Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

17. mai-tog. "Må" man gå i det?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-14, 11:22   #61
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?

17. mai er en fridag hvor man gjør som man vil. Men akkurat det har jeg ikke fortalt sjetteklassingen min, så det vet hun ikke, og hun vil jo gå i tog og delta ellers.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 11:44   #62
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har aldri presset ungene til å gå i tog. Som oftest har de gått.

Gammel 09-05-14, 12:10   #63
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes dere har tatt helt riktig valg for jenten deres. Hun er heldig som har kloke foreldre. Og

Jeg tror også det er forskjell på å mildt presse et barn som er bare litt giddalaust eller sånn "njæh" i forhold til toget, og sannsynligvis vil like det veldig godt når de kommer dit, og å på å gjøre det med et barn som klart mistrives i en setting med mange mennesker av ulike årsaker og sannsynligvis vil bli sliten og utilpass. Barn er forskjellige. Så jeg mener nei, man ikke.

Gammel 09-05-14, 12:34   #64
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg synes dere har tatt helt riktig valg for jenten deres. Hun er heldig som har kloke foreldre. Og

Jeg tror også det er forskjell på å mildt presse et barn som er bare litt giddalaust eller sånn "njæh" i forhold til toget, og sannsynligvis vil like det veldig godt når de kommer dit, og å på å gjøre det med et barn som klart mistrives i en setting med mange mennesker av ulike årsaker og sannsynligvis vil bli sliten og utilpass. Barn er forskjellige. Så jeg mener nei, man ikke.

Gammel 09-05-14, 12:38   #65
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Barna kan ikke velge om dem vill gå i tog eller ikke bare fordi det er kjedelig sånne ting. Men jeg synes det stiller seg litt annerledes om det er grunner som gjør det veldig ubehagelig for barnet og det er forskjellige grunner for det. Her takler ikke snart 6 åringen 17 mai overhode med folk og støy og alt som hører med hun blir hjemme med faren sin den dagen, nå startet hun i 1 til høsten så vi vill nok prøve da og vill bli gående sammens med henne i toget og får avbryte om det skulle vise seg og bli for tøft for henne. Men ellers synes jeg det er viktig dag og feire, det att vi kan gå i tog og feire Norge er ingen selvfølge og få bo i ett land uten krig og den friheten vi har her til lands.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 12:44   #66
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det går helt fint å fortelle barna, både støtt og stadig, og ikke bare 17.mai om hvor heldige vi er som bor i Norge og hvilket godt land vi har, og vise takknemlighet for dette, uten å måtte gå i tog og hoie på morgenkvisten.

Og 17.mai er en dag man skal være glad og ha det gøy, spesielt skal barna være glade og ha det gøy, og da syns jeg det er på sin plass å slippe å bli tvunget til å henge sammen med de som mobber deg denne dagen. Godeste jenta di.

Gammel 09-05-14, 12:47   #67
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del hadde det kommet an på hvordan jeg hadde oppfattet barnet. Alternativet til å gå i tog hadde ikke vært å gjøre noe annet kulere av typen dataspill, da hadde de måttet bli med og se på toget. Men hvis de av en eller annen grunn virkelig vegrer for selve togingen hadde de fått slippe.

Gammel 09-05-14, 13:01   #68
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes jo også barn som absolutt ikke VIL en hel mengde med ting, fordi det er ukjent/kjedelig/man må tilpasse seg andre og det er ofte jeg mener at press og tvang kan være helt greit, for å dytte barnet over til en opplevelse av at "åja, det gikk jo greit/var ikke så ille likevel/kjedelig, ja, men det dauer man jo ikke av".

Jeg ser folk som jeg syns altfor lett "skåner" barnet for å slippe det de syns er ubehagelig.

Men jeg syns redsel for mobbing trumfer det meste likevel.

Gammel 09-05-14, 13:21   #69
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polyanna oppsummerer vel egentlig greit det jeg tenker om denne saken.

Gammel 09-05-14, 13:42   #70
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

For min del hadde det kommet an på hvordan jeg hadde oppfattet barnet. Alternativet til å gå i tog hadde ikke vært å gjøre noe annet kulere av typen dataspill, da hadde de måttet bli med og se på toget. Men hvis de av en eller annen grunn virkelig vegrer for selve togingen hadde de fått slippe.

Mens jeg hadde holdt dem unna tilskuerplass til toget (om grunnen var at tog er kjedelig) for å unngå at venner som går i toget skal oppfatte at det er en lettvint måte å slippe unna.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 14:33   #71
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det finnes jo også barn som absolutt ikke VIL en hel mengde med ting, fordi det er ukjent/kjedelig/man må tilpasse seg andre og det er ofte jeg mener at press og tvang kan være helt greit, for å dytte barnet over til en opplevelse av at "åja, det gikk jo greit/var ikke så ille likevel/kjedelig, ja, men det dauer man jo ikke av".

