|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Innvandrer og bunad
Men det er jo nettopp dette Valentina har erfaring med at "hvermansen" gjør.
|
|
|
|
#3 |
|
Peppy!
|
Nei, det du sier der stemmer ikke. Hun har selv sagt at hun ikke kaller sine barn innvandrere, men at folkeregisteret gjør det.Det handler ikke om navn og teoretiske kategorier. Det er fordi man faktisk ser at mørkhudede havner i samme kategori. Det handler ikke om tilhørighet når folk ser en svart mann i bunad. Det handler om farge. Dessverre. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg les det vel meir dithen at reaksjonane på innvandrarar i bunad gjer henne utrygg på om hennar (mørkhuda?) adoptivbarn vert plasserte av andre i den samme kategorien. Når ein går i 17. mai-toget i bunad har ein vel sjeldan ein plakat rundt halsen der det er spesifiert om ein er innvandrar, etnisk norsk, adoptert frå Kina eller Russland. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Jeg er ikke redd for at de skal bli tatt for å være innvandrere, jeg er redd for at de skal møte de fordommene og kommentarene som innvandrere gjør
|
|
|
#6 |
|
Ustabil
|
Jeg sa ikke at jeg ville sett stygt på, bare at om jeg noen gang skulle, så ville det blitt da... |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
Det er herlig å se at en som nettopp anklaget meg for å tillegge andre meninger og holdninger de ikke har, går i nøyaktig samme fellen selv
|
|
|
#8 |
|
Peppy!
|
Det er jo dette som er essensen i hva Valentina (og mange andre) hevder. Det er problemet med at vi ikke ser forskjell på hvem som er innvandrere og hvem som er adoptert. Og ved å diskutere innvandrere og bunad diskuterer man også adopterte og bunad. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ustabil
|
Nei, det er akkurat det man ikke gjør..... |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Shake it out!
|
Ok, da begynner vi med spørsmålet: Hvordan i alle dager skiller du mellom adopterte og innvandrere når det kommer til bunad? Klarer du virkelig å se forskjell på dem når de fyker forbi deg i toget?
|
|
|
#12 |
|
Bare sær
Hvis vi nøster oss tilbake til det diskusjonen startet med, så var det en innvandrer som antagelig ser helt norsk ut.
|
|
|
#13 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
...men det er likevel det som vert konsekvensen. Ein etnisk dansk eller finsk innvandrar i bunad vil nok neppe risikere å møte dei samme kommentarane som ein mørk afrikanar i bunad. Difor er det faktisk veldig relevant i denne samanhengen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg forsøkte å svare på det, men det forsvant litt i denne innvandrer/adoptert diskusjonen.
|
|
|
|
#15 |
|
Peppy!
|
Det er maaange ord å gå tilbake i det. Hjernen min klarer ikke reverseres og gå tilbake til utgangspunktet. Men slik jeg husker det så er jeg enig i at ingen har sagt noe om utseende og bunad. Tilhørighet har derimot vært nevnt, hvor noen har sterke synspunkter til dette. Og ved å sette krav til tilhørighet så beveger man seg inn i et skummelt felt. For hvor skal vi sette grensen for norsk nok? Det er her vi kommer inn på adopterte vs innvandrere. Alle mener adopterte er norske nok. Adopterte er i følge folkeregisteret og ssb innvandrere. Er det da kun en del av innvandrerne som automatisk kvalifiserer? Og hvordan skal andre mennesker vite hvem som er hva? Her kommer utseendet inn. Adopterte og innvandrere er ikke nødvendigvis enkle å skille fra hverandre. Ved å sette spørsmålstegn ved tilhørighet så rammer dette også adopterte. |
|
|
|
![]() |
|
|