Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-14, 20:32   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg lurer på om Oslo legevakt (eller kanskje det var legevakter generelt?) gjorde en undersøkelse for noen år siden, som viste at hvit middelklasse fikk betydelig bedre behandling på legevakten enn familier med innvandrerbakgrunn og dårlig språk. Jeg tror det var etter at et lite barn døde på venteværelset, og jeg vil tro (håper!) at de har blitt bedre på dette. Skal se om jeg greier å finne det igjen, jeg husker ikke detaljer.

Vi har bare gode erfaringer med Oslo Legevakt. Vi har opplevd å måtte vente lenge, men vi har jo sett at alle de som kom inn før oss sto det adskillig verre til med. En gang ville legevakta egentlig sende oss videre til Ullevål, men Ullevål ville ikke ta oss i mot før legevakten hadde gjort en rekke undersøkelser. Vi endte til slutt opp på Ullevål med en ukes innleggelse, men da var det altså Ullevål som var proppen, ikke legevakta.

Vi har aldri benyttet oss av privat legevakt, og jeg mener også selv at vi ikke har benyttet oss unødig av offentlig legevakt.

Det har jo vært skrevet en god del om problemene der, selv om det er kjempeflinke mennesker som jobber der, så er det for lite ressurser, særlig helg og natt. Som sagt, fra 23 til 4, da vi gikk, var det så vidt jeg kunne se ikke ett menneske som ble ferdig utenom de som kom på båre i en ambulanse. Og dette var altså torsdag til fredag.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 19:11   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ingen av de har jeg tenkt på som problematiske. Men så kommer gråsonen da. Er det for eksempel innenfor å si "Står det i henvisningen at dette barnet har så og så mye fravær fra skolen i 2014 på grunn av denne lidelsen?" Noe som ikke sto. Og vedkommende jeg snakket med syntes det var relevant og la det til som en notis for legen som skulle vurdere henvisningen. Noe som kanskje fremskynder behandlingen, kanskje ikke. Det er det jo legen som vurderer, ikke jeg. Men like fullt gir det mitt barn et kort på hånden som hun ikke ville hatt om jeg ikke hadde hatt ressursene til å kommuniserer med en offentlig etat. Noe slett ikke alle foreldre har.

Jeg synes jo ikke jeg gjør noe etisk uforsvarlig i en slik situasjon, men det forhindrer jo ikke at mitt barn kanskje får en fordel fremfor et mindre heldig stilt barn.

Blæh, etikk er traurige greier når teori skal omsettes i god praksis.

Det vil jo være en tilleggsopplysning som er nyttig for instansen/legen. Hos oss (BUP) så er det ikke slik at selv om X får kortere frist pga nye opplysninger så får Y lengre frist. Fristene settes etter en prioriteringsveileder som sier noe om hvor lenge det er forsvarlig for de ulike tilstandene å vente.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 17:02   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns ikke det er min jobb å vurdere hva som er viktig og mindre viktig. Jeg må nesten kunne stole på at helsepersonellet gjør sine vurderinger, så lenge jeg selv snakker sant.

Gammel 19-03-14, 17:10   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er viktig å huske at man har rett til ø-hjelp når det haster - og at man også får det. Får man det ikke, har man solide rettigheter, så å skulle betale seg ut av akutte behov for helsehjelp er unødvendig.

For øvrig deler jeg bekymringene til Esme og Katta og tenker at folk burde vite mer om hvordan dette faktisk fungerer. Ofte kjøper man tjenester hos leverandører som også leverer til det offentlige. Jeg synes det er betenkelig at et røntgeninstitutt som har betalt fra det offentlige for å avvikle et gitt antall pasienter, kan operere med lang ventetid for de som henvises fra det offentlige og ha lov til å markedsføre muligheten til å kjøpe private tjenester helt uten ventetid.

Det er ofte de samme legene som opererer ved et privat sykehus som også jobber/opererer i de offentlige sykehusene. Vi har ikke et batteri av private helsetjenester med ledig kapasitet som er klar til å overta her i landet - de private konkurrerer med det offentlig helsevesenet om de samme ansatte og den samme spesialkompetansen. Og et spesialisert fagmiljø oppstår der man har lang og mye erfaring med å behandle akkurat det man er blitt spesialist i. Og gjerne der man har undervisnings- og forskningsplikt - slik man har i universitetssykehusene.

En overføring av antall behandlinger til private, vil også nødvendigvis medføre en overgang av personell til det private. det kan selvsagt diskuteres om man ønsker økt privatisering eller ikke, men helsevesenet blir ikke kvalitativt bedre av mer privat. det finnes det en hel masse forskning på. Det man vet er at det blir vesentlig dyrere, USA har det aller dyreste helsevesenet i verden.

Jeg argumenterer godt for å få det jeg vet jeg har krav på, men vil IKKE kjøpe meg frem på bekostning av andre som trenger det mer, men ikke har mulighet til å betale seg frem.

