Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-14, 10:58   #1
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, det har jeg tenkt på også. Jeg synes ikke det virker som om Gilde salami eller Jarlsberg er spesielt mye billigere på Rema enn på Meny. Mitt inntrykk er at det er First Price salami og First Prist gul ost som er billigere på Rema og at merkevarer koster mye det samme?

Nei, det stemmer ikke. Merkevarene er mye billigere. Vår ukehandel gikk ned fra ca. 3000 i uka da vi handlet bare på Meny til omkring 2200 da vi byttet til Rema (pluss fyller på med ting vi ikke får på Rema). Da kjøper vi de samme produktene som før, men betaler bare mye mindre.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 10:59   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei, det stemmer ikke. Merkevarene er mye billigere. Vår ukehandel gikk ned fra ca. 3000 i uka da vi handlet bare på Meny til omkring 2200 da vi byttet til Rema (pluss fyller på med ting vi ikke får på Rema). Da kjøper vi de samme produktene som før, men betaler bare mye mindre.

Ja, det er min erfaring også.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:11   #3
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg merker (dessverre) også stor forskjell på prisene på Rema og Meny. Da tenker jeg selvsagt på identiske varer.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:34   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK. Jeg har ikke merket noen forskjell de gangene jeg har handlet der, men så er jeg ikke så veldig bevisst på hva mat koster heller.

Jeg syns uansett det er verdt å betale ekstra for å kunne handle i en butikk med skikkelig utvalg og førsteklasses råvarer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:42   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK. Jeg har ikke merket noen forskjell de gangene jeg har handlet der, men så er jeg ikke så veldig bevisst på hva mat koster heller.

Jeg syns uansett det er verdt å betale ekstra for å kunne handle i en butikk med skikkelig utvalg og førsteklasses råvarer.

Jeg tror ikke du betaler så mye ekstra der du handler. De er litt dyrere enn rema, men det er litt Meny og røkla det der, Meny er og blir ganske mye dyrere enn alle de andre. De andre er mer nyanseforskjeller.

Gammel 13-08-14, 11:46   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din nærbutikk stiller i særklasse hvis den er like god fortsatt som da jeg var student. Vi har ikke sånne her i nærheten. JEg må til nabobyen for å finne noe som likner litt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:48   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men akkurat det beskriver den ene av våre lokale Rema-er godt. Utvalget er mindre enn hos Mega, men det er såpass stort at jeg aldri har manglet noe. Utvalget i bra frukt og grønt er også veldig stort.

Ferskvare mangler, men det har vi spesialbutikker til med både kortreist kjøtt og fisk. På spesialbutikkene får vi ikke andre dagligvarer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:18   #8
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og vi kjøper mye mindre snacks og godter enn før; det er mer et helsevalg enn et økonomisk, men det blir jo billigere også.

Der har vi også spart inn mye nå, av samme grunn som dere. Ungene får litt lørdagsgodt, men utover det går det lite penger på snop. (Men muligens desto mer penger på nøtter og litt mørk sjokolade. Hehe.)

(Frokostblandig er forresten ganske enkelt og lettvindt å lage selv, men jeg er litt usikker på om min variant er billigere enn butikkutgavene. Den er iallefall bedre og etter mitt skjønn, sunnere.)

Gammel 13-08-14, 10:57   #9
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei økonomipakker lønner seg nok ikke når man er få.
Hos oss kjøper vi økonomipakker av ting som vi vet at alle fem spiser. Det lønner seg. Makrell i tomat kjøper vi i enkeltporsjoner selv om det er veldig dyrt i forhold til hva man får,men det er bare en person som spiser dette og en fempakning med enkeltporsjoner varer i 5 uker. Å åpne en stor boks hadde bare ført til at nesten alt hadde blitt kastet.

Gammel 13-08-14, 10:59   #10
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi ukehandler, noen ganger for to uker. Må som regel supplere en del, men da tar vi de store tingene og middagsingredienser. Handler på Coop Xtra, det er sikkert ikke billigst i verden, men helt greie priser og en del tilbud. Mellomhandling skjer stort sett på Rema, men siden jeg spiser glutenfritt handler jeg også litt på Meny, helsekost eller nett når de ikke har det jeg trenger på de vanlige butikkene. Vi har helt klart rom for å spare mer, men så helt ille er det ikke. Jeg skulle gjerne kjøpt gode oster og oljer og denslags, men akkurat nå er ikke økonomien vår der. Sånn går det når en etablerer seg seint.

Gammel 13-08-14, 10:59   #11
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi planlegger middager, ukeshandler på Rema og baker brød. Vi kaster sjelden mat også har vi satt et ekstra fryseskap i boden slik at vi kan handle inn dersom vi kommer over gode tilbud. Vi har svært sjelden ris, pasta eller potet som tilbehør/vomfyll til middag, så det går mye grønnsaker. I sommerhalvåret dyrker vi en god del selv.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:10   #12
Guava

Guava sin avatar

Standard

Katta... Vi prøver å holde oss under 10000 i mnd og det inkluderer restaurantbesøk og vin. Det holder hardt. Tidligere brukte vi mer og da var vi færre.

