Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Henrik Syses innlegg om å være sliten pappa i ferien

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-07, 09:38   #61
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henrik Syses innlegg om å være sliten pappa i ferien

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg skjønner jo at det er det han gjør, men det gir meg bare to alternativer: Enten mener han det og er fullstendig åreforkalket i hodet, eller så prøver han å være morsom og fremstår som en flåsete tulling.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 09:58   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

1-åring, Polyanna? Hun ble nå født i -04.

Hm, det virker da som om det var i går! :utgammel: Desto mer grunn til å mene at han sant å si ikke skal kritisere folk for å synes det er slitsomt med barn... :fantaserer om bedagelig 1-barnstilværelse:

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Glemte denne:

Gammel 08-08-07, 10:25   #63
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg tar det ganske humoristisk, og humret flere ganger gjennom innlegget. Og kjente både meg selv og Rhett igjen. Særlig det litt jagede påvakt-blikket (man KAN jo aldri slappe av når man har en småhyper 2,5-åring løpende rundt).

Jeg leste det som Scarlett og syntes i grunnen det var ganske fornøyelig skrevet. Jeg kjente meg godt igjen i hvert fall. Det vi voksne sier oftest til hverandre er: "Hvor er lillemann nå?". Det skjer omtrent 20 ganger i løpet av en dag tenker jeg, for ungen er lynrask, helt uredd og en liten luring. Det betyr at han stikker av eller finner på ugang i løpet av en brøkdel av et sekund. Vi er på vakt fra han står opp til han legger seg og er godt kjørt når kvelden kommer.

Juritzen har ett barn, Syse har fire Juritzen har en skokk med mennesker rundt seg og er vel ikke akkurat den som sliter med avlastning. Jeg mener at om nå Aida forblir et enebarn, så vil Juritzen umulig kunne sette seg inn i en situasjon der man har en skokk med unger å ta seg av, attpåtil temmelig nær i alder. Trenger pokker meg ikke være på ferie engang for å bli svett da.

Jeg er enig med Sitron, han har ikke akkurat mye greie på hva han snakker om.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Da jeg leste Juritsens innlegg fikk jeg lyst til å klappe ham nedlatende på hodet og si "Kos deg du, med din ENE, søte, 1-åring, men du ANER ikke hva det er å ha en flokk med større unger som faktisk krever noe av deg!"

Jeg tror rett og slett Arve fortsatt er i en litt rosa babyidylliserende verden...

Jeg er helt enig selv om både du og jeg tydeligvis vil gjøre ungen hans yngre enn hun er.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:20   #64
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg valgte å tolke innlegget til Syse som selvironisk og humoristisk, selv om man selvsagt ikke får noen aha-opplevelse ved å lese det. Jeg synes Juritzens svar til han i går var blottet for humor og litt vel sutrete. Vanligvis har jeg veldig sansen for det som Juritzen uttaler seg om vedr. foreldrerollen osv. men jeg synes kanskje han tok Syses innlegg litt vel blodseriøst. Svaret til Syse i dagens Aftenposten var som ventet.

Gammel 08-08-07, 12:23   #65
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg valgte å tolke innlegget til Syse som selvironisk og humoristisk, selv om man selvsagt ikke får noen aha-opplevelse ved å lese det. Jeg synes Juritzens svar til han i går var blottet for humor og litt vel sutrete. Vanligvis har jeg veldig sansen for det som Juritzen uttaler seg om vedr. foreldrerollen osv. men jeg synes kanskje han tok Syses innlegg litt vel blodseriøst. Svaret til Syse i dagens Aftenposten var som ventet.

Det kan virke som om Juritzen er veldig opptatt av å markere seg som en seriøs aktør i samfunnsdebatten. Det må han jo få lov til, men akkurat her synes jeg han har bommet litt.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:30   #66
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest Juritzen sitt innlegg (annet enn sitatene som kom fram i Aftenpostenlinken i første innlegg), noen som har link?

