|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Leser
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?
Det er uten tvil en stor verdi i det at man "holder ut" å vente, kjede seg, jobbe etc for det man ønsker seg. Når det gjelder mine barn er ikke dette relatert til ferier i det hele tatt. De har (eksempelvis) ingen arbeidsoppgaver knyttet til ferieturer i det hele tatt. (Det har derimot vært relevant i forhold til skole)
![]() |
#62 |
Personlig pessimist
|
Men her har jeg forstått utgangspunktet for diskusjonen at turen skjer uansett. Spørsmålet er om den skjer i år eller neste år. Det hadde vært noe annet om vi diskuterte om den skal skje i det hele tatt.
![]() |
![]() |
#63 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reise til Trump-land?Jeg ser heller ikke verdien i å vente bare for å vente, hvertfall når han har gått og ventet på en "magisk grense" en stund allerede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Personlig pessimist
|
Ja, det har jeg jo skrevet tidligere.
![]() |
![]() |
#66 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Poenget er vel at dersom man reiser i høstferien, må man ha en ny "stor" feriereise neste år. Dropper man høstferien, kan dette bli årets ferie neste år. Jeg kan jo ta feil, men jeg antar at det er slik fordi Tjorven med familie er glade i å reise. Om reise i høstferien nå medfører ingen flyreise ferien neste år er det jo ett fett om de gjør det i år eller neste år.
![]() |
![]() |
#67 |
Glamorøs
|
Nei, det er jeg enig i. Jeg syns venting har en verdi i seg selv (som i at ikke alle lyster trenger å bli oppfylt umiddelbart), men her har jo barnet ventet en stund. Jeg tror jeg hadde argumentert med at "Nå er du høy nok (snart), og vi kan begynne å planlegge en tur, men akkurat i år har vi så mange reiser at vi er nødt til å tenke litt på miljøet også. Dette kan være hovedferien til neste år". Save
![]() |
#68 |
Personlig pessimist
|
Å, herlighet. Ja, det argumentet har jeg jo flere ganger støttet opp om. Men at barnet har enormt mye bedre av å vente et år til, det tviler jeg på. At han heller overhodet ikke har vondt av det er jo en annen sak! På samme måte som jeg ikke tror mine barn hadde bygget veldig mye mer karakter av å ikke reise til syden da de var 1 år, men ventet til de var 5, f eks. Jeg tror ikke det har spilt noen rolle i det hele tatt.
![]() |
![]() |
#69 |
Fjellpiper
|
Jeg synes det er forskjell på å ta turen som flyferie nummer tre i år og å ta den som den ene lange flyferien til neste år. Og i et slikt perspektiv synes jeg at det kan ha en selvstendig relevans at man noen ganger må vente på å gjøre ting man har lyst til. Selv om jeg altså forstår foreldrenes ønske om å nettopp gi ungen en opplevelse som er sterkt ettertraktet nå og ikke senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ej ikke møjkets heije
|
Ikke helt. Vi har vært i Orlando i juli før, og det er veldig varmt. Så vi tror nok at det uansett blir i en annen ferie enn sommerferien.
![]() |
![]() |
#71 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Fri og bevare meg: Jeg er enig i at antall flyturer er et vektig argument i denne sammenheng. At denne sønnen har godt av å vente et år lenger som et argument for utsettelse i seg selv, det er i mine øyne substansløst. Det er ingen holdepunkter for at det har egenverdi for barnet å vente i 4 kontra 5 år. Eller 10 i stedet for 5, for den saks skyld.
![]() |
![]() |
#72 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Nå har jeg spurt en gjeng forumfolk nettopp fordi jeg ønsker å vite hva forumfolka mener.
![]() |
![]() |
#73 |
Fjellpiper
|
Jeg tror ikke at det hadde noe å si for dine barn om de reiste til Syden da de var 1 år kontra 5 år. I alle fall ikke dersom dere drar ofte til Syden. Hvis det var en once-in-a-lifetime tur eller noe sånt hadde det kanskje vært et poeng å vente til de husket noe av det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Glamorøs
|
Ja, jeg syns miljøaspektet er mye verre. Å reise til USA mens Trump har presiden har jo ingen stor innvirkning på verden annet enn symbolsk, mens ekstra flyreiser beviselig gjør jorda gradvis verre å leve på.
![]() |
#75 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Men hvis mange nok ikke reiser til USA mens Trump er president, så vil jo den amerikanske økonomien merke det. Men så lenge jeg er den eneste som ser ut til å tenke sånn, så spiller ikke min ene reise noen forskjell.
![]() |
![]() |
#76 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sånn kan man si om alt. Vi lever i et egoistisk samfunn. Om dere dropper en flyreise, har det jo egentlig lite å si, for alle andre gir faen i miljøet, dessverre. Så spørsmålet er om man ønsker å være en som går foran med et godt eksempel eller ikke.
![]() |
![]() |
#77 |
Personlig pessimist
|
Nå er kanskje jeg veldig rar, men ingen av våre sydenturer har hatt som mål å være spesielt minneverdige. Det er bare den feriemåten som har passet oss best. Veldig mange vi kjenner har prioritert hytte på sørlandet i stedet, og det kunne nok jeg også heller tenkt meg om vi hadde anledning. Det har vi ikke. Og ingen ville sagt "vent til barnet er 5 år med å reise på hytta, ellers setter de ikke like stor pris på det."
![]() |
![]() |
#78 |
Glamorøs
|
Joda, det er jeg enig med deg i. Men det har en mye mindre global effekt enn å droppe flyreiser har.
![]() |
#79 |
Fjellpiper
|
Hva er begrunnelsen din for å straffe amerikansk økonomi for Trumps presidentskap da? I en internasjonal sammenheng så synes jeg Trumps beslutning om å trekke ut USA av Paris-avtalen er en av de beste argumentene for en eventuell USA-reise-boikott. (Innreisenekten for folk fra noen muslimske land er et annet godt argument.) Å la være å reise til USA av den grunn samtidig som man gjerne flyr masse i fritidsøyemed uansett blir da for meg litt selvmotsigende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Når man rammer den amerikanske økonomien rammer man også Trump ettersom han ønsker at den skal gå så bra som mulig. Jeg ønsker at den skal gå helt rævva slik at amerikanerne skjønner hvilket elendig valg de gjorde. ... eller i hvert fall litt flere amerikanere skjønner det.
![]() |
![]() |
|
|