Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-14, 13:52   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringen

Men går du med pelskåper av den "gamle" typen Tallulah? Bestemor har to stykker men jeg har takket pent til begge. Den ene er faktisk en utrolig lekker på min datter men så lenge jeg bestemmer får hun ikke lov til å arve den.

Jeg har en tidligere kollega som nærmest ble angrepet på Heathrow da hun glemte å ta av seg pelskåpen sin men jeg vet at det fortsatt er "innafor" å gå med i Norge. Men i Oslo har jeg inntrykk av at det ikke er så vanlig lenger, utenom eldre damer muligens. Synes det er sjelden jeg ser yngre mennesker i pels og da tenker jeg ikke på de xxxx antall Osloborgerne som går med Canada Goose eller Svea jakker med pelskrager.

Men selv med de unike egenskapene synes jeg ikke pels kan forsvares i år 2014. Tidligere når mennesker ikke hadde så mange alternativer, - ja. Men i dag klarer ikke finne noen grunner til at jeg synes det er forsvarlig å avle dyr kun med formål å produsere luksusvarer til oss mennesker.

Gammel 10-12-14, 13:59   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det gjør jeg. Jeg går med tre ulike saueskinnskåper og -jakker, samt en ozelot. Alle er like gamle eller eldre enn enn meg. Jeg syns det er helt tåpelig ut i fra et forbruksperspektiv å skulle kjøpe nytt framfor å bruke dem. Jeg kjøper ikke nyprodusert oppdrettspels før jeg er sikker på at dyra har det bra. Viltpels har jeg ikke like store problemer med, så sant ikke dyra er utsatt for kjipe feller i stedet for skudd.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 14:24   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt har "søthet" noe å si. Det er ikke for ingenting at folk flest syns det er jævligere med slakting av babyseler enn høns. Eller at veldig få bryr seg om fisk.

Gammel 10-12-14, 20:47   #4
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Huff, jeg kjenner at jeg aldeles ikke skal se denne dokumentaren, men at den har hatt komponenter i seg som jeg ikke var klar over (selv om jeg tok høyde for det all den tid jeg kun hadde hørt saken fra én side). Jeg tror dessverre at det blir vanskelig å bevise at dette er praksis blant oppdretterne, og derfor tviler jeg på at det vil ha noe innvirkning på avgjørelsen som tas i neste uke. Men jeg håper allikevel at næringen blir avviklet.

Jeg gremmes når jeg leser og/eller får høre detaljer fra gårdsproduksjoner hvor man gjerne har et annet syn på dyrenes verdighet enn det jeg personlig har. Som sagt blir jeg skjelven bare av å høre om vanlig gårdsdrift hos labile gårdeiere så det ble vel detaljert for meg i slutten her (men innenfor tema, så det er ikke ment som en klage). Om ikke annet er jeg glad for at ting blir langt mer regulert nå enn for bare få år siden, og jeg håper jo på langt bedre reguleringer i fremtiden, men det koster jo, og driver flere og flere småbruk/vanlige bruk til avvikling. All den tid jeg er for bærekraftig gårdsdrift i den grad vi kan klare det blir det et tveegget sverd. Men det er jo en helt annen diskusjon, sånn egentlig. Og definitivt et tema jeg kan for lite om.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 21:56   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om ikke annet falt jeg ned fra gjerdet jeg har sittet på i lang tid, ifht pelsdyr.

Her er NRK sitt tilsvar på spørsmål fra Pelsdyralslaget.

http://pelsdyrbonde.no/wp-content/uploads/pelsdyr.pdf

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 22:25   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Om ikke annet falt jeg ned fra gjerdet jeg har sittet på i lang tid, ifht pelsdyr.

Her er NRK sitt tilsvar på spørsmål fra Pelsdyralslaget.

http://pelsdyrbonde.no/wp-content/uploads/pelsdyr.pdf

Det var jo et skikkelig svar som hvertfall får meg til å mene at denne filmen både er viktig og brukte nødvendige metoder.

Gammel 10-12-14, 22:26   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det var jo et skikkelig svar som hvertfall får meg til å mene at denne filmen både er viktig og brukte nødvendige metoder.

Ja, helt enig.

