Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julerengjøring?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-13, 16:34   #61
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julerengjøring?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men seriøst: Tåler gipstak og -vegger å bli vasket, da? Jeg trodde ikke det. Jeg tar ihvertfall ikke sjansen. Og ikke synes jeg det er nødvendig heller.

Ja, de tåler veldig godt å vaskes. Skal jo bare vaske lett av dem, ikke gjøre de gjennomvåt.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-13, 17:20   #62
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Jeg ser det dere skriver og jeg liker det.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-13, 17:22   #63
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Ja, de tåler veldig godt å vaskes. Skal jo bare vaske lett av dem, ikke gjøre de gjennomvåt.

Hm. Blir ikke skjoldete?

Uansett vasker jeg ikke tak. Og vegger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-13, 17:28   #64
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Man kan risikere at vegger eller tak blir skjoldete ved vasking, så det bør være maling som er lagd for å kunne vaskes, den eneste plassen vi har det er på kjøkkenet, så der vasker jeg litt når det trengs, men bare flekkmaling.

Gammel 06-12-13, 18:07   #65
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Eg vaskar ikkje meir enn vanleg. Det er så mørkt uansett. Mammo kjem og vasker kjøleskap og komfyr og litt i kjøkkenskap, for det trengs uansett jul eller ikkje. Ho tilbød seg som hjelp til oss.

Gammel 06-12-13, 19:44   #66
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hm. Blir ikke skjoldete?

Uansett vasker jeg ikke tak. Og vegger.

Nei, har jeg aldri opplevd.

Hvorfor skulle de bli det?

Gammel 06-12-13, 21:12   #67
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Nei, har jeg aldri opplevd.

Hvorfor skulle de bli det?

Tak som har blitt misfarget av for eksempel sot eller nikotin, blir gjerne skjoldet når man prøver å vaske dem. Særlig hvis man bruker for mye vann eller såpe. Lett støvtørking går bra, men regelrett vask er gjerne litt risikabelt.

Vi har vedfyring som primærvarmekilde i stua, og jeg ville ikke drømme om å prøve å vaske taket. Derimot regner jeg med å måtte male det hvert 4.-5. år, minst.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-13, 21:22   #68
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig nøye på å gjøre det sånn jeg lærte av mamma.

Hun fant nemlig ut et år hun var syk og ikke fikk vasket det grann, at ikke EN sjel merket forskjell. Og tro du meg, de ville sagt fra. Så da sluttet hun med sånt. Vanlig helgevask og så å dra over litt av vinduene på innsiden. Da skinner stearinlysene så fint i dem.

Gammel 07-12-13, 02:44   #69
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tak som har blitt misfarget av for eksempel sot eller nikotin, blir gjerne skjoldet når man prøver å vaske dem. Særlig hvis man bruker for mye vann eller såpe. Lett støvtørking går bra, men regelrett vask er gjerne litt risikabelt.

Vi har vedfyring som primærvarmekilde i stua, og jeg ville ikke drømme om å prøve å vaske taket. Derimot regner jeg med å måtte male det hvert 4.-5. år, minst.

Ja, det blir noe annet, om tak er misfarget av en grunn.

Gammel 07-12-13, 07:25   #70
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ha! Det er faktisk en ting vi gjør.
Vi tar oss tilogmed fri fra jobb for å vaske.
Vegger og tak. Mye fordi det er så innmari lite vasking her ellers i året
så det trengs å gjøres skikkelig en gang i året. Vi har jo en del fluer og jeg liker å vaske bort fluelort fra taket og spindelvev fra veggene.
Det gjøres på dagtid, mens barna ikke er hjemme så vi slipper stress momentet.

Jeg tar som regel også et ruff og rydder/vasker i kjøkkenskapene samtidig. Kanskje.....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 08:02   #71
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var helt håpløst i mange år, brukte hele desember til å endevende hele huset for å komme til hver minste lille krok med grønnsåpe. Det endte bare med at jeg ikke fikk gjort alle de hyggelige tingene jeg egentlig ville med barna.