Jeg får en uggen følelse av at Juritzens penger og status brukes i mot ham i denne tråden. Skal man ikke kunne uttale seg om manns- og fedrerollen selv om man kun har et barn? Har han satt bort barnet sitt til nannyer eller lignende, siden pengene brukes i mot ham? (Så vidt jeg har fått med meg, mulig jeg tar feil, har han prioritert barn og ikke arbeid etter at han er far - og er i så måte et forbilde for fedre generelt.) Han representerer et mannspanel, og diskuterer mannsrollen. Har han sagt noe om at foreldre ikke kan bli slitne i ferier, at det å få barn er som å leve på en rosa sky? Jeg har ingen formening om Juritzen som person, men jeg tror et engasjement på menns vegne med tanke på fedrerollen er av stor samfunnsmesig betydning. Det er alt for få menn som står fram og krever respekt og likestiling når det kommer til foreldrerollen. Vi trenger flere slike!

Dette er som sagt skrevet uten å lese hele Juritzen sitt leserinnlegg, det kan være at jeg endrer mening hvis jeg får lest det.

Gammel 08-08-07, 12:31   #67
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg tror det største problemet til Syse er at redaksjonen ikke tillater bruk av smileys.

Helt klart! ...Men allikevel klarer jeg ikke å forstå de som tolker innlegget til Syse så dønn alvorlig. Lighten up!

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ikke lest. Kommer ikke til å lese heller.

Jeg kan godt skjønne, og være enig i, glitters irritasjon ut fra sitatet hun bruker, men jeg syns Maximillas oppfatning av at kvinnelige skribenter lettere slipper unna med denne typen "sutring" uten at kjønnskortet blir spilt er mye mer interessant. Det minner meg om at vi, iallefall jeg (men jeg tror nok vi stemmer også), har ganske store blindsoner, og ubevisst godtar stereotype kjønnsfremstillinger det er grunn til på reagere på, bare de fremsettes i en sammenheng som ikke er provoserende. Jeg får en assosiasjon til at mange, meg inkludert, syns det er ille at kvinner er underrepresentert i bedriftsstyrer og direktørstillinger, mens få klager over at de ser ut til å være det blant bankrøvere og andre vinningskriminelle.

Men tilbake til Syses artikkel: Jeg leser ikke slikt. Iallefall ikke av mannlige forfattere. Jeg har til gode å se en mann skrive noe jeg syns er morsomt, eller interessant, om å være eller skulle bli småbarnspappa.

Ben "present company excepted of course" Murphy

Ben Murphy må begynne å skrive pappa-innlegg selv.

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg ser Syses innlegg som et forsøk på å være morsom på en litt sånn Høyreklossete måte, han lykkes vel bare sånn delvis.

Hva er høyreklossete kontra annen politisk rettet klossete-type?

Gammel 08-08-07, 12:33   #68
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Skal man ikke kunne uttale seg om manns- og fedrerollen selv om man kun har et barn?

Selvsagt kan man det, men det er et hav av forskjell på å ha ett lite barn og det å ha fire. Det kan ikke sammenlignes. Ikke litt engang. Jeg ser jo at folk kan være slitne med ett barn, men jeg var det aldri. Så personlig ser jeg ikke at en oppegående person med et friskt barn å ta seg av, som i tillegg har så mye avlastning som han ønsker, for ikke å snakke om et barn med et behagelig vesen, kan noensinne sette seg inn i det å være på ferie med 4 jenter og alt det som følger med.

Gammel 08-08-07, 12:36   #69
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Og det har han vel alle forutsetninger for å være resten av sitt småbarnsfar-liv. Har han ikke hus på landet, stor leilighet i byen, penger nok til å slippe å jobbe, eller til så mye profesjonell avlastning han ønsker?

Mannepanel eller ei, jeg driter egentlig i hva de rike og berømte har å si om at det er så enkelt og koselig å ha barn, de kunne jo begynne med å prøve å jobbe 120 % i turnus og ha en 11 år gammel toyota som fusker et par uker først.

Så det du sier her er at Juritzen ikke vet hva det er å ha småbarn, ikke vet hva det er å ha nattevåk, bleieskift, bekymringer, jobbe mye osv. fordi han er rik og har hus på landet i tillegg til leilighet i byen?

Fordommer kanskje?

Gammel 08-08-07, 12:36   #70
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

for ikke å snakke om et barn med et behagelig vesen, kan noensinne sette seg inn i det å være på ferie med 4 jenter og alt det som følger med.

