Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Kan man servere "alt" i en konfirmasjon?
Alt er greit- det er konfirmantens dag! 15 12,71%
Mor far lar konfirmanten bestemme ut fra deres forslag 37 31,36%
Konfirmanten bestemmer, men pris/hva som er praktisk mulig spiller også en rolle 57 48,31%
Konfirmasjonsmiddag skal være "ordentlig" middag- kjøtt eller fisk- med forrett og dessert. 21 17,80%
Konfirmasjonsmiddag skal/bør være catering som koldtbord eller snitter 6 5,08%
Annet 4 3,39%
Tacokrydder/vi feirer ikke konfirmasjon 5 4,24%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-17, 16:09   #61
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, festen er jo for deg Anita. Du er viktigere enn konfirmanten. Herregud så snobbete og kjipt.

Jeg hadde syntes det var stusselig å reise halve landet rundt for å delta i konfirmasjon også få servert bare pizza. Det kan godt hende det gjør meg snobbete, men jeg syns pizza er mat som det er veldig lite "festmiddag" over.

Pizza som del av et koldtbord eller sammen med flere andre retter, hadde vært noe helt annet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 16:10   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drar du virkelig i en konfirmasjon for matens skyld? Det syns jeg er smålig ja, og man bør revurdere prioriteringene sine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 16:11   #63
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg hadde syntes det var stusselig å reise halve landet rundt for å delta i konfirmasjon også få servert bare pizza. Det kan godt hende det gjør meg snobbete, men jeg syns pizza er mat som det er veldig lite "festmiddag" over.

Pizza som del av et koldtbord eller sammen med flere andre retter, hadde vært noe helt annet.

Men hadde du tatt på bunaden? Eller evt tatt den av i protest hvis du ikke var advart på forhånd om hva serveringen var?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 16:14   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns jo mange koldtbord er temmelig stusselige, men om andre syns tørre karbonader og boksereker er toppen av lykke (evt. et kompromiss)så skal da virkelig ikke jeg som gjest legge meg opp i om det er fint nok, fest nok eller for lørdag til å være bunaden verdig.

Sist redigert av Tallulah : 24-03-17 kl 16:25.
Gammel 24-03-17, 16:17   #65
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Kun pizza, taco eller lasagne er ikke aktuelt i konfirmasjon her i huset. Som en del av et koldtbord hadde vært greit. Syns, selv om selskapet ikke er veldig formelt, at det skal være litt "høytid" over måltidet. Tror jeg hadde blitt skuffet dersom jeg var invitert i konfirmasjon og vi f.eks. kun fikk pizza. Da kunne det i så fall vært sagt fra på forhånd. Gidder ikke dra frem bunaden for en pizzafest liksom.

Hva skjedde med at det er konfirmantens store dag, en feiring der ungdommen står i sentrum? Her kritiserer man ungdom som konfirmerer seg bare for å få gaver, også er det voksne som knapt nok gidder å komme eller ha på seg finstasen hvis ikke maten er opp til deres standard. Merkelige prioriteringer. Jeg reiser gjerne halve landet rundt og tar på meg bunaden for å feire konfirmantene i min familie, på deres premisser, for det fortjener de på dagen sin, flotte ungdommene. Det er ikke maten jeg kommer for. Hva jeg hadde fått servert hadde faktisk vært underordnet.

Jeg blir rett og slett trist når jeg hører sånt fra voksne folk.

Sist redigert av My : 24-03-17 kl 16:25.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 16:18   #66
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Vil han ha tacos for eksempel, kan vi fint jazze opp det til å bli noe annet enn Santa Maria, f.eks. Vi kunne fint servert pizza fra vår knallgode italienske dealer, sammen med litt gode salater, hjemmelaget hvitløksbrød og ulike antipasti også.

Det får en helt annen schvong hvis man sier Mexican Streetfood.

Gammel 24-03-17, 16:19   #67
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Nei, festen er jo for deg Anita. Du er viktigere enn konfirmanten. Herregud så snobbete og kjipt.

Nei, selskapet er ikke for meg. At jeg er snobbet fordi jeg blir skuffet over å får pizza får du bare syns.

Gammel 24-03-17, 16:23   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Det får en helt annen schvong hvis man sier Mexican Streetfood.

Ikke sant?

Gammel 24-03-17, 16:24   #69
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns jo mange koldtbord er temmelig stusselige, men om andre syns tørre karbonet og boksereker er toppen av lykke (evt. et kompromiss)så skal da virkelig ikke jeg som gjest legge meg opp i om det er fint nok, fest nok eller for lørdag til å være bunaden verdig.

Enig.

Men jeg hadde syns det var gøyalt om gjestene tok av bunaden i protest mot menyen. Kanskje de kunne laget paroler også, og gått en runde i nabolaget i bare undertøyet - så var vi sikre på at naboene også fikk med seg hvor kjipe vi var.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 16:25   #70
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Tror jeg hadde blitt skuffet dersom jeg var invitert i konfirmasjon og vi f.eks. kun fikk pizza. Da kunne det i så fall vært sagt fra på forhånd. Gidder ikke dra frem bunaden for en pizzafest liksom.

Nei, da hadde jeg valgt joggebukse. Man spiser bare ikke pizza i bunad.
Hadde du vært i min omgangskrets eller familie, så hadde du søren meg ikke blitt invitert! Makan til selvsentrert piss!

