Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

"Gode uteklær"

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-07, 13:42   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Gode uteklær"

-Ser ut til at vi må investere i bedre vintersko og støvler i år.
-Ullundertøyet må sikkert oppdateres. Gutten vokser jo
-Nesten samtlige ullsokker hadde fått hull så der må det kjøpes inn.
-Reimadressen er på plass. Den ble kjøpt i senvinter på salgt på aktivebarn.no
-Regntøyet får holde til han trenger nytt til våren og HH vårdressen duger i høst.
-Votte og lueparken må oppdateres.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 11:08   #2
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg likte ikke Kamik så godt.
Kjører på med cherrox til mildvær og vanlige vintersko ala goretex ellers.
De mener sikkert også at man skal ha en god vinterdress og ulltøy.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 13:07   #3
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Poenget med ull er ikke bare at det er så varmt, men at det holder barnet tørt. Dvs om det silsvetter, så føles ikke en ulltrøye våt.
Bruker man ikke ull så burde man i allefall ha superundertøy. Man kan godt si at ikke noe av dette er nødvendig, men da er man heller ikke garantert et barn som ikke fryser. Bomull blir vått om barnet blir svett.. Er man "allergisk" mot ull så skal man selvfølgelig ikke bruke det.
Men har man mulighet til å bruke ull/syntetisk innerst, noe isolerende (fleece, ull) og et "skallag" ytterst, så er man lur for da fryser man garantert ikke.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 13:11   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes du har bra kontroll Karamell

Angående slike felles brev.
Jeg synes det er greit jeg da.. De som vet at de har alt 110% greit kan jo bare kaste det, er jo ikke verre..
Men alle har kanskje godt av å bli påminnet det en gang i blant, sånn at de kan gå igjennom det de har ? Sjekke at alt er ok og på plass.

Det er jo som oftes sånn at så og si alle kan mangle noe, men ofte ulike ting. Og jeg synes det er litt pes om vi skal gå å si til hver enkelt hva de må ta med mer av, og hva de mangler. Derfor synes jeg det er greit med en generell oppfordring, så får de som vil "ta det til seg".

Karamell: og du kan jo bare si at du ønsker tilbakemelding på om noe mangler etterhvert.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 14:38   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har også fått et liknende brev, og det synes jeg er fint - bl.a. fordi det er mange i vår ganske store barnehage som ikke er vant til norske vintre og det er greit for dem å få skikkelig informasjon uten at de føler at de blir spesielt utpekt.

Gammel 01-09-07, 17:22   #6
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Vi har også fått et liknende brev, og det synes jeg er fint - bl.a. fordi det er mange i vår ganske store barnehage som ikke er vant til norske vintre og det er greit for dem å få skikkelig informasjon uten at de føler at de blir spesielt utpekt.

Nemlig!!! Helt enig! Jeg hadde blitt superglad om jeg hadde en "liste" med må-ha-klær/sko osv. :utlending:

Gammel 01-09-07, 14:41   #7
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Er det noen som har sett superundertøy i størrelse mindre enn 6 år noe sted? Jeg har en 3 åring som ikke tåler ull rett mot huden, pga atopisk hud. Da hadde det vært ypperlig med superundertøy under ulldressen.

Vi bruker forøvrig reimatec vinterdress med enten:

- kun undertøy (langermet genser + strømpebukse) opp til 3/4 minus ca
- tynn ulldress utenpå fra Janus fra minus 3/4 til - ca -9/10
- tykkere hjemmestrikket bukse + genser hvis det er kaldere enn -10.

Så jeg syns det er nødvendig med ull undertøy, tynnere ulltøy og tykkere ulltøy til å ha under dressen, for å variere ift temperatur.

Buff er godt å bruke med fleece opp mot haka, og et must er også luer som er varme og luer som er vanntette, de bør dekke godt over ørene og ned mot kinnene.

Votter syns jeg nesten er vanskeligst. Vi har brukt tovede ullvotter på jentene som har tålt det, når det har vært veldig kaldt. Nøstebarn sine lange votter med ullfrotte på innsiden har vært gode, de er såpass tynne at det er lett å gripe om ting, men varme allikevel. Også har vi hatt noen tec- votter til våtere dager. Hestravotter har vi også god erfaring med.

Sokker; der er det lurt å investere i noen ullvang e.l. blandingssokker om du bruker goretexsko. De er passe varme, og sitter godt på foten uten å skli ned.

