Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

[Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Se resultatene: Kva for ein påstand passer best for deg?
Eg synest idealet om hårfjerning er kvinneundertrykkande og lar håret vokse 4 3,48%
Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armhule likevel når eg skal ut blant folk 6 5,22%
Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armar/leggar ute blant folk 25 21,74%
Idealet er kvinneundertrykkande, men eg gjer det likevel på grunn av personleg velvære 16 13,91%
Kroppshår er stygt/ekkelt/lite feminint og eg fjerner alt/mykje heile året 3 2,61%
Eg fjerner kroppshår, og meiner det har lite med kvinnerolle og forventningar å gjere 40 34,78%
Eg fjerner kroppshår fordi det er fint 16 13,91%
Anna. Spesifiser i tråden 5 4,35%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-16, 23:18   #61
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hva da? Ørevoks? Eller skjegg på haka? Begge deler jo naturlig?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 23:25   #62
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Kan ikke naturlige ting være ekle?

Jeg arbeider med en hel haug naturlige saker og ting som jeg er ganske sikker på at en stor del av befolkningen vil synes er ekle. Jeg mener i hvert fall at det ikke er et godt nok argument, at hår under armene ikke kan være ekkelt fordi det er naturlig.

Gammel 06-06-16, 23:29   #63
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke huske en eneste gang (i løpet av de siste to tiårene, ihvertfall) jeg har sett en voksen dame med ubarberte legger i shorts/skjørt. Not once! Jeg opplever at det ikke er akseptert, absolutt. Ikke som i at det blir represalier, akkurat - men det er "ekkelt" for mange.

Jeg er dobbelmoralsk og synes det er et tøysete ideal som er kulturelt betinget - og siden vi er født med hår på kroppen alle sammen, så er det bare latterlig at det skal være lite feminint og derfor uakseptabelt på kvinner. Så feministen i meg protesterer. Men jeg barberer selv leggene mine på sommeren.

Dette med eget velvære tenker jeg handler mer om idealer og vaner enn at hår på leggen er noe som står i veien for velbefinnende, sånn rent fysisk.

Gammel 06-06-16, 23:30   #64
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Naturlige ting kan være ekle, men det sitter langt inne for meg å kalle noe på et annet menneskes kropp for ekkelt. Veldig langt inne.

Gammel 06-06-16, 23:30   #65
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

"Vi gjør det fordi det er fint." "Vi gjør det pga kulturelle forventninger". Ikke kvinneundertrykkende. Jeg ser prinsipielle paralleller til hijab. (og jeg fjerner hår som bare det).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 23:34   #66
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det ingen forskjell mellom å barbere bort hår og det å klippe tåneglene. Tånegler er også naturlig, bare å la dem gro fritt.

Gammel 06-06-16, 23:37   #67
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

For meg er det ingen forskjell mellom å barbere bort hår og det å klippe tåneglene. Tånegler er også naturlig, bare å la dem gro fritt.

Tånegler blir inngrodde hvis man ikke klipper dem; legghår blir inngrodde hvis man begynner å fjerne dem. Big difference.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 23:39   #68
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tuller du sikkert? Blir trangt i skoa etterhvert...

Kroppshår har en funksjon - ideelt sett skal de nok være der.

Gammel 06-06-16, 23:42   #69
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, tåneglklipping har for meg ikke større symbolverdi enn håret på leggene. Det er ikke mer kvinneundertrykkende for meg å klippe tåneglene enn å ta bort kroppshår. Hvorfor skulle det ene være så mye større enn det andre? Du fjerner noe som vokser på kroppen, enten av ene eller andre grunnen. Ferdig med det.

Gammel 06-06-16, 23:50   #70
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Naturlige ting kan være ekle, men det sitter langt inne for meg å kalle noe på et annet menneskes kropp for ekkelt. Veldig langt inne.

