|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Vi har aldri presset ungene til å gå i tog. Som oftest har de gått.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Jeg synes dere har tatt helt riktig valg for jenten deres. Hun er heldig som har kloke foreldre. Og
|
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?
|
|
|
#4 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Barna kan ikke velge om dem vill gå i tog eller ikke bare fordi det er kjedelig sånne ting. Men jeg synes det stiller seg litt annerledes om det er grunner som gjør det veldig ubehagelig for barnet og det er forskjellige grunner for det. Her takler ikke snart 6 åringen 17 mai overhode med folk og støy og alt som hører med hun blir hjemme med faren sin den dagen, nå startet hun i 1 til høsten så vi vill nok prøve da og vill bli gående sammens med henne i toget og får avbryte om det skulle vise seg og bli for tøft for henne. Men ellers synes jeg det er viktig dag og feire, det att vi kan gå i tog og feire Norge er ingen selvfølge og få bo i ett land uten krig og den friheten vi har her til lands. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Jeg syns det går helt fint å fortelle barna, både støtt og stadig, og ikke bare 17.mai om hvor heldige vi er som bor i Norge og hvilket godt land vi har, og vise takknemlighet for dette, uten å måtte gå i tog og hoie på morgenkvisten.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?For min del hadde det kommet an på hvordan jeg hadde oppfattet barnet. Alternativet til å gå i tog hadde ikke vært å gjøre noe annet kulere av typen dataspill, da hadde de måttet bli med og se på toget. Men hvis de av en eller annen grunn virkelig vegrer for selve togingen hadde de fått slippe.
|
|
|
#7 |
|
|
Mens jeg hadde holdt dem unna tilskuerplass til toget (om grunnen var at tog er kjedelig) for å unngå at venner som går i toget skal oppfatte at det er en lettvint måte å slippe unna. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Det finnes jo også barn som absolutt ikke VIL en hel mengde med ting, fordi det er ukjent/kjedelig/man må tilpasse seg andre og det er ofte jeg mener at press og tvang kan være helt greit, for å dytte barnet over til en opplevelse av at "åja, det gikk jo greit/var ikke så ille likevel/kjedelig, ja, men det dauer man jo ikke av".
|
|
|
#9 |
|
Semiaktiv
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Polyanna oppsummerer vel egentlig greit det jeg tenker om denne saken.
|
|
|
#10 |
|
|
Jeg er enig i det, men mener uansett at det kan være andre grunner enn mobbing som er "gode nok". Uten at jeg dermed skåner eller overbeskytter ungene for mye av den grunn.
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Ja, sikkert. Og de fleste av oss føler vel av vi beskytter ungene våre akkurat passe, og at det er alle de andre som er enten overbeskyttende eller helt gærne.
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
But of course.
|
|
|
#13 |
|
|
Jepp. It's not me, it's them.
|
|
|
|
#14 |
|
kamerat
|
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Jeg er helt enig i at unger rett som det er skal presses litt, både for å tøffe dem litt opp og lære dem at det kan være greit utenfor komfortsonen også. Samtidig synes jeg at altfor mange voksne fyller livet sitt med haugevis av ting de egentlig ikke har særlig lyst til fordi «slik gjør man bare». Så jeg prøver å være ganske nøye med å skille mellom ting man «bare gjør» fordi det ellers går utover andre mennesker (vente med å gå på banen til alle som skal av, har gått ut, f.eks.), og ting man «bare gjør» bare fordi sånn gjør man bare her hos oss. Og ting i den siste kategorien synes jeg bare at det er sunt å forholde seg selektivt til.
|
|
|
#15 |
|
kamerat
|
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Jeg har selvsagt også en ekkelt-kvote (ikke pelle seg i nesa offentlig, fordi folk synes det er genuint frastøtende å se på).
|
|
|
#16 |
|
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Ungene mine vil ikke til byen for å gå i tog. Det vil ikke jeg heller. Det er altfor mye folk, vi ser ingenting og alt er bare mas og kjas. Vi har bestemt at vi dropper det, for det er ikke noe gøy. Vi holder oss til vår lokale skolekrets og går et lite tog der, samt aktiviteter i skolegården.
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Slike lokale 17.mai-feiringer er ofte veldig koselige.
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Minstemann ville ikke i fjor. Jeg hadde logisitkkproblemer (to unger, tog med overlapp forskjellige steder) og lot ham slippe. I år har ham andre utfordringer og jeg kommer ikke til å pushe om han ikke vil.
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Sønnen min (som er akkurat like gammel som minsta til Teo) har heller ikke lyst. Hos han er det litt latskap, de må gå langt før de kommer ned til byen, og at det er kjedelig. Så han får ikke slippe. I Teo sitt tilfelle hadde jeg bestemt akkurat det samme.
|
|
|
#20 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: 17. mai-tog. "Må" man gå i det?Jeg har også valgt det samme som deg i denne situasjonen, Teofelia. Min 3.klassing er litt skeptisk til å gå i tog i frykt for at vi ikke skal finne hverandre etterpå. Han skal gå i tog (det er ikke snakk om tvang i det hele tatt altså) - men er forsikret på alle mulige vis at vi finner hverandre etter endt toggang. - og han skal gå med foreldrekontakten som er mora til kompisen hans. - Han har godt kunne valgt å ikke gå i tog han også, men jeg mener at han godt utbytte av den erfaringen det er å se at vi finner hverandre.
|
![]() |
|
|