Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsselskap

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-14, 06:40   #61
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsselskap

Jeg var nylig i en humanistisk konfirmasjon der jeg ikke fikk delta på seremonien, bare på festen. Der ble det gjort slik at konfirmantens aller næreste familie (der bl.a. mannen min er inkludert) var med på seremonien, mens vi andre "bare" var med på festen. Det kunne ikke falt meg inn å bli snurt, det var jo rett og slett ikke plass?
Jeg har en gang blitt invitert i bryllup et annet sted i landet der jeg ble invitert i kirka og så til kaffe, altså ikke til middag, det synes jeg var ultrateit. Da handlet det jo ikke om plass, men om å spare noen kroner.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 08:00   #62
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Her vi bor er det begrensninger. Og det er helt naturlig.
Den borgerlige konfirmasjonen kjører to seremonier på samme dag og flere dager, men allikevel er det ikke plass. Sånn er det i de minste kirkene også. Vi bor i en helt vanlig by, så tror de fleste har hørt om dette før.

De to konfirmasjonene jeg har vært med på så var det også sånn, men ingen hevet et øyebryn om det. Og ja, noen kom langveisfra.
Men dette var konfirmanten sitt valg, og det er det viktigste. Selskapet, med sanger, taler og mat oppleves like viktig.

Kanskje noen kan filme fra seremonien og vise i selskapet, selv om det naturligvis ikke er det samme som å være der.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 09:49   #63
Mmd
Nybegynner

Medlem siden: May 2014
Mmd har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jo selvsagt, men det er ikke hyggelig å være i rollen det er å måtte velge mellom sine nærmeste. I en del moderne familier er det mange nære omsorgspersoner og kanskje også mange søsken.

At det er sånn må man bare innfinne seg med, men på en stor og høytidelig handling er det ikke alle som opplever det som en bagatell å ikke la noen man er glad i og som man ønsker var tilstede å få bli med.

Jeg ser virkelig utfordringen med det arrangementstekniske. Akkurat den biten forstår jeg godt.

Takk. Det er ikke slik at jeg ikke respekterer min sønns valg og alt det der, selvsagt skal han få konfirmere seg slik han vil. Dette her med utvelgelse av gjester er først og fremst mitt lille problem, derfor lufter jeg det blant folk som kanskje har erfaring/råd.

Jeg oppfatter seremonien somvel så viktig som festen etterpå, og det er jeg nokså sikker på at de fleste gjestene også synes. Vi vil ikke be noen perifere gjester, alle er nære og like viktige for oss og konfirmanten.

Det med "A og B-lag" er kanskje litt satt på spissen, og det er da ingen av gjestene som vil si noe når jeg forklarer dette med plassbegrensing, men jeg utelukker ikke at tante Anne vil lure litt på hvorfor de ikke fikk komme til seremonien mens tante Trine får plass.

Mmd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 09:53   #64
Mmd
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg ville ikke hatt noen forventninger om program før middagen. I høst da niesen min ble konfirmert var vi invitert til middag. Det var ikke plass til oss i kirka. Vi bor i Nord-Norge, konfirmasjonen var på Østlandet. Jeg planla reisen etter klokkeslettet da vi var invitert, altså da middagen startet, og tok selv fullt ansvar for å fylle tida fram til da. Det var en selvfølge for meg, og det samme var det for de andre gjestene i samme situasjon som oss.

OK, sånn er det hos deg, men hos oss er det vanlig å være sammen hele dagen. Det er såpass sjelden hele familien treffes at det er viktig å utnytte de anlendingene som oppstår. Konfirmasjonen er kl 11 og middag i 15-tiden. Ergo er det vanskelig å få til noe før på ettermiddagen. Jeg syens det er knuslete, liksom.

Gammel 11-05-14, 09:54   #65
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville valgt følgende i mine sønners konfirmasjon; Foreldre, søsken, faddere, besteforeldre, tanter og onkler. I den rekkefølgen. Jeg ville f.eks ikke valgt kun en tante og utelatt en annen. Kun dersom den ene tanten også var fadder.

Gammel 11-05-14, 09:56   #66
Mmd
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg og skjønner at det kan være kjipt å velge når det ble anderledes enn du så for deg. Men etter antallet d har beskrevet så får jo besteforeldre, foreldre og søsken være til stede, og det er jo en naturlig begrensning. Også er det noe med å gjøre det beste ut av det man har, og ikke surmule masse over ting man ikke får gjort noe med. Så ble det ikke kirke med alle sammen og enkel middag etterpå. Da får man planlegge anderledes, og evt. gjøre en større greie ut av sammenkomsten etterpå.