Nå ble det nevnt tidlig i denne tråden at det finnes mennesker som synes kroppshår er ekkelt, og siden jeg har rakt opp hånden i slike diskusjoner før, så gjorde jeg det igjen. Og jeg står for hvert ord; jeg synes altså enkelte naturlige ting på mennesker (inkludert meg selv) er ekkelt.
Det sitter ikke langt inne for meg å innrømme det eller si det som det er, hvorfor skulle det det? Å føle at noe er ekkelt er en følelse, og ikke en rasjonell tanke. Jeg vet at kroppshår på menn og kvinner er naturlig, men jeg føler som jeg føler likevel. Jeg kunne foreksempel aldri kysset en mann med skjegg, uansett hvor natulig det er med ansikthår.
Men ser jeg folk med armhulehår, hår på ryggen, lange tånegler eller upussede tenner, så uttaler jeg meg ikke høyt om hva jeg synes. Selv om jeg kan synes det er ekkelt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 23:58   #71
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Altså, tåneglklipping har for meg ikke større symbolverdi enn håret på leggene. Det er ikke mer kvinneundertrykkende for meg å klippe tåneglene enn å ta bort kroppshår. Hvorfor skulle det ene være så mye større enn det andre? Du fjerner noe som vokser på kroppen, enten av ene eller andre grunnen. Ferdig med det.

For meg er det ikke slik. Å klippe negler er en praktisk nødvendighet - fjerning av kroppshår, som ikke vokser seg langt og som ikke er i veien for noe, er en estetisk greie. Det betyr ikke at det ene nødvendigvis er "større" enn det andre. Men for meg er det det, for jeg opplever at det er begrensende for kvinner at en naturlig kropp liksom skal være ekkel og ufeminin.

Gammel 06-06-16, 23:59   #72
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg kan ikke huske en eneste gang (i løpet av de siste to tiårene, ihvertfall) jeg har sett en voksen dame med ubarberte legger i shorts/skjørt. Not once! Jeg opplever at det ikke er akseptert, absolutt. Ikke som i at det blir represalier, akkurat - men det er "ekkelt" for mange.

Legger man virkelig merke til slikt? Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har reflektert over om hvorvidt andre damer har barberte legger eller ei altså. Det er liksom ikke noe jeg går og studerer...

Jeg sa til jenta mi da hun begynte å klage over hårete legger at dette er noe kun hun ser, ingen andre. Men, vil du ta det, så ta det, for din egen del. Men husk at dette er noe folk flest ikke legger merke til. Det er jo ikke sånn at det er sååå synlig.

Og det har vært min tanke også...det er JEG som ser det, på min egen kropp. Og skulle jeg være ubarbert og noen legger merke til det, så er det faktisk ikke mitt problem. Det er den som legger merke til slik som har et problem. Og jeg driter i grunn langt i om andre mennesker finner noe ved meg som ekkelt. Det være seg hårete legger, for lange negler, feil farge på klærne, etc. Det er ikke mitt problem.

Mitt problem er at jeg ikke trives med egen hårvekst. Da fjerner jeg de hårene.Akkurat som at jeg klipper tåneglene mine, for lange tånegler er pyton. Og akkurat som at jeg farger håret mitt, for jeg vil ikke ha grått hår.

Om jeg ville hatt lange tånegler, eller grått hår, så hadde jeg gitt blanke i å klippe neglene og farget håret, og jeg hadde gitt blanke i hva andre måtte mene. Fordi jeg tar egne valg. Synes noe det er ekkelt, så javel...ikke mitt problem. Se en annen vei.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 00:03   #73
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Legger man virkelig merke til slikt? Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har reflektert over om hvorvidt andre damer har barberte legger eller ei altså. Det er liksom ikke noe jeg går og studerer...

