Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Monarki eller republikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva ville du stemt i dag i en folkeavstemning?
For å beholde monarkiet 29 34,52%
For å innføre republikk 42 50,00%
Vet ikke/ ville ikke stemt/ ville stemt blankt 13 15,48%
Deltakere: 84. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-07, 21:22   #61
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Jeg er enig med Tinetoff, Skilpadda etc. Bombe.

Gammel 31-07-07, 21:25   #62
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mener du konsekvensene av å gå over til republikk? Konsekvensene vil være at folk kan stemme på den presidenten de ønsker seg som statsoverhode, i stedet for å være nødt til å ha kongefamilien, og dessuten at bare de som ønsker det stiller som president, i stedet for at kongefamilien er nødt til å ta jobben.

Men det er vel egentlig bare formalitetene rundt selve prosessen; konsekvensene er vel de endringene i samfunnet som følger av å ha en president vs. en konge/dronning.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 22:00   #63
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hvem sine besteforeldre?

Til den siste som husker krigen dør?

:ser for meg en utålmodig presidentkandidat henge rundt sistemann og sjekke livstegn og hukommelse på daglig basis:

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Men det er vel egentlig bare formalitetene rundt selve prosessen; konsekvensene er vel de endringene i samfunnet som følger av å ha en president vs. en konge/dronning.

Det er etter min mening mer enn formaliteter rundt en prosess, det er et viktig prinsipp. Ingen skal arve et slikt ansvar, hverken godene eller ulempene det medfører.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 22:15   #64
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg trives med det monarkiet vi har i dag, tanken på at Carl I. kunne blitt president i Norge skremmer meg.

Vi har noe så unikt som et kongehus med bred støtte fra folket, i stedet for at vi ender opp i en kamp som f.eks. EU kampen der folket deler seg mer eller mindre på midten.

Vi velger Storting og Kommunestyrer - det holder.

Gammel 31-07-07, 22:23   #65
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg er helt glassklar republikaner, aller mest av hensyn til de kongelige selv. Det er menneskeplageri å tvinge folk til å fødes inn i en sterkt begrenset og fryktelig offentlig rolle. Det er selvsagt middelaldersk at statsoverhoderollen skal være arvelig også, det er jo bare tilfeldig at de kongene vi har hatt hittil, har vært såpass oppegående og anstendige som de har vært.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Republikk. Helst innført allerede i går.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg kan ikke skjønne at vi trenger verken republikk eller monarki. Det funker da fint med bare statsminister.

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Republikk.

Det hadde kanskje vært artig med et valgt kongehus? :ser for seg artige konger og dronninger:

Signerer disse jeg!

Jeg er helt i mot kongehus. Konger og dronninger hører til i eventyrene- og KUN i eventyrene! Det er latterlig at vi i 2007 aksepterer at en familie arver seg til Norges viktigste representasjonsoppgave, og at det ikke stillles noen som helst formelle krav til erfaring, utdannelse, personlige egenskaper eller egnethet.

Gammel 31-07-07, 22:28   #66
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ja. Selv om det ikke er en uttalt erfaring til verken dannelse, utdannelse eller egnethet, så er nå de kongelige godt utrustet på akkurat de områdene. Tror til og med at bærta hadde holdt seg godt i selen hadde hun vært kronprinsesse.

Jeg syns kronprinsen er et godt forbilde, han og MM stiller opp for saker jeg syns er viktige og det er da ingenting å si på noen av de kravene du lister for dem, nå.

Om det er riktig å ha et monarki eller ikke, det har jeg ikke bestemt meg for hva jeg syns om. Jeg syns ikke alternativene er passende slik de er fremlagt i denne tråden og stemte derfor for monarki i denne pollen. For inntil et godt alternativ kommer på banen, så er jeg ikke interessert i å endre på dette og jeg tror faktisk at HM følger i sin bestefars fotspor og kan bli en ganske så elsket regent.