Så nå vet vi at barnet til Juritzen, foruten å være heldig stilt på alle andre tenkelige måter, også har et behagelig vesen?

Gammel 08-08-07, 12:38   #71
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva pokker kaller man en unge da, som er oppegående og blid hele tiden?

Gammel 08-08-07, 12:38   #72
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt kan man det, men det er et hav av forskjell på å ha ett lite barn og det å ha fire. Det kan ikke sammenlignes. Ikke litt engang. Jeg ser jo at folk kan være slitne med ett barn, men jeg var det aldri. Så personlig ser jeg ikke at en oppegående person med et friskt barn å ta seg av, som i tillegg har så mye avlastning som han ønsker, for ikke å snakke om et barn med et behagelig vesen, kan noensinne sette seg inn i det å være på ferie med 4 jenter og alt det som følger med.

Poenget/spørsmålet mitt var vel egentlig - har Juritzen sagt noe om at det ikke mer slitsomt med flere barn sammenlignet med ett? Har han latterliggjort Syses slitenhet eller noe sånt? Jeg trodde hans reaksjon dreide seg mer om presentasjon av far- og mannsrollen. Isåfall spiller det liten rolle om man har et eller fire barn. Men som sagt, jeg har ikke lest hele Juritzen sitt innlegg - så det jeg skriver kan bli litt god-dag-mann-økseskaft.

Gammel 08-08-07, 12:40   #73
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Irma: Her er Juritzens innlegg.

Gammel 08-08-07, 12:41   #74
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Hva pokker kaller man en unge da, som er oppegående og blid hele tiden?

Jeg antar herved at du kjenner mer til dette barnet enn meg.

Gammel 08-08-07, 12:42   #75
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det kan virke som om Juritzen er veldig opptatt av å markere seg som en seriøs aktør i samfunnsdebatten. Det må han jo få lov til, men akkurat her synes jeg han har bommet litt.

Jeg synes det er flott at Juritzen tar papparollen sin såpass seriøst at han engasjerer seg i samfunnsdebatten. Ja, han er rik og kjendis og ja, han jobber mye mindre enn før, og har mer tid enn folk flest til å ta seg av Aida, men gjør det han til en man ikke skal ta seriøst da? Tross alt, så tror jeg hans rolle og engasjement har ført til at homofile med barn er kommet mer på agendaen og " opp i dagen" . Han har gitt dette med barneønske blant homofile et ansikt på en svært positiv måte. Synes jeg.

Gammel 08-08-07, 12:43   #76
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg antar herved at du kjenner mer til dette barnet enn meg.

Jeg personlig kjenner ikke dem, men jeg har da fått noen rapporter.

Gammel 08-08-07, 12:44   #77
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Forresten så er jeg generelt positiv til Juritzen, bare ikke dette utspillet han kom med her.

Gammel 08-08-07, 12:45   #78
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg synes det er flott at Juritzen tar papparollen sin såpass seriøst at han engasjerer seg i samfunnsdebatten. Ja, han er rik og kjendis og ja, han jobber mye mindre enn før, og har mer tid enn folk flest til å ta seg av Aida, men gjør det han til en man ikke skal ta seriøst da? Tross alt, så tror jeg hans rolle og engasjement har ført til at homofile med barn er kommet mer på agendaen og " opp i dagen" . Han har gitt dette med barneønske blant homofile et ansikt på en svært positiv måte. Synes jeg.

Jeg har ikke sagt noe annet, men synes fortsatt ikke at han kom så heldig ut akkurat her.

Gammel 08-08-07, 12:50   #79
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Takk for link Elinblu. Jeg har lest innlegget, og står ved alt jeg har skrevet. Jeg kan ikke forstå hvorfor pengene hans brukes i mot ham, ei heller antall barn han har.

Jeg synes innlegget til Juritzen var bra, det eneste jeg synes var ubehagelig var at han gikk for direkte på Syse som far. Men poengene og sitatene hans henger jeg helt med på.

Gammel 08-08-07, 12:52   #80
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg har ikke sagt noe annet, men synes fortsatt ikke at han kom så heldig ut akkurat her.

Det er jeg enig i. Han skrev nok innlegget litt fort og gæli uten å tenkt seg veldig om før han svarte Syse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.