Jeg beklager om du oppfatter det slik at jeg "surmuler". Tvert i mot diskuterer jeg/søker råd og synspunkter på et forum. Selvsagt må jeg innrette meg etter realitetene.

Er det slik at man ikke kan snakke om ting som man ikke nødvendigvis får gjort noe med på dette forumet?

Gammel 11-05-14, 10:17   #67
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er slik at gjester flest surmuler eller blir voldsomt snurt om de ikke blir invitert til seremoni. Særlig når de vet at det er begrenset antall plasser.

Samtidig ser jeg den med å ha seremoni klokka 13 og middag kl 15 som litt problematisk med tanke på at man inviterer langveisfra. Det er bedre på lørdager og pinsedag, men knapt med tid om det er arbeidsdag dagen etter.

Det å ha tak på 12-15 som er relativt vanlig en del steder kan gi en del utfordring for dem som har stor nær familie. Skal stefar som man er oppvokst sammen med ikke få være med? Skal oldeforeldre utelates? Jeg tror de fleste av dem som ikke får komme aksepterer fint at det er sånn det er og det er også idealet, men jeg ser at det å utelate for eksempel besteforeldre og oldeforeldre kan gi kvaler selv om det er forståelig og alt sånn. Da snakker jeg om følelser.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 10:24   #68
Mmd
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg tror ikke det er slik at gjester flest surmuler eller blir voldsomt snurt om de ikke blir invitert til seremoni. Særlig når de vet at det er begrenset antall plasser.

Samtidig ser jeg den med å ha seremoni klokka 13 og middag kl 15 som litt problematisk med tanke på at man inviterer langveisfra. Det er bedre på lørdager og pinsedag, men knapt med tid om det er arbeidsdag dagen etter.

Det å ha tak på 12-15 som er relativt vanlig en del steder kan gi en del utfordring for dem som har stor nær familie. Skal stefar som man er oppvokst sammen med ikke få være med? Skal oldeforeldre utelates? Jeg tror de fleste av dem som ikke får komme aksepterer fint at det er sånn det er og det er også idealet, men jeg ser at det å utelate for eksempel besteforeldre og oldeforeldre kan gi kvaler selv om det er forståelig og alt sånn. Da snakker jeg om følelser.

Nemlig!

Gammel 11-05-14, 10:58   #69
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde humanistisk konfirmasjon forrige helg. Her kan man ønske seg antall plasser, men får tildelt etter plass. Vi fikk i år (og forrige gang, med storesøster) tildelt 16 plasser. Det er få, særlig når vi foreldre er skilt med nye familier... Noen få blir snurt, noen blir skuffa. Men alle forstår at sånn er det bare.
Vi har prioritert de nærmeste, og de som har ytret sterkt ønske om å være med.
I år ble det derfor: vi foreldre med våre ektefeller, storesøstra, farmor og farfar, mormor og morfar, tre stebrødre, to tanter og to onkler. Småsøstrene fikk ikke bli med, og heller ikke bonusbesteforeldre og resten av tantene og onklene. Sist gang var det ingen tanter og onkler med, da fikk stebesteforeldre være med.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 10:59   #70
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

.. og vi bor på Østlandet, men hadde gjester fra Trøndelag, Sørlandet og Finnmark, så vi skulle gjerne bedt alle med på alt.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 11:19   #71
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mmd, her.

OK, sånn er det hos deg, men hos oss er det vanlig å være sammen hele dagen. Det er såpass sjelden hele familien treffes at det er viktig å utnytte de anlendingene som oppstår. Konfirmasjonen er kl 11 og middag i 15-tiden. Ergo er det vanskelig å få til noe før på ettermiddagen. Jeg syens det er knuslete, liksom.

Hva skal de av gjestene som får være med foreta seg etter at sermonien er slutt og frem til middag? Når konfirmasjonen er kl. 11.00 så må det vel bli noe "dødtid" for disse også? Hvis dere hadde fått med alle hvor drar dere mellom sermoni og middag?
Var i konfirmasjon til min manns niese. Her var det ett godt opphold mellom kirke og selskap, tror det var som hos dere. Her hadde farfar laget en lysbildefremvisning av konfirmanten fra nyfødt til konfirmasjonsalder. Dette ble vist hjemme hos konfirmanten (frivillig oppmøte) Her kom både gjestene som var i kirka og de som ikke var i kirka. Enkel servering av kaffe og brus. Kan dere gjøre noe sånt? Eventuelt la alle møtes til kaffe/brus og prat før selskapet starter?

