|
|||||||
| Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm. |
| Se resultatene: Kva for ein påstand passer best for deg? | |||
| Eg synest idealet om hårfjerning er kvinneundertrykkande og lar håret vokse |
|
4 | 3,48% |
| Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armhule likevel når eg skal ut blant folk |
|
6 | 5,22% |
| Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armar/leggar ute blant folk |
|
25 | 21,74% |
| Idealet er kvinneundertrykkande, men eg gjer det likevel på grunn av personleg velvære |
|
16 | 13,91% |
| Kroppshår er stygt/ekkelt/lite feminint og eg fjerner alt/mykje heile året |
|
3 | 2,61% |
| Eg fjerner kroppshår, og meiner det har lite med kvinnerolle og forventningar å gjere |
|
40 | 34,78% |
| Eg fjerner kroppshår fordi det er fint |
|
16 | 13,91% |
| Anna. Spesifiser i tråden |
|
5 | 4,35% |
| Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#62 |
|
Søt og rar
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreKan ikke naturlige ting være ekle?
|
|
|
#63 |
|
By the Sea
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreJeg kan ikke huske en eneste gang (i løpet av de siste to tiårene, ihvertfall) jeg har sett en voksen dame med ubarberte legger i shorts/skjørt. Not once! Jeg opplever at det ikke er akseptert, absolutt. Ikke som i at det blir represalier, akkurat - men det er "ekkelt" for mange.
|
|
|
#64 |
|
Er frisk!
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreNaturlige ting kan være ekle, men det sitter langt inne for meg å kalle noe på et annet menneskes kropp for ekkelt. Veldig langt inne.
|
|
|
|
#65 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære"Vi gjør det fordi det er fint." "Vi gjør det pga kulturelle forventninger". Ikke kvinneundertrykkende.
|
|
|
#66 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreFor meg er det ingen forskjell mellom å barbere bort hår og det å klippe tåneglene. Tånegler er også naturlig, bare å la dem gro fritt.
|
|
|
|
#67 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære
Tånegler blir inngrodde hvis man ikke klipper dem; legghår blir inngrodde hvis man begynner å fjerne dem. Big difference.
|
|
|
#68 |
|
By the Sea
|
Nå tuller du sikkert? Blir trangt i skoa etterhvert...
|
|
|
#69 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreAltså, tåneglklipping har for meg ikke større symbolverdi enn håret på leggene. Det er ikke mer kvinneundertrykkende for meg å klippe tåneglene enn å ta bort kroppshår. Hvorfor skulle det ene være så mye større enn det andre? Du fjerner noe som vokser på kroppen, enten av ene eller andre grunnen. Ferdig med det.
|
|
|
|
#70 |
|
© All rights reserved
|
Nå ble det nevnt tidlig i denne tråden at det finnes mennesker som synes kroppshår er ekkelt, og siden jeg har rakt opp hånden i slike diskusjoner før, så gjorde jeg det igjen. Og jeg står for hvert ord; jeg synes altså enkelte naturlige ting på mennesker (inkludert meg selv) er ekkelt. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
By the Sea
|
For meg er det ikke slik. Å klippe negler er en praktisk nødvendighet - fjerning av kroppshår, som ikke vokser seg langt og som ikke er i veien for noe, er en estetisk greie. Det betyr ikke at det ene nødvendigvis er "større" enn det andre. Men for meg er det det, for jeg opplever at det er begrensende for kvinner at en naturlig kropp liksom skal være ekkel og ufeminin.
|
|
|
#72 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Legger man virkelig merke til slikt? Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har reflektert over om hvorvidt andre damer har barberte legger eller ei altså. Det er liksom ikke noe jeg går og studerer...
|
|
|
#73 |
|
By the Sea
|
Det er på ingen måte noenting jeg går "og studerer", men jeg legger merke til ting med folk generelt, uten at det betyr at jeg bedømmer det - Den ene har fått bart og den andre har farget håret og den tredje har en tatovering, liksom. Og nå om dagen er jeg omgitt av bare legger overalt i butikker og på jobb - og alle kvinner har barberte legger. Jeg hadde lagt merke til hårete legger helt uten å måtte studere dem - det ser man ved et øyekast, ting registreres helt uten at man er spesielt opptatt av det og uten at man opplever det som noe negativt.
|
|
|
#74 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Og jeg tenker at om man kan konkludere med at en legg er barbert eller ikke, så studerer man. Det er ikke noe man ser sånn bare med et øyekast. På lik linje med at man ikke kan se om et hår er farget eller ei, så lenge det er snakk om en ordinær farge og null synlig ettervekst.
|
|
|
#75 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som om eg skulle ha skrive det sjølv.
|
|
|
#76 |
|
By the Sea
|
Re: Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære
Hva skal jeg si? Nei, jeg studerer ikke. Jeg registrerer alt mulig rart - helt uten å bry meg. Målet, for min del, er ikke at folk ikke skal legge merke til hvordan jeg ser ut, men at andres evt mening om hvordan jeg ser ut skal være irrelevant for for meg. Jeg er på ingen måte opptatt av hvordan andre ser ut - men jeg ser jo folk likevel. Så er vi mer eller mindre observante, og jeg er, helt ufrivillig, av typen mer observant, både når det gjelder hvordan folk ser ut, oppfører seg og hvilket humør de sender ut vibber om.
|
|
|
#77 |
|
© All rights reserved
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreJeg er også en som legger merke til ting, men jeg vil ikke si at jeg studerer folk likevel. Jeg registrerer mer. Kanskje klinisk blikk påvirket av yrke? |
|
|
|
|
|
#78 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreJeg kan jo ikke svare for andre enn meg selv, og nei, jeg føler ikke at kvinneundertrykkende. Men jeg følger heller ikke normen. Jo, jeg barberer meg under armene, og det føler jeg vel de fleste gjør, selv om jeg ser noen nå og da som ikke gjør det. Helt greit det også - selvsagt. Jeg gjør det fordi jeg opplevde at det luktet mer svette med hår enn uten, men det kan også være fordi jeg opplevde det i tenårene og da er hormonene litt mer i sving.
|
|
|
|
#79 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreOg så vil jeg si noe om det å være forbilde for barna våre. Joda, i mange tilfeller så kan det være viktig å gå foran som det gode eksempelet. Men min erfaring er at det ikke er det som er viktig, men hvordan vi snakker om det.
|
|
|
|
#80 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Fordi du "må" fjerne kroppshår fordi du er kvinne. Både kvinner og menn må klippe negler. Det er et spørsmål om hva som er praktisk. Kroppshårene våre er der for en grunn, neglene våre er der også for en grunn, men trenger å stelles fordi vi lever annerledes enn vi er ment å gjøre.
|
|
![]() |
|
|