Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Skifter du dekk og vasker bilen selv?

Autofil Bilsnakk.

Se resultatene: Skifter dere dekk og vasker bilen selv?
Selvfølgelig gjør vi alt selv! 46 42,59%
Nei, vi kjøper (selvsagt) alle tjenestene 28 25,93%
Vi vasker bilen, men setter bort å skifte dekk 14 12,96%
Vi skifter dekk selv, men kjøper vasketjenester 20 18,52%
Deltakere: 108. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-14, 17:38   #1
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skifter du dekk og vasker bilen selv?

Jeg og pappa skifter dekk sammen på min bil. Jeg kan skifte dekk selv, men jeg er visst ikke så sterk i armene, så han må hjelpe meg.

JEg vasker stort sett i maskin.

Gammel 20-04-14, 03:13   #2
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg er mest overrasket over hvor mange som har flere biler enn en.

Vi gjør stort sett disse tingene selv. Det varierer hvem av oss som utfører jobben. Han kunne nok oftere tenkt seg å kjøpe denne type tjenester, mens jeg er sta og holder igjen. Det er sjelden vi vasker bilen innvendig. Den holder seg stort sett ganske ren og pen siden vi har spiseforbud i den.

Gammel 21-04-14, 01:47   #3
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg er mest overrasket over hvor mange som har flere biler enn en.

Jeg nevnte tre, men vi har egentlig to, da. Har akkurat fått ny bil pga familieforøkelse, og har ikke fått lagt ut den som skal erstattes for salg ennå. Og så bor vi litt landlig, og da må vi ha en hver.

Og her må man kunne skifte dekk. Jeg har hatt lappen i tretten år og har punktert tre ganger i løpet av de åra... Ingen av gangene var det min feil. Jeg synes det er en selvfølge, på linje med å kunne peile olje, men har full forståelse for at man velger å betale seg fra planlagte dekkskift. Hvis man bor bynært og bare kjører lokalt, så klarer man seg vel alltids om man skulle punktere også, men i visse deler av min kommune hadde det vært helt håpløst, det går mye raskere å legge om til reservehjul sjøl, enn å måtte vente på hjelp. Det har forresten ikke noe med selvstendighet som kvinne å gjøre, men om hva som er hensiktsmessig og logisk å kunne som bileier.

Gammel 21-04-14, 11:00   #4
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det har forresten ikke noe med selvstendighet som kvinne å gjøre, men om hva som er hensiktsmessig og logisk å kunne som bileier.

Enig.

Vi hadde aldri punktert inntil i fjor. Da punkterte vi to ganger på tre måneder. Den ene gangen var et relativt øde sted sent på kvelden på vei hjem fra svigers, med tre slitne barn i baksetet. To timer for veihjelp (ventetid før de kommer, bli kjørt til dekksenter, få byttet dekk og så komme seg tilbake igjen) mot å skifte selv på 15 minutter. Det sier seg selv hva som er mest hensiktsmessig. En annen ting er at hvis stadig flere bruker veihjelp for ting de burde kunne gjøre selv betyr det lengre ventetid for de som faktisk trenger hjelp.

Gammel 20-04-14, 08:15   #5
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen vasker bil og dekkene har vi på dekkhotell og får skiftet der. Mannen kan skifte dekk, jeg har aldri gjort det.

Gammel 20-04-14, 09:43   #6
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Mannen skifter dekk, vi alle fire vasker bilen. Ungene elsker å få være med på det, og det er stor jubel når jeg sier at det er tid for bilvask.

Gammel 20-04-14, 12:09   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri følt at det å ikke skifte dekk lager noe hakk i min selvstendighet som kvinne, eller hva jeg skal si. Det er en oppgave som må løses to ganger i året, og den er på ingen måte umulig å få løst på andre måter enn å gjøre det selv. Jeg syns ikke det er noe verre enn at jeg ikke kan fikse bremser, takrenner eller feie pipa.

Det er tross alt en hel masse praktiske ting som jeg faktisk kan og gjør hele tiden. Jeg ville slitt mer om jeg ikke kunne lage mat for eksempel. Jeg gidder ikke føle at jeg BURDE kunne skifte dekk på bilen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 22:05   #8
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg har aldri følt at det å ikke skifte dekk lager noe hakk i min selvstendighet som kvinne, eller hva jeg skal si. Det er en oppgave som må løses to ganger i året, og den er på ingen måte umulig å få løst på andre måter enn å gjøre det selv. Jeg syns ikke det er noe verre enn at jeg ikke kan fikse bremser, takrenner eller feie pipa.