Dette er mine erfaringer på vintertøy.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 14:59   #8
Kate

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil tror det betyr at barna bør ha gode, varme klær, og i tillegg godt med skifteklær.
Feks utedress, regntøy, støvler, andre varme sko, ullsokker, ullgenser + bukse, lue, votter, tørt tøy til skift, inneklær osv.

Gammel 01-09-07, 17:24   #9
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Buff er godt å bruke med fleece opp mot haka, og et must er også luer som er varme og luer som er vanntette, de bør dekke godt over ørene og ned mot kinnene.

Noen som har tips på varme luer som er vanntette, dekker nedover kinnene osv?...

...og hva er Buff?

Gammel 01-09-07, 21:49   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Noen som har tips på varme luer som er vanntette, dekker nedover kinnene osv?...

...og hva er Buff?

Vi har hatt en lue fra Polarn o Pyret som er tykk og god, den har det samme ytterforet som de vanntette dressene deres. Den har store gode "øreklaffer" som kneppes under haka. Vi var veldig fornøyd med denne ihvertfall.

Buff er en type hals, som har forskjellige bruksområder (hals, lue, pannebånd, hjelmlue...). De tykke variantene har halvparten med tykkere fleece, og andre halvparten i litt tynnere stoff (som da havner under jakka når den brukes som hals). Finnes i sportsbutikker. Sjekk linken her: http://atello.no/pb_buff.shtml

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 08:41   #11
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

...og hva er Buff?

Jeg sverger til Kivat sine hetteluer. De fleste hetteluer synes jeg barna beveger seg inni (om noen skjønner hva jeg mener). Kavat sine luer er i ull, er vindtette over ørene, er foret. De er vel varme på milde dager da.

De er dyre men varer i flere år. De luene hun fikk som baby er nå for små, men hun brukte en av dem i fjor.

På bilder ser du noen varianter.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 09:53   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Vet du (eller noen andre) hvilke butikker/kjeder som har disse skoene? Kan tenke meg å ta en titt på dem...

Hvis du bor i Osloområdet så har Sannergatens Skotøymagasin dem også, og Grensen skotøymagasin. Men sistnevnte er ganske overpriset.

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg sverger til Kivat sine hetteluer. De fleste hetteluer synes jeg barna beveger seg inni (om noen skjønner hva jeg mener). Kavat sine luer er i ull, er vindtette over ørene, er foret. De er vel varme på milde dager da.

Reima har også noen som er omtrent helt like, men uten alle duskene som ofte er på Kivat sine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 20:14   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Er det noen som har sett superundertøy i størrelse mindre enn 6 år noe sted? Jeg har en 3 åring som ikke tåler ull rett mot huden, pga atopisk hud. Da hadde det vært ypperlig med superundertøy under ulldressen.

.

Skogstad har vel?
Som har syntetisk innerst og ull ytterst?

Gammel 01-09-07, 21:47   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

http://www.sportsnett.no/katalog?AA1...WID=7503237531

Gammel 01-09-07, 21:49   #15
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hm, du snakker du... Dette har jeg aldri sett før. Men med Reima har hun aldri blitt våt under dressen, så jeg vet ikke om det trengs. Men godt å vite hvordan det ser ut og hvor det er å få kjøpt. Takk!

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 22:33   #16
mimmo
Passiv

Standard

Vi er også veldig begeistret for Viking goretx, det er de aller beste skoene som finnesVarme og tørre

Votter så liker vi de fra gullull

Ullundertøy fra Krokofanten

Også er det Reimatec dressen da, ingen kan måle seg med den

Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 22:48   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kjøpt Kamik snowkone til 5-åringen som går i friluftsbarnehage og Sorel super trooper til både 5-åringen og 2-åringen.

Gammel 01-09-07, 22:49   #18
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Lillebror hadde Superfit i fjor, men de var arvet.

Gammel 01-09-07, 23:01   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg har kjøpt noen flotte ullklær hos Bauches mamma Må bare få kommet meg til byen for å få kjøpt knapper snart

Gammel 02-09-07, 09:57   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var kjempefornøyd med hetteluene fra www.ull-rik.no ifjor. De passer nok i år også. Hadde en enkel i fleece og en som var foret med ekstra ull-lag.
Hetteluer er helt uslåelig for barnehagebarn som ikke er så store, vi bruker bare det etter diverse dårlige forsøk med andre ting.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.