Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva bruker du mikroen din til? [spinnoff]

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-14, 23:08   #61
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva bruker du mikroen din til? [spinnoff]

Risputen er nok det den er mest brukt til hos meg og ja. Ellers tining av brød og eventuelle andre ting jeg har tatt opp fra fryseren litt sent, oppvarming av mat og popcorn.

Når jeg hadde flaskebarn så ble den brukt til oppvarming av vann og sterilisering av flasker.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 07:28   #62
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tok tiden nå på å lage en porsjon havregrøt på induksjonstoppen: 1,5 minutt. Det er fort nok for meg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 08:08   #63
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kom på en ting til - jeg baker poteter i den. Jeg kjøpte en potetbake-pute i sommer - genial. 5-6 minutter og potetene er mørne og fine.

Gammel 10-11-14, 08:12   #64
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tok tiden nå på å lage en porsjon havregrøt på induksjonstoppen: 1,5 minutt. Det er fort nok for meg.

Jada, det går kjapt på gass også, men da må jeg stå og passe på. Microen passer seg selv mens jeg lager kaffe og hører barna i gloser.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 08:17   #65
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Å ha mikro kun for Havregrøt hadde jeg neppe prioritert.
Mikroen har heldigvis veldig mange andre bruksområder også.

Forskjellen på å lage grøten i mikro og på induksjonstoppen er at det blir mindre søl, men forskjellen utgjør så lite at jeg ikke hadde skaffet mikro for grøt alene.

En annen ting jeg kom på er kjapp fettfri steking av hjemmelagede vårruller.
Det bruker jeg den til ganske ofte, samt oppvarming av hvetevarmeren.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 08:40   #66
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt mikro en kort stund i hybeldagene, men det ble ikke brukt noe særlig da og nå kommer jeg ikke på noe jeg trenger den til.

Popcorn lager vi i kjele, grøt lager vi i kjele eller i kjøleskap. Tacolefser varmes i ovnen,og der varmer jeg hjemmelalgde vårruller uten fett.

Den dagen jeg synes jeg må varme opp gammel kaffe, skal jeg skaffe meg en ekstrajobb eller slutte å drikke kaffe.

Gammel 10-11-14, 08:47   #67
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå et mikro nå til dags noe helt annet enn i hybeldagene Harriet. Min gamle hybelmikro tror jeg neppe jeg hadde brukt noe særlg nå.

Det handler også litt om hva man vil prioritere tid på. Om jeg kommer hjem to timer etter de andre og vil steke meg vårruller eller varme annen mat så brukes mikro fremfor ovn siden det går mye kjappere og på vårrullene blir resultatet også mye bedre etter min smak.

Noen klarer seg også uten stekeovn og vannkoker. Det kunne vi også, men vi har det veldig mye bedre med.
Sous vide- utstyr har vi derimot ikke da det neppe ville blitt brukt hos oss.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 08:50   #68
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår mikro er også varmluftsovn (med full dybde), så vi bruker vår masse. Når vi lager mat som skal tilberedes med varmluft bruker vi gjerne både vanlig ovn og mikroovnen, når vi tiner mat (defrostfunksjon), popper popcorn, steke kjeks ol.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 08:52   #69
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Den dagen jeg synes jeg må varme opp gammel kaffe, skal jeg skaffe meg en ekstrajobb eller slutte å drikke kaffe.

Scenariet er altså at man går hjemme og slenger, og lager seg en litt for stor presskanne kaffe, og etter et par timer er det en god, men kald slant igjen, og man har lyst på kaffe, men er for lat til å skrape ut grut og starte på nytt. Kaffen har ikke tapt seg vesentlig i smak, men det er jo ikke noe godt med kald kaffe.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 08:55   #70
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bruker den ofte, gjerne hver dag.

Vi tiner brødskiver, da vi har brødet ferdigoppskåret i fryseren. Har vi andre bakevarer, går de også inn der ved behov når vi skal ha frokost.

Ellers brukes den ofte til å tine pølser/kjøttdeig/annet til middag.

Jeg lager havregrøt, popcorn og ostesmørbrød, varmer tacolefser, middagsrester og vann, samt lager fløtegratinerte poteter fra pose i den.

Ellers sånne litt på siden ting, er å tine is litt når det haster, og smør ved baking.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 09:00   #71
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tiner brød og varmer opp middagsrester. Særlig det siste. Vi har MYE restemat. Og så bruker jeg den til å koke ris i min flotte Tupperware-riskoker.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 09:17   #72
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til å varme ferdiggrøt.
Og bare det.

Den står derfor pent plassert i matboden. Vi fryser ikke ned brød og de gangene vi varmer middagsrester kan det også gjøres i matboden.
Jeg liker at hele driten er ute av syn og sinn. Den er jo ikke pen.

Gammel 10-11-14, 09:21   #73
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tiner brød og varmer opp middagsrester. Særlig det siste. Vi har MYE restemat. Og så bruker jeg den til å koke ris i min flotte Tupperware-riskoker.

Det gjør faktisk jeg også, kom jeg på nå. Den riskokeren er genial.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 09:44   #74
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sous vide bruker jeg minst en gang i uken. Vidunderlige dingsen.

Gammel 10-11-14, 09:46   #75
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Popcorn og havregrøt.
Ungene lager ostesmørbrød der, men jeg foretrekker stekepannen.

Gammel 10-11-14, 09:56   #76
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Bruker den ofte. Varme middagsrester, men også som en aktiv del av middagslagingen. Smelte smør, smelte sjokolade (nåja, ikke til middag), varme grønnsaker og fisk (de damper i sin egen kraft), varme fiskekaker o.l. Synes mikro er vel så bra som gryte - gir ihvertfall oppvask som er mindre og mindre plasskrevende i oppvaskmaskin.

Bruker den mer etter at vi fikk middagsleveranse fra godtlevert, fordi det er sousvide-produkter der av og til. Men generelt synes jeg det er nyttig. Barna bruker den som et alternativ til komfyr som er enklere (og antakelig sikrere?) for dem å håndtere.

Jeg synes nok endel operasjoner er enklere og raskere med mikro. Men man klarer seg uten, helt sikkert.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 10:24   #77
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omtrent alt er nevnt allerede trur eg? Poppe popcorn, varme middagsrestar, smelte smør til baking, varme tortillalefser. Ikkje uunnværlig, men greit å ha.

Gammel 10-11-14, 11:46   #78
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om jeg ville kjøpt en. Men vi fikk i gave og bruker den masse. Varmer opp middagsrester, tiner boller og annen bakst fra frysen, varmer opp kaffe (selv om det var mer da vi hadde små barn og aldri fikk drukket opp kaffekoppen). Absolutt ikke nødvendig, men veldig deilig når vi nå først har den.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 13:19   #79
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kastet ut mikro'n for et halvår siden, da den sluttet å fungere. Har i grunnen ikke savnet den.
Middagsrester varmer vi raskt i stekeovnen.
Margarin smelter raskt på induksjonstoppen.
Popcorn kjøpte jeg ferdig i pose uansett.

Det neste som kommer til å forsvinne fra kjøkkenbenken er vannkokeren.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 15:44   #80
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt til å kjøpe en til kontorkjøkkenet for å kunne varme opp Fjordland, enkelt og greit. Vi har bare kokeplater, og jeg trenger å kunne spise varmmat når jeg blir sittende utover kvelden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:21.