Jeg synes det vesentlige ved å kunne skifte dekk ikke handler om hvorvidt man skifter fra sommer- til vinterdekk eller omvendt to ganger i året, men hvorvidt man kan klare seg selv ved en evt punktering og ikke må ringe etter hjelp for noe som i bunn og grunn er en filleting. Jeg hadde syntes det var flaut, og ikke minst sløsing med ressurser, å måtte ringe etter veihjelp fordi man ikke kan skifte dekk selv (forutsatt at bilen faktisk har reservedekk da, men det er ganske nytt at mange sluttet å produsere biler med dette).

Gammel 20-04-14, 22:38   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er selvfølgelig klar over at det kan skje at en punkterer, men hvor mange ganger i livet er det en problemstilling? Jeg har kjørt bil i 30 år og aldri punktert, og jeg kommer ikke til å synes det er verken det aller minste flaut eller ressurssløsing å tilkalle hjelp om det skjer.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 16:42   #10
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Vi skifta dekk i dag, og skal ut og støvsuge bilene etter middag. Utvendig vask tar vi før 17. mai.

Gammel 20-04-14, 22:41   #11
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg kjøpe desse tjenestene. Eg syns det er skikkelig kjedelig å gjere det og har visst lagt meg til ei vane på å kjøpe meg ut av alt eg ikkje likar å gjere. (Her hadde eg tenkt å skrive men korfor i alle dager er det noko å være flau av i grunn? )

Eg har punktert og hadde ikkje reservedekk. Ante heller ingenting om korleis eg skulle fikse det. Ring en venn klarte eg derimot heilt fint

Gammel 20-04-14, 22:44   #12
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vasker alltid bilene selv. Mannen er nøye på dette, og våre biler kommer ikke nær en vaskemaskin, spesielt ikke de med børster.

Dekkskift varierer. Vi skifter selv på den ene i år, men den andre blir satt bort. Bruker dekkhotell med skifte inkludert. Enkelt og veldig greit.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 22:49   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde hatt lappen i 20 år før jeg punkterte. Heldigvis var jeg bare 300 meter hjemmefra, så jeg kjørte hjem og mannen skiftet dekk. Jeg kan sikfte dekk om jeg klarer å løsne mutrene, men tror heller at jeg hadde ringt etter hjelp enn å begynt med dekkskifte selv.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 01:50   #14
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri skiftet dekk, og er i grunn ikke flau over det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 02:07   #15
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg verken skifter dekk eller vasker bilen.
Det gjør min mann. Biler er til for å kjøres.

Gammel 21-04-14, 20:53   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet hvordan jeg skal skifte dekk, men siden jeg har dekkhotell, er mutterne så harde at sliter med å få dem opp med et vanlig krysstak. Ikke har jeg hatt reservehjul i mange år heller, før den siste vi fikk for et år siden.

Også tror jeg helt ærlig veldig få hadde skiftet særlig mye hjul selv, med gratis dekkhotell, skift og veihjelp.

Jeg har punktert temmelig ofte, faktisk, men aldri ventet særlig lenge på hjelp.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-14, 21:24   #17
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det kommer selvfølgelig mye an på hvordan man bor og. Jeg skal ikke kjøre stort lenger enn et kvarter herfra før det ikke er mobildekning lenger. Noen steder er det i tillegg kilometervis til nærmeste nabo. Jeg er ikke ofte i den delen av kommunen, men det hender jo. Det er ikke så vanskelig å legge om hjul, om man har latmannsarm og har gjort det før, så det er jo mye lettere å bare lære seg det sånn i tilfelle. (Og om noen synes det høres grusomt avsides ut - det er 45 minutter til Oslo...)

Gammel 21-04-14, 22:53   #18
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen jobber på verksted og tar begge deler.

Gammel 22-04-14, 09:34   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gjør det selv. Stort sett er det mannen min som gjør det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-14, 09:35   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi vasker bilen utvendig i vaskehall på bensinstasjon. Vi vasker den inni selv, men vi gjør det for sjelden. Men nå gjorde storebror og mannen det sist uke.

Mannen bytter dekk selv eller han tar med bilen og får noen til å gjøre det, litt avhengig av tid og prioriteringer akkurat da.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:12.