Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-14, 18:47   #61
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag

Jeg er ikke vant til arbeidsplan som gjør at de som jobber fort får lite lekser og de andre mye. Heldigvis vil jeg si. Her er det separate lekser.

Cumulus, det høres for mye ut. Går han ikke i 1.?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 18:57   #62
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er ikke vant til arbeidsplan som gjør at de som jobber fort får lite lekser og de andre mye. Heldigvis vil jeg si. Her er det separate lekser.

Cumulus, det høres for mye ut. Går han ikke i 1.?

Det er separate lekser her også. Men vi bruker mye tid på å få sønnen vår til å lære det han ikke har lært pga for liten mengdetrening på skolen og ingen tid til å hjelpe datteren vår som er totalt selvgående og effektiv og har lært alt hun trenger på skolen. Dermed kan vi utligne en del forskjeller som arbeidstempoet ellers ville gjort gigantiske på sikt.

Gammel 16-11-14, 18:59   #63
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ingen av leksene er påbegynt på skolen, de leser i leseboka hver dag (skal leses 3 ganger), ellers har de enten å skrive ukas ord, mattesider eller skrive i norsk arbeidsbok. I tillegg er ukeleksa på å lære 4-5 engelske ord, kunne et par ting i RLE eller samf, men dette er kun muntlig. Andre bruker kanskje 30 min på dette arbeidet, men jeg synes egentlig disse da bør få mindre lekser enn å gi de raske mer lekse. Hvis det sakte økes opp mot 30-45 min i 6.-7.kl, tenker jeg at det er mer enn nok å gjøre hjemme. Endel av ungene er jo på SFO til nærmere 17, da er det ikke mye tid igjen, dessverre.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 19:05   #64
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det er separate lekser her også. Men vi bruker mye tid på å få sønnen vår til å lære det han ikke har lært pga for liten mengdetrening på skolen og ingen tid til å hjelpe datteren vår som er totalt selvgående og effektiv og har lært alt hun trenger på skolen. Dermed kan vi utligne en del forskjeller som arbeidstempoet ellers ville gjort gigantiske på sikt.

Men dere er vel i den situasjonen at dere er lærere begge to, og kan hjelpe til med lekser. Det er ikke alle som kan hjelpe til på den måtem. Derfor er jeg noe skeptisk til lekser, samtidig som jeg også ser fordelene.

Gammel 16-11-14, 19:06   #65
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke bare arbeidstempoet, det er også evnen til å få med seg det som blir forklart i plenum på skolen. Noen trenger 1:1-undervisning eller små grupper og sånt driver ikke skolen med. Det er synd, for jeg tror det kunne ha hjulpet for endel som ikke har foreldre som kompenserer hjemme. Jeg har null problemer med lekser som er mengdetrening, men jeg har problemer med lekser som er læring hjemme. Det er stor forskjell.

Gammel 16-11-14, 19:06   #66
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men dere er vel i den situasjonen at dere er lærere begge to, og kan hjelpe til med lekser. Det er ikke alle som kan hjelpe til på den måtem. Derfor er jeg noe skeptisk til lekser, samtidig som jeg også ser fordelene.

Dette hadde vi gjort uansett om vi var lærere eller ikke. Man trenger ikke å være lærer for å få barnet sitt til å øve på pluss, minus, lesing, rettskriving og gloser. Det er det det er snakk om de første årene.

Gammel 16-11-14, 19:08   #67
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette hadde vi gjort uansett om vi var lærere eller ikke. Man trenger ikke å være lærer for å få barnet sitt til å øve på pluss, minus, lesing, rettskriving og gloser. Det er det det er snakk om de første årene.

Du har sett mine fortvilte: "hvordan lærer man egentlig et barn brøk"-tråder? Man trenger kanskje ikke være lærer, men det må være en fordel når ungen kommer hjem og ikke har skjønt noe og heller ikke har spesielt lett for å skjønne det.

