|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Jeg har det som Lhi-My og Høst, og får bare noen få gaver. Gavekort på spa, penger, smykkesett, deilige skinnhansker, kinogavekort og en flaske vin pluss noen gaver ungene har laget. Og i år var gavehøsten enorm sammenlignet med tidligere. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
koko
|
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Jeg synes det er rart at folk synes det er rart at man er ulike.
|
|
|
#3 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Jeg får stort sett veldig flotte gaver fra Rochermannen (selv om jeg i år ikke ville at han skulle kjøpe noe råflott) og foreldrene mine. Også svigermor pleier å gi fine gaver (i år fikk jeg en utrolig fin Skappeljakke som hun har strikket i skappelgarn til meg + en Kählervase) også får jeg en del penger av besteforeldre og svigerbestemor. Mellom søsken har vi avviklet gaver til de som har barn, og gir bare til barna. I tillegg har jeg noen gode venninner som jeg gir /får av.
|
|
|
#4 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?
Jeg reagerer heller ikke på hva andre får. Man har forskjellige størrelse på familie, og på gavebudsjett osv. Så det er jo helt naturlig at det er forskjeller rundt om.
|
|
|
|
#5 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det eneste jeg reagerer på (med genuin undring, ikke med negativitet) er at jeg bare ikke skjønner hvordan det er mulig å ha så mange i omgangskretsen som gir så store/dyre gaver, samtidig som jeg får inntrykk av i andre tråder at veldig mange er blitt enige om at de voksne ikke gir til hverandre men prioriterer ungene.
|
|
|
#6 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Men å bli enige om det kan jo handle om andre relasjonar enn næraste familie. Type vennefamiliar osv. Eg får av foreldre (garasjedøråpnar), søstera mi (LeCreuset-panne), nevøane mine (Bobler-boka til Ingvill Tenfjord samt ei flaske champagne), svigermor (champagne og duftlys), svigerinne og svoger (to Kahler-lyshus) svigerinne og svoger (ullpledd), ungane mine (Marc Jacobs-parfyme), venninne (bilde og skål), venninne (Kari Traa-sokker) nevø og hans kjæreste (bagasjevekt og tags), jobben (genser frå Bergans, pledd og rødvin) og av kjæresten (Michael Kors-veske).
|
|
|
|
#7 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Vi har liten familie og jeg får kun gave fra ett av tre søsken, de andre gir ikke til voksne. Får kun av moren min (type 4-500 kr), aldri av faren min, så de fleste gavene får jeg av mann og barn.
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Det er nok bare FP-syndromet. Det er mange her, mange nok til at det blir både en stor fraksjon som kutter ut (deler av) voksengavene og en stor fraksjon som opererer med mange voksengaver. Det er ikke de samme folka.
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sånn i motsetning til en del andre, så har vi tre generøse foreldrepar og noen gjenlevende besteforeldre med god råd. I tillegg har vi voksne venner vi fremdeles gir til og får fra. Men i familien gir vi ikke til voksne søsken med barn. Da gir vi kun til barna.
|
|
|
|
#10 |
|
|
Jeg fikk ullponcho av mannen og stekespade/bordskåner av guttene. Vi fikk fellesgave fra hans store barn og min bror/svigerinne, bilder og en sauskjele.
|
|
|
#11 |
|
Off the map.
|
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Jeg får gave fra foreldre + svigermor.
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Jeg fikk lydplanke/sub til tv/andre spille av lyd duppeditter (bluetooth), luxuschai-te, ansiktskrem, skrubb til leppene fra bodyshop, salt og pepperbøsse og noen penger. I tillegg fikk jeg en fantastisk gave/kort med gode ord fra ei ny god venninne |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ad astra
|
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Jeg synes ikke det er rart at det er ulikheter, det vil det jo alltid være, men slik som svigerforeldre/foreldre - hos oss ville det ikke skjedd at vi fikk individuelle gaver hver for oss, jeg og mannen får alltid samlet fra disse - det er litt morsomt å se forskjellene på det området.
|
|
|
#14 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Vi får alltid individuelle gaver. De eneste som kjøper fellesgaver til oss er mannens to brødre m/koner.
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?I min familie gir alle til alle, både voksne og barn får gaver av foreldrene våre og av søsken. På mannen sin side er det bare barn som får gaver. Vi pleier å få noe av svigermor, men ikke i år. Vi gir ikke spesielt dyre gaver. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Den aller beste gaven var fra Storesøster og kom i en felles julestrømpe til mannen og meg. En boks med 14 gavekort på hjelp i huset, med regler og "magisk setning" for bruk. Hun må ha brukt enormt med tid og jeg ble så rørt
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Vi får mest fellesgaver, men noen individuelle også. Til bare meg fikk jeg i år ansiktskrem, håndkremer, body lotion, dusjsåpe og leppepomader i fleng. Veldig greit, og litt finere produkter enn jeg som regel kjøper selv. Ellers fikk jeg pulsvarmere (hjemmestrikket av venninne) og en massasjepute. Ganske beskjedne mengder, men vi fikk som sagt en del felles (penger som vi blant annet har kjøpt kjøkkenmaskin for, dessertskåler og en kjempefin klokke).
|
|
|
|
#18 |
|
A friend with benefits
|
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Vi får mest fellespresanger. Av mine foreldre fikk vi sous vide og vakuumpakker.
|
|
|
#19 |
|
Leser
|
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Masse flotte bøker, en del garn og en kjempefin puff. Mye flott!
Her har jeg og mannen tatt en avgjørelse på at vi ønsker at barna skal få mest mulig "store" ting til jul og bursdager (noen unntak blir det, feks sykkel fungerer dårlig på grunn av når ungene har bursdag) og det gjelder også oss voksne, så vi kjøper bevisst en del store gaver til jul til oss selv. Feks fikk ungene et elektronisk piano (tror jeg, er enda ikke helt stø på hva som er et keyboard og hva som er et elektronisk piano? Men det skal jeg finne ut) - jeg kan ikke helt se for meg når vi ellers skulle ha kjøpt det? Ungene og til dels mannen får veldig dyre og flotte gaver fra svigerforeldrene mine.
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Hva fikk du/dere for noe fint til jul i år?Vi ønsket oss egentlig bare fellesgaver i år, og det var også det vi fikk - med unntak av det vi ga til hverandre, jeg og mannen |
|
|
|
![]() |
|
|