|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg var nylig i en humanistisk konfirmasjon der jeg ikke fikk delta på seremonien, bare på festen. Der ble det gjort slik at konfirmantens aller næreste familie (der bl.a. mannen min er inkludert) var med på seremonien, mens vi andre "bare" var med på festen. Det kunne ikke falt meg inn å bli snurt, det var jo rett og slett ikke plass? |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapHer vi bor er det begrensninger. Og det er helt naturlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2014
![]() |
![]() Sv: Konfirmasjonsselskap
Takk. Det er ikke slik at jeg ikke respekterer min sønns valg og alt det der, selvsagt skal han få konfirmere seg slik han vil. Dette her med utvelgelse av gjester er først og fremst mitt lille problem, derfor lufter jeg det blant folk som kanskje har erfaring/råd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Nybegynner
![]() |
OK, sånn er det hos deg, men hos oss er det vanlig å være sammen hele dagen. Det er såpass sjelden hele familien treffes at det er viktig å utnytte de anlendingene som oppstår. Konfirmasjonen er kl 11 og middag i 15-tiden. Ergo er det vanskelig å få til noe før på ettermiddagen. Jeg syens det er knuslete, liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg ville valgt følgende i mine sønners konfirmasjon; Foreldre, søsken, faddere, besteforeldre, tanter og onkler. I den rekkefølgen. Jeg ville f.eks ikke valgt kun en tante og utelatt en annen. Kun dersom den ene tanten også var fadder.
![]() |
#66 |
Nybegynner
![]() |
Jeg beklager om du oppfatter det slik at jeg "surmuler". Tvert i mot diskuterer jeg/søker råd og synspunkter på et forum. Selvsagt må jeg innrette meg etter realitetene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg tror ikke det er slik at gjester flest surmuler eller blir voldsomt snurt om de ikke blir invitert til seremoni. Særlig når de vet at det er begrenset antall plasser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Nybegynner
![]() |
Nemlig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapVi hadde humanistisk konfirmasjon forrige helg. Her kan man ønske seg antall plasser, men får tildelt etter plass. Vi fikk i år (og forrige gang, med storesøster) tildelt 16 plasser. Det er få, særlig når vi foreldre er skilt med nye familier... Noen få blir snurt, noen blir skuffa. Men alle forstår at sånn er det bare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Konfirmasjonsselskap.. og vi bor på Østlandet, men hadde gjester fra Trøndelag, Sørlandet og Finnmark, så vi skulle gjerne bedt alle med på alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva skal de av gjestene som får være med foreta seg etter at sermonien er slutt og frem til middag? Når konfirmasjonen er kl. 11.00 så må det vel bli noe "dødtid" for disse også? Hvis dere hadde fått med alle hvor drar dere mellom sermoni og middag?
![]() |
#72 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapI de to konfirmasjonene jeg har vært med på (begge gangene måtte vi reise langt og overnatte) var vi med på seremonien. Om det var et tak for antall gjester må det ha vært høyt, for konfirmantene hadde alt av besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn med. For min del hadde det passet meg utmerket å slippe seremonien og bare møte opp til selskapet etterpå, selv om vi kom langveisfra. Etter seremonien dro alle gjestene rett til selskapslokalet og det tok vel maks en time før vi satte oss ned for å spise, så heldigvis ingen dødtid (3-4 timer mellom kirke og selskap er fryktelig lenge).
![]() |
#73 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg har aldri vært i konfirmasjon hvor det ikke har vært begrensninger på antall i kirken, så dette var en ukjent problemstilling for meg. Eneste løsningen er jo å informere om hvordan det forholder seg og bruke plassene til de nærmeste.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapDet blir jo ofte dødtid mellom seremoni og selskap, enten det er dåp, bryllup eller konfirmasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg tenker at 3 timer dødtid mellom seremoni og middag er veldig mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapEr det mogeleg med tidlegare middag? Ofte greit å starte selskapet litt tidleg om nokon skal reise same dag. Tre timar mellom seremoni og selskap er lenge.
![]() |
#77 |
Drømmer
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapVi var i kirka kl 12, middagen begynte 15. Vi skulle møte 14.30 for å fotograferes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
både her og der
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapVi inviterte i tillegg til oss foreldre og to søsken besteforeldre på begge sider, tanter og onkler, samt alle søskenbarna og et par venninner av konfirmanten. Siden flere er bosatt i utlandet, kunne ikke alle komme (heldigvis, nesten), og vi ble dermed 17. Hadde festen hjemme hos oss.
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002) Sist redigert av cora : 11-05-14 kl 17:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
koko
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapHer er det "alltid" selskap rett etter seremoni (navnefest/dåp og konfirmasjon). Hvis tidlig seremoni blir det lang lunsj, hvis sen seremoni snakker vi middag.
Dårlige vitser har også livets rett. Sist redigert av Syrinx : 11-05-14 kl 14:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg har arrangert to konfirmasjoner, begge borgerlige og begge med plassbegrensning. Siste i fjor, vi prioriterte slik til seremonien: foreldre, søsken, besteforeldre, tanter, søskenbarn og onkler. Vi inviterte til middag to timer etter at seremonien startet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|