Og kommuner som argumenterer med at "det stakkars barnet i rullestol får mindre når du får denne tjenesten", kan ta seg en metabolle.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 17:45   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er omtrent akkurat der jeg er, jeg også, m^2.
Blæh.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 17:45   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig mye blanding av kortene nå. For det første, det finnes to varianter av privat sykehus. Det ene er gjennom offentlig kvote, det det offentlige kjøper et visst antall operasjoner av en bestemt type. Dette supplerer kapasiteten til det offentlige, det går gjennom fritt sykehusvalg og ingen køsniking. Dette er 100 % offentlig styrt på antall og type.

Det vil ofte være sånn at kvotene er tidlig oppbrukt i en tidsperiode, slik at det private har overkapasitet. Jeg synes ikke det er det spor uetisk hverken å tilby eller benytte seg av disse timene.

Det andre er helseforsikring. Det er litt tosidig - på den ene siden frigjør det offentlige ressurser, på den andre krever forsikringsselskap svært kort responstid. Hvis det private sykehuset IKKE har overkapasitet, kan det teoretisk forsinke offentlig pasienter innenfor fristen. Som oftest er kapasiteten god nok, så vidt jeg skjønner.

Selv om det noen ganger er samme lege som jobber begge steder, går det jo ikke utover tiden hn jobber i det offentlige, legen skulker jo ikke. Hn jobber kveld eller avspasering. Det blir stadig mer vanlig at sykehus nekter sine leger å jobbe privat på siden, tror jeg.

- No. 4 -
Gammel 19-03-14, 17:51   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å velge en privat klinikk gjennom fritt sykehusvalg har jeg aldri sett på som sniking i køen. Det er jo ikke å utnytte systemet en gang, men å bruke systemet slik det er ment å brukes.

Gammel 19-03-14, 18:00   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Men å utnytte overkapasitet synes jeg heller ikke er uetisk, for min del. Det er reelt en mindre i køen. Det blir litt som at du er heldig som har fleksibel jobb og kan ta avbestillingstimer.

Poly, det er alltid en allmennlege som henviser ved bruk av forsikring. Det kan godt hende at de er for triggerhappy, de også, men det er altså et system til grunn der det skal foreligge et spesialistbehov, definert av fastlegen.

- No. 4 -
Gammel 19-03-14, 23:43   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Poly, det er alltid en allmennlege som henviser ved bruk av forsikring. Det kan godt hende at de er for triggerhappy, de også, men det er altså et system til grunn der det skal foreligge et spesialistbehov, definert av fastlegen.

Joda, men det fungerte litt sånn:
P: hei legen, jeg har så innmari vondt i halsen og har det hele tiden. Jeg lurer på å ta mandlene, kanskje det er en god ide?
Legen: tja, la oss se. Hm, tja, jo, nei. Det er det nok lurt å la en ønh-lege se på. Jeg skriver en henvisning

Så ringer jeg forsikringsselskapet, dagen etter er jeg hos ønh-legen på Volvat, legen titter i halsen og sier huffoghuff, jo, de syns jeg du skal ta, uka etter ligger jeg på operasjonsbordet, også på Volvat.

Samme med drenoperasjoner på ørene til barna. Legen henviste til en ønh-lege, han anbefalte dren og henviste til operasjon på sin egen klinikk.

Gammel 19-03-14, 23:46   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

P: hei legen, jeg har så innmari vondt i halsen og har det hele tiden. Jeg lurer på å ta mandlene, kanskje det er en god ide?
Legen: tja, la oss se. Hm, tja, jo, nei. Det er det nok lurt å la en ønh-lege se på. Jeg skriver en henvisning

Så ringer jeg forsikringsselskapet, dagen etter er jeg hos ønh-legen på Volvat, legen titter i halsen og sier huffoghuff, jo, de syns jeg du skal ta, uka etter ligger jeg på operasjonsbordet, også på Volvat.

Samme med drenoperasjoner på ørene til barna. Legen henviste til en ønh-lege, han anbefalte dren og henviste til operasjon på sin egen klinikk.

Jepp, dette skjer, ja. Typisk med for eksempel meniskoperasjoner og skulderkirurgi hvor man opereres raskt av spesialisten man er henvist til. Selv om forskning viser at konservativ behandling er like effektiv. Og som er mye billigere i tillegg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 23:46   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror vi må ha tiltro til at de har sin medisinske integritet såpass i behold at de ikke fjerner mandler som ikke burde vært ute for å få operasjoner. Selv om man definitivt kan lure for enkelte fagfelt.

Men det jeg synes er vanseklig oppi dette er at forsikringsselskapet til P her har en avtale om at hun skal inn innen et gitt antall dager, mens ingen slik avtale finnes for de offentlig betalte plassene. På den måten kan forsikringsplasser forskyve blant annet barn bakover i køen.

Gammel 19-03-14, 18:09   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg antar at dere som ikke benytter privat helsevesen heller ikke bruker privat legevakt, aka Volvat, når barnet har puttet en ert i nesen eller har plutselig sprukket trommehinne en fredag kveld?

