|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Valget 2019Det må være noen som har regnet på hvor det er bedre å ha litt flere biler på en vei som faktisk kjører sammenlignet med litt mindre antall biler som står i langsamtgående kø. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Valget 2019
Om du leser linken som er lagt inn her, ser du at den effektiviteten er svært midlertidig og at kort tid etter at det er blitt plass til flere biler på veien, er køen akkurat like langsomtgående som før. Det er absolutt ingen effektivitetsgevinst i å bygge ut veier.
|
|
|
|
#3 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nei, jeg argumenterte for at man skal gjennomføre de vedtatte planene. Vi er lovet miljøgate forbi her i mer enn 20 år. Vi bor i eksos og svevestøv. Jeg ble skikkelig provosert når byrådet i Oslo forhandlet vekk dette for oss i 2017. Eller stilte et ultimatum som ofret mitt og tusenvis av andres bomiljø. https://www.vg.no/i/Qezqq
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Dette tror jeg ikke en gang på at du oppriktig tror.
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Seriøst? Den var stygg!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Valget 2019Altså - jeg kjører veldig ofte på denne strekningen jeg snakker om her. Jeg står i køene og vet hvor de oppstår og ser hvordan de oppstår også. Jeg tror trafikken vil bli mer eggektiv og at presset på småveiene/sideveiene vil bli kraftig redusert hvis vi får hovedtraseen i tunnel og får redusert antallet påkjøringer og avkjøringer.
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
I et miljøregnskap? Barn i Oslo får ikke mindre astma om foreldre i Bærum rekker å hente i barnehagen, eller om foreldre fra Jessheim får jobbet mer.
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hvorfor skal barn i Oslo få astma av Bærumshenting i barnehagen?
|
|
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Valget 2019Men hvorfor må alle disse folka kjøre bil? Hvorfor velger de bil fremfor kollektivtransport? Svaret er som regel at de sparer tid og penger. Og hvorfor da legge opp til at veiene blir billigere og mer effektive når vi ikke ønsker mer biltrafikk?
|
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Punkt 1: Jeg snakker ikke om bare personbiltrafikk - jeg snakker om totalen. Det er mye varetransport på hovedveiene våre. Det går ikke mange sekunder mellom hver trailer kjører forbi hos oss. Og så er det faktisk slik at ikke alle kan velge helt fritt hverken hvor de skal bo eller hvor de jobber. Livet er litt mer sammensatt enn som så. Noen har faktisk ikke råd til å etablere seg i Oslo selv om de jobber der. Andre opplever at arbeidsplassen flytter på seg - fordi de trenger større plass eller rimeligere husleie.
|
|
|
|
|
#11 |
|
Drømmer
|
Det kan være at jobben flytter da og det ikke er lett å finne ny jobb der man bor feks, ikke alltid man har valgt det selv. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Valget 2019Fordi vi snakket om tiltak som er gjort for å redusere trafikken i Oslo, når Pelen begynte å snakke om effektivitetsregnskap.
|
|
|
#13 |
|
|
Det gjør det selvsagt, men det kan være at jobben har flyttet også og at man faktisk trives eller jobber i en spesiell bransje der det ikke er så enkelt å finne et godt alternativ. Om min kollega (sjekket en kollega der jeg har adressen) som bor sydvest for Oslo skal være på jobb 8 og ta offentlig trafikk så må han gå til bussen kl 05.06. Han kjører gjennom tunnelen ved Drøbak og bruker 70 minutter med bil. Det blir da ganske gitt hva man bruker, dessverre.
Jeg burde ha presisert at det var snakk om Oslo og Akershus. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: Valget 2019Nei, Pøblis. Fordi du kommer med populistiske uttalelser om at Oslo-byrådet ikke ser at folk i Bærum trenger ren luft. Jeg skjønner godt at du vil ha ren luft. Jeg er enig med deg i at dere burde ha fått tunnel for lenge siden. Det har jeg skrevet. Men seff, det er gøyere å vri det til at jeg mener at Bærumsfolk er slemme egoister.
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er ikke en populistisk uttalelse - leste du artikkelen fra 2017? Realiteten var jo at Oslo-byrådet sa nei.
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Dette beviser jo bare at du ikke leser. Men kan godt ta det en gang til:
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Oki. Jeg skjønner. Jeg snakker om at man valgte bort et tiltak som ville gitt radikalt bedre luftkvalitet og radikalt mindre støy for oss, fordi man mente det vill øke trafikken i Oslo. Argumentet om at økt kapasitet på veien, ville gi økt trafikk, er tatt hensyn til i planene som gjelder nå, og planen som foreligger, har like mange kjørefelt som idag, og vil derfor ikke invitere til mer kjøring - i følge fylkespolitikerne våre og Statens veivesen på orienteringsmøtet jeg var med dem i fjor. Planen som foreligger nå, er laget med alle mulige hensyn, og har også inkludert veiprising - for å hindre at folk slutter å reise kollektivt og begynner å kjøre igjen.
|
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Jeg har hele tiden skjønt at det var det du mente. Jeg er uenig med deg i at man bare skulle kjøre på med eldgamle planer bare fordi de var vedtatt, siden man mente at det ville gjøre det verre for Oslo. Miljømål har endret seg, forskning har gått videre. Da må man gjøre om på planer. Selvsagt er det ultrakjipt for dem som bor midt i sonen som hele tiden blir en kasteball, og jeg mener fortsatt at tunnel burde prioriteres av miljøhensyn. Men ikke nødvendigvis resten av utbyggingen. Jeg er også uenig med deg i at dette er Oslobyrådets feil alene, og mener på generelt grunnlag at politikere bør bli flinkere til å snakke sammen, og finne gode løsninger samarbeidskommuner kan bli fornøyde med. Og nå har man faktisk kommet til en enighet, og det blir hvert fall noe tunnel.
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Valget 2019I tillegg til miljø generelt og trafikkens betydning for miljøet spesielt, er jeg opptatt av velferd, både eldreomsorg og skole. Jeg mener for eksempel at min kommune burde ha råd til å satse mer på eldreomsorgen. Det er en generell utfordring at de kommunene som har god råd, ikke ruster seg til et økende antall eldre på tross av at de har mulighet til å prioritere det, og jeg vil legge vekt på dette når jeg stemmer. En av de viktigste sakene for meg er at kommunen selv skal drive hjemmesykepleie og institusjoner for eldre.
|
|
|
|
|
#20 |
|
Permakulturell
|
Sv: Valget 2019Jeg heller mer og mer mot å være en radikal miljøforkjemper, og lar miljøsaker veie absolutt tyngst for å få min stemme. Dette gjelder både kommunalt, på fylkesnivå og nasjonalt.
|
![]() |
|
|