|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
heimføing
|
![]() Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?
Det var ganske vanlig på åttitallet å ikke ha oppvaskmaskin, vil jeg påstå. Jeg vet om folk (enslige) som fremdeles ikke har oppvaskmaskin, men tror det gjelder bare to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?Foreldrene mine har aldri hatt tørketrommel, og jeg kan ikke huske at noen andre hadde det på 80- tallet heller. Tørkeskap var ikke så uvanlig, og foreldrene mine bruker sitt fortsatt - det samme som de bygde selv da de bygde huset sitt på midten av 70-tallet. Oppvaskmaskin var også en del av det nye huset, og var veldig vanlig derbyet vokste opp. Det har sannsynligvis en sammenheng med at de fleste husene i området ble bygd på 70- og 80-tallet.
Det samme mente mamma. De byttet ikke til helautomatisk før den siste halvautomatiske de kjøpte på slutten av 90-tallet tok kvelden for noe få år siden. Jeg blir også fortsatt litt gal av å tenke på sentrifugeringen.
![]() |
#63 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?Det var nok noe i det for lenge lenge siden, da de helautomatiske maskinene (ihvertfall de rimelige) ihvertfall sentrifugerte dårlig. Men det er lenge siden DET har vært en grunn til å stå og slepe med den sentrifugen altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
heimføing
|
![]() Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?Forresten kan jeg rapportere at i et borettslag jeg nylig flyttet fra, har kun fire-fem-seks av 27 beboere tørketrommel. Vet det fordi vaskemaskinene står i felles vaskekjellere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?Vi bodde i enebolig-område, og jeg kan huske mange vaskerom med både vaskemaskin og tørketrommel. På 80-tallet, vel og merke. Mulig det var vanligere der enn på steder folk bodde trangere? Jeg arvet tørketrommelen da jeg flyttet ut. Da var sen jo eldgammel og hadde kun én fungerende innstilling: Knusktørt/glovarme. Jeg liker ikke håndklær som er "lufttørket", de blir jo så grove.
![]() |
![]() |
#66 |
intro
|
Ja, det tror jeg er et poeng. Jeg er oppvokst på et sted der alle (og da mener jeg absolutt alle) i klassen min bodde i rekkehus eller blokk. Det var fullstendig uvanlig med tørketrommel.
... og da virker de, jo, i motsetning til de pusete tromlede der vannet bare preller av.
![]() |
![]() |
#69 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?Jeg er vokst opp med både vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin fra fødsel av og klarer ikke se for meg et liv uten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#72 |
Øyboer
![]() Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?Det kan veldig godt hende *hoder fast i 20årene noen mnd til * |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
stille
Hvor: Tønsberg
Jevngammel med våre eldste barn, med andre ord ...
![]() |
#75 |
Panzerekstremfeminist
|
Jepp.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?Oppvaskmaskin vet jeg når kom i hus, huset sto klart i desember 85 og oppvaskmaskina kom i 86. Trommelen er jeg mer usikker på når flyttet inn. Jeg har ikke konkrete minner om halvautomatisk maskin, vet vi hadde men det var mens jeg var veldig lita.
![]() |
#77 |
Men først, kaffe!
Nei, det var nok ikke vanlig det heller. Må nevne at vi også ble lovet farge-tv når svart-hvitten røk, det hadde jo aldri skjedd.. Vi fikk farge-tv tilslutt, men jeg tror jeg var sist i klassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?Det er sikkert noe som var miljøbetinget? Sikkert vanligere der det regner mye. Vi kjøpte tørketrommel da Hiawata ble født, og det føltes litt rart og ekstravagant. Jeg er vokst opp med tørkesnorer og tørkeloft. I vaskekjellerem der jeg bodde på slutten av nittitallet kom det tilslutt en tørketrommel, men det var slett ikke vanlig da heller. Fremdeles tror jeg minst 50% av vennene mine ikke har. Ingen av foreldrene mine har.
Og vi har sånne nå.
![]() |
#79 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?Vanlig og vanlig, hva er vanlig da? Noe som alle har, eller som så mange har at det er uvanlig å ikke ha det?
![]() |
#80 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vanlig med tørketrommel i 1977?Ca 1980, kanskje før, sier mamma. Den holdt i sikkert 30 år.
![]() |
|
|