- No. 4 -
Gammel 19-03-14, 18:11   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg antar at dere som ikke benytter privat helsevesen heller ikke bruker privat legevakt, aka Volvat, når barnet har puttet en ert i nesen eller har plutselig sprukket trommehinne en fredag kveld?

Nei, men så har vi alltid fått god og nødvendig hjelp på offentlig legevakt, så det har aldri vært et behov, egentlig.

Piller ikke Legevakten ut erter altså?

Gammel 19-03-14, 18:45   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke på disse tilstandene som hastesak så det hadde jeg ikke gjort sånn helt personllg. Jeg hadde ikke giddi brukt en fredag kveld for det, men det er nå meg.

Men: jeg skjønner godt at folk går privat for hastesaker når den offentlige legevakten har for lang ventetid.

Det som jeg er redd for er dersom de ressurssterke slutter å bruke den offentlige, så slutter de å kjempe for at den offentlige legevakten skal være bra.

Gammel 19-03-14, 20:30   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vi bodde før fantes et privat tilbud og der var det et elendig offentlig legevakttilbud. Det opplevdes egentlig ganske feil at det lå spredt reklame for det private tilbudet utover på venterommet på den offentlige legevakta. Vi hadde ikke råd til å benytte oss av det private tilbudet (var student). Jeg satt med et inntrykk av at det private tilbudet ble en sovepute for det offentlige. Pengefolket kjøpte seg fri, men det virket ikke som det avlastet det offentlige. Der skar de ned.

Her er det timebestilling på legevakt og vi har aldri opplevd noe særlig ventetid. Kvalitet avhenger av hvem som betjener legevakta har jeg inntrykk av. Veldig bra når kommunelegene har vakt. Jeg tror ikke det hadde vært noe fordel med et privat tilbud i tillegg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 18:15   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg satt i 5 timer natt til fredag med 5 år gammel jente som var klam, blek og med udefinerbare, sterke magesmerter, før jeg ga opp, tok sjansen på at hun overlevde, og dro hjem. Da er det i realiteten ikke legevaktstilbud, mener jeg, kun et ø-hjelpstilbud. (Det var kun kapasitet til ambulansene som kom inn, jeg tror ikke det var en eneste av dem i venterommet som faktisk fikk hjelp den tiden jeg var der.)

Oslo legevakt er katastrofal i perioder.

- No. 4 -
Gammel 19-03-14, 18:20   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gått til privat legesenter når fastlegen har laaaaang ventetid for time og jeg ikke ser syn på å møte opp klokken 07 for å stå i kø for å trekke lapp for en av de seks akuttimene han har. Å gå på legevakten for sånn er uaktuelt, jeg går sjelden dit uten ha ringt først, presenterer problemstillingen og fått deres vurdering av om jeg bør komme inn eller ei.

Forøvrig er det ventetid på enkelte former for behandling i USA også, forsikring eller ei. Selv om det sikkert finnes en "snik forbi absolutt alle"-variant der også.

Gammel 19-03-14, 18:28   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Vi får time på dagen hos fastlegen, når vi ringer i det de åpner. Fine fastlegen!

Fem timers ventetid på legevakten er kjedelig, men helt ok. Det er seks måneders kø for å bli tatt inn til vurdering for om vi kan få stå i den køen vi egentlig skal inn i som tar knekken på meg.

Gammel 19-03-14, 18:31   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi får time på dagen hos fastlegen, når vi ringer i det de åpner. Fine fastlegen!

Fem timers ventetid på legevakten er kjedelig, men helt ok. Det er seks måneders kø for å bli tatt inn til vurdering for om vi kan få stå i den køen vi egentlig skal inn i som tar knekken på meg.

Seks timer på legevakten er ikke livstruende, får man håpe, selv med uforklarlige magesmerter. Men hvis jeg har råd til å betale 1300 på Volvat, slipper kanskje jeg med en time og en annen med en time mindre.

- No. 4 -
Gammel 19-03-14, 18:38   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Seks timer på legevakten er ikke livstruende, får man håpe, selv med uforklarlige magesmerter. Men hvis jeg har råd til å betale 1300 på Volvat, slipper kanskje jeg med en time og en annen med en time mindre.

Jeg syns vel ikke ertefjerning på Volvat er så moralsk ille, egentlig. Jeg har bare aldri hatt det behovet selv.

Mitt eneste møte med Oslo legevakt var for tre år siden, da Frøkna hadde skarlagensfeber og var sykere enn hun noen gang hadde vært i sitt liv før. Da var vi inne tre dager på rad, fikk fabelaktig oppfølging, i den grad at en av legene vi snakket med ringte meg senere på dagen og spurte hvordan det gikk, før vi til slutt ble innlagt på Ullevål.

Mitt eneste virkelige akuttmøte med helse-Norge, og det var overbevisende bra. Da tåler jeg fint å vente i fem timer på å få fjernet en ert, som tross alt ikke er kritisk farlig. Og hadde du virkelig vært i tvil om det var livstruende magevondt sist helg, hadde du forhåpentligvis (trolig) fått hjelp tidligere også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.