I 2005 var jeg på sykehuset mer eller mindre hele tiden fra oktober til desember og oppdaget til min store overraskelse at det ble jul likevel. Etter det har jeg fokusert mindre på vask og mer på hyggelige tradisjoner. Nå har vi i tillegg vaskehjelp, så når hun har vært her 16. så tenker jeg at jeg bestemmer meg for at det er rent nok.

Gammel 07-12-13, 08:14   #72
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Nei, rundvask blir det ikke, men jeg forsøker å rydde litt skikkelig og vaske "det synlige". Det blir i stor grad MER enn vi gjør til vanlig, så det får holde.

Gammel 07-12-13, 08:35   #73
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg var helt håpløst i mange år, brukte hele desember til å endevende hele huset for å komme til hver minste lille krok med grønnsåpe. Det endte bare med at jeg ikke fikk gjort alle de hyggelige tingene jeg egentlig ville med barna.

I 2005 var jeg på sykehuset mer eller mindre hele tiden fra oktober til desember og oppdaget til min store overraskelse at det ble jul likevel. Etter det har jeg fokusert mindre på vask og mer på hyggelige tradisjoner. Nå har vi i tillegg vaskehjelp, så når hun har vært her 16. så tenker jeg at jeg bestemmer meg for at det er rent nok.

:liker:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 10:08   #74
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Julevask? Nei, det har vi ikke hørt om.
I dag skal jeg ha jentene på grøtfest, så da tror jeg at jeg skal være raus og gå over med moppen på gulvet. Det er en stund siden sist.

Vi vasker ikke mer enn normalt nei. Prøver å rydde litt når vi pynter 23.desember. Jul blir det lell!

Vaske tak og vegger gjør vi når vi skal male.

Gammel 08-12-13, 23:23   #75
Nordlys
Nybegynner

Nordlys sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Hvor: nordpå
Nordlys har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg foretrekker rundvask andre tider på året. Midt i mørketida ser man jo ikke så mye uansett... Så her blir det bare vanlig "helgevask".

Gammel 08-12-13, 23:26   #76
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker på alle jule- og nyttårsbesøk jeg har vært i årenes løp- ikke en eneste gang har jeg tenkt at det ikke var ryddig og rent nok til at jeg kunne kose meg. Så lenge det er dekket fint på bordet, maten er god og jeg har plass til å sitte i sofaen etterpå, bryr jeg meg fint lite om hvordan huset er ellers. Håper og satser på at folk som er på julebesøk hos meg heller ikke kontrollerer inne i skapene og bak do.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 09:13   #77
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg rydder nok mer enn vanlig. Det er noe med at det skal pyntes, og det synes jeg blir kaotisk nok. Om det pyntes over rot, så blir det enda verre. Så vi har det ganske ryddig i julen. Ellers vasker vi ikke mer enn vanlig.

Og nei. Skapvask gjør jeg på andre tider når det er færre morsomme ting å finne på.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 21:09   #78
Fjols

Fjols sin avatar

Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Jeg er nok ikke helt rett skrudd sammen, jeg klarer ikke for alt i verden å slappe av før jeg vet det er ryddet og vasket. Gjelder både hverdag og høytid.
Men i år skal jeg jobbe hardt med meg selv, jeg skal ikke fly rundt som en tulling her med mopp og klut.

Jeg har avsparingsdag før juleferie og den har jeg tenkt å bruke til vaskedag.

Gammel 09-12-13, 21:21   #79
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Jeg er nok ikke helt rett skrudd sammen, jeg klarer ikke for alt i verden å slappe av før jeg vet det er ryddet og vasket. Gjelder både hverdag og høytid.

Sånn er jeg også. Men jeg gjør ikke ekstra til jul. Det er rent nok her.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 21:50   #80
Fjols

Fjols sin avatar

Standard

Sånn er jeg også. Men jeg gjør ikke ekstra til jul. Det er rent nok her.

Sant. Er nok et poeng det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.