Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bokforslag til en litt engstelig lesehest?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-16, 23:40   #61
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ville vurdert dem som for skumle. Særlig Momo er jo kjempeskummel!

Ja, den er kanskje det. Eg tenkte samanlikna med dei to første Harry Potter-bøkene, men du har sikkert rett. Det er ganske mange år sidan eg las Momo.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-16, 23:42   #62
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hva med Astrid Lindgren da halloooo! De holder seg bra og noen av dem er småspennende også.

Teo har nevnd både Ronja Røverdatter og Brødrene Løvehjerte.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 00:25   #63
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hva med jorden rundt på &0 dager?

Gammel 24-06-16, 08:22   #64
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Dødsern - Sverre Henmo
Adam den tredje i fjerde - Torunn Lian
Alice Andersen - Torunn Lian
Reserveprinsesse - Torunn Lian
Brune - Håkon Øvreås
Svartle - Håkon Øvreås
De tøffeste gutta - Arne Svingen
Sangen om en brukket nese - Arne Svingen
Fluesommer - Arne Svingen
Med beina på nakken - Arne Svingen
Markus og Diana-bøkene - Klaus Hagerup
Høyere enn himmelen - Klaus Hagerup
Bregor i underlandet - Suzanne Collins
Pym Petterson-serien - Heidi Linde
Superbitchene - A. Audhild Solberg
Flukt - Atle Hansen
Villheks-serien - Lene Kaaberbøl
Vindeltorn - Tone Almhjell
Statsminister Fahr og sønn Barna som forsvant og Solkongen - Lars Joachim Grimstad

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 09:12   #65
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Heksene er så skummel av vi måtte gjemme lydboka. Det var ikke nok for frøkna at hun ikke trengte høre den, den måtte ikke sees heller.

Min 7-åring er langt unna å lese så lange og avanserte bøker som nevnes her. Han vil ikke engang leses høyt for av bøker som ikke er ferdig på en kveld.

Gammel 24-06-16, 09:17   #66
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Min 7-åring er langt unna å lese så lange og avanserte bøker som nevnes her. Han vil ikke engang leses høyt for av bøker som ikke er ferdig på en kveld.

Det er et helt annet volum på lesinga til knerten enn til mitt andre barn. Snuppa har hentet seg fint inn igjen. Hun leser bøker nå, men ikke i samme tempo som lillebroren. (Og helt andre typer bøker.)

Gammel 24-06-16, 09:18   #67
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Dødsern - Sverre Henmo
Adam den tredje i fjerde - Torunn Lian
Alice Andersen - Torunn Lian
Reserveprinsesse - Torunn Lian
Brune - Håkon Øvreås
Svartle - Håkon Øvreås
Sangen om en brukket nese - Arne Svingen
Fluesommer - Arne Svingen
Med beina på nakken - Arne Svingen
Markus og Diana-bøkene - Klaus Hagerup
Høyere enn himmelen - Klaus Hagerup
Bregor i underlandet - Suzanne Collins
Pym Petterson-serien - Heidi Linde
Superbitchene - A. Audhild Solberg
Flukt - Atle Hansen
Villheks-serien - Lene Kaaberbøl
Vindeltorn - Tone Almhjell
Statsminister Fahr og sønn Barna som forsvant og Solkongen - Lars Joachim Grimstad

Flott liste. Tusen takk.

Mye av dette har han lest allerede, men en del av dette høres veldig interessant ut.

Gammel 24-06-16, 09:32   #68
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Når vi er i tvil om hva vi skal velge, spør jeg alltid på biblioteket. De treffer nesten alltid godt med sine tips.

Jeg tenkte på Svein og rotta, og Doktor Proktor, men ser de allerede er nevnt.

Gammel 24-06-16, 09:37   #69
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Nå kom jeg på noen morsomme. Det er tre krimbøker som også er morsomme. rottene kommer heter den første. Hovedpersonen er en hund, men de snakker og går på pub og sånn. Litt som i Andeby. Må legge til at det er kun som lydbok vi har hørt dem, og de var veldig godt lest opp, så det gjorde de nok ekstra morsomme.

Gammel 24-06-16, 09:37   #70
veobra
på slep

veobra sin avatar

veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er et helt annet volum på lesinga til knerten enn til mitt andre barn. Snuppa har hentet seg fint inn igjen. Hun leser bøker nå, men ikke i samme tempo som lillebroren. (Og helt andre typer bøker.)

Jeg er veldig imponert over din sønns nivå på lesing. Både lengde og hvor avanserte bøker han leser. Min er flink til å lese og følger avanserte filmer mm. Men bøker og høytlesning får jeg ham ikke med på. Jeg jobber med det og "tvinger" gjennom lesing av andre bøker enn det han selv velger.