Gammel 16-11-14, 19:09   #68
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg gir kun lekser ment som mengdetrening - MEN for noen blir det selvsagt læring hjemme.

Barna mine har også bare lekser ment som mengdetrening, men siden sønnen min ofte ikke har fått trent noe som helst på skolen pga ineffektivitet, må han jo av og til forklares ting hjemme en gang til. Hadde han fått trent på skolen, hadde vi sikkert ikke trengt å forklare det hjemme heller.

Jeg regner med noen av de minst effektive elevene mine har det på samme måten.

Gammel 16-11-14, 19:10   #69
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du har sett mine fortvilte: "hvordan lærer man egentlig et barn brøk"-tråder? Man trenger kanskje ikke være lærer, men det må være en fordel når ungen kommer hjem og ikke har skjønt noe og heller ikke har spesielt lett for å skjønne det.

Ja, litt lenger opp i systemet blir det vanskeligere. Derfor trengs leksehjelp først og fremst der.

Gammel 16-11-14, 19:14   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg synes jo at jeg til tider har fått pedagogiske utfordringer der som langt overgår det man kan forvente av foreldre uten pedagogisk bakgrunn, det er et tankekors at de elevene som har vanskeligst for å lære noe må ta til takke med foreldrene sine når de sliter med innlæringa. Jeg er nok ikke den verste forelderen i så måte heller, jeg skjønner stoffet selv og er stort sett i stand til å forklare rimelig greit, men ikke alle barn har foreldre som kan hjelpe.

Gammel 16-11-14, 19:23   #71
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Hvis det sakte økes opp mot 30-45 min i 6.-7.kl, tenker jeg at det er mer enn nok å gjøre hjemme. Endel av ungene er jo på SFO til nærmere 17, da er det ikke mye tid igjen, dessverre.

I 6.-7. klasse er man jo ikke på SFO mer, og jeg synes 30-45 min høres skrekkelig lite ut for dem. De skal jo over til ungdomsskolen? 30 min er vel det storebror har nå.

Gammel 16-11-14, 19:25   #72
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

I 6.-7. klasse er man jo ikke på SFO mer, og jeg synes 30-45 min høres skrekkelig lite ut for dem. De skal jo over til ungdomsskolen? 30 min er vel det storebror har nå.

Hvorfor er det et mål at de skal ha mye lekser?

Gammel 16-11-14, 19:26   #73
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg tenkte litt lenger opp i klassene jeg. Jeg har en sønn i fjerde, og det er slett ikke lenge til jeg ikke kan hjelpe han i matte lengre. Det er ikke alt han har fått med seg på skolen, og som han kommer hjem og påstår at han ikke kan.

Gammel 16-11-14, 19:31   #74
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Fordi det trengs lenger opp, rett og slett. På høyere trinn skal det øves til prøver og jobbes med flere fag. Når elever ikke er vant til å jobbe hjemme i det hele tatt, er det vanskelig å få dem til å gjøre det når de er 16. Jeg bekymres over manglende evne til selvstendig arbeid på egen hånd hos videregående elever hver eneste dag. Veldig liten selvdisiplin hos veldig mange.

Gammel 16-11-14, 19:33   #75
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Tenker at cirka 1 t pr dag bør være nok på ungdomsskolen. Hvis de da er vant til 30-45 min fra barneskolen, bør overgangen gå greit. For de som gjør lekser, går det jo bra, det er jo verre med de som sjelden eller aldri har gjort leksene på barnetrinnet.

Gammel 16-11-14, 19:37   #76
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes jo at jeg til tider har fått pedagogiske utfordringer der som langt overgår det man kan forvente av foreldre uten pedagogisk bakgrunn, det er et tankekors at de elevene som har vanskeligst for å lære noe må ta til takke med foreldrene sine når de sliter med innlæringa.