Gammel 11-12-14, 04:31   #8
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Helt enig. Før jeg leste dette hadde jeg mine betenkeligheter, men dette var et ryddig tilsvar om de groveste påstandene. Veldig synd at at det var hold i kritikken for dyrenes del. Helt sikkert en stor belastning for de involverte her, men det virker ikke som at de følger retningslinjene og da må man nesten ta konsekvensene for det også - selv om det nok var både uventet og tøft i denne settingen.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 08:32   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.nrk.no/norge/pelsdyrutval...ilm-1.12094669

Dette synes jeg er litt uheldig (for å si det veldig mildt). Den vanlige mannen i gata trenger vel ikke akkurat å se filmen om de ikke orker, men Pelsutvalget tar nå av avgjørelse om pelsfarmenes fremtid, og denne filmen burde absolutt få med seg. De kommer jo med de samme argumentene som folk som enda ikke har sett filmen, og de ALLER fleste som har vært betenkelige ang. filmingen osv, har forandret helt mening etter å ha sett den. Jeg synes dette er helt absurd. Et utvalg som sier nei takk til innsikt. Joda.

Jeg kjenner jeg er nervøs for hva de legger frem på mandag.

Gammel 11-12-14, 08:56   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

http://www.nrk.no/norge/pelsdyrutval...ilm-1.12094669

Dette synes jeg er litt uheldig (for å si det veldig mildt). Den vanlige mannen i gata trenger vel ikke akkurat å se filmen om de ikke orker, men Pelsutvalget tar nå av avgjørelse om pelsfarmenes fremtid, og denne filmen burde absolutt få med seg. De kommer jo med de samme argumentene som folk som enda ikke har sett filmen, og de ALLER fleste som har vært betenkelige ang. filmingen osv, har forandret helt mening etter å ha sett den. Jeg synes dette er helt absurd. Et utvalg som sier nei takk til innsikt. Joda.

Jeg kjenner jeg er nervøs for hva de legger frem på mandag.

Så vidt jeg forstår så har de fått tilbud om en lukket visning før filmen ble vist på TV. Ut i fra det grunnlaget kan jeg forstå at de har tolket filmen feil, fordi det finnes mye rare filmer laget av dyrevernaktivister der ute.

Gammel 11-12-14, 09:36   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nå ser jeg at det står forhåndsvisning. Og jeg er enig i at det finnes mye rart. Men de bør uansett se filmen før de legger ut noe vedtak, synes jeg. Eller i det minste lese om alle lovbruddene som ble begått, noe de forhåpentligvis har gjort.
For dette viser jo at det ikke nytter med (varslede) inspeksjoner fra Mattilsynet, de viser jo frem en helt annen virkelighet hver gang tilsynet er der! Dessuten er disse "åpen dag"-greiene de så stolt arrangerer, fånyttes. Det blir jo som å avtale at barnevernet skal komme på besøk hos en "tvilsom" familie onsdag om to uker, klokka 14, slik at barna og huset kan bli grundig vasket og vist frem på best mulig måte.

Gammel 12-12-14, 08:35   #12
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det ser faktisk ut til at det muligens kan bil et flertall på Stortinget denne gangen som ber om at det vurderes et forbud:

http://www.nrk.no/trondelag/ber-regj...bud-1.12096639

Gammel 12-12-14, 14:28   #13
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det ser faktisk ut til at det muligens kan bil et flertall på Stortinget denne gangen som ber om at det vurderes et forbud:

http://www.nrk.no/trondelag/ber-regj...bud-1.12096639

Dette er ikke et resultat av filmen som ble vist på NRK onsdag kveld. Derfor synes jeg det er betenkelig at filmen ble vist, ut fra Vær varsom-plakaten. Hvis det er politisk flertall for en avvikling av pelsdyrnæringen kan jeg ikke se at kriteriene for bruk av skjult kamera og falsk identitet er oppfylt. Jeg synes NRK med fordel kunne ventet til etter at instillingen fra utvalget er levert på mandag.

For øvrig var Anne Holt veldig god i debatten i går. Gode argumenter og god argumentasjonsteknikk.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 14:50   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Enig Java, jeg så opptaket av debatten nå og Holt var veldig bra. Rett fram.

Gammel 12-12-14, 15:28   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Har sett filmen nå. Synes ikke bøndene blir tendensiøst fremstilt. Han spør om saklige ting, og får ærlige svar. At de bryter loven, som de selv sier klart og tydelig, får de jo stå for selv.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.