Kanskje ikke snobbete, men svært egoistisk og selvsentrert. Kanskje like bra at du hadde blitt hjemme.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 16:41   #71
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne godt servert pizza eller taco om det var hjemme, men ville ha jazzet det skikkelig opp slik at andre enn tenåringen var fornøyd også. Jeg ville nok hatt det som en del av et mer tapasaktig koldtbord.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 16:46   #72
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drar du virkelig i en konfirmasjon for matens skyld? Det syns jeg er smålig ja, og man bør revurdere prioriteringene sine.

Nei, det gjør jeg vel ikke. Jeg hadde selvsagt ikke sagt noe eller latt meg merke med det.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men hadde du tatt på bunaden? Eller evt tatt den av i protest hvis du ikke var advart på forhånd om hva serveringen var?

Selvsagt hadde jeg kommet i bunad, og selvsagt hadde jeg deltatt i festen uavhengig av hva som serveres.

Det er mulig dere misforstår meg her. Jeg hadde syns pizza som del av et lengre måltid hadde vært helt ok. Og jeg hadde syntes én tallerken med steik, og dett var dett, hadde vært ganske stusselig også. Jeg er vant til at konfirmasjonsmiddag er et festmåltid, og et festmåltid i mine øyne er mer enn bare en tallerken med mat og ferdig med det.

Men det er selvsagt mange måter å lage en god konfirmasjonsfest på, og det er nok først og fremst det at jeg visualiserer en tradisjonell sitt-ned-middag med taler som gjør at jeg syns det hørtes stusselig ut. Velger man en helt annen form på middagen, så kan man selvsagt velge helt andre serveringsformer også.

Men jeg hadde nok innerst inne savnet dessert og kake uansett.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 16:51   #73
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også vant til "fine" eller "store" konfirmasjonsmiddager, et skikkelig festmåltid. Jeg har aldri blitt servert kun pizza i en konfirmasjon, og hadde kanskje diskré sett meg om etter flere matretter. Men derfra til å kalle det stusselig å reise langt for kun pizza, bli advart på forhånd eller droppe bunad fordi maten ikke er fin nok eller god nok? Hjelpes!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 16:51   #74
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her skal vi ha koldtbord pluss et par varmretter.
Hadde konfirmanten ønsket seg pizza hadde vi bestilt pizza til koldtbordet.

Jeg spiser både pizza og pølse i brød når jeg er bunadskledd.

Jeg kunne gjerne servert sodd også, men skikkelig festsodd på tradisjonelt vis her i bygda er temmelig dyrt. Det består av to retter.

Bare soddsuppa er også veldig godt, men er dyrere enn koldtbord det også.
Jeg har aldri smakt betasupper og kjøttsupper noe sted som slår skikkelig sodd på smak.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 16:52   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir soddsuppe dyrere enn koldtbord?? Hva har de i den??

Gammel 24-03-17, 16:55   #76
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal faktisk ha meksikansk buffet, men jeg vil ikke kalle det at "vi skal ha taco". Det blir en innholdsrik buffet som ikke kommer til å være noe kjipere eller mindre festpreget enn et middels koldtbord/tapasbord ihvertfall. Det blir tre varianter av kjøtt, maisstuing, bønnestuing, guacamole, hjemmelagde salsaer og salater og masse greier. Stort kakebord etterpå.

Hva konfirmanten ønsker selv er viktig, men pris og et visst festpreg spiller også inn. Jeg hadde ikke servert ferdigpizza eller fiskegrateng, selv om konfirmanten ville ha det. Vi har prøvd litt forskjellig. Treretters middag i selskapslokale på hotell de to første gangene, stort hjemmelaget koldtbord den tredje gangen og nå blir det meksikansk buffet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 16:56   #77
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan i alle dager kan sodd være dyrere enn koldtbord, det lurer jeg også på! (Halvt trønder, så jeg er vant med sodd i begravelser og ellers). Men jeg kan virkelig ikke forstå at det er en dyr rett å lage.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 17:00   #78
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Hvordan i alle dager kan sodd være dyrere enn koldtbord, det lurer jeg også på! (Halvt trønder, så jeg er vant med sodd i begravelser og ellers). Men jeg kan virkelig ikke forstå at det er en dyr rett å lage.

Soddsuppe med håndlagede mel/muskatboller, mørt godt kjøtt, skikkelige boller, håndskårne grønnsaker og hjemmelaget flatbrød eller skjenning koster ganske mye og krever personale.

Festsodd hvor det er steik osv i tillegg er knalldyrt.

Det finnes sodd av enklere sort noen steder og det er nok billigere, men langt fra like godt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 17:00   #79
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sjekket nå cateringpriser på sodd, og det ligger på pluss-minus 150 kr. Jeg har ikke vært bort i et koldtbord/tapasbord som er rimeligere enn det, altså.

Gammel 24-03-17, 17:05   #80
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Snuppa fikk velge mellom noen alternativer ja. Og landet på en slags buffet.
Poden får også velge innen rimelighetens grenser.
Pizza, pølser og taco kan godt inngå som en del av en buffet, men ikke alene. Det blir for lite høytidspreg over det for min del.

Konfirmasjon er en høytidsdag, og pizza inngår ikke i vår tanke om høytidsmat.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.