|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er majones usunt?
Det er jo en meningsløs sammenligning. Ostekake inneholder også masse sukker og smør og kjeks og gudhvethva.
|
|
|
#2 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, men da kommer du ikke unna alt sukkeret, for å ikke snakke om herdet fett i kjeksen, som jeg tror alle er enig om at ikke er bra?
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Fordi det er kaloririkt samtidig med at det er godt, tenker jeg?
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er majones usunt?For jeg er jo også enig i at det ikke er helt bare-bare å putte majones (og avocado og mandler og rødvin og mørk sjokolade) i "sunt"-kategorien, fordi det alltid vil finnes folk som tenker "ah, sunt! Bare å pøse på!".
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Grete Roede har majones og andre "sunne, men ekstremt kaloririke" matsorter i Nei-mat-kategorien, hvis jeg ikke minnes helt feil. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
stressmonster
Sv: Er majones usunt?I barnehagen har vi et hefte "Bra mat i Barnehagen" som er utarbeidet av helsedirektoratet og de opererer med kolonner: "Daglig", "Av og til", "sjelden" og "bør unngås"
|
|
|
#7 |
|
stressmonster
Sv: Er majones usunt?Nei, saft går under "bør unngås"
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Er majones usunt?Jeg blir helt svimmel av idéen om at alt som er fetende er usunt. Det er fortsatt en del av oss som jobber for å få i oss nok fett, og jeg gidder virkelig ikke høre på noen som sier at ungenes (eller mitt) kosthold er usunt fordi andre er overvektige. Det er nemlig sunt for oss. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Dig for victory!
|
Nemlig. Barna mine har slett ikke vondt av mer fett i kosten, de skulle da gjerne fått majones hver dag, om de ville ha. De er litt for glade i søtt, så vi prøver selvsagt å begrense reint sukker, men utfordringen er stort sett å få i dem nok mat i det hele tatt. Lillebror fikk ekstra olje i all maten sin fra han kunne få noe annet enn morsmelk, og helsesøster var fortsatt ikke fornøyd. (Heldigvis henger jeg meg ikke så opp i hva hun sier.) Sjøl har jeg også slitt med å få i meg nok mat i lange perioder, og jeg blir fortsatt ikke mett om jeg ikke spiser nok fett. Hva som er sunt kommer da helt an på hva slags utgangspunkt man har og hvordan kostholdet er ellers.
|
|
|
|
#10 |
|
En som trener
|
Sv: Er majones usunt?For å svare på HI, for meg avhenger det av hvilken olje majonesen er laget på. Er den laget på billigste soyaolje (rik på omega-6), mener jeg den ikke er sunn, det er fettsyrer vi ikke trenger. Er det laget på olivenolje, eller omega-3-rike oljer er det bedre. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er majones usunt?Ah, du vet så mye. Jeg går alltid i surr i de der omega 3 vs omega 6. Hva inneholder hva, egentlig?
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Med forbehold om feilinformasjon (har ikke sjekket ingr.), så tviler jeg stekt på at majones inneholder omega 3. Det er omega 3 vi spiser for lite av, og det er det for eksempel i laks og makrell. Omega 6 spiser vi allerde for mye av. Jeg mener derfor at det du(?) skrev om plantefett ikke er helt riktig. Forholdet melom omega 3 og 6 er vel 1:3 eller noe sånt, mens det bør være 1:15, mener jeg å ha lest. Ihvertfall er forholdet helt feil. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Kontrollfrik
Nei, herregud, de forholdene er jo helt feil. Men poenget er at forholdet er feil. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Kontrollfrik
Sv: Er majones usunt? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
En som trener
|
Mye riktig i denne artikkelen, men den tar feil når den beskriver plantefettsyrer som bare omega-6. Det er omega-3 også i de rette planteoljene, og dermed unngår man essensiell fettsyremangel også ved å ikke spise fisk. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
En som trener
|
I Mills tror jeg det er mest soyaolje. Der er det mye omega-6, og de fleste har altfor høy omega-6 |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er majones usunt?Jeg bøyer meg gjerne for overmakten der, altså. Jeg surrer som sagt en del med de syrene, og har tenkt "plantearter er fine greier" for enkelhets skyld. Det sies jo mange steder?
|
|
|
#18 |
|
En som trener
|
Hm, ja, det gjør kanskje det, men det er unyansert. Palmeolje er jo også en planteolje. Det som ofte gjøres når nøtter ristes og saltes, f.eks. mandler, da rister man ut (dvs utvinner) den sunne, "eksklusive" mandeloljen, og erstatter med billig vegetabilsk olje. F.eks. palmeolje eller soyaolje. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er majones usunt?I see. For min egen del kan jeg ikke tenke meg at jeg har i meg plagsomt mye omega 6, jeg spiser veldig fettfattig, med unntak av "innvalgt fett" som laks og makrell i tomat. Men folkehelsemessig så bør man nyansere, selvsagt.
|
![]() |
|
|