Gammel 24-06-16, 09:39   #71
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Når vi er i tvil om hva vi skal velge, spør jeg alltid på biblioteket. De treffer nesten alltid godt med sine tips.

Problemet til knerten er at han er veldig liten av vekst, så de tror han er yngre enn han faktisk er. Og når han i tillegg leser relativt mye bedre enn det som er vanlig for hans alder, så blir spriket ganske stort. Så på biblioteket har vi brukt en del tid på å pense dem inn på rett spor.

I tillegg har han en "bestemor" som jobber på barnebokinstituttet, så vi får en del bøker derfra.

Gammel 24-06-16, 09:42   #72
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg tenkte på Svein og rotta, og Doktor Proktor, men ser de allerede er nevnt.

Tja, jeg synes at både på biblioteket og på bokhandelen kommer de som regel trekkende med Rampete Robin eller En Pingles dagbok, uansett hvordan jeg formulerer meg, for de er jo såååå populære!

Gammel 24-06-16, 09:44   #73
veobra
på slep

veobra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Problemet til knerten er at han er veldig liten av vekst, så de tror han er yngre enn han faktisk er. Og når han i tillegg leser relativt mye bedre enn det som er vanlig for hans alder, så blir spriket ganske stort. Så på biblioteket har vi brukt en del tid på å pense dem inn på rett spor.

I tillegg har han en "bestemor" som jobber på barnebokinstituttet, så vi får en del bøker derfra.

Det er vanskelig når man er moden for å lese avanserte og lange bøker, men ikke moden nok for alt av innhold. Vi har hatt samme utfordring med eldste.

Minstemann leser helst enkle billedbøker. Nå er jeg drittlei og gidder ikke lese dem mer selv om vi har gode bøker. Nå leser jeg H.C. Andersen for ham og det fenger faktisk. Må en del forklaring til underveis, men det synes jeg er rimelig.

Gammel 24-06-16, 10:32   #74
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Kløver anbefaler Alice i eventyrland og Alice gjennom speilet! De er fantastiske. Morsomme, spennende men ikke skummelt. Kløver er nok på omtrent samme bølgelengde som Knerten når det gjelder leseevne, leseglede og skummelhet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 12:37   #75
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Noen som vet hvor skummel den Gregor i Underlandet er?
Det står at det er grøss men den er jo anbefalt fra 9år?
Minsten skal ha med en bok eller to og jeg har lånt denne på biblioteket flere ganger men han nekter å lese den av en eller annen grunn.
Så nå har jeg bestilt den som lydbok så kanskje det blir lettere om han hører på første boken.

Gammel 24-06-16, 12:44   #76
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Gregor i Underlandet er ikke spesielt skummel. Den er enklere i plott og karaktergalleri enn Dødslekene. Vet ikke helt om jeg vil si den faller inn under grøss, men mer en form for fantasy. Om du har lest Tunneller, er dette en versjon for yngre lesere som minner meg om den serien i handling, oppbygging og sted.

Gammel 24-06-16, 12:49   #77
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg henger litt her tror jeg. Min 7-åring leser også veldig godt for alderen (f.eks. har han nettopp lest Vindeltorn og holder nå på med første Harry Potter-bok) og det er ikke bare bare å finne bøker som passer både evnene og modenheten. Han liker det litt spennende og skummelt, men ikke for mye. Han syntes f.eks. Heksene var for skummel til å lese ferdig, men likte første bok i serien Den onde greven/En serie uheldige hendelser (som på ingen måte er glade bøker). Fine tips her så langt.

Gammel 24-06-16, 13:58   #78
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg henger litt her tror jeg. Min 7-åring leser også veldig godt for alderen (f.eks. har han nettopp lest Vindeltorn og holder nå på med første Harry Potter-bok) og det er ikke bare bare å finne bøker som passer både evnene og modenheten. Han liker det litt spennende og skummelt, men ikke for mye. Han syntes f.eks. Heksene var for skummel til å lese ferdig, men likte første bok i serien Den onde greven/En serie uheldige hendelser (som på ingen måte er glade bøker). Fine tips her så langt.

Den onde greven/En serie uheldige hendelser er jo ikke skummel. Det er bøker med svart humor, så skjønner godt at han ikke syntes de var skumle.

Gammel 24-06-16, 14:54   #79
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gregor i underlandet er fantastisk, men ganske grotesk. Det dør ganske mange, for å si det sånn, selv om det gjelder humaniserte dyr.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 19:48   #80
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Den onde greven/En serie uheldige hendelser er jo ikke skummel. Det er bøker med svart humor, så skjønner godt at han ikke syntes de var skumle.

Nei, de er kanskje ikke skumle akkurat, men det er ikke akkurat hyggelig lesing heller.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.