Gammel 31-07-07, 22:29   #67
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er etter min mening mer enn formaliteter rundt en prosess, det er et viktig prinsipp. Ingen skal arve et slikt ansvar, hverken godene eller ulempene det medfører.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 22:30   #68
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

<--- peker på tittel.

Jeg hadde stemt for monarki.

Gammel 01-08-07, 19:54   #69
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Republikk. Helst innført allerede i går.

Veldig enig.Signerer denne.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 20:42   #70
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er en kosepresident på en måte hele landets kjæledyr(menneske)?

*ser for meg et nytt reality-konsept*

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:21   #71
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Er en kosepresident på en måte hele landets kjæledyr(menneske)?

En slags stasminister.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 11:02   #72
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg er helt glassklar republikaner, aller mest av hensyn til de kongelige selv. Det er menneskeplageri å tvinge folk til å fødes inn i en sterkt begrenset og fryktelig offentlig rolle. Det er selvsagt middelaldersk at statsoverhoderollen skal være arvelig også, det er jo bare tilfeldig at de kongene vi har hatt hittil, har vært såpass oppegående og anstendige som de har vært.

Signerer.

Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 12:57   #73
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg har lenge vært i tvil. Jeg har tenkt at Kongehuset gjør en god jobb. De representerer Norge på en god måte i utlandet og betyr mye for mange nordmenn, spesielt en del svake grupper. Så lenge de fortsetter å gjøre en god jobb og "ter" seg, er det ingen grunn til å avvikle Kongehuset. På den annen side er jeg prinsipiell motstander av at man skal arve posisjoner.

Bør Kong Harald være Norges siste konge? Jeg mener det.

Jeg er helt enig med deg, både i resonementet og i at Kong Harald bør være vår siste konge.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 13:51   #74
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne ha republikk. Arvemakt er definitivt ikke spesielt demokratisk, uansett hvor lite reell den makten er.

Gammel 02-08-07, 14:13   #75
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Republikk!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 22:50   #76
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lenge vært skapmonarkist, men nå har jeg tatt en endelig beslutning om å være 100% for republikk. Det er ikke riktig at noen skal fødes inn i posisjoner og at livet deres i visse henseender er forutbestemt. Jeg ville aldri ønsket noe sånt for mitt barn.

Jeg syns de (fleste) kongelige i Norge gjør jobben sin svært tilfredsstillende, men jeg syns selve ideen monarki er utdatert og at den passer dårlig i dagens samfunn. Det å kunne foreta frie valg i forhold til eget liv bør være en grunnleggende menneskerett.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 22:52   #77
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det var så fælt å bli født inn i en kongelig rolle; hvorfor får de kongelige da barn?

Gammel 02-08-07, 22:56   #78
Frantzen
Passiv

Standard

Det er ikke sikkert de kongelige syns det er så fælt da. Dessuten ville de vel aldri gå inn for å utrydde monarkiet ved ikke å få barn.

Kanskje de skulle få gratis Kålhode-dukker i stedet

Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 22:57   #79
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Om det var grusomt å bli født inn i en slik rolle, så ville da normale mennesker tenkt seg om.

Gammel 03-08-07, 01:05   #80
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Om det var grusomt å bli født inn i en slik rolle, så ville da normale mennesker tenkt seg om.

Om det var så fælt så ville de sikkert fortrenge det. Ofte forsvarer vi "vårt" til det ytterste. Vi finner også "gode" argumenter for det meste som er oss nært.
Tror godt det kunne vært fælt uten at det ble steriliseringer av den grunn. Særlig når det er 4-5 millioner mennesker de skal forsvare det overfor.

Jeg tror at kongefamilien har funnet sine gode grunner (og dype meninger) med den rollen de har. Om de har vært i tvil (og det har de jo) så er vel standpunktet "jeg nekter å la mine barn få samme skjebne" så radikal at det ligger generasjoner fram i tid å virkelig ta konsekvensene av den.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.