Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjenner du «hu Nelly»?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Vet du hvem «hu Nelly» er?
Ja, så klart 15 12,20%
Nei. Nelly hvem? 108 87,80%
Deltakere: 123. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-22, 10:32   #61
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Hva betyr det, da?

Gammel 12-09-22, 11:25   #62
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Hva betyr det, da?

"Hu Nelly" er sola

Gammel 12-09-22, 11:34   #63
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

(Kilde: youtube.com)

Kanskje hushjelpen var sveitisk ja, eller fra et område i Tyskland nært Sveits.

Der jeg kommer fra omtales sola ofte bare som "Ho" (hun).
Altså som i "Nå skinner hun".

skyfri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 12:05   #64
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Kanskje hushjelpen var sveitisk ja, eller fra et område i Tyskland nært Sveits.

Der jeg kommer fra omtales sola ofte bare som "Ho" (hun).
Altså som i "Nå skinner hun".

Der jeg vokste opp, i Nord-Norge, omtaltes været generelt som "han". "Han e djævelsk i dag".

Gammel 12-09-22, 12:43   #65
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg kan ikke italiensk ... men i tilfellet Sonneli vil de har samme trykk som i sonnelicht. På første stavelsen. Eller som du på norsk vil legge trykket på .. tja, f.eks tyttebær, Supermann, rosenborg, teddybjørn ...

Jeg kan ikke tysk, men jeg leser automatisk sonnelli med italiensk tonefall. Hadde italiensk som c-språk på vgs. De ville sikkert skrevet sonelli, da, uten at jeg er ekspert akkurat. Flertallsendinger hannkjønn italiensk er -li, ofte. Som Fratelli (brødre/søsken hannkjønn) på Jakobsli.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 13:07   #66
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg kan ikke tysk, men jeg leser automatisk sonnelli med italiensk tonefall. Hadde italiensk som c-språk på vgs. De ville sikkert skrevet sonelli, da, uten at jeg er ekspert akkurat. Flertallsendinger hannkjønn italiensk er -li, ofte. Som Fratelli (brødre/søsken hannkjønn) på Jakobsli.

Åja, nei, det er ikke slik tonefall de bruker i Sveits. Den -li-en på slutten er lett, faktisk nettopp som i ordet Jakobsli. Som da ville bety "lille jakobs". Dette finner jeg på ett av de mange nettsidene som forklarer sveitsertysk, om endingen -li:

Sitat:

"LI"
A lot of words in Swissgerman have the ending "li". That means, that something is a small version of a thing.
For example: Huus - Hüüsli

Huus (Swissgerman)
Haus (German)
House (English)

Hüüsli (Swissgerman)
Häuschen (German)
A small House (English

og et annet sted:

Sitat:

While diminutives end in -chen or -lein in Standad German, in Swiss German they end in -li. For example, "Haus" becomes "Häuschen" (little house) in Standard German and "Hüüsli" in Swiss German. Other examples are:

Kätzli (kitten)
Hündli (little dog)
Ängeli (little angel)
This ending -li can also be affixed to names as a term of affection, e.g., Benjaminli.

Også det morsomme ordet som alltid trekkes fram, som er en skikkelig test for utlendinger å uttale, dvs ordet "Chuchichäschtli", som betyr lite kjøkkenskap. Og uttales som om du har satt noe fast i halsen, som du prøver å bli kvitt.

Sist redigert av My : 12-09-22 kl 13:32.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 14:38   #67
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg lurte også sonelli, og det høres jo ut som en italiensk endelse. Sonne som i sol er jo greit, men elli? Er det "kjæleord" for sol? Liten sol? :kan ikke tysk:

Som du ser, My, hadde jeg liten i tankene.

italiensk for små ting er vel lina/lino/lini, tror jeg. Men jeg er litt ute på tynn i snå ... Med mine to år italiensk på tidlig 90-tall

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 15:41   #68
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jøss. Dette ante jeg ikke:

Dette kom med de tyske hushjelpene, som danske embetsfamilier brakte med seg til Norge på 1600-tallet. De syntes det var utrivelig med mørketiden, og jublet av lykke da solen stakk fram om våren. Da utbrøt de " Ach, guck mal, die Sonnelli". Det er altså den siste delen, " elli" som er blitt til Nelli eller Nelly

Men Sonnelli? Trodde jeg kunne tysk, men…

Det er som My var innom muligens en sveitsisk forbindelse her. Det aller meste kan settes -li bak, bare ikke pengene. Det er en del tyskere som har gått i baret her.

Legg også merke til at det heter müesli med e om frokostblanding, ikke müsli, som jo er små mus.

Også det morsomme ordet som alltid trekkes fram, som er en skikkelig test for utlendinger å uttale, dvs ordet "Chuchichäschtli", som betyr lite kjøkkenskap. Og uttales som om du har satt noe fast i halsen, som du prøver å bli kvitt.

For viderekommende: "Es hät Chäeschüechli im Chuchichäschtli". Eller det er små ostepaier i det lille kjøkkenskapet. Og ja, jeg kan uttale det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 15:43   #69
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Sveitsertysk ass.

Gammel 12-09-22, 18:19   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FP - det er virkelig ikke den ting dere ikke kan nerde om!

(Har aldri hørt begrepet, enda jeg kommer fra sunnhordland og har jobbet i Stavanger.

Gammel 12-09-22, 19:24   #71
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Herregud dette er en av de aller rareste trådene ass. Rar og gøy og fin. ��

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 20:10   #72
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Der jeg vokste opp, i Nord-Norge, omtaltes været generelt som "han". "Han e djævelsk i dag".

Ja, uvær er han! "No kjæm han med han" - altså både selve uværet og kreftene som "styrer" været. Men sola er jo ho!
(Vokst opp i nord jeg også)

skyfri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 20:14   #73
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

«Hu» er klokka. Eventuelt «u». «Ke-u» (ka e u) betyr «hvor mye er klokka?»

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 21:43   #74
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Ja, uvær er han! "No kjæm han med han" - altså både selve uværet og kreftene som "styrer" været. Men sola er jo ho!
(Vokst opp i nord jeg også)

Signerer denne, men vokst opp der er jeg ikke.

Gammel 13-09-22, 08:42   #75
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

«Hu» er klokka. Eventuelt «u». «Ke-u» (ka e u) betyr «hvor mye er klokka?»

En østlending jeg kjenner fikk seg en på trynet etter å ha svart "Hva f*** erre du sier? Snakk norsk!" på det spørsmålet i fylla i Sandnes en gang.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-22, 09:13   #76
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må ikke sammenligne Sandnes med Stavanger. Det er farlig.

Men jeg tror ikke folk sier «ka e u» lenger, egentlig. Jeg hører iallfall aldri folk si det. Men nå snakker jo ungdommen stadig mer bokmål, det er helt vilt å høre på sønnen min, for eksempel.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-22, 18:19   #77
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner bare Nelly, vennen til Hamza, men det er neppe den Nelly det er snakk om her.

Gammel 13-09-22, 22:14   #78
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Nei.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 13:01   #79
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Neida, det har jo ikke vi heller. Men det er veldig mørkt når det er mørkt. Merker utrolig stor forskjell de få gangene det er litt hvitt på bakken.

Jeg trodde strømmen var gått i hele byen da jeg kom fra Tromsø tilbake til Bergen i november for noen år siden.
Skuffet..

Gammel 14-09-22, 13:18   #80
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Aldri hørt om Nelly. Men så er sørvestlandet kanskje den landsdelen jeg har minst connection med også. Artig med en liten innføring i sveitsertysk, da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.