Dette er jo i bunn og grunn et av de største problemene. En utfordring vi har hatt gjennom hele barneskolen, det ble litt bedre på ungdomsskolen. Men vi var rimelig fortvilte i barneskoleårene. Tok dette opp med skolen gjentatte ganger, men fikk stort sett til svar at stoffet var gjennomgått på skolen.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 19:37   #77
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har det i alle fall blitt sagt (av barneskolen) at leksemengden er for å forberede ungdomsskolen. (Og foreldrene sier at det er deilig når ungene kommer på ungdomsskolen og nesten ikke har lekser. ) Eldste startet på ungdomsskolen i høst og har fått mye mindre lekser - det virker som de har en plan på at de skal gjøre så og så mye i løpet av en 14 dagers periode, og dette kan de jobbe med i timene. (De har ingen arbeidstimer! Det er jeg veldig overrasket over). Er veldig glad for at det ikke har blitt så mye lekser, det er et "rykk" på ganske mye i den alderen, og selv om det er ikke er mer lekser er læringen mye mer sentrert om det "å forstå" kontra det "å kunne", hmm, ble litt knotete, men skolen krever en helt annen modenhet opplever jeg. (Kan være litt tilfeldig selvfølgelig)

Gammel 16-11-14, 19:41   #78
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Fordi det trengs lenger opp, rett og slett. På høyere trinn skal det øves til prøver og jobbes med flere fag. Når elever ikke er vant til å jobbe hjemme i det hele tatt, er det vanskelig å få dem til å gjøre det når de er 16. Jeg bekymres over manglende evne til selvstendig arbeid på egen hånd hos videregående elever hver eneste dag. Veldig liten selvdisiplin hos veldig mange.

Hvor mye tenker du at en gjennomsnittselev på VGS skal jobbe med skolen hjemme da? En på ungdomsskolen? En på barneskolen? Hva er logisk opptrapping?

Jeg ser jo at det er noe mer på ungdomsskolen, poden har noe på ungdomsskolenivå og det er helt klart mer enn på barneskolen, men mye tror jeg ikke vi kan påstå at det er. Jeg tror vi kan anslå at han bruker ca 1 t i uka på lekser inkludert øving til prøver. (Mens pode nr 2 bruker mye mer tid dersom han skal lære noe, livet er ikke rettferdig).

Gammel 16-11-14, 19:48   #79
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Hvor mye tenker du at en gjennomsnittselev på VGS skal jobbe med skolen hjemme da? En på ungdomsskolen? En på barneskolen? Hva er logisk opptrapping?

Jeg ser jo at det er noe mer på ungdomsskolen, poden har noe på ungdomsskolenivå og det er helt klart mer enn på barneskolen, men mye tror jeg ikke vi kan påstå at det er. Jeg tror vi kan anslå at han bruker ca 1 t i uka på lekser inkludert øving til prøver. (Mens pode nr 2 bruker mye mer tid dersom han skal lære noe, livet er ikke rettferdig).

Jeg tenker i alle fall at man på videregående bør være i stand til å gjøre lekser 2 timer hver dag og mer ved behov. Eller mindre selvsagt. Men nå opplever jeg at tiden defineres av hva de gidder, ikke hva som trengs. Det bekymrer meg.
Da regner jeg med at 1-2 timer hver dag på ungdomsskolen kanskje er en grei mellomløsning? Dette vil jo naturlig nok variere veldig, men jeg mener man må lære barn at leksene faktisk kan ta noe tid.

Gammel 16-11-14, 19:57   #80
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Opp mot 2 t hver dag på ungdomsskolen? Ok når det er prøver, men ellers mener jeg det kun sliter ut elevene og gjør dem demotiverte. De må kunne studieteknikker for å være effektive, jobbe for å lære, ikke for å ha "gjort det". De skal jobbe effektivt i timer. Ikke kun få 15 min på slutten av timen. (Det vet jeg skjer litt for ofte, det hender der skjer i mine timer også dersom jeg ikke er disiplinert.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.