Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Vanlig med tørketrommel i 1977?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-16, 12:15   #61
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Foreldrene mine hadde ikke tørketrommel, de har det fortsatt ikke. Oppvaskmaskin kjøpte de i 1987. De jobbet begge to, så vi hadde nok fint hatt råd, men jeg tror rett og slett ikke det var så vanlig?

Det var ganske vanlig på åttitallet å ikke ha oppvaskmaskin, vil jeg påstå. Jeg vet om folk (enslige) som fremdeles ikke har oppvaskmaskin, men tror det gjelder bare to.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 13:19   #62
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Foreldrene mine har aldri hatt tørketrommel, og jeg kan ikke huske at noen andre hadde det på 80- tallet heller. Tørkeskap var ikke så uvanlig, og foreldrene mine bruker sitt fortsatt - det samme som de bygde selv da de bygde huset sitt på midten av 70-tallet. Oppvaskmaskin var også en del av det nye huset, og var veldig vanlig derbyet vokste opp. Det har sannsynligvis en sammenheng med at de fleste husene i området ble bygd på 70- og 80-tallet.

Bestemoren min hadde aldri oppvaskmaskin, og vasket opp for hånd til hun flyttet på hjem da hun var 98. Svigers har fortsatt ikke oppvaskmaskin, det er til å bli littegranne gal av når vi er her hele flokken.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Halvautomatisk vaskemaskin tror jeg kanskje de fremdeles bruker. Mamma påstår at turnamaten holder bedre, vasker bedre og sentrifugerer bedre.

Det samme mente mamma. De byttet ikke til helautomatisk før den siste halvautomatiske de kjøpte på slutten av 90-tallet tok kvelden for noe få år siden. Jeg blir også fortsatt litt gal av å tenke på sentrifugeringen.

Gammel 13-07-16, 13:24   #63
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var nok noe i det for lenge lenge siden, da de helautomatiske maskinene (ihvertfall de rimelige) ihvertfall sentrifugerte dårlig. Men det er lenge siden DET har vært en grunn til å stå og slepe med den sentrifugen altså. Men den AEG Turnamaten hadde tydeligvis et godt rykte.0

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 14:27   #64
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten kan jeg rapportere at i et borettslag jeg nylig flyttet fra, har kun fire-fem-seks av 27 beboere tørketrommel. Vet det fordi vaskemaskinene står i felles vaskekjellere.
Det er ikke barnefamilier der, det har selvsagt mye å si.

Gammel 13-07-16, 14:32   #65
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bodde i enebolig-område, og jeg kan huske mange vaskerom med både vaskemaskin og tørketrommel. På 80-tallet, vel og merke. Mulig det var vanligere der enn på steder folk bodde trangere? Jeg arvet tørketrommelen da jeg flyttet ut. Da var sen jo eldgammel og hadde kun én fungerende innstilling: Knusktørt/glovarme. Jeg liker ikke håndklær som er "lufttørket", de blir jo så grove.

Gammel 13-07-16, 14:45   #66
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi bodde i enebolig-område, og jeg kan huske mange vaskerom med både vaskemaskin og tørketrommel. På 80-tallet, vel og merke. Mulig det var vanligere der enn på steder folk bodde trangere?

Ja, det tror jeg er et poeng. Jeg er oppvokst på et sted der alle (og da mener jeg absolutt alle) i klassen min bodde i rekkehus eller blokk. Det var fullstendig uvanlig med tørketrommel.

Opprinnelig lagt inn av Niobe

Jeg liker ikke håndklær som er "lufttørket", de blir jo så grove.

... og da virker de, jo, i motsetning til de pusete tromlede der vannet bare preller av.

Gammel 13-07-16, 14:47   #67
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vannet preller ikke av tørketromlede håndklær. Da er det skyllemiddel involvert.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 14:49   #68
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, jeg driver ikke med noen av delene!

Gammel 13-07-16, 14:52   #69
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vokst opp med både vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin fra fødsel av og klarer ikke se for meg et liv uten.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 14:56   #70
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Vannet preller ikke av tørketromlede håndklær. Da er det skyllemiddel involvert.

Gammel 13-07-16, 15:09   #71
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg er vokst opp med både vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin fra fødsel av og klarer ikke se for meg et liv uten.

Noe sier meg at du og jeg er født med et par tiår imellom?
:knirk:

Gammel 13-07-16, 16:12   #72
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det kan veldig godt hende *hoder fast i 20årene noen mnd til *

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 19:20   #73
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Noe sier meg at du og jeg er født med et par tiår imellom?
:knirk:

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det kan veldig godt hende *hoder fast i 20årene noen mnd til *

Jevngammel med våre eldste barn, med andre ord ...

Gammel 13-07-16, 19:26   #74
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

...

Sist redigert av Cuyahoga : 23-02-18 kl 23:12.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 19:57   #75
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Jevngammel med våre eldste barn, med andre ord ...

Jepp.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 20:22   #76
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Oppvaskmaskin vet jeg når kom i hus, huset sto klart i desember 85 og oppvaskmaskina kom i 86. Trommelen er jeg mer usikker på når flyttet inn. Jeg har ikke konkrete minner om halvautomatisk maskin, vet vi hadde men det var mens jeg var veldig lita.

Gammel 13-07-16, 21:45   #77
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det var ganske vanlig på åttitallet å ikke ha oppvaskmaskin, vil jeg påstå. Jeg vet om folk (enslige) som fremdeles ikke har oppvaskmaskin, men tror det gjelder bare to.

Nei, det var nok ikke vanlig det heller. Må nevne at vi også ble lovet farge-tv når svart-hvitten røk, det hadde jo aldri skjedd.. Vi fikk farge-tv tilslutt, men jeg tror jeg var sist i klassen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-16, 00:19   #78
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert noe som var miljøbetinget? Sikkert vanligere der det regner mye. Vi kjøpte tørketrommel da Hiawata ble født, og det føltes litt rart og ekstravagant. Jeg er vokst opp med tørkesnorer og tørkeloft. I vaskekjellerem der jeg bodde på slutten av nittitallet kom det tilslutt en tørketrommel, men det var slett ikke vanlig da heller. Fremdeles tror jeg minst 50% av vennene mine ikke har. Ingen av foreldrene mine har.

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Sånn hadde jo jeg på Rosenhoff i 2000

Og vi har sånne nå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-16, 11:25   #79
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vanlig og vanlig, hva er vanlig da? Noe som alle har, eller som så mange har at det er uvanlig å ikke ha det?

Det er jo ganske mye som er vanlig uten at det på langt nær er noe alle har.

Jeg husker ikke 70-tallet, men fra vi flyttet til tomannsbolig i 1980 er jeg nok så sikker på at foreldrene mine hadde tørketrommel. De var ikke spesielt velstående eller oppdatert på tekniske greier. Tror det samme gjelder svigers med antakeligvis lavere årsinntekt, men som alltid har vært mer nysgjerrig på tekniske nyvinninger. Hva som fantes i hjemmene rundt oss har jeg virkelig ikke greie på. Brydde meg pent lite om klesvask som barn.

Tror ikke vi fikk oppvaskmaskin før nærmere 1990.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-16, 22:38   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ca 1980, kanskje før, sier mamma. Den holdt i sikkert 30 år.

Oppvaskmaskin kom ikke før oppvaskerne var flyttet hjemmefra (tidlig 90-tall).

Vi hadde enebolig på Vestlandet, tørkesnor inne og stort kjellerromm med tørkesnorer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:44.