Gammel 13-08-14, 11:20   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Katta... Vi prøver å holde oss under 10000 i mnd og det inkluderer restaurantbesøk og vin. Det holder hardt. Tidligere brukte vi mer og da var vi færre.

Det er det vi prøver på også, og det går ikke for å si det sånn, men jeg nekter å gi opp.

Gammel 13-08-14, 11:50   #14
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det aller viktigste hos oss er å holde det ryddig og ha litt system i skapene sånn at man faktisk ser hva man har.

Ellers kan man spare endel på å lage mat i store kvanta selv til fryseren. Jeg har planer om tomatsaus denne uka, for det blir både bedre og billigere enn på glass. I mange situasjoner er det halv og helfabrikat som tar lite tid å lage fra grunnen i forhold til hvor mye ekstra man betaler.

Jeg har en far som fisker hvit fisk og skalldyr og en mann som kan kjøpe nyslaktet laks igjennom jobben, så fisk får vi veldig rimelig.

Rema handler vi også mye hos. Synes de har komt seg mye de siste årene både i forhold til kvalitet og utvalg. De har ikke ferskvaredisk og det hender vi må innom de dyrere butikkene eller spesialforretninger. Men ellers finner jeg det meste der. Og når de har spesielle middagskampanjer kan man jo finne veldig spennende ingredienser der.

Ellers tror jeg vel at for å virkelig spare penger må man handle utifra tilbud, sesong og ha gode frysemuligheter. Det er jeg alt for dårlig til. Jeg er både litt for sossete når det gjelder mat og for lite villig til å ikke spise det jeg får lyst på akkurat den dagen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:52   #15
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Meny er en for farlig butikk for meg. Der havner det alltid dyre og importerte matvarer i kurven min.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:57   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din nærbutikk stiller i særklasse hvis den er like god fortsatt som da jeg var student. Vi har ikke sånne her i nærheten. JEg må til nabobyen for å finne noe som likner litt.

Det er den.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 13:08   #17
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er det vi prøver på også, og det går ikke for å si det sånn, men jeg nekter å gi opp.

Det skal sies at det ikke er rent matbudsjett. I nettbanken blir jo utgiftene sortert og det er en del andre utgifter på dagligvarebutikker også. Tannkrem, tannbørster, donaldblader,servietter og sånt går også inn i matbudsjettet. Handler jeg derimot på Obs går jeg inn og trekker fra om jeg handler klær eller lignende store ting.

Gammel 13-08-14, 11:34   #18
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Spiser middag hos svigers ca 5 ganger i uken.

Dessverre fører det til at vi ikke får brukt alt det vi innimellom handler inn av middag, grønnsaker etc.
Jeg skal lage liste etterhvert. For å få familieregnskapet til å gå opp. Der kommer også middager inn. Jeg kommer til å prøve å komme til enighet med gubben og svigermor om at middag hos de må planlegges. Nå kan jeg få sms halv tre om ettermiddagen om at det er middag der. Funker jo det, så lenge jeg ikke har en plan.

Men når planer er lagt om hvem som skal hente, kjøre på trening, handle og lage middag, så må det også planlegges i større grad fra de. Vi bor på samme gårdstun, så det er bare snakk om å gå noen meter.

Nå har det vært ekstremt i sommer altså. Mange faktorer som spiller inn, men det har blitt myyye middager hos de. Til vanlig så er det ikke 5 dager i uken.
Likevel synes jeg vi har høyt forbruk til mat. Tatt i betraktning hvor lite middager vi spiser hjemme. Men det er dessverre endel mat som kastes. Det må vi få gjort noe med!

Gammel 13-08-14, 11:59   #19
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Prøver å være så økonomisk jeg bare kan så bra med tips.
Jeg veksler med å handle på Kiwi og Rema. Har alltid handleliste og skriver opp hjemme etter hvert som jeg kommer på.
Prøver å ukehandle mest mulig og særlig middagsmat. Er det krise så stikker jeg innom Spar på veien hjem. Kjøper også tilbudsvarer der om det er noe bra tilbud som vi trenger ellers bruker jeg ikke den butikken til full handling.

Det er alltid jeg som lager mat og det blir sjelden rester så jeg har vel blitt god til å beregne mat.
Vi er svært sjelden ute og spiser så synes vi er ganske økonomiske sånn. Gutta vil helst være hjemme og maser ikke om å spise ute heller.
Vin slipper vi å kjøpe for mannen får faktisk ganske ofte en flaske via fornøyde kolleger og sjefer på jobben sin.

Brus, potetgull, kjeks og godteri er vi helt nødt til å slutte å ha i hus i ukedagene for det blir tømt på dagtid av gutta med kompiser.

Gammel 13-08-14, 11:40   #20
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Vi ukeshandler IKKE. Og sparer på at det ikke er noe som blir kastet. Og så tar jeg rimeligste alternativ (etter å ha lest innholdsfortegnelsen). Og handler ikke på Meny eller Ultra så sant ikke jeg må. Eller ICA forsåvidt og.
Fornøyde med lokale KIWI med flotte råvarer, så trenger ikke andre steder. Jeg er vegeterianer og avhengig av godt utvalg og gode grønnsaker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:42.