EAT-konferansen
De siste dagene har jeg prøvd å få grep om hva dette EAT-initiativet er, og hva det er som gjør at det omfavnes av kongelige og toppolitikere.
Konferansen som har vært nylig skal altså være et sted der forskere, politikere og næringsliv møtes for å diskutere kombinasjonen klima, sunn mat og matproduksjon.
Hovedtaleren Erna Solberg mener at eksport av norsk oppdrettslaks og annen sjømat skal være Norges "hovedbidrag til verdens matmarked". Ja, sånn bortsett fra at produksjonen må bli en god del mer miljøvennlig først så klart.
Til DN sier Gunhild Stordalen at "vi trenger guidelines for forbrukere og næringsliv for hva som er sunt og hva som er bærekraftig matproduksjon".
Alt jeg har lest om konferansen så langt er like banalt og (for meg) virkelighetsfjernt. Det er eliten, som vel spiser mer mat på restaurant enn hjemme, som skal fortelle hvordan verdens fattige skal gjøre kloke valg når de skal lage mat for å sette det litt på spissen. Jeg klarer ikke få grep om hva det er EAT skal bidra med som ikke allerede ivaretas av andre.
Og jeg sitter med en vond smak i munnen når disse menneskene snakker om at vi skal leve mer miljøvennlig og begrense forbruket. Stordalenparet reiser rundt i eget privatfly og lever ikke akkurat nøkternt altså. Det samme gjelder de kongelige og sikkert 3/4 av de andre som deltok på denne konferansen.
Hvorfor er media så lite kritisk til dette? Nå kom det en kronikk fra Rolness i går som er ganske skarp, og i fjor mente Norsk forening for allmennmedisin (NFA) at Legeforeningen burde trekke seg fra samarbeidet med EAT. Men norsk presse virker helt forført av Gunhild Stordalen (og hun er en både klok og flott person med en spesiell historie), så de har så langt bare vært et talerør for EAT virker det som for meg.
Er det jeg som er en surpomp som har gått glipp av noe vesentlig? Hva tenker andre på FP om EAT?