|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?
Ja, den er kanskje det. Eg tenkte samanlikna med dei to første Harry Potter-bøkene, men du har sikkert rett. Det er ganske mange år sidan eg las Momo.
![]() |
![]() |
#62 |
Librocubicularist
|
Teo har nevnd både Ronja Røverdatter og Brødrene Løvehjerte.
![]() |
![]() |
#64 |
One of These Days
|
![]() Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?Dødsern - Sverre Henmo |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?Heksene er så skummel av vi måtte gjemme lydboka. Det var ikke nok for frøkna at hun ikke trengte høre den, den måtte ikke sees heller.
![]() |
#66 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er et helt annet volum på lesinga til knerten enn til mitt andre barn. Snuppa har hentet seg fint inn igjen. Hun leser bøker nå, men ikke i samme tempo som lillebroren. (Og helt andre typer bøker.)
![]() |
![]() |
#67 |
ej ikke møjkets heije
|
Flott liste. Tusen takk.
![]() |
![]() |
#68 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?Når vi er i tvil om hva vi skal velge, spør jeg alltid på biblioteket. De treffer nesten alltid godt med sine tips.
![]() |
#69 |
Off the map.
|
![]() Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?Nå kom jeg på noen morsomme. Det er tre krimbøker som også er morsomme. rottene kommer heter den første. Hovedpersonen er en hund, men de snakker og går på pub og sånn. Litt som i Andeby. Må legge til at det er kun som lydbok vi har hørt dem, og de var veldig godt lest opp, så det gjorde de nok ekstra morsomme.
![]() |
#70 |
på slep
Jeg er veldig imponert over din sønns nivå på lesing. Både lengde og hvor avanserte bøker han leser. Min er flink til å lese og følger avanserte filmer mm. Men bøker og høytlesning får jeg ham ikke med på. Jeg jobber med det og "tvinger" gjennom lesing av andre bøker enn det han selv velger.
![]() |
#71 |
ej ikke møjkets heije
|
Problemet til knerten er at han er veldig liten av vekst, så de tror han er yngre enn han faktisk er. Og når han i tillegg leser relativt mye bedre enn det som er vanlig for hans alder, så blir spriket ganske stort. Så på biblioteket har vi brukt en del tid på å pense dem inn på rett spor.
![]() |
![]() |
#72 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Tja, jeg synes at både på biblioteket og på bokhandelen kommer de som regel trekkende med Rampete Robin eller En Pingles dagbok, uansett hvordan jeg formulerer meg, for de er jo såååå populære!
![]() |
#73 |
på slep
Det er vanskelig når man er moden for å lese avanserte og lange bøker, men ikke moden nok for alt av innhold. Vi har hatt samme utfordring med eldste.
![]() |
#74 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?Kløver anbefaler Alice i eventyrland og Alice gjennom speilet! De er fantastiske. Morsomme, spennende men ikke skummelt. Kløver er nok på omtrent samme bølgelengde som Knerten når det gjelder leseevne, leseglede og skummelhet.
![]() |
#75 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?Noen som vet hvor skummel den Gregor i Underlandet er?
![]() |
#76 |
One of These Days
|
![]() Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?Gregor i Underlandet er ikke spesielt skummel. Den er enklere i plott og karaktergalleri enn Dødslekene. Vet ikke helt om jeg vil si den faller inn under grøss, men mer en form for fantasy. Om du har lest Tunneller, er dette en versjon for yngre lesere som minner meg om den serien i handling, oppbygging og sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?Jeg henger litt her tror jeg. Min 7-åring leser også veldig godt for alderen (f.eks. har han nettopp lest Vindeltorn og holder nå på med første Harry Potter-bok) og det er ikke bare bare å finne bøker som passer både evnene og modenheten. Han liker det litt spennende og skummelt, men ikke for mye. Han syntes f.eks. Heksene var for skummel til å lese ferdig, men likte første bok i serien Den onde greven/En serie uheldige hendelser (som på ingen måte er glade bøker). Fine tips her så langt.
![]() |
#78 |
One of These Days
|
Den onde greven/En serie uheldige hendelser er jo ikke skummel. Det er bøker med svart humor, så skjønner godt at han ikke syntes de var skumle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?Gregor i underlandet er fantastisk, men ganske grotesk. Det dør ganske mange, for å si det sånn, selv om det gjelder humaniserte dyr.
![]() |
#80 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
|
|