|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hva er vold?
Selvsagt er det det. Men det blir jo som shute over her sier - det kan jo bli mye mer traumatisk for barna hvis de er tilstede når mor og far blir hentet. Og det Nokon sier er veldig, veldig viktig. Barn er veldig lojale. De har ikke sammenlikningsgrunnlag og vil tro på en bagatellisering/normalisering fra foreldrene. Vi kan ikke støtte oppunder slike prosesser hvis vi ønsker å være et samfunn som har nulltoleranse for vold i nære relasjoner.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#62 |
|
By the Sea
|
Sv: Hva er vold?At barna går først, er selvsagt.
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
I tillegg til at også barn som blir behandlet skikkelig dårlig av foreldrene sine ofte ønsker å være hos dem. Og de skjønner ofte, helt av seg selv, at når bv og politi tropper opp på døra, er det en reell fare for at de ikke får bo hos mamma og pappa mer.
|
|
|
|
#64 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg veldig enig med deg i.
|
|
|
#65 |
|
Textrovert
|
Sv: Hva er vold?Mulig det har noe med min litt for godt utviklede skamfølelse å gjøre, men jeg hadde ALDRI kommet meg etter en slik sak. Jeg tror jeg hadde vært ødelagt for alltid.
|
|
|
#66 |
|
villende
|
Sv: Hva er vold?Rent juridisk forutsetter vold at det har skjedd en eller annen kraftanvendelse mot en annens "legeme". Praktiske eksempler er å slå, sparke, skalle, klype eller lugge en annen. Voldsbegrepet omfatter også stein- og snøballkasting, å kjøre på en annen med sykkel eller bil, og å unnlate å gripe inn hvis egen hund angriper en annen person. Evt. å hisse egen hund på en annen. Avgjørelsen om det foreligger «Vold» beror på en totalvurdering hvor graden av voldsomhet samt handlingens krenkende karakter står sentralt. Det må derfor også legges vekt på omstendighetene omkring handlingen. (Dette er en gjengivelse av en av merknadene til straffeloven § 228 på rettsdata.) |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#68 |
|
Introvert optimist
|
Uskyldig inntil det motsatte er bevist. Det gjelder fortsatt.
|
|
|
#69 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Ja. Samtidig som barnet skal ivaretas og tas på alvor. Hvordan kombinerer man dette?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#70 |
|
saftig
|
Erfaringsmessig er det mange advokater som hevder mye rart når de skal tale en klients sak.
Vold er ikke bare fysisk vold. Psykisk vold mot barn er også forbudt. https://www.regjeringen.no/nb/aktuel...ndre/id600031/
|
|
|
#71 |
|
By the Sea
|
Sv: Hva er vold?Det var ikke klientens advokat som uttalte seg om dette.
|
|
|
#72 |
|
Travelt opptatt
|
Sorry, men det er en elendig tommelfingerregel. Jeg er forelder for ungene mine, vi er ikke likestilte. Min jobb er å oppdra dem, rettlede dem, og hjelpe dem å utvikle de verktøyene de trenger for å fungere i samfunnet. Det innebærer blant annet å irettesette dem når de gjør noe "galt", ta dem fysisk ut av situasjoner når de har kjørt seg helt fast, holde dem fast så de ikke får skadet seg selv og andre, tvinge dem til å grei hygiene, presse i dem medisin, etc. Det er veldig mye av dette jeg ikke trenger å gjøre nå som de er blitt skolebarn og mulig å snakke med, men fortsatt er det et ujevnt maktforhold i relasjonen som jeg aldri ville godtatt fra min partner.
|
|
|
#73 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hva er vold?Helt sant, gajamor. Foreldre og barn er ikke likestilte og der er hauger av ting jeg gjør og har gjort "mot" mine barn som jeg aldri ville akseptert at en partner gjorde mot meg - uten at det er psykisk eller fysisk vold av den grunn.
|
|
|
#74 |
|
Librocubicularist
|
Men det betyr ikkje at ein i ein del tilfeller har varetektsfengsling av omsyn til fare for bevisforspillelse, uansett kva slags kriminell handling det er snakk om. Å pågripe for å hente inn til avhør som eit ledd i ei etterforskning er og sånt som skjer - det er ein del av etterforskninga. Dersom skuld skulle vore avgjort ved dom før bevisa blir innhenta, kjem ein jo ingen veg.
