Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barndomsretter du ikke lenger spiser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-14, 08:52   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser

Det er endel retter som jeg fikk servert hjemme og hos besteforeldrene mine, som ikke har vært i bruk de siste årene. Ikke fordi jeg ikke likte dem da, noen av dem ville jeg nok fortsatt synes var ganske gode på en nostalgisk måte.

Kan nevne fiskekaker i brun saus med poteter, grønnsaker og makaroni til. Bestemor var flink til å lage mat, dette var hjemmelagde fiskekaker i hjemmelaget saus, og makaronien var nesten det beste - alltid riflete, og jeg tror hun hadde smør og ost og muligens egg i den. Tilsvarende rett bare med middagspølser. Og der var det også mange desserter som ikke er så ofte å få lenger: Semulepudding med rød saus (det er jo kjempegodt!), sagosuppe, polentapuddinhg, Trondheimssuppe (det lager jeg en sjelden gang), fruktsuppe, rødgrøt osv.

Ellers husker jeg stekt torskerogn fra boks med revet gulrot og potet og rømme til, det likte jeg veldig godt. Faren min stekte også noen ganger en slags tykk servelat i skiver. Og på åttitallet kom vel Toro-gryterettene inn i de fleste hjem, de savner jeg IKKE. Vi hadde mest hjemmelaget mat, men det hendte vi hadde hermetikk som Joikakaker, fiskeboller i boks og sånt, det har vi aldri.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 08:57   #2
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Blodpudding, lungemos og Toros Italiensk gryte er de jeg kommer på. Ble servert mye Toromat. Jeg bruker lite fra Toro nå og aldri gryteretter, men jeg vemmes ikke om jeg feks får servert en eller annen gryterett borte hos folk fordi så fremt det ikke er italiensk.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 08:59   #3
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Middagspølser og spaghetti. Vi har nesten aldri pølser, og ikke med spaghetti til.
Stekt rogn med poteter og grønnsaker.
Stekt fiskepudding.
Fiskekaker i brun saus med poteter, grønnsaker og makaronistuing. (Det burde jeg egentlig lage en dag)

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:06   #4
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Stekt rogn, stekt blodpudding sammen med stekte eplebiter, samt lever. Jeg elsker alt sammen fremdeles, men mannen min hater det. Og spagetti på boks! A la Capri, heter det visst i dag. Jeg fikk det alltid hos mormor når jeg fikk velge middag, og jeg synes ennå det er knallgodt, så jeg serverer det ennå enkelte ganger til meg selv når jeg er alene.

Når vi ungene fikk lage middagen selv, vanket det oftest pizza med ketchup, røkte kjøttpølser og gulost. Med mengder av eggedosis til dessert.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:02   #5
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vokste opp vegetariansk, og det er en del av de rettene jeg ikke lager som voksen. Mye var indiskinspirert, og det var MYE karri i der meste. Så jeg spiser ikke karri i dag. Typiske retter var blomkålsaag (blomkål med karri), kfløtebrokkoli, stekt amerikansk blanding med ost () og spinatpai.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:03   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var veldig glad i lungemos. Jeg husker at jeg moste potetene mine og skar opp (de hermetiske) rødbetene i bittesmå biter og lagde en grøt av det hele. Den ble knall rosa og så helt grusom ut, men jeg elsket det.

Jeg tror ikke at ungene mine hadde jeblet i nevneverdig grad.

Gammel 13-11-14, 09:06   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Moren min var ganske så dårlig på å lage middag, så det gikk fryktelig mye i hermetikk og poser hjemme hos oss. Det er ikke mye av det jeg savner, nei.

Men jeg ble en ganske god kokk selv relativt tidlig. Dessverre hadde jeg ikke særlig ernæringsfokus, men jeg lagde verdens beste semulepudding med rød saus.

Gammel 13-11-14, 09:06   #8
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Spagetti alá Capri (?), Orientalsk gryte, lever, kokt torsk, stekt flesk, fløyelsgrøt,
kålstuing og sikkert mye jeg ikke kommer på nå.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:14   #9
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Spaghetti capri, joikaboller og lapskaus på boks var typisk hyttemat. Det spiser jeg aldri nå, og likte det ikke særlig da heller.

