Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vi har blitt utsatt for nettmobbing og dritt :/

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-14, 14:30   #1
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har blitt utsatt for nettmobbing og dritt :/

Det kunne jo vært et interessant eksperiment om dere andre, ved å spørre barna deres, kunne finne noen eksempler på at de har sett mobbing på nett.

Gammel 26-11-14, 14:32   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Det er viktig tror jeg ja, å snakke om det og hvordan man bør reagere, også som barn. Gi beskjed til voksen. Snakke om at man ikke skal la andre bli behandlet på måter man selv ikke ville likt osv.

Gammel 26-11-14, 14:59   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns "Dette finner jeg meg ikke i!!" er en utrolig bra ryggmargsrefleks i denne saken! Bra jobbet! Her er du et godt forbilde for barna.

Gammel 26-11-14, 15:40   #4
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Herlighet. Håper rektor finner ut av dette og bra at det blir fulgt skikkelig opp.

Klassemijøet til storesøsteren til eldstemann sin kompis var svært ille da de gikk på barneskolen. Lenge siden siden dette skjedde for de nå går siste året på vg..

Iallefall var det ikke noe fokus på å holde passord hemmelig blant jentene og de var omhverandre på hverandres brukere på MSN og andre steder som var hippe på den tiden.
Så får læreren deres flere svært stygge mailer fra en MSNmailadresse. Etter masse bråk med foreldremøter og rektor involvert så blir faktisk en jente, husker ikke om det var flere, men hun blir utvist. Fra barneskolen. Det skal jo litt til.
Så det er viktig å følge med hva barna driver med på nettet og ikke bare tro at det går bra.

Gammel 26-11-14, 15:30   #5
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utrolig bra at du involverer skole og politi.

Så utrolig vondt å få slike meldinger trykket opp i ansiktet. Man får mest lyst til å pakke ungene inn i bomull og klemme dem hardt. Verne dem for all ondskap som finnes. Masse kred til deg for at du reagerte som du gjør Magica - det er slike tilbakemeldinger som stopper denne type mobbing.

Vi hadde nettvett foreldremøte med barn på skolen for noen uker siden, hvor IKT-ansvarlig og politi var tilstede å snakket. Dette er et obligatorisk foreldremøte som alle ungene MÅ stille på og foreldre oppfordres til å møte på.
Jeg tror det er viktig at barn får vite konsekvensens som venter dem dersom de bedriver nettmobbing. Og at vi foreldre er godt informert om hvilke sider ungene frekventerer på og hva politiet oppfordrer (forventer) at vi foreldre følger med på. Jeg oppfordrer dere alle til å oppmuntre skolene deres til å ha slike obligatoriske foreldremøter - politiet stiller veldig gjerne opp på slike møter. Her tar de for seg 4. - 7. klasse med anonyme spørreundersøkelser i forkant hos ungene for å kartlegge hvilke sider som blir brukt og hvordan de bruker nettet. Så blir resultatet av denne gått igjennom på foreldremøtet. Jeg har tro på denne type foreldremøter. (og det gikk flere gisp igjennom salen ved flere anledninger for det var rett og slett sjokkerende endel av informasjonen som kom frem der!)

Sist redigert av Fløyel : 26-11-14 kl 15:40.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 16:05   #6
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Utrolig bra at du involverer skole og politi.

Så utrolig vondt å få slike meldinger trykket opp i ansiktet. Man får mest lyst til å pakke ungene inn i bomull og klemme dem hardt. Verne dem for all ondskap som finnes. Masse kred til deg for at du reagerte som du gjør Magica - det er slike tilbakemeldinger som stopper denne type mobbing.

Vi hadde nettvett foreldremøte med barn på skolen for noen uker siden, hvor IKT-ansvarlig og politi var tilstede å snakket. Dette er et obligatorisk foreldremøte som alle ungene MÅ stille på og foreldre oppfordres til å møte på.
Jeg tror det er viktig at barn får vite konsekvensens som venter dem dersom de bedriver nettmobbing. Og at vi foreldre er godt informert om hvilke sider ungene frekventerer på og hva politiet oppfordrer (forventer) at vi foreldre følger med på. Jeg oppfordrer dere alle til å oppmuntre skolene deres til å ha slike obligatoriske foreldremøter - politiet stiller veldig gjerne opp på slike møter. Her tar de for seg 4. - 7. klasse med anonyme spørreundersøkelser i forkant hos ungene for å kartlegge hvilke sider som blir brukt og hvordan de bruker nettet. Så blir resultatet av denne gått igjennom på foreldremøtet. Jeg har tro på denne type foreldremøter. (og det gikk flere gisp igjennom salen ved flere anledninger for det var rett og slett sjokkerende endel av informasjonen som kom frem der!)

Samme hadde vi på naboskolen, og enda oppsto det en lignende sak som denne.
Tror ikke der var like grovt og det omhandlet flere elever.
Her ble også politiet koplet inn, og omfattende møter med elever.
Vet ikke hvordan saken her endte, siden mine barn ikke var involvert.

Håper dere kommer til bunns i dette, Magica.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 17:21   #7
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

OPPDATERING:

Skolen har funnet synderen! En veldig lei seg og angrende gutt fra klassen. Har vært i telefon med kontaktlærer, rektor, pappaen til vår sønn, mora til synderen etc. Helt gåen i hodet nå. Utrolig bra av skolen at de gikk så hardt inn, og så får vi se nå videre. Jeg skal på møte med politiet i morgen, så skal høre hva de foreslår nå som vi vet hvem det er. I tillegg så skal det vel være et møte på skolen med oss foreldre, og ungene, og ledelsen etc.