|
|
|
|
#75 |
|
By the Sea
|
Sv: Hva er vold?Psykologiprofessor Svein Mossige intervjues i Aftenposten i dag om akkurat det jeg har skrevet om i denne tråden.
|
|
|
#76 |
|
villende
|
Nå syns jeg du leser meg med vrangbriller. Det jeg siktet til var fysiske handlinger, og jeg forutsetter at det er en viss rasjonalitet inne i bildet. Hvis jeg er helt feberfjern hadde jeg godtatt at mannen hadde tvunget i meg nødvendig medisin, siden jeg da ikke hadde vært ved mine fulle fem. Fordi det hadde vært nødvendig. Og hadde jeg (mot all formodning) vært døddrukken og han måtte fått meg ut av en ubehagelig situasjon, så ville det selvfølgelig vært helt greit at han slang meg over skulderen og fjernet meg fra situasjonen. Sånn for å sette det på spissen. Men jeg ville ikke godtatt at han irrettesatte meg ved å knipse eller klapse meg, eller at han intervenerte i en krangel ved å kyle en pute på meg. Og da er heller ikke det noe barna trenger å akseptere. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Politiet var ikke uniformert, de gikk i sivile klær. Den ene skal, ifølge moren, ha hatt på seg en skuddsikker vest under eller utenpå klærne.
Dette er viktig. Drapsforsker Vibeke Ottesen skriver dette i kronikken "Ja, barn slås. Ja, barn drepes":
Og jeg tenker på alt som kan ligge bak utsagn som "jeg kastet bare et håndkle som tilfeldigvis landet på ham". Det høres jo helt urimelig ut, og jeg synes det er så synd at slike ensidige fremstillinger får så mye plass som det fikk i den artikkelen. Det kunne stått noe om hva som står i dommen, om hva som ble sagt i rettssaken. Jeg synes det er direkte dårlig journalistikk å ikke ha med fakta i en slik sak. Slike saker skaper usikkerhet om eget rettsvern for vanlige folk, og det er jo et problem. Jeg nekter faktisk å tro at en sak, slik den fremstilles av moren, holder som bevis for vold. pøbelsara skriver det bra:
Samtidig kan man ikke være helt sikker på om ikke myndighetene er riv, ruskende gale - på grunn av en tendensiøs artikkel. Det er ikke greit.
Nei, det var en advokat som er med i Rettssikkerhetsutvalget. Utvalget jobber for å "styrke de prinsipper og spilleregler som ivaretar individets rettigheter i møte med inngripen fra forvaltning, rettsapparat og andre maktforvaltere". Ofte er fokuset på de voksne, og her er det jo et dilemma mellom ivaretagelsen av barnets rettssikkerhet og den voksnes rettssikkerhet. At advokater som jobber for økte rettigheter for individer som utsettes for (legitim) maktbruk fra myndighetene (det vil si den mistenkte) mener at den mistenkte ofte bør behandles mildere, er ikke akkurat så overraskende. Han snakker foreldrenes sak her, mens andre (også advokater, og folk som Ottesen som sitert tidligere) igjen mener barnas rettssikkerhet trenger å styrkes betydelig. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det finnes ingen dom og har ikke vært noen rettssak. Påtaleunnlatelse betyr at påtalemyndighetene legger bort saken, selv om de mener det kunne være grunnlag for å føre sak. Dermed kommer den ikke til noen rettssal, men det er heller ikke en like liten reaksjon som henlagt på bevisets stilling, intet straffbart forhold eller kapasitetshensyn som også brukes mye.
|
|
|
#79 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Hva er vold?Hahaha, fantastisk, det vet jeg jo veldig godt fordi jeg har påpekt det selv tidlig i tråden. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Hva er vold?Du skrive veldig mye klokt, Marla Singer. Jeg hadde ikke fått med meg at de kom i sivilt (da stiller jo saken seg noe annerledes også, og jeg er ikke sikker på om man kunne fått til en bedre løsning som samtidig hindret evt samkjøring). |
|
|
|
![]() |
|
|