Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Jule-/bursdagsgaver til egne barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Sum til egne barn enten i cash eller gave
Opptil 1000kr 17 18,09%
1000-2000kr 46 48,94%
2000-3000kr 14 14,89%
3000-4000kr 6 6,38%
4000 2 2,13%
5000 7 7,45%
Over 5000 2 2,13%
Deltakere: 94. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-22, 13:59   #61
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barn

Jeg har noenlunde samme erfaringer som Hyacinth. Veldig mye utstyr og klær er kjøpt brukt, og det i ei tid hvor det ikke var så vanlig med bruktbutikker. Husker ennå hvor gøy det var på Fretex-butikken i Stavanger før vi fikk vår egen her i byen. Da kjøpte vi mesteparten av klærne våre der. Et lite skår i gleden var da 11-åringen kom hjem ganske slukøret etter en samfunnsfagtime. De hadde hatt om fattigdom, og læreren -sikkert med de beste intensjoner - hadde da fortalt elevene om hvor fint det var med denne Fretex-butikken. For da kunne fattige folk også ha råd til å kjøpe klær. Fram til da hadde ikke ungene reagert på at de fikk brukte klær, de arvet jo en masse også, men sønnen var temmelig lunken til Fretexkjøp etter å ha blitt kategorisert som fattig.

De jobbet fra de var 12 år, og særlig «fattiggutten» satte pris på å kjøpe litt dyrere klær etterhvert som han tjente en del selv.

Nå står det gjerne presisert på ønskelistene deres «helst brukt», og det gjelder alt fra friluftsutstyr til leker og klær. Det føles veldig greit.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-22, 14:04   #62
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er altfor dårlige på å kjøpe brukt, dessverre. Det skjer nesten aldri. Der har vi mye å gå på. En del handler om at mannen helst vil ha ting med garanti/reklamasjonsrett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-22, 14:46   #63
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg tror faktisk ikke slalåmutstyr er så vanlig å eie i Stavanger. Sier ikke at folk her ikke har, men jeg tror det er vanligere å ikke ha.

Jeg tror i alle fall at de som har hytte i Sirdalen (og det er mange) har eget slalåmutstyr.

Vi bor på Sørlandet; mine hadde ikke eget utstyr da vi bodde i Rogaland (men da stod de heller ikke på slalåm), men vi leide kun første sesongen. Det var mer praktisk å eie eget og også rimeligere da det kun brukes over flere sesonger og kjøpes brukt og selges igjen. Nå betrakter jeg slalåmutstyr som noe de bør ha for å være en del av gjengen. Yngste var på tur med klubb i kirken i vinter til slalåmbakke og skal nok igjen neste vinter.

Gammel 10-06-22, 14:48   #64
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det stemmer. Eller, de «kjøper seg ikke senger», de har kjøpt hver sin Ikea-seng én gang. Treningsleier er dyrt, men eldste tjener nå flere tusen i måneden og sparer alt. Sykler er jo heller ikke noe som kjøpes i ett sett. Mac til skolebruk har også vært et engangsinnkjøp og delvis finansiert av stipendet.

Jeg klarer ikke helt å se at dette er så rart, må jeg innrømme. Jeg synes heller ikke det er en stram linje vi kjører. Kanskje bortsett fra treningsleirer, så gjør mine venninner omtrent samme opplegg med sine barn.

Det er heller ikke kun snakk om penger de tjener, det er også penger de har tjent og spart gjennom flere år, bursdagspenger samt konfirmasjonspenger. Det blir en anselig sum. De har mer enn nok til å også spare til bolig/egenkapital. Eldste er riktignok 20 nå, men har spart seg opp flere hundre tusen etter to års læretid. Yngste går studiespes og har ikke så mye penger.

Så lenge eldste jobber og tjener greit synes jeg det er helt naturlig at hun betaler selv. Hun er tross alt voksen.

Gammel 10-06-22, 14:50   #65
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Så lenge eldste jobber og tjener greit synes jeg det er helt naturlig at hun betaler selv. Hun er tross alt voksen.

Det nydelige da er jo at de kan kjøpe seg det de trenger selv, også kan de få gøyale, ufornuftige ting som de har lyst på men ikke trenger, og derfor ikke prioriterer å bruke penger på selv, i gave.

Gammel 10-06-22, 14:55   #66
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det nydelige da er jo at de kan kjøpe seg det de trenger selv, også kan de få gøyale, ufornuftige ting som de har lyst på men ikke trenger, og derfor ikke prioriterer å bruke penger på selv, i gave.

Gammel 10-06-22, 15:24   #67
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Og jeg synes vi er nokså rause med henne, jeg.

Nå er det ikke sånn at hun kjøper det hun trenger, dessverre. Vi må tvinge henne og ofte kjøpe for henne, hun mener selv at hun «trenger ikke», men hun har ikke én truse uten 7 hull i, og de går i oppløsning. Jeg forstår ikke at hun er min datter. Kanskje hun ikke et det? Hun er ikke gjerrig. Men hun hater å handle og hun hater nye klær og sko.