Blodpølse og blodpudding. Likte det da, men tror ikke jeg hadde spist det nå.

Jeg kan ikke huske noe mat som jeg ikke likte eller ikke spiste som barn. Mamma er sannsynligvis uenig.

Lillesøster 09
Gammel 13-11-14, 09:29   #10
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke det er mye som ble laget da jeg var liten som jeg ikke spiste.
Unntaket var blodpudding og rømmegrøt. (ikke sammen da )
Ellers hadde vi grøt annenhver lørdagsformiddag, de andre lørdagene hadde vi betasuppe (fra pose). Dette fordi jeg elsket suppa, og broren min elsket grøt.
Den lørdagslunchen ble inntatt på kjøkkenet med radioen og radioteateret med lørdagskrimen på. Det var stas!

Det var egentlig lite halvfabrikata hos oss. Det eneste jeg husker er faktisk betasuppa.
Vi bodde sammen med mamma og mormor, og det var for det meste mormor som lagde mat i ukedagene og hun lagde nydelig mat.

Gammel 13-11-14, 09:24   #11
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spaghetti a la Capri har vel fått sitt endelige nådestøt etter ukas Hellstrøm-episode.

Jeg må vel også trekke fram alle disse Toro-gryterettene. Og Toro-supper. Foreldrene mine var store tilhengere av disse lettvinte løsningene.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:26   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg spiser det aller meste. Om jeg lager det selv er dog en annen ting. Vi spiste aldri blodpudding, lungemos og den slags hos oss, ei heller grøt eller fleskepannekaker. Vi spiste ikke mye av det som blir plukket frem som "sært" her i tråden. Vi hadde joikaboller (som vi spiser enda!!), spaghetti, kjøttpudding, fiskeboller, fiskekaker, koteletter, kjøttkaker, oksefilet og steker ol. Skulle jeg nevne noe så må det være flesk og duppe - det spiste vi mye av og det har jeg ikke spist siden jeg flyttet hjemmefra. Men det er jo veldig, veldig godt, så det er jo faktisk noe man kan ta med seg for litt variasjon videre. Hmmm ...

Gammel 13-11-14, 09:26   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mor mi hata dypt og inderlig å lage mat. Toro kom som en reddende engel for hennes del.

Jeg spiser fint lite mat fra Toro i dag, gitt.

Gammel 13-11-14, 09:28   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toro.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:29   #15
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Torsketunger var det ekleste jeg visste da jeg var liten, og har ikke spist det siden jeg flyttet hjemmefra. Jeg likte veldig godt blodpudding, men av en eller annen grunn har det også gått ut av kostholdet.
Grøt hadde vi hver lørdag, nå har vi det hver lillejulaften. Sild er godt, men jeg liker ikke lukta som setter seg overalt, så det spiser vi ikke (hjemme) lenger.

Gammel 13-11-14, 09:33   #16
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en kresen mann, så enkelte ting spiser jeg bare hos mamma.
Stekt eller kokt makrell.(Kald kokt makrell er den ultimate sommerrett for meg.)
Spekesild med kokte poteter og gulrotstuing.
Hønsefrikasé.
Lammefrikasé.

Gammel 13-11-14, 09:34   #17
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mormor laget ofte småkjøtt, løksuppe og fersk kjøttsuppe med eggeboller.

Gammel 13-11-14, 09:31   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har noen nevnt landgang? Formloff delt i tre, med pizzafyll oppå? Serverte det i 80-tallsparty her forleden, det var tørt, gitt!

Ellers; salat med kinakål og mais og ananas.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:34   #19
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Har noen nevnt landgang? Formloff delt i tre, med pizzafyll oppå? Serverte det i 80-tallsparty her forleden, det var tørt, gitt!

Ellers; salat med kinakål og mais og ananas.

Her oppe er landgang slike lange osteloff. Selges på flere bakeri, med blant annen ost og skinke, pizzafyll, eggerøre og laks etc.
Den med pizzafyll var veldig populær når vi var unger, hvis jeg en sjelden gang kjøper meg det nå, er det med ost og skinke.

Lillesøster 09
Gammel 13-11-14, 09:40   #20
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, landgang spiste jeg også som barn. Vi hadde ikke pizzafyll på, men forskjellig godt pålegg brtover hele langsida.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.