim nå og har brukt dagen på Ikea. Herlighet, det ble dyrt.🫣 Men ble bra da. Det hørtes så lite ut med 13kv men han er strålende fornøyd.
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Vi har brukt 19200 på Ikea! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Studentflyttetråden!Oi, ja tør du åskrive det så skal jeg innrømme at jeg dro kredittkortet på 16600.
![]() |
#14 |
Er frisk!
|
Nei, det er det ikke nødvendigvis. Jeg er et rotehode, vasker opp når jeg har energi og tid til det - og det er ikke hver dag - har en enormt mye lavere standard for husarbeid enn de fleste og ville vært krise for de fleste å leve i kollektiv med (sånn jeg gjør det nå). Men jeg har alltid gjort nesten alt på gruppearbeid og er den som driver teamet på jobb og legger ned desidert flest timer og mest innsats på samme jobben.
![]() |
#15 |
heimføing
|
![]() Sv: Studentflyttetråden!Det Lhi-my sier, det sier også min datter er grunnen til at ho ikke vil bo i kollektiv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Studentflyttetråden!Vi sponser ikke, men han har fått beskjed om at han kan be om hjelp når som helst, hvis det ikke går i hop. Han har en jobb der han skriver timer og jobber hjemmefra, så der får han vurdere selv. Leiligheten er helt møblert, og inkludert treningsmedlemsskap.
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Studentflyttetråden!Nå er dette studentflyttetråden, og min er ikke student, hun skal begynne på vgs, men jeg deltar likevel siden hun tross alt vil trenge mye av det samme. Så siden hun bare er 15 så forsørger vi henne fortsatt, og får barnetrygd, så hun vil fortsette å få det samme som hun ville fått om hun bodde hjemme, inkl tak over hodet og mat. Borteboerstipendet fra lånekassa dekker stort sett hele leieprisen på hybel, i følge andre som bor der allerede (billig, kommunal hybel), og hun får som sagt gratis varmt måltid på skolen hver dag, så det blir nesten billigere enn å ha henne hjemme.
![]() |
#18 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Frøkna flytta jo også hjemmefra for vgs, og vi gjorde det sånn at jeg betalte hybelen + mobilabb, og hun hadde borteboerstipendet til daglige utgifter (mat, transport, hygiene, klær (inkl treningsklær), reise hjem). Det var nyttig læring for henne; hun lærte fort å få pengene til å rekke, og har klart seg veldig fint økonomisk som student også.
![]() |
#19 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ja, det er også en mulighet Stompa. Får se hva vi gjør når vi ser hva leien er på, og finne ut hva som blir mest praktisk. Fortsatt ikke fått vite hvor hun skal bo og når hun kan flytte inn, eller om hun får bo sammen med venninnen.
![]() |
#20 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Studentflyttetråden!Et lite tips for dem som flytter til Bergen. På Landås finnes "vel bevart" bruktbutikk. De legger ut på facebook noe av det nye de har fått inn. Parkeringsplass og busstopp like i nærheten. buss 6 (og 16e). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|