Gammel 11-05-14, 11:34   #72
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

I de to konfirmasjonene jeg har vært med på (begge gangene måtte vi reise langt og overnatte) var vi med på seremonien. Om det var et tak for antall gjester må det ha vært høyt, for konfirmantene hadde alt av besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn med. For min del hadde det passet meg utmerket å slippe seremonien og bare møte opp til selskapet etterpå, selv om vi kom langveisfra. Etter seremonien dro alle gjestene rett til selskapslokalet og det tok vel maks en time før vi satte oss ned for å spise, så heldigvis ingen dødtid (3-4 timer mellom kirke og selskap er fryktelig lenge).
Uansett må jo folk forstå at det ikke alltid er plass til alle under seremonien. Kan man ikke ha alle med er det best med en naturlig fordeling, det går ikke an å invitere f.eks. bare halvparten av tantene/onklene. Sånn er det bare og det kan da vel ikke være noe stort problem for gjester å bli forklart dette og få invitasjon til selskapet.

Gammel 11-05-14, 11:44   #73
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri vært i konfirmasjon hvor det ikke har vært begrensninger på antall i kirken, så dette var en ukjent problemstilling for meg. Eneste løsningen er jo å informere om hvordan det forholder seg og bruke plassene til de nærmeste.

Jeg er forresten i bilen på vei til konfirmasjon nå. Vi er invitert til selskap kl 1300. Vi vurderte ikke engang muligheten for å være med i kirken. Vi har noen timer å kjøre, så selskap 1300 passer oss fint. Kirke kl 1100 hadde medført at vi måtte opp for fuglene, og det er vi glad for å slippe på en søndag.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 12:11   #74
Trixie

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Det blir jo ofte dødtid mellom seremoni og selskap, enten det er dåp, bryllup eller konfirmasjon.
Vi har løst det på ulikt vis. Når vi giftet oss så var det litt forfriskninger i lokalet mens vi var hos fotografen.
Ved bryllup så har vi noen ganger tatt ett glass vin et sted før selskapet. Et sted var det stelt i stand med quiz osv.
Ellers er det vel generell mingling som gjelder.

Jeg tror de fleste forstår at det er begrensede plasser ved seremoni ved konfirmasjon.

Når det blir aktuelt her om noen år så er det jo i tillegg da skilte foreldre med nye partnere, så det blir beinhard prioritering. Foreldre, søsken, besteforeldre og faddere. Om vi er heldige og får så mange plasser.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 12:31   #75
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at 3 timer dødtid mellom seremoni og middag er veldig mye.
Her vet jeg at det er vanlig å ha middag kl.13 når seremonien er klokka 11. Det er veldig sjeldent seremonier varer mer enn 1-1,5 time.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 12:48   #76
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det mogeleg med tidlegare middag? Ofte greit å starte selskapet litt tidleg om nokon skal reise same dag. Tre timar mellom seremoni og selskap er lenge.

Eg har forøvrig ikkje vært i kyrkja ved nokon av dei ni konfirmasjonane eg har vært i, heller ikkje når det var fadderbarn. Men her er det alltid begrensningar, så eg har overlatt min plass til tilreisande familie dei ikkje får treffa så ofte. Det hjelper ikkje med stor kyrkje og mange seremonier, det er smikkfullt her.

Gammel 11-05-14, 12:52   #77
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi var i kirka kl 12, middagen begynte 15. Vi skulle møte 14.30 for å fotograferes.
Det var akkurat passe med tid, vi var ferdig i kirken kl 13.15, så var det fotografering av konfirmanter utenfor kirken å det tok litt tid. Alle som var invitert til selskap var i kirken.
Det var 24 stk som skulle konfirmeres kl 12.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 14:22   #78
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi inviterte i tillegg til oss foreldre og to søsken besteforeldre på begge sider, tanter og onkler, samt alle søskenbarna og et par venninner av konfirmanten. Siden flere er bosatt i utlandet, kunne ikke alle komme (heldigvis, nesten), og vi ble dermed 17. Hadde festen hjemme hos oss.

Seremonien var kl.14 og middagen kl.16.00, og det var helt passe tid. Borgerlig konfirmasjon. Vi fikk forresten være maks 16 på seremonien. (De to venninnene var ikke med)

Sist redigert av cora : 11-05-14 kl 17:24.
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 14:27   #79
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Her er det "alltid" selskap rett etter seremoni (navnefest/dåp og konfirmasjon). Hvis tidlig seremoni blir det lang lunsj, hvis sen seremoni snakker vi middag.

Sist redigert av Syrinx : 11-05-14 kl 14:42.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 14:35   #80
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har arrangert to konfirmasjoner, begge borgerlige og begge med plassbegrensning. Siste i fjor, vi prioriterte slik til seremonien: foreldre, søsken, besteforeldre, tanter, søskenbarn og onkler. Vi inviterte til middag to timer etter at seremonien startet.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:34.