|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenMen går du med pelskåper av den "gamle" typen Tallulah? Bestemor har to stykker men jeg har takket pent til begge. Den ene er faktisk en utrolig lekker på min datter men så lenge jeg bestemmer får hun ikke lov til å arve den.
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenJa, det gjør jeg. Jeg går med tre ulike saueskinnskåper og -jakker, samt en ozelot. Alle er like gamle eller eldre enn enn meg. Jeg syns det er helt tåpelig ut i fra et forbruksperspektiv å skulle kjøpe nytt framfor å bruke dem. Jeg kjøper ikke nyprodusert oppdrettspels før jeg er sikker på at dyra har det bra. Viltpels har jeg ikke like store problemer med, så sant ikke dyra er utsatt for kjipe feller i stedet for skudd.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenSelvsagt har "søthet" noe å si. Det er ikke for ingenting at folk flest syns det er jævligere med slakting av babyseler enn høns. Eller at veldig få bryr seg om fisk.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenHuff, jeg kjenner at jeg aldeles ikke skal se denne dokumentaren, men at den har hatt komponenter i seg som jeg ikke var klar over (selv om jeg tok høyde for det all den tid jeg kun hadde hørt saken fra én side). Jeg tror dessverre at det blir vanskelig å bevise at dette er praksis blant oppdretterne, og derfor tviler jeg på at det vil ha noe innvirkning på avgjørelsen som tas i neste uke. Men jeg håper allikevel at næringen blir avviklet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
can-jur
|
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenOm ikke annet falt jeg ned fra gjerdet jeg har sittet på i lang tid, ifht pelsdyr.
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringen
Det var jo et skikkelig svar som hvertfall får meg til å mene at denne filmen både er viktig og brukte nødvendige metoder.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Helt enig. Før jeg leste dette hadde jeg mine betenkeligheter, men dette var et ryddig tilsvar om de groveste påstandene. Veldig synd at at det var hold i kritikken for dyrenes del. Helt sikkert en stor belastning for de involverte her, men det virker ikke som at de følger retningslinjene og da må man nesten ta konsekvensene for det også - selv om det nok var både uventet og tøft i denne settingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenhttp://www.nrk.no/norge/pelsdyrutval...ilm-1.12094669
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Så vidt jeg forstår så har de fått tilbud om en lukket visning før filmen ble vist på TV. Ut i fra det grunnlaget kan jeg forstå at de har tolket filmen feil, fordi det finnes mye rare filmer laget av dyrevernaktivister der ute.
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenJa, nå ser jeg at det står forhåndsvisning. Og jeg er enig i at det finnes mye rart. Men de bør uansett se filmen før de legger ut noe vedtak, synes jeg. Eller i det minste lese om alle lovbruddene som ble begått, noe de forhåpentligvis har gjort.
![]() |
#12 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenDet ser faktisk ut til at det muligens kan bil et flertall på Stortinget denne gangen som ber om at det vurderes et forbud:
![]() |
#13 |
kan tilsettes alkohol
|
Dette er ikke et resultat av filmen som ble vist på NRK onsdag kveld. Derfor synes jeg det er betenkelig at filmen ble vist, ut fra Vær varsom-plakaten. Hvis det er politisk flertall for en avvikling av pelsdyrnæringen kan jeg ikke se at kriteriene for bruk av skjult kamera og falsk identitet er oppfylt. Jeg synes NRK med fordel kunne ventet til etter at instillingen fra utvalget er levert på mandag.
![]() |
#15 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenHar sett filmen nå. Synes ikke bøndene blir tendensiøst fremstilt. Han spør om saklige ting, og får ærlige svar. At de bryter loven, som de selv sier klart og tydelig, får de jo stå for selv.
![]() |
|
|