Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Det hoper seg opp med rene klær

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-13, 12:04   #61
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg mener det er forskjell på å hjelpe til og å ha ansvaret for klærne sine. Hjelpe til kan de gjerne få begynne med ja.
8 åringen vil nok sette pris på det. 6 åringen må jeg nok ta ting litt gradvis med. Vi jobber nok med andre ting hun må gjøre selv, som feks. å rydde rommet sitt og ta av bordet.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 12:08   #62
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.080
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Ja, eg fekk faktisk nokre litt sånn "å, er ikkje det litt tidlig"-kommentarar på det. Men i mi bok, aleinemamma med rimelig hektisk jobb så er sjølvstendiggjering av ungane som føre til meir fritid for oss alle tre veldig viktig. Eg driv ikkje i servicebransjen.

Helt klart. Vi kommer til å gjøre det samme. Jeg tenker at det er en fordel for dem seinere også, jeg har i hvert fall hatt nytte av å ha begynt tidlig med f.eks. matlaging og baking, og det var helt naturlig å smøre matpakke sjøl fra jeg var 7-8 år.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 12:12   #63
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Min minste som fylte tre nettopp rydder etter seg når vi har spist og hjelper til med å dekke bordet. Det er aldri for tidlig å hjelpe til og sjelden for tidlig for å få ansvar heller.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 12:46   #64
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg skal hjem og brette klær.
Jeg skal iallefall begynne med at 7,5 og 9,5 og 37 åringen legger inn i skapene det jeg har brettet. Det har jeg gjort for dem til nå. 4 åringen, der er jeg fornøyd om vi kommer dit at ikke hun drar ut igjen alt det rene som er lagt inn.. Der er vi ikke for så si det slik.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 12:49   #65
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Det er fælt. Grusomt. Smerte. Intet mer å si om den saken. Særlig haaaaater jeg undertøy, venneløse sokker in particular. Blæh!

Resultatet her er at det som regel alltid ligger en haug i trommelen eller i tre-fire ulike kurver. Jadda! Akkurat nå er alt av klær, sokker, sengetøy og hva har du i fullstendig kaos da, ettersom vaskerommet står på hodet og forhåpentligvis snaaaaart er ferdig og fremstår i renovert og langt mer praktisk stand. Jeg venter utålmodig og håper det kommer litt motivasjon og brette- og sorteringsglede til meg i takt med et hyggelig og ikke minst praktisk vaskerom.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 12:56   #66
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg har definitivt oppgaver som er mer fornuftig å bruke barnearbeid på. Én trommel er ikke nok arbeid å deles på 3; og det er jo sorteringen som er jobben - bretting er bare biproduktet. Og å rope på døvhørte 8-åringer for å bære en stabel klær fra knærne mine og inn på rommet sitt 11 m unna er liksom ikke verdt det.

Men barna mine har lat mor, så de må dekke på og rydde av bordet selv; de går generelt for lut og kaldt vann.

Akkurat matpakke og å legge frem klær gjør vi kvelden før, for å effektivisere morgenen. Det er det verdt, fremdeles.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 13:15   #67
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Disse har vi. Som rene klær legges i, rett fra snora. De er helt geniale!

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 13:24   #68
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Akkurat matpakke og å legge frem klær gjør vi kvelden før, for å effektivisere morgenen. Det er det verdt, fremdeles.

Jeg legger også konsekvent frem klær kvelden før, matpakken er litt hipp som happ - der er jeg/vi god i perioder, andre ikke. Men lurt er det!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 14:00   #69
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Poden legger fram klær selv til dagen etter!
(Endelig ble det nevnt noe som jeg også kunne være med på. Ungene her i huset gjør bare gøye saker og blir behandlet som prinser og prinsesser som ikke trenger å gjøre noe selv. )

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 14:10   #70
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Det er fælt. Grusomt. Smerte. Intet mer å si om den saken. Særlig haaaaater jeg undertøy, venneløse sokker in particular. Blæh!

Resultatet her er at det som regel alltid ligger en haug i trommelen eller i tre-fire ulike kurver. Jadda! Akkurat nå er alt av klær, sokker, sengetøy og hva har du i fullstendig kaos da, ettersom vaskerommet står på hodet og forhåpentligvis snaaaaart er ferdig og fremstår i renovert og langt mer praktisk stand. Jeg venter utålmodig og håper det kommer litt motivasjon og brette- og sorteringsglede til meg i takt med et hyggelig og ikke minst praktisk vaskerom.


Brette undertøy?
Det er en diganose....