Jeg ser folk som jeg syns altfor lett "skåner" barnet for å slippe det de syns er ubehagelig.

Men jeg syns redsel for mobbing trumfer det meste likevel.

Jeg er enig i det, men mener uansett at det kan være andre grunner enn mobbing som er "gode nok". Uten at jeg dermed skåner eller overbeskytter ungene for mye av den grunn.

Gammel 09-05-14, 14:36   #72
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, sikkert. Og de fleste av oss føler vel av vi beskytter ungene våre akkurat passe, og at det er alle de andre som er enten overbeskyttende eller helt gærne.

Gammel 09-05-14, 14:36   #73
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, sikkert. Og de fleste av oss føler vel av vi beskytter ungene våre akkurat passe, og at det er alle de andre som er enten overbeskyttende eller helt gærne.

But of course.

Gammel 09-05-14, 14:40   #74
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig i at unger rett som det er skal presses litt, både for å tøffe dem litt opp og lære dem at det kan være greit utenfor komfortsonen også. Samtidig synes jeg at altfor mange voksne fyller livet sitt med haugevis av ting de egentlig ikke har særlig lyst til fordi «slik gjør man bare». Så jeg prøver å være ganske nøye med å skille mellom ting man «bare gjør» fordi det ellers går utover andre mennesker (vente med å gå på banen til alle som skal av, har gått ut, f.eks.), og ting man «bare gjør» bare fordi sånn gjør man bare her hos oss. Og ting i den siste kategorien synes jeg bare at det er sunt å forholde seg selektivt til.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 14:40   #75
ingling

ingling sin avatar

Standard

Jepp. It's not me, it's them.

Gammel 09-05-14, 14:41   #76
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har selvsagt også en ekkelt-kvote (ikke pelle seg i nesa offentlig, fordi folk synes det er genuint frastøtende å se på).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 15:59   #77
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ungene mine vil ikke til byen for å gå i tog. Det vil ikke jeg heller. Det er altfor mye folk, vi ser ingenting og alt er bare mas og kjas. Vi har bestemt at vi dropper det, for det er ikke noe gøy. Vi holder oss til vår lokale skolekrets og går et lite tog der, samt aktiviteter i skolegården.

Gammel 09-05-14, 16:13   #78
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veritas, her.

Ungene mine vil ikke til byen for å gå i tog. Det vil ikke jeg heller. Det er altfor mye folk, vi ser ingenting og alt er bare mas og kjas. Vi har bestemt at vi dropper det, for det er ikke noe gøy. Vi holder oss til vår lokale skolekrets og går et lite tog der, samt aktiviteter i skolegården.

Slike lokale 17.mai-feiringer er ofte veldig koselige. Viktigere å støtte opp om disse, som bidrar til samhold i lokalmiljøet, enn om det store toget i byen hvor det uansett vil være mer enn nok folk!

Her går ungene i skoletog i byen, det er første året for tvillingene, og de gleder seg veldig. Tredjeklassingen gleder seg også, det var veldig stas i fjor og året før (tross ubeskrivelig drittvær det første året). Jeg synes ikke det er verre i byen her enn at vi faktisk koser oss. Og vi har våre "smutthull" hvor vi kan få litt armslag. Turnforeninga som ungene er med i har 17.mai-kafe i turnhallen, med salg av kaker, pølser etc, så vi går nok dit etter skoletoget, der koser vi oss med gode kaker og skravler med kjente, mens ungene løper gale rundt. På ettermiddagen er det arrangement på skolen, det er alltid koselig. Og siden inntekten fra kakesalget går til leirskole for 6-klassingene støtter vi selvsagt opp om arrangementet så godt vi kan, og håper på at resten av skolen gjør det samme når det er mine barns klasser som arrangerer.

Gammel 09-05-14, 16:24   #79
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minstemann ville ikke i fjor. Jeg hadde logisitkkproblemer (to unger, tog med overlapp forskjellige steder) og lot ham slippe. I år har ham andre utfordringer og jeg kommer ikke til å pushe om han ikke vil.

Gammel 09-05-14, 17:11   #80
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnen min (som er akkurat like gammel som minsta til Teo) har heller ikke lyst. Hos han er det litt latskap, de må gå langt før de kommer ned til byen, og at det er kjedelig. Så han får ikke slippe. I Teo sitt tilfelle hadde jeg bestemt akkurat det samme.

Jeg har ikke spesielt sansen for 17.mai, man kunne gjerne avlyst hele dagen for min del. Og synes at det bør i hvertfall ikke skje med tvang. Barnetog med glade barn er greit. Barnetog med barn som ikke liker det, er helt poengløst.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.