Det er på ingen måte noenting jeg går "og studerer", men jeg legger merke til ting med folk generelt, uten at det betyr at jeg bedømmer det - Den ene har fått bart og den andre har farget håret og den tredje har en tatovering, liksom. Og nå om dagen er jeg omgitt av bare legger overalt i butikker og på jobb - og alle kvinner har barberte legger. Jeg hadde lagt merke til hårete legger helt uten å måtte studere dem - det ser man ved et øyekast, ting registreres helt uten at man er spesielt opptatt av det og uten at man opplever det som noe negativt.

Gammel 07-06-16, 00:11   #74
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Det er på ingen måte noenting jeg går "og studerer", men jeg legger merke til ting med folk generelt, uten at det betyr at jeg bedømmer det - Den ene har fått bart og den andre har farget håret og den tredje har en tatovering, liksom. Og nå om dagen er jeg omgitt av bare legger overalt i butikker og på jobb - og alle kvinner har barberte legger. Jeg hadde lagt merke til hårete legger helt uten å måtte studere dem - det ser man ved et øyekast, ting registreres helt uten at man er spesielt opptatt av det og uten at man opplever det som noe negativt.

Og jeg tenker at om man kan konkludere med at en legg er barbert eller ikke, så studerer man. Det er ikke noe man ser sånn bare med et øyekast. På lik linje med at man ikke kan se om et hår er farget eller ei, så lenge det er snakk om en ordinær farge og null synlig ettervekst.

Men det er meg. Jeg legger ikke merke til slikt, fordi jeg ikke bryr meg. Jeg ser meg selv, og det holder i lange baner.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 00:30   #75
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg går ikke rundt og tenker på om det er kvinneundertrykkende eller ikke. Jeg bare liker ikke kroppshår i noen særlig grad. Jeg shaver både her og der jevnlig, men det er fordi jeg ikke liker hår. Grunnen til det kan man jo spørre seg om. Jeg ser den. Men jeg liker ikke tær heller. Jeg kunne virkelig ikke funnet på å gå til fotpleier, og i hvertfall ikke vært det selv. :grøss&gru: Men man kan vel ikke peke på en lignende årsak til akkurat det? Noen liker det bare ikke. Mannen kunne ikke brydd seg mindre om akkurat min behåring. Jeg bryr meg for egen del.

Som om eg skulle ha skrive det sjølv.

Gammel 07-06-16, 00:39   #76
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Re: Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og jeg tenker at om man kan konkludere med at en legg er barbert eller ikke, så studerer man. Det er ikke noe man ser sånn bare med et øyekast. På lik linje med at man ikke kan se om et hår er farget eller ei, så lenge det er snakk om en ordinær farge og null synlig ettervekst.

Men det er meg. Jeg legger ikke merke til slikt, fordi jeg ikke bryr meg. Jeg ser meg selv, og det holder i lange baner.

Hva skal jeg si? Nei, jeg studerer ikke. Jeg registrerer alt mulig rart - helt uten å bry meg. Målet, for min del, er ikke at folk ikke skal legge merke til hvordan jeg ser ut, men at andres evt mening om hvordan jeg ser ut skal være irrelevant for for meg. Jeg er på ingen måte opptatt av hvordan andre ser ut - men jeg ser jo folk likevel. Så er vi mer eller mindre observante, og jeg er, helt ufrivillig, av typen mer observant, både når det gjelder hvordan folk ser ut, oppfører seg og hvilket humør de sender ut vibber om.