Men, når jeg har er skikkelig haug, mellom 15 og 20 fulle 8kgs maskiner bruker jeg ikke mer enn en liten time på å sortere og brette.
Har en kurv til hver unge og en stor håndklær/sengetøy/kluter.
Evt bærer de eldte opp fra kjelleren, så sorterer jeg og legger på plass mens jeg våk(t)er over de minste som skal sove. Har alle barnas klær på samme rom og de har store, oversiktlige skap. Tøyet helles i gjestesenga der og sorteres derifra. Skker går i en stor kurv og helles utover senga etterpå. Da parres de som har partner, resten ligger i kurven til nestegang.
Kun ting som "må" brettes, brettes. Trøyer, stilong og truser har kurver og brettes ikke.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 14:12   #71
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Og ja, jeg har tatt tiden, for jeg synes det er drita kjedelig. Men det føles bedre når jeg vet at det faktisk ikke tar sååååå lang tid lell.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 14:44   #72
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg hater tøy, forøvrig. Jeg irriterer meg over skittentøy, vasking, enslige sokker, alt. Det er det verste med å ha barn.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 14:55   #73
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.215
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Det hjeper veldig å lage seg mentale regler og rutiner for hvordan kleshåndtering i heimen skal foregå.
Hos oss skal klær som henger oppe/er i tørketrommel være brettet og avlevert eier (som legger det i eget skap) når ny maskin settes på.
Verken rene eller skitne klær får være noe annet sted enn hhv klesskap eller skittentøyskap.
Tenåringen har egen skittentøykurv på rommet, og må ta tøy hun ønsker vasket i rett skuff i skittentøyskapet.
I hovedsak er det jeg som vasker klær og bretter det som henger på stativ, mens mannen og tenåringen tar seg av tørketrommelklær.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 15:24   #74
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Det er ikke mange månedene siden jeg også hadde himlet. Da bodde vi i en liten leilighet, med vaskemaskinen på et bittelite bad og tørkestativet i stua. Da var det bare å brette rett fra snora og legge det på plass med en gang, fordi det var enklere enn å utsette det. Så flytta vi. Nå har vi vaskerom i kjelleren og soverommene to etasjer lenger opp. Sokkene er greie nok, de sorterer jeg når jeg henger de opp, og "parer" de rett fra snora. Alt det andre er liksom greit å bare putte i en kurv.. Og så sover Lillesøster på rommet vårt, så der får vi ikke lagt på plass klær etter sengetid, og da er det jo ingen vits i å brette..

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 15:34   #75
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det hjeper veldig å lage seg mentale regler og rutiner for hvordan kleshåndtering i heimen skal foregå.
Hos oss skal klær som henger oppe/er i tørketrommel være brettet og avlevert eier (som legger det i eget skap) når ny maskin settes på.
Verken rene eller skitne klær får være noe annet sted enn hhv klesskap eller skittentøyskap.

Her også Det går helt i stå dersom jeg setter på nye maskiner uten å ha plass til å henge dem opp, eller det andre er brettet (det vil si; jeg setter gjerne på maskinen, men alt skal være ryddet innen den er ferdig og klar til å tromles/henges opp).

Her må ungene rydde av bordet etter hvert måltid, og det innførte vi fra 2-2,5 årsalder. De hjelper mer enn gjerne med å dekke på også. Med så mange barn må de hjelpe til med det de greier selv, men akkurat klesbretting slipper jeg dem ikke til på enda. Mer fordi jeg får neller når klærne brettes på andre måter enn min måte (så når mannen har vært snill og brettet klærne for meg skyndter jeg meg å brette dem om igjen når han ikke ser det ).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 15:40   #76
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Sitat:

(så når mannen har vært snill og brettet klærne for meg skyndter jeg meg å brette dem om igjen når han ikke ser det )

Sånt synes jeg er hysterisk morsomt. Det skulle vært meg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 15:56   #77
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.541
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Herlighet, Odelia, du har for lite å gjøre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 16:12   #78
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.982
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Endelig en husarbeidstråd jeg ikke er sjuske i!

Sengetøyet vaskes i helgene og legges ofte rett tilbake på sengene.

Håndklær er det enkleste:store, enkle og fort gjort.

Vi har tørkeskap, og det er bare plass til en vask der, så jeg legger den i en stor balhe, henger opp vask nr 2 og tar med balja til 21-nyhetene. Eller Knøttos legging.

Barn&mann legger i skap/skuffer selv. Det er dermed et salig rot i barnas.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 16:23   #79
energibombe
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 173
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Her sorteres alt i 4 dunker på badet. Når en er full er det bare å sette på maskina, ingen sortering trengs.

Henger opp klærne på stativ og når de er tørre brettes de rett fra snora, ingen mellomlagring og opphoping.

Sokkeparringsproblemet er løst ved at vi voksne har en sort sokker hver og dermed er det få single sokker også.

Sengetøyet går stort sett tilbake til senga så da slipper jeg å brette.

Barna brukes til å frakte klær til riktig rom, og helst riktig skap/skuff.

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 16:37   #80
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.941
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg skal innrømme at jeg gjør det meste av jobben med klesvask. Mest fordi det er et husarbeid jeg faktisk trives med og også fordi trappen opp fra vaskekjelleren er kronglete og det er ikke så lett for barnene å bære opp og ned.

Skittentøyet legges i en skittentøykurv i gangen i den etasjen hvor soverommene er og så bærer jeg det ned, sorterer, vasker og henger opp. Vi har ikke tørketrommel, så alt henges opp. Når jeg tar det ned, så bretter jeg det rett ned i en blå Ikeapose pr soverom. Den bærer jeg opp og setter på det rommet der den skal og forventer at eieren av rommet rydder på plass i skapet, og legger posen tilbake på plass. Og det gjør de. Men å brette andre sine klær fordi de ikke gjør det pent nok selv, det høres fryktelig anstrengende ut. Med mindre man er heltids husmor med barn som er ute av huset mange timer av gangen.

Mine barn gjør ganske mye annet husarbeid altså. Bare ikke akkurat klesvask.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no