Gammel 10-06-22, 15:56   #68
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Mobil, dunparkas, slalåmutstyr, fjellski og sko, PlayStation, PC, nettbrett, seng, bunadsølv, en reise - bare for å nevne noe.
Mange kjøper jo dette til barna sine utenom jul og bursdag, andre gir det i gave.

Dette.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-22, 18:57   #69
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det var nok bare en presisering av at det var det spørsmålet til Hyacinth gjaldt, som spinoff/respons på Madickens innlegg, om at gavene de gir til over 5000 kr er sånt som de trenger.

Nå sa jeg vel allerede i første innlegget mitt at dette er snakk om gaver de ønsker seg og trenger, sistnevnte i senere innlegg presisert til "trenger".

Ting de virkelig trenger får de fortløpende uavhengig av bursdager ol.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-22, 21:01   #70
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ser det varierer en del og var interessant å se. Mannen mente jeg var spinnvill som ga 17- åringen 4000 i gave. Og det var vel det. Tenkte bare at han hadde fått 2000 i så mange år at det var greit med justering. I tillegg får han bare 100kr i ukelønn, så trenger litt innskudd om han skal kjøpe seg ting.

Men skjønner at man praktiserer ulikt og at det handler om både økonomi, behov, foretrukne retningslinjer, gaver ellers i året og mye mer.

Gammel 10-06-22, 21:19   #71
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Den pollen er egentlig umulig å svare på for meg. Yngste er 25, alle tre har egen inntekt nå. Sist jul fikk de lovnad om påspandert felles familieferie i 2023, til Korfu. Den er av spesielle grunner og slikt er ikke vanen.

Men til spørsmålet, og litt til diskusjonen, så har det vært varierende hva unga fikk. Det var og er oftest noe de trenger og har vært lagt på et nivå tilpasset vår økonomi. De fikk lommepenger da de var yngre og måtte bruke dem på alt vi ikke oppfattet som nødvendig. Jeg kan ikke svare på pollen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-22, 17:22   #72
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Mobil, dunparkas, slalåmutstyr, fjellski og sko, PlayStation, PC, nettbrett, seng, bunadsølv, en reise - bare for å nevne noe.
Mange kjøper jo dette til barna sine utenom jul og bursdag, andre gir det i gave.

Dette.
I tillegg til mc utstyr nå som han har kjøpt lett mc. Selv måtte jeg betale det aller meste selv fra jeg var 13 fordi jeg hadde jobb, det er en linje vi ikke ønsker å legge oss på selv.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-22, 19:14   #73
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Her varierer det veldig. Hvis de trenger/ønsker seg noe dyrt som f.eks ny mobil må de ønske det til bursdag/jul, er det en mer vanlig gave blir det gjerne oppimot en 1000-lapp maks.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-22, 06:37   #74
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte også betale selv fra jeg fikk jobb som 15-åring. Det har lært meg så mye om økonomi at jeg definitivt synes det er lurt å følge med egne barn. Medforelder er ikke enig, bare.

Utstyret som ramses opp tidligere i tråden har stort sett ikke mine (dvs, de har seng ). Sykler kjøpes brukt og mye lånes ved bruk. Mobiler sparer de til selv.

Sist redigert av Blondie : 12-06-22 kl 10:19.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-22, 15:21   #75
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Varierer veldig her også på ønsker og behov. De to eldste tjener egne penger. Man må gi etter økonomi tenker jeg.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-22, 15:22   #76
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Man må gi etter økonomi tenker jeg.

Jeg tenker ikke at vårt nivå nødvendigvis skal henge sammen med økonomi. Det er først og fremst andre faktorer som spiller inn.

Gammel 13-06-22, 08:34   #77
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Vanskelig å svare, for det varierer veldig.

Vi har seks barn til sammen, og bursdagsgave pleier å være ca 500,- Imidlertid har vi jo gitt trafikalt grunnkurs i 16.-års gave, og flottere gave i 18 og 20. års-gaver. I julegave er det tradisjon at de får middag ute med valgfri meny og drikke. Prisen på dette har jo variert fra år til år. Det året vi gikk på Hos Thea ble nok prislappen 1000 pr pers, men andre år har vi spist billigere, så summen har blitt ca 500 pr pers.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 08:42   #78
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har ikke noen fast sum på hverken bursdag eller julegaver, kommer helt an på hva de trenger. Jeg vil si 1000-3000 kroner. Men den øverste summen er ikke normen.

Vi har nokså liten familie, så jeg kompenserer nok litt for det også ved å ofte ikke bare kjøpe en stor gave, men også noen mindre, spesielt til jul.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 10:37   #79
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Vi har nokså liten familie, så jeg kompenserer nok litt for det også ved å ofte ikke bare kjøpe en stor gave, men også noen mindre, spesielt til jul.

Der er vi også. Ungene får veldig lite som ikke er fra oss, eller for å si det sånn, det de trenger og det de ønsker seg kommer fra oss. De har ikke pengegaver fra andre å spare til noe.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-22, 10:30   #80
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Der er vi også. Ungene får veldig lite som ikke er fra oss, eller for å si det sånn, det de trenger og det de ønsker seg kommer fra oss. De har ikke pengegaver fra andre å spare til noe.

Samme her.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.