Gammel 07-06-16, 00:54   #77
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også en som legger merke til ting, men jeg vil ikke si at jeg studerer folk likevel. Jeg registrerer mer. Kanskje klinisk blikk påvirket av yrke? Jeg registrerer om noen ser bleik (som i syk) ut, fett hår, ettervekst, skitne hender, hullete klær, flass på mørke jakker, dobbeltpupp gjennom bluser, hår i neser og under armer (om en er lettkledd), tung sminke, ingen sminke og mye annet.
På den annen side er jeg ganske ansiktsblind, og kjenner ofte ikke folk igjen. Jeg kan kjøre flere mil uten å ha registrert fartsgrensen. Så jeg har nok feil fokus, uten at jeg tror det er tillært. Vi mennesker oppfatter forskjellig, uten at det er en studie av den grunn.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 02:30   #78
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan jo ikke svare for andre enn meg selv, og nei, jeg føler ikke at kvinneundertrykkende. Men jeg følger heller ikke normen. Jo, jeg barberer meg under armene, og det føler jeg vel de fleste gjør, selv om jeg ser noen nå og da som ikke gjør det. Helt greit det også - selvsagt. Jeg gjør det fordi jeg opplevde at det luktet mer svette med hår enn uten, men det kan også være fordi jeg opplevde det i tenårene og da er hormonene litt mer i sving.

Jeg barberer ikke leggene, så jeg er tydelig en utdøende rase Men jeg har såpass lite skjemmende hårvekst at hadde jeg valgt å barbere meg så kunne det ikke henges på knaggen "fjerning av skjemmende hårvekst". Ei heller skjemmende for lukt eller andre hygieniske utfordringer. Ergo kan man vel si at jeg da gjorde et valg som mulig var styrt av f.eks. skjønnhetsidealer.

Jeg fjerner alt hår nedentil med høvel. Det er vel noe jeg opplever som mer motstand av blant kvinner. I mitt tilfelle så vil jeg kanskje gå så langt som å si at det er kvinnefrigjørende i den forstand at det gir langt mer nytelse seksuelt sett for min del. Det var ikke derfor jeg startet med det altså, men en særdeles hyggelig overraskelse. Jeg startet å barbere meg fordi jeg var så plaget av gjentatte soppinfeksjoner og håret gjorde det altfor fuktig nedentil. Så fjerning av håret førte til at jeg kvittet meg med sopp og mer nytelse i sexlivet - win-win

Gammel 07-06-16, 02:47   #79
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Og så vil jeg si noe om det å være forbilde for barna våre. Joda, i mange tilfeller så kan det være viktig å gå foran som det gode eksempelet. Men min erfaring er at det ikke er det som er viktig, men hvordan vi snakker om det.

Selv om jeg fjerner hår under armene og nedentil, men ikke på leggene, så forventer jeg ikke at min datter skal gjøre det samme som meg. Jeg ønsker at hun selv skal gjøre et valg som er riktig for henne. Jeg messer selvsagt ikke at mine valg er det rette, men forteller hvorfor det har vært rett for meg (minus sexdelen). Så langt har hun ikke startet med å fjerne hårene under armene, ei heller andre steder. Men viser modenhet i overveiningene hun har tatt.

Så jeg stiller meg kritisk til påstander om at vi selv må vise for at barna våre skal godta. Det er viktigere hva vi sier. Hvis vi faktisk sier at kroppshår er ekkelt, ja, da vil kanskje barna våre vokse opp å tro at det er tilfelle. Men hvis vi fjerner noe eller flere typer kroppshår, så er vi allikevel i en god posisjon til å lære dem at kroppshår er helt ok og naturlig. Det handler om hvordan det blir kommunisert.

Og jeg har også snakket med min sønn om dette. Selvsagt. Slik at han ikke vokser opp og tror at alle kvinner skal være barberte nedentil - eller ingen kvinner barberer leggene.

Vi vektlegger selvstendige valg og det å tørre å stå utenfor saueflokken i vår oppdragelse. Så langt har ihvertfall ikke eldste bukket under for normen om at kvinner skal barbere bort hår, men tatt valg som virker viktig og riktig for henne. Det er det viktigste for meg for mor å se at hun gjør.

Gammel 07-06-16, 07:53   #80
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi du "må" fjerne kroppshår fordi du er kvinne. Både kvinner og menn må klippe negler. Det er et spørsmål om hva som er praktisk. Kroppshårene våre er der for en grunn, neglene våre er der også for en grunn, men trenger å stelles fordi vi lever annerledes enn vi er ment å gjøre.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.