Skriver mer seinere.

Gammel 26-11-14, 17:27   #8
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Du har jammen gjort litt av en jobb her, både for deg/dere og for andre.

Gammel 26-11-14, 18:05   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Utrolig bra. Nok et bevis på at det lønner seg å gå massivt og hardt ut med en gang slike ting skjer. Tror ofte barn "knekker" under slik oppmerksomhet og velger å tilstå.

Dessverre viser det seg at det skal svært mye til før Facebook (som eier Instagram) gir ut opplysninger i slike saker, selv med lovlig vedtak og henvendelse fra politiet.

Gammel 26-11-14, 19:37   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra at dere har funnet ut av det og kudos altså for alt dere har gjort med dette her. Veldig bra!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 18:07   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra. Og bra at dere har dokumentert alt. Det er tross alt det "gode" med det som skjer på nett, at det kan dokumenteres. Hadde dette kommet frem for eksempel i en skolegård så hadde man alltid kunnet gjemt seg bak "nei, jeg sa ikke SÅ slemme ting, det var ment som spøk, han lo jo da vi sa det, han sa noe like stygt like før og da lo vi, det var ikke jeg som sa det, jeg bare lo da de andre gjorde det...." og for en forelder som tross alt helst vil tro det beste om egne barn så blir det brutalt men effektivt å få det svart på hvitt.

Gammel 29-11-14, 17:58   #12
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Det blir ikke noe konsekvens for fotballen, annet enn at han må be om unnskyldning overfor de som har fått stygge kommentarer. Det var jo et par gutter til.

Gutten er fremdeles på instagram ser jeg. Men de falske brukerne er borte. Hadde det vært min unge så hadde han ikke hatt instagram lengre.

Gammel 30-11-14, 13:41   #13
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Gutten er fremdeles på instagram ser jeg. Men de falske brukerne er borte. Hadde det vært min unge så hadde han ikke hatt instagram lengre.

Ikke min heller, på lang tid!

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 18:23   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Så godt å høre. Spent på resultatet til slutt og ende. Dessverre er det nok slik at mange av oss vil oppleve det samme, så lærerikt er det i det minste - dog må være utrolig vondt å oppleve.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 18:49   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Så bra at de fant ut hvem. Men var den gutten alene om dette?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 19:11   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en utrolig ekkel opplevelse, Magica. Og jeg er så enig med Polyanna sa; det er utrolig flott at med holdningen "Dette finner jeg meg ikke i!". Godt å høre at dere har funnet synderen!

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Generelt: Jeg syns også at det er feilslått å kjøre på totalforbud mot sosiale medier til de er langt over aldersgrensen. Dette er en del av hverdagen til de fleste unger etterhvert, man kan like det eller ikke, men for norske forhold er de fleste eksperter enige om at det er lite hensiktsmessig å holde igjen. De fleste som jobber med ungdom og kommunikasjon mener at det er bedre lære dem godt nettvett enn å nekte dem å delta på en allmenngyldig kommunikasjonsarena.

Jeg er helt enig med deg, og du har helt rett i at det er dette forskerne sier. Jeg var nettopp på forelesning med en dame som har forsket mye på dette, forelesningen var rettet mot lærere, og hun var helt klar på at å nekte barna å bruke internett og sosiale medier er totalt feilslått. Heller oppfordret hun til å la barna bli kjent med og vant til å bruke digitale medier og internett så tidlig som mulig, allerede i barnehagen. Fordi forskningen viser helt klart at barn som har god digital kompetanse og erfaring i bruk av sosiale medier, opplever mindre mobbing/hets på sosiale medier og takler den bedre enn barn med dårlig digital kompetanse og lite erfaring med sosiale medier.

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg er grunnleggende uenig. Selv som voksne behøver jeg ikke forholde meg til alle medier.

Dette kan ikke sammenliknes. For de som er unge nå er det slik at om du ikke finnes på sosiale medier, finnes du ikke. Punktum. Det kan vi som voksne mislike så mye vi bare vil, men det er likevel sånn verden fungerer. Det må vi som foreldre bare forholde oss til. Og før eller siden mister vi taket på ungene våre, og det beste vi kan gjøre før den tid er å sørge for at de har god kompetanse til å takle uønskede ting de opplever på nettet. Det får vi bare ikke gjort ved å nekte dem å bruke det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 19:53   #17
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Så bra at dere har funnet ut hvem det er. Jeg følger med videre her på hva politiet anbefaler at dere gjør nå.

Gammel 26-11-14, 20:41   #18
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig godt håndtert alt sammen - både av deg, politiet og skolen.

Gammel 26-11-14, 21:05   #19
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Møte med politiet i morgen. Sannsynligvis møte med skolen og barn&foreldre fredag.

Input: helt enig, og jeg har hørt Elisabeth Stuksrud som har forsket mye på temaet snakke om barn og nettvett flere ganger. Anbefaler alle å lese: http://deltemeninger.no/-/page/show/...ref=checkpoint

Gammel 27-11-14, 18:21   #20
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Kjip situasjon. Godt de fant ut av det. Men hva sa politiet i dag?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.